Joplin 2A3 - brum i en kanal

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
En annen idé er å spørre den som har gjort alle "modifikasjonene" om etter hvilket av alle inngrepene støyen kom. Kanskje du får et tips om hva det er lurt å se nærmere på..
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
LMC skrev:
en annen ting du lett kan gjøre:
ta ut rørene og puss rørbena litt med superfint sandpapir
rens soklene med crc
sørg for at alt er partikkelfritt og rent og remonter rørene
du kan gjerne dra de litt opp og ned i soklene noen få ggr og samtidig kjenner du om soklene holder et godt grep i alle rørbena, eller om noen er litt "slakke"
i så fall får du klemme /stramme de opp litt
kanskje det ikke skal mere til?
mvh
Leif
Verdt ett forsøk og ikke minst fort gjort :)

CRC contact cleaner, lete opp litt fint sandpapir.

/jan
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Andreas skrev:
En annen idé er å spørre den som har gjort alle "modifikasjonene" om etter hvilket av alle inngrepene støyen kom. Kanskje du får et tips om hva det er lurt å se nærmere på..
Ikke vet jeg hvem som har bygd eller modifisert den her.
Snoket litt rundt på div fora, ikke blitt klokere. Prøve det enkle først, blir det ikke bedre blir den levert til vår venn i Halden.

/jan
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.959
Antall liker
13.293
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
bruk energien oppi kassa
blås i å forsøke å rekonstruere
enklere konstruksjon enn dette å feilsøke i, finner du ikke, så da er det bare å ikke gi seg på tørre møkka!
mvh
Leif
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
LMC skrev:
bruk energien oppi kassa
blås i å forsøke å rekonstruere
enklere konstruksjon enn dette å feilsøke i, finner du ikke, så da er det bare å ikke gi seg på tørre møkka!
mvh
Leif
Høres ut som en god plan :)

/jan
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Håper du ikke angrer nå Jan ? ::) :D
Og bare for å ha klargjort det så opplyste jeg etter beste evne i salgsannonsen at ampen hadde dette problemet ;) Noe Jan har forklart i første innlegget.

Det var altså jeg som hadde den før Jan,og denne lyden dukket opp mens jeg hadde den.Den hadde ikke det problemet da jeg kjøpte den av Jens her på sentralen.Det var han som byggde den om,og jeg er helt sikker på at det gjorde den til den veldig gode ampen den er,og er rimelig sikker på den er bedre enn original Joplin.Under ombygging fekk han hjelp av Torsten Loesch som har sett et skjema før 8) ,og som også er hjernen bak mange av DIY Hifi Supply sine konstruksjoner.

Jeg gjorde ikke så mye feilsøking selv,bortsett fra å flytte rør mellom høyre og venstre kanal,uten at det utgjorde noen forskjel.
Mitt tips er som samlanes nemnte tidligere i tråden,ha den på hodet med bunnplata av,spill såpass hardt og lenge at problemet dukker opp,for det virker som det kommer når ting blir varmt,og så pirk borti motstander,kondiser,kabler osv inni der for å se om man klarer å provosere støyen bedre/verre.Jeg har brukt et godt isolert skrujern når jeg har funnet problemområder på 2 andre amper på denne måten,og puffet kun borti der det er isolasjon,altså plasten på kondiser,huset på motstander,og isolasjonen på kabler.
Jeg har hatt en tro på at det kan vere en dårlig lodding som lager støyen,men det er vanskelig å vite sikkert....

Ellers har LMC med flere kommet med mange gode tips som bør sjekkes!

En annen ting er at volumkontrollen skraper godt i ene kanalen når man vrir på potet,og tror det er samme kanal som støyen dukker opp,men trodde i tilfelle ikke det ble noen form for varmgang i et volumpot,noen som vet?

Håper det ordner seg Jan :)
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Angrer nei, er du gal mann. Den spiller forykende bra :)

Ikke er det noe stort problem heller, men man vil jo både finne ut av det og lære litt underveis.
Heldigvis har vi endel dyktige folk her på forumet, så jeg "maser" så godt jeg kan.
Gjør som Leif og andre sier, lar den stå på hodet, og sjekker når feilen dukker opp.

Alltid prøve det enkle først.

/jan
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
JanR skrev:
Angrer nei, er du gal mann. Den spiller forykende bra :)

Ikke er det noe stort problem heller, men man vil jo både finne ut av det og lære litt underveis.
Heldigvis har vi endel dyktige folk her på forumet, så jeg "maser" så godt jeg kan.
Gjør som Leif og andre sier, lar den stå på hodet, og sjekker når feilen dukker opp.

Alltid prøve det enkle først.

/jan
Godt å høre :)

Jepp,man lærer ofte mye av slike seanser,og så er det veldig tilfredstillende viss man finner feilen 8)
Men ver for all del forsiktig når du roter inni der!!
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Rune S skrev:
JanR skrev:
Angrer nei, er du gal mann. Den spiller forykende bra :)

Ikke er det noe stort problem heller, men man vil jo både finne ut av det og lære litt underveis.
Heldigvis har vi endel dyktige folk her på forumet, så jeg "maser" så godt jeg kan.
Gjør som Leif og andre sier, lar den stå på hodet, og sjekker når feilen dukker opp.

Alltid prøve det enkle først.

/jan
Godt å høre :)

Jepp,man lærer ofte mye av slike seanser,og så er det veldig tilfredstillende viss man finner feilen 8)
Men ver for all del forsiktig når du roter inni der!!
Ei hånd dypt nede i lomma, ikke noe stress, tenke først - gjøre etterpå.
Bra så pappa ? ;D

/jan
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
skal vi se... kikker i krystallkula... og ser janr i bilen gjennom oslofjordtunnelen, med joplin i baksetet, på vei til en fyr på dikemark...
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
mesut skrev:
skal vi se... kikker i krystallkula... og ser janr i bilen gjennom oslofjordtunnelen, med joplin i baksetet, på vei til en fyr på dikemark...
Altså, ampen fysisk syk ::)


Gir meg ikke ennå, og Joppe har (selvsagt) oppført seg eksemplarisk i hele dag.

/jan
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.959
Antall liker
13.293
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
[/quote]

Ei hånd dypt nede i lomma, ikke noe stress, tenke først - gjøre etterpå.
Bra så pappa ? ;D

/jan
[/quote]

i lomma!
ikke i buksa! ;D

mvh
Leif
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Nærmer seg noe her nå, tror jeg.

Bildet, ringet rundt "problembarna" (håper jeg)
Om ikke de så tydeligvis noe i forbindelse med de.




Ampen "støyer", måler + på en av de luringene og støy forsvinner.
C4 og C5. Ser ikke verdien på de, limt fast i chassi.

/jan
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Verdiene de vel hadde i utgangspunktet står jo på skjemaet, hvis det hjelper.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Dazed skrev:
Verdiene de vel hadde i utgangspunktet står jo på skjemaet, hvis det hjelper.
Den her er som sagt modifisert så kan variere litt, ser det ut for.
Har 4 skjemaer bare for 6CG7 varianten.

Uansett, går til med friskt mot og handa i lomma

/jan
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
JanR skrev:
LMC skrev:
minner om feil jeg hadde med Mills trådviklede motstand
kunne ikke måles for det var periodisk og sjelden
bare å begynne å bytte ut komponenter...
er det relatert til hvor lenge amp har stått på? termisk?
hvor lenge hadde den vært i drift på søndag?
mvh
Leif
Takk for svar :)

Ikke noen mal på når og hvor ofte, ikke her hos meg.

Ampen står på 4-5-6 timer daglig, fungert helt greit i 3-4-5 dager, søndag begynte den etter å ha stått på kun ett par timer.
Slo av, byttet amp, byttet tilbake en liten halvtime senere og var i form helt til i går etter at jeg hadde hatt den oppe og knipset bilder. (og klådd litt nedi der)
Fungerte helt greit i går kveld igjen. Skal ned om 5 min og bytte rør så får vi høre hva som skjer.

Men, når den får raptusene sine og jeg slår av høres det ut som ett fossefall i den ene kanalen. Kan det relateres til noe ?

/jan
Hadde lignende feil 2 ganger; periodisk støy ved drift og "fossefall" ved avslåing. På min forsterker var det rørsokkel første gang og rør siste gang. Nå har den vært stabil siden.

P.S. Jeg overtar gjerne stafettpinnen om du gir opp - så får du igjen pengene du gav for den. :)
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
I første omgang kan du prøve å lodde opp igjen de punktene som har forbindelse med de 2 kondisene Jan.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Kabeldragern skrev:
JanR skrev:
LMC skrev:
minner om feil jeg hadde med Mills trådviklede motstand
kunne ikke måles for det var periodisk og sjelden
bare å begynne å bytte ut komponenter...
er det relatert til hvor lenge amp har stått på? termisk?
hvor lenge hadde den vært i drift på søndag?
mvh
Leif
Takk for svar :)

Ikke noen mal på når og hvor ofte, ikke her hos meg.

Ampen står på 4-5-6 timer daglig, fungert helt greit i 3-4-5 dager, søndag begynte den etter å ha stått på kun ett par timer.
Slo av, byttet amp, byttet tilbake en liten halvtime senere og var i form helt til i går etter at jeg hadde hatt den oppe og knipset bilder. (og klådd litt nedi der)
Fungerte helt greit i går kveld igjen. Skal ned om 5 min og bytte rør så får vi høre hva som skjer.

Men, når den får raptusene sine og jeg slår av høres det ut som ett fossefall i den ene kanalen. Kan det relateres til noe ?

/jan
Hadde lignende feil 2 ganger; periodisk støy ved drift og "fossefall" ved avslåing. På min forsterker var det rørsokkel første gang og rør siste gang. Nå har den vært stabil siden.
Takk for svar :)

Byttet rør opptil flere ganger og det samme skjer. Både 2A3 og smårørene.
Soklene, tja...ser ut til å være grei kontakt men skal byttes etterhvert. Ikke så ille glad i den her typen sokler. Skal ha noen som klemmer på "beina" hele veien.

Som nevnt ett par poster lengre opp kan det virke som C4 og C5 er litt løen. Er det støy og jeg sette pinnen fra multimeteret bort på + så blir det tyst. De er ikke originale og verdiene er bittelitt høyere enn det skjema tilsier, sikkert ikke noe problem. Ser bare ikke verdien på de, limt fast i chassi. De originale sitter på printet. Så løsne de, fåt tak i ett par nye, prøve igjen.

/jan
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Rune S skrev:
I første omgang kan du prøve å lodde opp igjen de punktene som har forbindelse med de 2 kondisene Jan.
Det skal jeg gjøre ila eftan :) Fikk akkkurat en fungerende loddebolt i hus.

Vet du verdien på de som sitter der nå ?

/jan
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
JanR skrev:
Rune S skrev:
I første omgang kan du prøve å lodde opp igjen de punktene som har forbindelse med de 2 kondisene Jan.
Det skal jeg gjøre ila eftan :) Fikk akkkurat en fungerende loddebolt i hus.

Vet du verdien på de som sitter der nå ?

/jan
Nei,desverre.Men har du noe å lime de fast med igjen så er det bare å løsne de regner jeg med.
Prøv ivertfall først med nye loddinger både på selve kondisene og der kablene fra de er loddet på printkortet,god varme så du ser at loddetinnet flyter godt og tilfør gjerne litt mer loddetinn.
Defekte kondiser tror jeg ofte bruker å bety mer brutale ulyder,men som sagt har jeg ikke så veldig mye kunnskap om dette.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Rune S skrev:
JanR skrev:
Rune S skrev:
I første omgang kan du prøve å lodde opp igjen de punktene som har forbindelse med de 2 kondisene Jan.
Det skal jeg gjøre ila eftan :) Fikk akkkurat en fungerende loddebolt i hus.

Vet du verdien på de som sitter der nå ?

/jan
Nei,desverre.Men har du noe å lime de fast med igjen så er det bare å løsne de regner jeg med.
Prøv ivertfall først med nye loddinger både på selve kondisene og der kablene fra de er loddet på printkortet,god varme så du ser at ting flyter godt og tilfør gjerne litt mer loddetinn.
Defekte kondiser tror jeg ofte bruker å bety mer brutale ulyder,men som sagt har jeg ikke så veldig mye kunnskap om dette.
Om ikke kondisene er defekte så sitter det vel ett par motstandere i forbindelse med de på kortet. Neste trinn får evt bli å lodde de ut og sjekke.
Gjør som du sier først, gå over loddepunktene.

Men først mat, så en styrepils.

/jan
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Går ikke fort, holder på i det små.
Gått over noen loddepunkter i dag, C4 - C5, i begge ender.

Neste ut får bli R20 - R24, hvis det fortsatt støyer vel å merke. Og jobbe meg innover.

/jan
 

SvErD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.11.2002
Innlegg
246
Antall liker
9
Sted
Bergen
Har den som utførte modifikasjonen sjekket hvordan den monteringen med lange tynne ledninger påvirker kondensatorenes ESR og om den endringen passer i denne kretsen?

Det at du får en endring når du kommer med målepinnen tyder på ustabilitet som Audiomix sier, men det kan like godt skyldes monteringen som komponentene.

Prøv å flytt kondensatorene nærmere der de skal være.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
SvErD skrev:
Har den som utførte modifikasjonen sjekket hvordan den monteringen med lange tynne ledninger påvirker kondensatorenes ESR og om den endringen passer i denne kretsen?

Det at du får en endring når du kommer med målepinnen tyder på ustabilitet som Audiomix sier, men det kan like godt skyldes monteringen som komponentene.

Prøv å flytt kondensatorene nærmere der de skal være.
Når det gjelder de der to kondisene er det ikke godt å flytte på de. De er fysisk 4-5 ganger større enn originalene som satt på printet.
C4 - C5.

Skal løsne de og sjekke verdiene, tror neppe de har helt samme verdi som originalene har iflg skjema. Men hva vet jeg.
Få tak i ett par nye og se om det går å plassere de nærmere printet.


Takk igjen alle sammen :)

/jan
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Hvordan går det med Joppe Jan? Lager den fortsatt litt bråk?

Mvh
Rune
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Rune S skrev:
Hvordan går det med Joppe Jan? Lager den fortsatt litt bråk?

Mvh
Rune
Ja.

Vært litt sløv her ett par dager, kjerring som går på halv maskin, unger som snufser.

/jan
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Det viktigste først ja ;)

Kjipt den ikke ble bedre av nye loddinger der du har prøvt det.Har du prøvt metoden jeg snakket om med å smått bevege på komponenter når støyen er der?
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Rune S skrev:
Det viktigste først ja ;)

Kjipt den ikke ble bedre av nye loddinger der du har prøvt det.Har du prøvt metoden jeg snakket om med å smått bevege på komponenter når støyen er der?
Jepp, tar det sånn innimellom slaga.
Blir ikke så veldig mye klokere av det heller.

Vært og levert til stæsj hos ræp kællen vår i Halden, hadde ett par tanker ang "støy"
Så finner jeg ikke ut av det blir det en sving bortom han, etterhvert.

/jan
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Surrer litt med ampen innimellom slaga.

Ser ut for at det er "ustabilitet" i minst 1 Mundorf kond. 0.22uf
Mulig jeg handler inn noe sonicap bare for å teste




Noen alternativer til Mundorf som ikke koster en mnd's lønn ?

edit. skrivefeil i bøtter og spann

/jan
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Min erfaring med ustabilitet i koblingskondiser er at de lager langt mer bråk enn denne støyen gjorde,men jeg kan absolutt ta feil.I tilfelle de er problemet så tror jeg du skal kunne måle vilken det gjelder.Sett multimeter på lav DCV innstilling og mål på "utgangen" .På ene siden vil der sannsynligvis vere i området 100-200VDC,mens andre siden,"utgang" , skal vere tilnermet 0V . En koblingskondis oppgave er å blokkere DC og slippe gjennom musikksignalet,AC.

Mye å velge i blant koblingskondiser,personlig tror jeg for eksempel jeg liker Solen bedre enn Sonicap.
Et artig alternativ kunne vere å spørre Motron om han har noen gode gamle papir i olje,men de er ofte litt store i fysisk størrelse.
Viss du finner en som virker mistenkelig så har jeg sikkert 0.22uF liggende som du kan få teste å se om problemet forsvinner. Det trenger heller ikke vere samme verdi viss det bare er for å teste.

Prøv i første omgang ivertfall å lodde om igjen der koblingskondisene sitter,viss du ikke allerede har gjort det.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Rune S skrev:
Min erfaring med ustabilitet i koblingskondiser er at de lager langt mer bråk enn denne støyen gjorde,men jeg kan absolutt ta feil.I tilfelle de er problemet så tror jeg du skal kunne måle vilken det gjelder.Sett multimeter på lav DCV innstilling og mål på "utgangen" .På ene siden vil der sannsynligvis vere i området 100-200VDC,mens andre siden,"utgang" , skal vere tilnermet 0V . En koblingskondis oppgave er å blokkere DC og slippe gjennom musikksignalet,AC.

Mye å velge i blant koblingskondiser,personlig tror jeg for eksempel jeg liker Solen bedre enn Sonicap.
Et artig alternativ kunne vere å spørre Motron om han har noen gode gamle papir i olje,men de er ofte litt store i fysisk størrelse.
Viss du finner en som virker mistenkelig så har jeg sikkert 0.22uF liggende som du kan få teste å se om problemet forsvinner. Det trenger heller ikke vere samme verdi viss det bare er for å teste.

Prøv i første omgang ivertfall å lodde om igjen der koblingskondisene sitter,viss du ikke allerede har gjort det.
Når ampen spiller som den skal måler det helt korrekt, på begge sider.
Når den kødder det til er det som oftest nok å dytte litt på den ene så er alt på stell igjen. Tyde på "dårlig" lodding kanskje ? Ikke loddet om noen av kondisene.

Hvis det blir litt fred og ro her i kveld får jeg prøve å få loddet om på de to .22 kond.

/jan
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Men da tror jeg ivertfall du er ganske nær å ha funnet problemområdet.Det er slik jeg har klart å lokalisere feil i andre rørforsterkere jeg har hatt slike ulyder.Prøv i første omgang å frisk opp med nye gode loddinger i området.

Jeg målte på 0.22uF Mundorf kondisene da jeg testet den før jeg sendte den til deg,men da klarte jeg selvsagt ikke å få frem støyen,og da målte alle de 4 0.22uF likt.De hadde alle ørlite DCV på "utgang" ,i området DCV 0.0-et eller annet,men det er ganske normalt at noen av denne typen kondiser har ørlite lekasje.
Jeg har dessuten et kjipt multimeter,så jeg vet ikke hvor nøyaktig det er på sånne lave verdier uansett....
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Husk foresten alltid å måle først inni rørforsterkere før du begynner å fingre inni der etter å ha slått de av;D Det har jeg praktisk erfaring med kan vere lurt :D
Kondiser i strømforsyninger bruker ofte en viss tid før de ladder seg helt ut. Den jeg fekk meg en skikkelig karamell på var tydeligvis en eller annen "feil-konstruksjon" i,for der ble spenningen liggende i evigheter.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Rune S skrev:
Husk foresten alltid å måle først inni rørforsterkere før du begynner å fingre inni der etter å ha slått de av;D Det har jeg praktisk erfaring med kan vere lurt :D
Kondiser i strømforsyninger bruker ofte en viss tid før de ladder seg helt ut. Den jeg fekk meg en skikkelig karamell på var tydeligvis en eller annen "feil-konstruksjon" i,for der ble spenningen liggende i evigheter.
Jeg har lært


Trår veldig forsiktig.

Lodder ut begge 0.22 i morgen, lodder om, sjekker.
I værste fall hvis en eller to må byttes, hvor viktig er vdc verdiene ?
Burde duge med en 630vdc kond. der eller ?

/jan
 
Topp Bunn