Jons Bang & Olufsen univers

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • BeoJon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Innlegg
    121
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Ser det er b&o tv du har😀👍
    PĂ„ dette filmrommet/musikkrommet /mancaven er det en ganske riktig en Beovision 7-55 ja. Tidligere toppmodell fra 2012.
    En utrolig bra TV som gir et meget bra bilde den dag i dag.
    Har innebygget surroundprosessor Beosystem 3, motorisert fot som dreier/tilter, samt senterhĂžytaleren Beolab7.6.
    Gir en fĂžlelse av magi selv om den er snart 10 Ă„r gammel.
    Med Apple TV4 som styres med den orginale Beoremote1 og innebygget Bluray spiller er dette en tv som fremdeles oppleves moderne.
    Men kostet ogsĂ„ langt over 100.000kr ny for 9 Ă„r siden, sĂ„ skulle jo bare mangle đŸ€Ș
    IMG_20200506_153429_179.jpg



    Kunne godt tenkt meg en Beovision Eclipse i dagligstuen, men der nĂžyer jeg meg med en "Eclipse ultra light" i form av LG C9 Oled og Beosound Stage lydplanke.
    Da styres alt med Beoremote 1, og det hele virker som om det skulle vĂŠrt en Beovision.

    20210119_162111.jpg

    BÄde Beovision Eclipse og Harmony er forÞvrig idag bestykke med LG sine Oled paneler, og Bang&Olufsen stÄr selv for lyddelen samt egen software.
     

    Beosound balance

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.04.2021
    Innlegg
    53
    Antall liker
    38
    Sted
    ÅlgĂ„rd
    Nice😀ja vil tro det er bra greier forsatt i dag👍. Ja stemmer de, skal selv oppgradere tv etter hvert, da blir det en lg for Ă„ kunne samkjĂžre det maksimalt😀det er jo dolby atmos i den baren, hvordan oppleves det? Kunne tenkt meg det til film
     

    BeoJon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Innlegg
    121
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Nice😀ja vil tro det er bra greier forsatt i dag👍. Ja stemmer de, skal selv oppgradere tv etter hvert, da blir det en lg for Ă„ kunne samkjĂžre det maksimalt😀det er jo dolby atmos i den baren, hvordan oppleves det? Kunne tenkt meg det til film
    Jeg er veldig fornĂžyd med min BS Stage. Tror kanskje det er det B&O produktet som gir deg mest Bang for the Buck (phun not intended).
    Lyden fra den er forbausende bra, og den spiller dyyypt og med meget god stereoseperasjon.
    Men nÄr det kommer til akkurat Atmos dekodingen, sÄ fÞler jeg nok det er mest en gimmick.
    Det at den kan dekode formatet er jo bra, men det trengs flere hÞyttalere for Ä utnytte det og faktisk fÄ atmos opplevelsen, og Stage er det jo dessverre ikke mulig Ä koble flere hÞyttalere til.
    SÄ jeg har egentlig aldri merket noe til det nÄr jeg ser pÄ film.
    Men stort sett sĂ„ ser jeg film pĂ„ filmrommet med ordentlig surround. 😉
     

    Beosound balance

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.04.2021
    Innlegg
    53
    Antall liker
    38
    Sted
    ÅlgĂ„rd
    Det vil jeg tro, hĂžrt mye godt om den😀👍ja blir jo litt pĂ„ fyssikk men syns jo det hĂžrres stilig ut Ă„ fĂ„ lyden over som atmos barene ska gjĂžr, sĂ„ fĂ„r se om det blir en slik en gang😅
     

    BeoJon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Innlegg
    121
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Er det du som skal selge bl18? SĂ„g noen pĂ„ finn nĂ„r jeg skrollet ned over😀hva er det nĂ„ du skal til med?bl28
    Jepp, nĂ„ er BL18/19 solgt 😳
    Beolab9 skal ta over deres plass pĂ„ kontoret/loftstuen, og inn pĂ„ mancaven/filmrommet kommer det en rimelig grei oppgradering fra BL9 😎😎😎
    Blir ikke BL28 😉
     

    Beosound balance

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.04.2021
    Innlegg
    53
    Antall liker
    38
    Sted
    ÅlgĂ„rd
    Skal si det gikk fortđŸ˜±đŸ˜€đŸ‘di er jo veldig populere. Alltid kjekt med oppgradering👍😀sĂ„ dĂ„ blir det 2 sett bl9?😀ja den spiller bra pg har utrolig bra strĂžm
     

    BeoJon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Innlegg
    121
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Skal si det gikk fortđŸ˜±đŸ˜€đŸ‘di er jo veldig populere. Alltid kjekt med oppgradering👍😀sĂ„ dĂ„ blir det 2 sett bl9?😀ja den spiller bra pg har utrolig bra strĂžm
    Ja de gikk med en gang i lag med BL19 subwooferen. Sjeldent de er pÄ brukten, sÄ har vÊrt stor interesse pÄ annonsen.

    Neida, blir ikke et til par med BL9 som kommer inn nei. Skal jo tross alt oppgradere 😉
    Kan jo si sÄpass at drÞmmehÞyttalerene mine siden 2003 endelig kommer i hus!
     

    BeoJon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Innlegg
    121
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Det vil jeg tro ja👍😀som er beolab 5? GrattisđŸ„łdet er syk lyd i di bl5 jeg hĂžrte pĂ„ forus, aldri hĂžrt lignende fĂžr
    NĂ„ kommer selveste guttedrĂžmmen i hus ja. BL5 😁

    MĂ„ si det er med litt skrekkblandet fryd jeg tar dette steget.
    BL5 er den litt myteomspunnede drĂžmmehĂžyttaleren som jeg alltid har siklet etter men alltid har tenkt jeg ikke kommer til Ă„ tĂžrre Ă„ eie.

    Hver gang jeg har sett og ikke minst hĂžrt BL5 har jeg sagt til meg selv "en vakker dag, en vakker dag..".
    Men sÄ har fornuften hver gang kommet inn og sagt at det er kanskje ikke sÄ lurt Ä oppfylle den ultimate drÞmmen likevel..
    Tenk om de ikke innfrir forventningene, og illusjonen brister?
    Er dette en av de drĂžmmene som skulle forblitt nettopp en drĂžm..?
    Litt som Ä kjÞpe en Lamborghini Countach..alle drÞmte om den som barn pÄ 70-80 tallet, men nesten alle som kjÞpte den 20-30 Är senere er enige om at drÞmmen om bilen, ja den var bedre enn selve bilen.

    Men jeg er rimelig trygg pÄ at BL5 kommer til Ä innfri. SÄ da hopper jeg i det og henter hjem et par fÞr de eller jeg blir sÄ gamle at det burde blitt med drÞmmen.

    SÄ for Ä fÄ konemor med pÄ galskapen mÄtte noe ut, og da Ble det BeoLab18/19 som ryker.
    I tillegg selger jeg min Beolab2 som jeg har brukt i lag med BeoLab9 til film. Regner ikke med jeg kommer til Ä trenge den med BeoLab5 pÄ filmrommet.

    Kan trygt si at jeg gleder meg til Ă„ fĂ„ de i hus! 😁

    beolab5_finaledition.jpg
     

    BeoJon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Innlegg
    121
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Se der ja😀. Kommer di i hus i helgen?
    Blir en tur pĂ„ 60mil for Ă„ hente de i morgen ja 😅
    Beolab 18/19 forsvant ut dÞren i forgÄrs.
    Kommer nok til Ä savne de, for de var noen av de peneste hÞyttalere jeg vet om og har hatt i hus. Men det er en tid for alt, og erstatningen jeg fÄr i hus veier opp for savnet!

    Bye bye Beolab18/19
    20201209_210250.jpg
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ja dette er bare helt rÄtt.
    Disse hÞyttalerene overgÄr alt jeg har hatt i hus fÞr sÄ til de grader!
    StrÄlende fornÞyd hittil!
    Jeg har hatt mine Beolab 5 i litt over 10 Är - og det er stadig helt rÄtt. Og jeg har bestemt meg for at fra nÄ av blir det slik: Beolab 5 - og fortsatt helt rÄtt.
     

    BeoJon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Innlegg
    121
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Jeg har hatt mine Beolab 5 i litt over 10 Är - og det er stadig helt rÄtt. Og jeg har bestemt meg for at fra nÄ av blir det slik: Beolab 5 - og fortsatt helt rÄtt.
    Ja har lest i din trĂ„d om ditt kjĂžp av og erfaring med Beolab5 med iver! 😍

    En av trÄdene som overbeviste meg om at Ä eie Beolab5 i lÞpet av livet var noe jeg bare mÄtte!
    Dine har vĂŠrt feilfrie i disse 10 Ă„rene eller?
    PÄ det paret jeg kjÞpte nÄ var det utfÞrt chassisbytte pÄ den ene for 6mnd siden. Dette er jo en kjent og kostbar feil pÄ BL5. Men da er i alle fall 50% av den kostnaden tatt pÄ dette paret for en stund framover.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ja har lest i din trĂ„d om ditt kjĂžp av og erfaring med Beolab5 med iver! 😍

    En av trÄdene som overbeviste meg om at Ä eie Beolab5 i lÞpet av livet var noe jeg bare mÄtte!
    Dine har vĂŠrt feilfrie i disse 10 Ă„rene eller?
    PÄ det paret jeg kjÞpte nÄ var det utfÞrt chassisbytte pÄ den ene for 6mnd siden. Dette er jo en kjent og kostbar feil pÄ BL5. Men da er i alle fall 50% av den kostnaden tatt pÄ dette paret for en stund framover.
    Jeg kjÞpte mine Beolab 5 i februar 2011 - brukt - og de har fungert feilfritt i disse 10 Ärene jeg har eid dem. Det eneste lille "problemet" jeg har hatt, er at det sorte stofftrekket pÄ den ene hÞyttaleren etterhvert ble ganske bleket av sollyset - og for Ä glede kona, fikk jeg Dalens Elektronikkservice til Ä komme hjem til meg og sette pÄ plass nye trekk pÄ begge hÞyttalerne. Det kom pÄ litt over 5.000 kroner den gangen - ikke helt gratis altsÄ, men hva gjÞr man ikke for husfredens skyld.
     

    BeoJon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Innlegg
    121
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Jeg kjÞpte mine Beolab 5 i februar 2011 - brukt - og de har fungert feilfritt i disse 10 Ärene jeg har eid dem. Det eneste lille "problemet" jeg har hatt, er at det sorte stofftrekket pÄ den ene hÞyttaleren etterhvert ble ganske bleket av sollyset - og for Ä glede kona, fikk jeg Dalens Elektronikkservice til Ä komme hjem til meg og sette pÄ plass nye trekk pÄ begge hÞyttalerne. Det kom pÄ litt over 5.000 kroner den gangen - ikke helt gratis altsÄ, men hva gjÞr man ikke for husfredens skyld.
    10 Är med meget lave driftskostnader der altsÄ.
    Skulle du funnet pĂ„ Ă„ selge de (kun for Ă„ oppgradere til en nyere modell selvfĂžlgelig 😅) har de ogsĂ„ holdt seg usedvanlig bra i pris gjennom disse 10 Ă„rene, sĂ„ verditapet ditt ville vĂŠrt meget lavt for hĂžyttalere/elektronikk.

    Satser pĂ„ at jeg har mine om 10Ă„r og ogsĂ„ kan skrive det samme om mitt eierforhold. 🙏
    Uansett..designet, lyden og ikke minst eiergleden er verdt en god slump penger i Ă„ret.
    20210623_134608.jpg
     

    BeoJon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Innlegg
    121
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Vis vedlegget 732880 Da var stereo i b&o appen pÄ plass
    Meget bra.
    Selv er jeg pÄ ferie nÄ og merker savnet etter kvalitetslyd. Har dog med meg Beosound1 "burgeren" som stÄr for kvalitetslyd pÄ reisen.
    Tok med og overleverte Beolab2 suben min i Haugesund. SÄ nÄ er jeg sublÞs etter Ä ha solgt bÄde Beolab19 og Beolab2.
    Men Beolab5 gjĂžr opp for sĂ„nne tap 😊
     

    BeoJon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Innlegg
    121
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Dags for en liten oppdatering.

    Livet med BL5 er en drÞm , og jeg angrer absolutt ikke pÄ at jeg tok steget og kjÞpte drÞmmehÞyttalerne.
    BL5 imponerer stort med sitt enorme lydbilde og stÄlkontroll pÄ nÊr sagt alt jeg mater de med.

    Men for Ä komme i havn med prosjektet mitt med Ä realisere drÞmmehÞyttalerne, sÄ solgte jeg mine BL18/19.
    Det satt langt inne, for disse lekre og velspillende hĂžyttalerene hadde jeg egentlig tenkt Ă„ beholde leenge.
    Men som kjent er det mange fÞr meg som har sagt akkurat det om hÞyttalere som kommer i hus uten at det nÞdvendigvis blir slik nÄr fasit er satt.

    SÄ da BL5 kom i hus, rÞk altsÄ BL18/19 ut, og som erstatter for dem flyttet jeg mine BL9 inn pÄ loftstuen for Ä fylle tomrommet etter de.
    Og for en suksess det ble! 😊
    BL9 har aldri spillt bedre hos meg enn det de gjÞr der de stÄr nÄ. Og dette er tredje rommet hos meg de tjenestegjÞr i.
    SÄ da er jeg utrolig happy med Ä ha BL5 i hovedoppsettet pÄ det som nÄ fortoner seg mer og mer som ett musikkrom enn filmrom, og BL9 pÄ naborommet som rene musikkformidlere.

    SĂ„ savner jeg BL18/19?
    Utseendemessig: Ja
    Lydmessig: Nei

    20210801_205532.jpg

    Hos meg spiller BL9 bedre enn det jeg noen gang fikk til med BL18/19. Helt klart.
    Tror rett og slett aldri jeg kom i mÄl med integrering av subwooferen.
    SĂ„ totalt sett har dermed denne oppgraderingen gitt meg mye bedre lyd i to rom, og da er det vel det vi kan kalle en vinn/vinn.

    SÄ slik ser det ut pÄ loftstuen med BL9 dag.
    Helt klart en liten nedgradering utseendemessig selv om disse bulldoggene eller fyrtÄrnene har sin sjarm.
    Lyden disse forholdsvis smÄ hÞyttalene formidler er langt stÞrre enn hva de fysiske mÄlene skulle tilsi.
    SĂ„ her tror jeg disse hĂžyttalerne skal fĂ„ stĂ„ leenge 😉

    20210801_205447.jpg
     

    Beosound balance

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.04.2021
    Innlegg
    53
    Antall liker
    38
    Sted
    ÅlgĂ„rd
    Herlig😀👍 er deilig lyd i bl5 Ă„ kunne selv tenkt meg di😀 kan tenke meg bl9 spiller stort Ă„ godt, hvor stor bass er det pĂ„ bl9?
     

    BeoJon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Innlegg
    121
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Herlig😀👍 er deilig lyd i bl5 Ă„ kunne selv tenkt meg di😀 kan tenke meg bl9 spiller stort Ă„ godt, hvor stor bass er det pĂ„ bl9?
    Hver Beolab9 er bestykket med ett 10toms basselement drevet av en dedikert 500W ICE forsterker til bass, sÄ de er bÄde kjapp, rapp og spiller kjellerdypt nÄr det trengs. De spiller langt utover det de fysiske mÄlene skulle tilsi, og det er nesten imponerende hvordan de presterer.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Linsesystemet, refleksjoner eller hva man skal kalle det for - hvor noe lyd blir direkte/noe reflektert - «kolliderer» det med lydgjengivelse fra tradisjonelle hÞyttalere eller lÄter det greit nok? Snakker selvfÞlgelig om mellomtone/diskant omrÄdet.
    Flott design, foresten, rene skulpturene, som i tillegg gjengir musikk - not bad.
     

    Beosound balance

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.04.2021
    Innlegg
    53
    Antall liker
    38
    Sted
    ÅlgĂ„rd
    Hver Beolab9 er bestykket med ett 10toms basselement drevet av en dedikert 500W ICE forsterker til bass, sÄ de er bÄde kjapp, rapp og spiller kjellerdypt nÄr det trengs. De spiller langt utover det de fysiske mÄlene skulle tilsi, og det er nesten imponerende hvordan de presterer.
    Ok hþrres veldig bra ut da👍😀
     

    BeoJon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Innlegg
    121
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Linsesystemet, refleksjoner eller hva man skal kalle det for - hvor noe lyd blir direkte/noe reflektert - «kolliderer» det med lydgjengivelse fra tradisjonelle hÞyttalere eller lÄter det greit nok? Snakker selvfÞlgelig om mellomtone/diskant omrÄdet.
    Flott design, foresten, rene skulpturene, som i tillegg gjengir musikk - not bad.
    Bang & Olufsens Acustic Lens Technology ALT fungerer meget bra. En fÄr et ganske vidt sweetspot som er bra, og lyden blir likevel ganske sÄ fokusert i ordentlig sweetspot. SÄ etter min mening blir det lite refleksjoner som forstyrrer, men en fÄr et litt bredere sweetspot.

    PĂ„ mine eldre hĂžyttalere er linsene fast i ca 180graders spredning.
    Men pÄ nyere hÞyttalere kan linsene justeres etter dine egne mÄlinger og lage mer fokuserte sweetspots der du vil ha de kombinert med romkorreksjonen som er innebygget i hÞyttalerne, og en kan dermed lage et sweetspot som er i godstolen og et som er midt i sofaen og et som gjerne er for 3 seter i sofaen.
     

    Beosound balance

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.04.2021
    Innlegg
    53
    Antall liker
    38
    Sted
    ÅlgĂ„rd
    Hei, trenger litt hjelp her. Jeg streamer musikk via spotify connect og apple music loosles(cd kvalitet) via air play,
    PrÞver Ä lytte meg frem til hva som lÄter besst. SÄ langt har jeg merket at apple music air play kan vere noe mer detaljert pÄ enkelte sanger, men fÞler spotify har noe mer trÞkk. NÄ kommer jo og spotify med cd kvalitet etter hvert da men. Er det noe forkjell pÄ di to mÄtene Ä streame pÄ?
     
  • Laster inn


DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Laster inn

Topp Bunn