Jons Bang & Olufsen univers

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BeoJon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Antall liker
    372
    Sted
    Bergen
    Ser det er b&o tv du har😀👍
    På dette filmrommet/musikkrommet /mancaven er det en ganske riktig en Beovision 7-55 ja. Tidligere toppmodell fra 2012.
    En utrolig bra TV som gir et meget bra bilde den dag i dag.
    Har innebygget surroundprosessor Beosystem 3, motorisert fot som dreier/tilter, samt senterhøytaleren Beolab7.6.
    Gir en følelse av magi selv om den er snart 10 år gammel.
    Med Apple TV4 som styres med den orginale Beoremote1 og innebygget Bluray spiller er dette en tv som fremdeles oppleves moderne.
    Men kostet også langt over 100.000kr ny for 9 år siden, så skulle jo bare mangle 🤪
    IMG_20200506_153429_179.jpg

Kunne godt tenkt meg en Beovision Eclipse i dagligstuen, men der nøyer jeg meg med en "Eclipse ultra light" i form av LG C9 Oled og Beosound Stage lydplanke.
    Da styres alt med Beoremote 1, og det hele virker som om det skulle vært en Beovision.

20210119_162111.jpg

Både Beovision Eclipse og Harmony er forøvrig idag bestykke med LG sine Oled paneler, og Bang&Olufsen står selv for lyddelen samt egen software.

Beosound balance

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.04.2021
    Antall liker
    38
    Sted
    Ålgård
    Nice😀ja vil tro det er bra greier forsatt i dag👍. Ja stemmer de, skal selv oppgradere tv etter hvert, da blir det en lg for å kunne samkjøre det maksimalt😀det er jo dolby atmos i den baren, hvordan oppleves det? Kunne tenkt meg det til film

BeoJon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Antall liker
    372
    Sted
    Bergen
    Nice😀ja vil tro det er bra greier forsatt i dag👍. Ja stemmer de, skal selv oppgradere tv etter hvert, da blir det en lg for å kunne samkjøre det maksimalt😀det er jo dolby atmos i den baren, hvordan oppleves det? Kunne tenkt meg det til film
    Jeg er veldig fornøyd med min BS Stage. Tror kanskje det er det B&O produktet som gir deg mest Bang for the Buck (phun not intended).
    Lyden fra den er forbausende bra, og den spiller dyyypt og med meget god stereoseperasjon.
    Men når det kommer til akkurat Atmos dekodingen, så føler jeg nok det er mest en gimmick.
    Det at den kan dekode formatet er jo bra, men det trengs flere høyttalere for å utnytte det og faktisk få atmos opplevelsen, og Stage er det jo dessverre ikke mulig å koble flere høyttalere til.
    Så jeg har egentlig aldri merket noe til det når jeg ser på film.
    Men stort sett så ser jeg film på filmrommet med ordentlig surround. 😉

Beosound balance

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.04.2021
    Antall liker
    38
    Sted
    Ålgård
    Det vil jeg tro, hørt mye godt om den😀👍ja blir jo litt på fyssikk men syns jo det hørres stilig ut å få lyden over som atmos barene ska gjør, så får se om det blir en slik en gang😅

Beosound balance

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.04.2021
    Antall liker
    38
    Sted
    Ålgård
    Er det du som skal selge bl18? Såg noen på finn når jeg skrollet ned over😀hva er det nå du skal til med?bl28

BeoJon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Antall liker
    372
    Sted
    Bergen
    Er det du som skal selge bl18? Såg noen på finn når jeg skrollet ned over😀hva er det nå du skal til med?bl28
    Jepp, nå er BL18/19 solgt 😳
    Beolab9 skal ta over deres plass på kontoret/loftstuen, og inn på mancaven/filmrommet kommer det en rimelig grei oppgradering fra BL9 😎😎😎
    Blir ikke BL28 😉

Beosound balance

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.04.2021
    Antall liker
    38
    Sted
    Ålgård
    Skal si det gikk fort😱😀👍di er jo veldig populere. Alltid kjekt med oppgradering👍😀så då blir det 2 sett bl9?😀ja den spiller bra pg har utrolig bra strøm

BeoJon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Antall liker
    372
    Sted
    Bergen
    Skal si det gikk fort😱😀👍di er jo veldig populere. Alltid kjekt med oppgradering👍😀så då blir det 2 sett bl9?😀ja den spiller bra pg har utrolig bra strøm
    Ja de gikk med en gang i lag med BL19 subwooferen. Sjeldent de er på brukten, så har vært stor interesse på annonsen.

Neida, blir ikke et til par med BL9 som kommer inn nei. Skal jo tross alt oppgradere 😉
    Kan jo si såpass at drømmehøyttalerene mine siden 2003 endelig kommer i hus!

Beosound balance

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.04.2021
    Antall liker
    38
    Sted
    Ålgård
    Det vil jeg tro ja👍😀som er beolab 5? Grattis🥳det er syk lyd i di bl5 jeg hørte på forus, aldri hørt lignende før

BeoJon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Antall liker
    372
    Sted
    Bergen
    Det vil jeg tro ja👍😀som er beolab 5? Grattis🥳det er syk lyd i di bl5 jeg hørte på forus, aldri hørt lignende før
    Nå kommer selveste guttedrømmen i hus ja. BL5 😁

Må si det er med litt skrekkblandet fryd jeg tar dette steget.
    BL5 er den litt myteomspunnede drømmehøyttaleren som jeg alltid har siklet etter men alltid har tenkt jeg ikke kommer til å tørre å eie.

Hver gang jeg har sett og ikke minst hørt BL5 har jeg sagt til meg selv "en vakker dag, en vakker dag..".
    Men så har fornuften hver gang kommet inn og sagt at det er kanskje ikke så lurt å oppfylle den ultimate drømmen likevel..
    Tenk om de ikke innfrir forventningene, og illusjonen brister?
    Er dette en av de drømmene som skulle forblitt nettopp en drøm..?
    Litt som å kjøpe en Lamborghini Countach..alle drømte om den som barn på 70-80 tallet, men nesten alle som kjøpte den 20-30 år senere er enige om at drømmen om bilen, ja den var bedre enn selve bilen.

Men jeg er rimelig trygg på at BL5 kommer til å innfri. Så da hopper jeg i det og henter hjem et par før de eller jeg blir så gamle at det burde blitt med drømmen.

Så for å få konemor med på galskapen måtte noe ut, og da Ble det BeoLab18/19 som ryker.
    I tillegg selger jeg min Beolab2 som jeg har brukt i lag med BeoLab9 til film. Regner ikke med jeg kommer til å trenge den med BeoLab5 på filmrommet.

Kan trygt si at jeg gleder meg til å få de i hus! 😁

beolab5_finaledition.jpg

Beosound balance

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.04.2021
    Antall liker
    38
    Sted
    Ålgård
    Hehe ja det kan jo fort bli sånn😅😀👍men ja heldivis lever bl5 opp til det meste, utrolig vakre, og sinnsyk bra lyd😀gratulerer så mye🔈😀👍stas

BeoJon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Antall liker
    372
    Sted
    Bergen
    Se der ja😀. Kommer di i hus i helgen?
    Blir en tur på 60mil for å hente de i morgen ja 😅
    Beolab 18/19 forsvant ut døren i forgårs.
    Kommer nok til å savne de, for de var noen av de peneste høyttalere jeg vet om og har hatt i hus. Men det er en tid for alt, og erstatningen jeg får i hus veier opp for savnet!

Bye bye Beolab18/19
    20201209_210250.jpg

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.083
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ja dette er bare helt rått.
    Disse høyttalerene overgår alt jeg har hatt i hus før så til de grader!
    Strålende fornøyd hittil!
    Jeg har hatt mine Beolab 5 i litt over 10 år - og det er stadig helt rått. Og jeg har bestemt meg for at fra nå av blir det slik: Beolab 5 - og fortsatt helt rått.

BeoJon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Antall liker
    372
    Sted
    Bergen
    Jeg har hatt mine Beolab 5 i litt over 10 år - og det er stadig helt rått. Og jeg har bestemt meg for at fra nå av blir det slik: Beolab 5 - og fortsatt helt rått.
    Ja har lest i din tråd om ditt kjøp av og erfaring med Beolab5 med iver! 😍

En av trådene som overbeviste meg om at å eie Beolab5 i løpet av livet var noe jeg bare måtte!
    Dine har vært feilfrie i disse 10 årene eller?
    På det paret jeg kjøpte nå var det utført chassisbytte på den ene for 6mnd siden. Dette er jo en kjent og kostbar feil på BL5. Men da er i alle fall 50% av den kostnaden tatt på dette paret for en stund framover.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.083
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ja har lest i din tråd om ditt kjøp av og erfaring med Beolab5 med iver! 😍

En av trådene som overbeviste meg om at å eie Beolab5 i løpet av livet var noe jeg bare måtte!
    Dine har vært feilfrie i disse 10 årene eller?
    På det paret jeg kjøpte nå var det utført chassisbytte på den ene for 6mnd siden. Dette er jo en kjent og kostbar feil på BL5. Men da er i alle fall 50% av den kostnaden tatt på dette paret for en stund framover.
    Jeg kjøpte mine Beolab 5 i februar 2011 - brukt - og de har fungert feilfritt i disse 10 årene jeg har eid dem. Det eneste lille "problemet" jeg har hatt, er at det sorte stofftrekket på den ene høyttaleren etterhvert ble ganske bleket av sollyset - og for å glede kona, fikk jeg Dalens Elektronikkservice til å komme hjem til meg og sette på plass nye trekk på begge høyttalerne. Det kom på litt over 5.000 kroner den gangen - ikke helt gratis altså, men hva gjør man ikke for husfredens skyld.

BeoJon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Antall liker
    372
    Sted
    Bergen
    Jeg kjøpte mine Beolab 5 i februar 2011 - brukt - og de har fungert feilfritt i disse 10 årene jeg har eid dem. Det eneste lille "problemet" jeg har hatt, er at det sorte stofftrekket på den ene høyttaleren etterhvert ble ganske bleket av sollyset - og for å glede kona, fikk jeg Dalens Elektronikkservice til å komme hjem til meg og sette på plass nye trekk på begge høyttalerne. Det kom på litt over 5.000 kroner den gangen - ikke helt gratis altså, men hva gjør man ikke for husfredens skyld.
    10 år med meget lave driftskostnader der altså.
    Skulle du funnet på å selge de (kun for å oppgradere til en nyere modell selvfølgelig 😅) har de også holdt seg usedvanlig bra i pris gjennom disse 10 årene, så verditapet ditt ville vært meget lavt for høyttalere/elektronikk.

Satser på at jeg har mine om 10år og også kan skrive det samme om mitt eierforhold. 🙏
    Uansett..designet, lyden og ikke minst eiergleden er verdt en god slump penger i året.
    20210623_134608.jpg

BeoJon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Antall liker
    372
    Sted
    Bergen
    Vis vedlegget 732880 Da var stereo i b&o appen på plass
    Meget bra.
    Selv er jeg på ferie nå og merker savnet etter kvalitetslyd. Har dog med meg Beosound1 "burgeren" som står for kvalitetslyd på reisen.
    Tok med og overleverte Beolab2 suben min i Haugesund. Så nå er jeg subløs etter å ha solgt både Beolab19 og Beolab2.
    Men Beolab5 gjør opp for sånne tap 😊

BeoJon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Antall liker
    372
    Sted
    Bergen
    Dags for en liten oppdatering.

Livet med BL5 er en drøm , og jeg angrer absolutt ikke på at jeg tok steget og kjøpte drømmehøyttalerne.
    BL5 imponerer stort med sitt enorme lydbilde og stålkontroll på nær sagt alt jeg mater de med.

Men for å komme i havn med prosjektet mitt med å realisere drømmehøyttalerne, så solgte jeg mine BL18/19.
    Det satt langt inne, for disse lekre og velspillende høyttalerene hadde jeg egentlig tenkt å beholde leenge.
    Men som kjent er det mange før meg som har sagt akkurat det om høyttalere som kommer i hus uten at det nødvendigvis blir slik når fasit er satt.

Så da BL5 kom i hus, røk altså BL18/19 ut, og som erstatter for dem flyttet jeg mine BL9 inn på loftstuen for å fylle tomrommet etter de.
    Og for en suksess det ble! 😊
    BL9 har aldri spillt bedre hos meg enn det de gjør der de står nå. Og dette er tredje rommet hos meg de tjenestegjør i.
    Så da er jeg utrolig happy med å ha BL5 i hovedoppsettet på det som nå fortoner seg mer og mer som ett musikkrom enn filmrom, og BL9 på naborommet som rene musikkformidlere.

Så savner jeg BL18/19?
    Utseendemessig: Ja
    Lydmessig: Nei

20210801_205532.jpg

Hos meg spiller BL9 bedre enn det jeg noen gang fikk til med BL18/19. Helt klart.
    Tror rett og slett aldri jeg kom i mål med integrering av subwooferen.
    Så totalt sett har dermed denne oppgraderingen gitt meg mye bedre lyd i to rom, og da er det vel det vi kan kalle en vinn/vinn.

Så slik ser det ut på loftstuen med BL9 dag.
    Helt klart en liten nedgradering utseendemessig selv om disse bulldoggene eller fyrtårnene har sin sjarm.
    Lyden disse forholdsvis små høyttalene formidler er langt større enn hva de fysiske målene skulle tilsi.
    Så her tror jeg disse høyttalerne skal få stå leenge 😉

20210801_205447.jpg

Beosound balance

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.04.2021
    Antall liker
    38
    Sted
    Ålgård
    Herlig😀👍 er deilig lyd i bl5 å kunne selv tenkt meg di😀 kan tenke meg bl9 spiller stort å godt, hvor stor bass er det på bl9?

BeoJon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Antall liker
    372
    Sted
    Bergen
    Herlig😀👍 er deilig lyd i bl5 å kunne selv tenkt meg di😀 kan tenke meg bl9 spiller stort å godt, hvor stor bass er det på bl9?
    Hver Beolab9 er bestykket med ett 10toms basselement drevet av en dedikert 500W ICE forsterker til bass, så de er både kjapp, rapp og spiller kjellerdypt når det trengs. De spiller langt utover det de fysiske målene skulle tilsi, og det er nesten imponerende hvordan de presterer.

M

MusicBear

Gjest
    Linsesystemet, refleksjoner eller hva man skal kalle det for - hvor noe lyd blir direkte/noe reflektert - «kolliderer» det med lydgjengivelse fra tradisjonelle høyttalere eller låter det greit nok? Snakker selvfølgelig om mellomtone/diskant området.
    Flott design, foresten, rene skulpturene, som i tillegg gjengir musikk - not bad.

Beosound balance

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.04.2021
    Antall liker
    38
    Sted
    Ålgård
    Hver Beolab9 er bestykket med ett 10toms basselement drevet av en dedikert 500W ICE forsterker til bass, så de er både kjapp, rapp og spiller kjellerdypt når det trengs. De spiller langt utover det de fysiske målene skulle tilsi, og det er nesten imponerende hvordan de presterer.
    Ok hørres veldig bra ut da👍😀

BeoJon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Antall liker
    372
    Sted
    Bergen
    Linsesystemet, refleksjoner eller hva man skal kalle det for - hvor noe lyd blir direkte/noe reflektert - «kolliderer» det med lydgjengivelse fra tradisjonelle høyttalere eller låter det greit nok? Snakker selvfølgelig om mellomtone/diskant området.
    Flott design, foresten, rene skulpturene, som i tillegg gjengir musikk - not bad.
    Bang & Olufsens Acustic Lens Technology ALT fungerer meget bra. En får et ganske vidt sweetspot som er bra, og lyden blir likevel ganske så fokusert i ordentlig sweetspot. Så etter min mening blir det lite refleksjoner som forstyrrer, men en får et litt bredere sweetspot.

På mine eldre høyttalere er linsene fast i ca 180graders spredning.
    Men på nyere høyttalere kan linsene justeres etter dine egne målinger og lage mer fokuserte sweetspots der du vil ha de kombinert med romkorreksjonen som er innebygget i høyttalerne, og en kan dermed lage et sweetspot som er i godstolen og et som er midt i sofaen og et som gjerne er for 3 seter i sofaen.

Beosound balance

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.04.2021
    Antall liker
    38
    Sted
    Ålgård
    Hei, trenger litt hjelp her. Jeg streamer musikk via spotify connect og apple music loosles(cd kvalitet) via air play,
    Prøver å lytte meg frem til hva som låter besst. Så langt har jeg merket at apple music air play kan vere noe mer detaljert på enkelte sanger, men føler spotify har noe mer trøkk. Nå kommer jo og spotify med cd kvalitet etter hvert da men. Er det noe forkjell på di to måtene å streame på?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn