Joni Mitchell

P

Parelius

Gjest
tkr skrev:
Litt mindre OT, jeg har fremdeles mine 30 år gamle pressninger av både Blue og For the Roses. De har aldri vært særlig audiofile. Har merket meg Rhinos nyutgivelse.
Blue er et must - i det minste sammenliknet med den gamle jeg hadde. Den Rhinoutgaven er noe helt annet.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.794
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Parelius skrev:
tkr skrev:
Litt mindre OT, jeg har fremdeles mine 30 år gamle pressninger av både Blue og For the Roses. De har aldri vært særlig audiofile. Har merket meg Rhinos nyutgivelse.
Blue er et must - i det minste sammenliknet med den gamle jeg hadde. Den Rhinoutgaven er noe helt annet.
Takker. Har sittet og hørt på Blue på cd nå- ingen utsøkt fornøyelse lydmessig sett!
mvh

O

om.s

Gjest
Uten å være noen stor JM kjenner så må jeg si at jeg liker denne skiva, ikke hennes sterkeste visstnok, men helt ok og behagelig.....

mvh

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
88
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
LydKarl skrev:
Til dykk som har solid kjennskap til denne fantastiske dama; hvilke andre album burde eg først og fremst sjekke opp? Om eg ikkje tek feil er dette hennar 27. album, kan vere greitt å bli losa litt ut frå start.
Solid kjennskap er dog for sterkt, men dette er albumene jeg liker best:
Blue, The Hissing of Summer Lawns, Hejira, Don Juan's Reckless Daughter (nei det er ikke "wreckless") og Wild Things Run Fast.

Jaco Pastorius deltar på "Hejira & Don Juan's Reckless Daughter" av de som er nevnt her. I mitt system lyder CDene klart bedre enn de tilsvarende LPer. Jeg har Linn Sondek og andre avtastere kan vel gjøre det bedre. Den best produserte av de jeg har er "Wild Things Run Fast". Ønsker man en test av sitt anlegg er "Overture/Cotton Avenue" og "Off Night Backstreet" på "Don Juan's ..." av interesse. Bassen på overturen er allment kjent, men i tillegg skal en merke seg stemmen til Joni Mitchell på de to kuttene - den blir fort nasal om ting i anlegget ikke er i orden.

Dessverre så er dette korrekt (i hvertfall her hjemme):

Vidar P skrev:
Shine fikk forresten pepper for dårlig lydkvalitet på NRK her om dagen.
Det er et trangt perspektiv, lite dynamikk og stemmen er forunderlig diffus på flere av kuttene, og bassen er jo bare grøt. CDen er forøvrig mer enn akseptabel rent musikalsk og en kan jo håpe på en bedre teknisk utgivelse etterhvert. Mvh.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
achri-d skrev:
Jaco Pastorius deltar på "Hejira & Don Juan's Reckless Daughter" av de som er nevnt her. I mitt system lyder CDene klart bedre enn de tilsvarende LPer. Jeg har Linn Sondek og andre avtastere kan vel gjøre det bedre.
Sikkert, og antageligvis mange andre Sondek'er. Hvilken utgave har du? Subchassi? Strømforsyning? Arm? PU?
Å fortelle at du har en BMW 5-serie og unnlate å si om det er en 518 fra 70-tallet eller en M5 fra 2007 blir også noe upresist. 8)

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Theo skrev:
Kan anbefale "tribute to Joni Mitchell",en nyss utkommet cd. Som navnet tilsier så er det ikke Joni selv som synger på denne plata. Ulike låter blir tolket av artister som Prince, Bjørck, C.Wilson, Annie Lenox m.fl. Bra både musikalsk og lydmessig spør du meg.

Mvh. Theo
Takk for tips, Theo!

Ser denne blei tipsa om på Euphonia Audioforum i går kveld også. Har hørt gjennom smakebitar frå dette albumet no (http://www.atributetojonimitchell.com). Mykje vakkert her. Likte spesielt godt tolkningane til Wilson, McLachlan, Lennox, Harris, Costello og lang. Dette er intet mindre enn ei må-ha-plate for min del.

Mvh. Karl

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Hørte gjennom smakebitene nå jeg også. Likte best versjonene fra Prince, Bjørk og Wilson, samt tildels Lennox. Øvrige synes jeg var forholdsvis kjedelige. Mye av låtmaterialet hennes er for øvrig svært bra.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

har "blue" (selfølgelig),"the hissing of summer lawns"(anbefales),"hits" og en plate som kan være bra i den rette settingen :"Both sides now",der hun stiller med stryker-arr. på de mest kjente melodiere hennes.hva synes dere om den ?.har ikke fulgt Joni Mitchell's karriere så godt,da jeg er for ung til å ha vokst opp med hennes musikk.

mvh. s,

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.671
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ligner på min samling; begrenset til "Blue" - en evig favoritt, "Summer Lawns", "Ladies of the Canyon" og nevnte "hits".

Skulle gjerne hatt mer, men det ryker CDer og DVDer inn i ett j... kjør, får vel omsider innse at livet er for kort og kunsten for stor til at man rekker alt. Ars Longa, Vita Brevis for å sitere romerne og Keith Emerson, flott plate det og.

quadrofreak

Medlem
Ble medlem
27.03.2006
Antall liker
5
Siden så mange refererer til Court and Spark som en av favorittalbumene, så skulle dere hørt den i CD-4(discrete vinyl) utgaven. Det er rett og slett en fantastisk opplevelse.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.714
Sted
Hus
Har den på Uk hvit Asylum førstepress, og den lyder helt flott den. Cd4 utgaven er vel ikke den enkleste å få tak i brukt heller. Går vel for en slump penger. :)

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Antall liker
77
Torget vurderinger
1
Har etterhvert mye av denne fantastiske dama både på vinyl og digitalis. Kjerringa tvang til og med igjennom en halveis oppkallingn på yngstedattera.Har i kveld hørt på både "Both sides now" og Turbulent Indigo". Begge på cd. Turbulenten har vesentlig mere trøkk enn both sides .

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
erato skrev:
Ligner på min samling; begrenset til "Blue" - en evig favoritt, "Summer Lawns", "Ladies of the Canyon" og nevnte "hits".

Skulle gjerne hatt mer, men det ryker CDer og DVDer inn i ett j... kjør, får vel omsider innse at livet er for kort og kunsten for stor til at man rekker alt. Ars Longa, Vita Brevis for å sitere romerne og Keith Emerson, flott plate det og.
Endelig ble Ladies of the Canyon nevnt.Trodde den var glemt da jeg leste meg utover i tråden.

For en fin plate!

Nok et mesterverk.

Jeg er selv tilhenger av de eldre platene hennes der Clouds,Ladies of the Canyon,Blue(ja,den er jeg enig i er helt utrolig god),For the roses,Miles of Aisles og Court and spark er de jeg liker aller mest.

Slike eldre plater kjøper jeg på vinyl.Synes de gjør seg best der med sin sjarm og nostalgi.

tkr skrev:
-Er det ingen andre her som kjenner "For the Roses"? "You turn me on, I`m a Radio" er et spor jeg har elsket siden jeg hørte det i 70-åra en gang.
Ellers er tkr blitt observert på en strand i Tyrkia, helt edru, mens han sang "Carey" av full hals a capella. Det var relativt langt mellom soltilbederne der, men det skapte likevel undring: Men den første strofen lyder: The wind comes in from Africa, last night I couldn`t sleep", og det passet så godt...
mvh
Jeg også liker den skiva veldig godt,Tkr.

En liten historie bak..
"For the roses" er en flott plate som jeg ble kjent med som bare liten knøtt.

Har satt sine spor den der.Når jeg hører på den nå så vekker den gode minner,fra bilturer om sommeren der den som regel var et fast innslag.

You turn me on,I`m a radio...

...som Tkr nevner her gir meg minner om en svunnen tid som liten i baksetet på en ferielastet bil.Der en kunne kjenne den svale brisen i håret fra en halvt nedsveivet,sommerfylt bilrute som stadig skiftet bilder man kunne drømme seg bort i mens man suste avgårde,mil etter mil.

Skulle man skifte musikk så ble det gjerne også andre artister.Jeg har aldri glemt album som Wings-Band on the run,Doobie Brothers-Toloose street,Shadows-String of hits,Carpenter-Song for you,Difference-Different ways,Dire Straits-Communique,JJ Cale-Grasshopper,Gerry Rafferty-City to City,Robert Cray-Strong Persuader og mange fler.

Det var utrolig hvor mye god musikk man kunne få med seg ved slike turer der man kanskje ikke tenkte så mye over hvor bra de faktisk var den gang.Ikke så rart når man bare var en liten pjokk.

Men alt dette er jo musikk jeg setter veldig pris på den dag i dag og finner meg selv stadig vekk der jeg ser tilbake i tid for å finne gode skiver.Det kan jeg vel takke foreldrene mine for.

Tar med noen fine gamle fra Joni her på slutten.Fant ikke de jeg kunne tenkt meg linke men disse er da meget gode de og.

Det var tider det. :)

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
47
I min bok er Court And Spark og Hissing of Summer Lawns de to sterkeste.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
22.728
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
En av mine absolutt favoritter. Ikke mange kan skilte med å ha samarbeidet med så mange artister igjennom karrieren! Fra Cosby/Nash til Wayne Shorter til Billy Idol for å nevne et lite spenn. Jeg er nok mest glad i det hun gjorde på 70-tallet og da spesielt jazz flørt perioden hennes.

Når det gjelder innspillinger så skiller utgivelseversjonene stort. Har hatt dobbelt opp av flere plater og hos meg så spiller som regel vinylen best. Det er også veldig forskjell på hvordan de er mikset! På noen versoner (av samme album) så kan f.eks. stemmen hennes vardre litt, mens andre står som en stolpe midt i lydbildet. Anyway, her er mine favoritter:

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.794
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Til ære for denne trådens gjenoppstandelse har jeg slått på anlegget og hørt: Carey, Big Yellow Taxi, You turn me on, I`m a Radio og California i rask rekkefølge.
Moro!
mvh

Topp Bunn