Jonas Stueanlegg "Lyd er for alle" Musikk i 2 stuer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.006
    Antall liker
    2.045
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Gratulerer med nok en 103. Ser bra ut og tviler ikke et sekund på at det låter bra.
    Tenkte litt på denne selv, men er ikke helt klar for og bytte ut den jeg har så det ble med tanken.

    Mvh
    roeng2
    Takk Roeng2 :)
    Det kommer vell flere muligheter om fristelsen blir for stor:) (du har jo en flott forsterker nå også da)
    Er vanvittig gode forsterkere dette. Håndbygget nytelse for øre og øyne.

    Jonas
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med nok en 103. Ser bra ut og tviler ikke et sekund på at det låter bra.
    Tenkte litt på denne selv, men er ikke helt klar for og bytte ut den jeg har så det ble med tanken.

    Mvh
    roeng2
    Takk Roeng2 :)
    Det kommer vell flere muligheter om fristelsen blir for stor:) (du har jo en flott forsterker nå også da)
    Er vanvittig gode forsterkere dette. Håndbygget nytelse for øre og øyne.

    Jonas
    Ja Jonas jeg har falt for Plinius lyden så sjansen er stor for at det kommer i hus igjen;D


    Ronny
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.048
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Grattis med enda en lekkerbisken :) Av en eller annen grunn ser bestandi anlegg mere "rett" ut med et monster ved siden av vær høytaler.. ;)
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.006
    Antall liker
    2.045
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Har nå fått lyttet en god del timer etter att det ble anskaffet en Sa-103 til i oppsettet.
    Lydsignaturen til Plinius/Audiophysic Virgo er jo den samme som tidligere . (Heldigvis :cool:)
    Den største forskjellen er selvforklarende den urkraften og kontrollen som 750w matet i Virgo (4ohm) utgjør.
    Her er det overflod av kraft fra man starter å vri på volumpoten. Det er tight og kontrollert. Virgoene takler denne kraften utrolig bra, ja de trives faktisk med dette.
    Om dette er årsaken til att artistene tok ett lite skritt ut i stua her skal jeg ikke begi meg ut på, men det både høres og føles slik. Kona bemerket dette før jeg sa noe, når jeg satte henne ned i sweetspot.
    På tross av att jeg ikke er stor tilhenger av "for mye" bass,siklet jeg lenge etter integrering av Sub i stua for å få hjelp nedover, det behovet ser jeg ikke nå.
    Etter justering av høyttalere i kombinasjon med kraften tilgjengelig, fylles stua og øra godt,lenge før både høyttalere og Forsterkere er i ytterkant av komfortsone.

    Støynivået sank også noe etter mono-koblingen. Vet ikke hva dette kan komme av. Men hadde litt "sus" i høyttalerne tidligere, dette ble noe lavere nå.

    Og feelgood faktoren skal man heller ikke kjimse av. Koser meg gløgg forsatt både med synet og lyden her i stua om dagen ;)
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Skien
    Har nå fått lyttet en god del timer etter att det ble anskaffet en Sa-103 til i oppsettet.
    Lydsignaturen til Plinius/Audiophysic Virgo er jo den samme som tidligere . (Heldigvis :cool:)
    Den største forskjellen er selvforklarende den urkraften og kontrollen som 750w matet i Virgo (4ohm) utgjør.
    Her er det overflod av kraft fra man starter å vri på volumpoten. Det er tight og kontrollert. Virgoene takler denne kraften utrolig bra, ja de trives faktisk med dette.
    Om dette er årsaken til att artistene tok ett lite skritt ut i stua her skal jeg ikke begi meg ut på, men det både høres og føles slik. Kona bemerket dette før jeg sa noe, når jeg satte henne ned i sweetspot.
    På tross av att jeg ikke er stor tilhenger av "for mye" bass,siklet jeg lenge etter integrering av Sub i stua for å få hjelp nedover, det behovet ser jeg ikke nå.
    Etter justering av høyttalere i kombinasjon med kraften tilgjengelig, fylles stua og øra godt,lenge før både høyttalere og Forsterkere er i ytterkant av komfortsone.

    Støynivået sank også noe etter mono-koblingen. Vet ikke hva dette kan komme av. Men hadde litt "sus" i høyttalerne tidligere, dette ble noe lavere nå.

    Og feelgood faktoren skal man heller ikke kjimse av. Koser meg gløgg forsatt både med synet og lyden her i stua om dagen ;)
    Kos deg JonasH med et flott system, gleder meg til å få en lytt igjen ved neste anledning nå som 2 stk Plinius er på plass :)

    Mvh: Espen L
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.006
    Antall liker
    2.045
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Berwick street og området (i Soho) kan virkelig anbefales mtp Vinylhandel, om man er i London.
    Fant bla. endelig 1 av mine manglende PJ plater her til en hyggelig pris :)
    Blir moro å snurre denne til uken.
    image.jpg
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.006
    Antall liker
    2.045
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Sommeren er og blir en fantastisk årstid,hvor mye tid går med til min andre store hobby foruten musikk og Lyd.
    Som rekreasjon samt total ro til kropp og sinn, finnes det ikke noe bedre enn å stå ved ei elv eller ett vann med fiskestang :)
    Svartkjelen på bålet er heller aldri langt unna,når man ønsker å ta lukt og lyd innover seg.

    Noen av mine filmer fra turer og kjøring av fisk :rolleyes: :

    http://www.youtube.com/channel/UCJPzmL1GxKWbDO5T8kZR3ag/videos

    IMG_2950.jpg
    FullSizeRender.jpg
    FullSizeRender (1).jpg
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.006
    Antall liker
    2.045
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    I dag var det ordentlig deilig å sette seg ned igjen med kaffekoppen å spille musikk. Har vært flink å skrevet ned noen musikktips i sommer.
    Disse skal prøves nå fremover :)
    For de som er glad i progrock kan Guilt Machine anbefales.
    Season of denial var en låt som fenget meg.


    Jonas
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.006
    Antall liker
    2.045
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Takk Gismo:)
    Fiske og natur er en lidenskap som tar mye tid i årstiden vi er inne i for min del. Da er det moro å lage noen snutter som minne fra turene :)

    Jonas
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Er det noe nytt på gang ser du har lagt ut høyttalerne for salg?

    roeng2
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.006
    Antall liker
    2.045
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Hei Roeng

    Vi får se. Lysten er der, fornuften stritter heltemodig i mot:p
    Lufter interessen iallefall, så får vi se utover høsten hva som skjer.

    Jonas
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Hei Roeng

    Vi får se. Lysten er der, fornuften stritter heltemodig i mot:p
    Lufter interessen iallefall, så får vi se utover høsten hva som skjer.

    Jonas
    Hehe. Kjenner den følelsen og jeg strittet ikke i mot. Blir spennende og se hvordan fornuften klarer seg utover høsten.

    roeng2
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.006
    Antall liker
    2.045
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Hehe..:)
    Mange gode forslag.Både SF og Marten kunne jeg tenkt meg å prøvd i oppsettet.
    Som sagt ikke noe sikkert Virgo Byttes ut. "Lukter" litt på Markedet :)

    X-Cell:
    Dantax har vært i hus en gang i tiden det åsså:cool: (Tv-stua)
    image.jpg
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.048
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Hehe.. godt og se.. hadde dantax p3000 en stund på EC elektronikk.. kom overraskende mye god lyd fra så billige saker 😊
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.006
    Antall liker
    2.045
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Kom over denne flotte saken noen hadde lagt for å kaste.:eek:
    Etter raskt sjekk her hjemme, konstaterer jeg att så langt er eneste mangel att reima er gått av.
    Motor,lys etc virker som den skal.

    Bestilte ny reim på ebay, samt "ny" Shure N91 NOS nål og Din overgang.

    Skal bli moro å få testet denne spilleren ordentlig etter hver.:cool:

    IMG_3163.jpg
    IMG_3164.jpg
    IMG_3165.jpg
    IMG_3167.jpg
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.006
    Antall liker
    2.045
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Høsten har kommet for fullt i trøndelagen.
    Lysten og behovet for roen man finner foran musikkanlegget,stiger i takt med kvikksølvet's fall i termometret.

    Her i stuen har det skjedd litt den siste måneden.
    Har snudd om på anleggets plassering i stuen. Fra å spille fra langvegg mot langvegg, står nå anlegget på kortveggen. Dette gjør att jeg har 6-7m med rom bak lytteposisjon.
    Dette til konas store begeistring:)

    Ett "nytt" sett talartutter har også funnet veien hit til stua.
    En hyggelig kar nedgjennom dalene tok en byttehandel med Virgoene mine. Så nå har storebror Cardeas inntatt plassen i oppsettet. :cool:

    SAM_4556.jpg

    image.jpg
     
    Sist redigert:

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Lekkert anlegg. Tipper det spiller flott!!

    Tommy
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.648
    Antall liker
    32.611
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Gratulerer med nye flott høytalere og ny plassering av hele anlegget;)
    Ser det ble litt trangere mot side vegger, men masse meter bak sweetspot, noe jeg har tro på etter samme
    plassering av mitt anlegg i stua, også i sommer:)

    gismo
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Skien
    Grattis Jonas :)
    Fikk høre dette i går og må si når vi fikk justert noe på plassering så spilte de fantastisk, manglet noe i mellombassen når de sto for langt fra frontvegg men når vi dro de nærmere frontvegg så satt bassen som ei "kule" etter mine ører. Dette var første gang jeg hørte Cardeas i en stue å her må jeg si jeg ble imponert. Virker for meg som at plinius som du har Jonas passet veldig bra til Cardeas :) Var en fin balanse i hele lydbildet med litt ekstra trykk nederts i bunn som jeg personlig likte svært godt, fikk en fin live følelse med den bassen du hadde Jonas.
    Her er det bare å kose seg foran systemet ditt å snurre vinyl :)

    Mvh: Espen L
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.006
    Antall liker
    2.045
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Takk Tommy og Gismo :)
    Ble mindre luft mot sideveggene nå Gismo. Kjører HT'erne med relativt stort opprom. Så har litt å gå på innover om ønskelig.
    Men har så pass bra dempet og "diffusert" sidevegger at jeg føler ikke disse skaper krøll mtp refleksjoner.
    Samt føler jeg Cardeas fyller bildet så godt at jeg i første omgang kommer til å kjøre det slik:)

    Bra med luft bak var alfa omega her også!:)

    Jonas
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.006
    Antall liker
    2.045
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Grattis Jonas :)
    Fikk høre dette i går og må si når vi fikk justert noe på plassering så spilte de fantastisk, manglet noe i mellombassen når de sto for langt fra frontvegg men når vi dro de nærmere frontvegg så satt bassen som ei "kule" etter mine ører. Dette var første gang jeg hørte Cardeas i en stue å her må jeg si jeg ble imponert. Virker for meg som at plinius som du har Jonas passet veldig bra til Cardeas :) Var en fin balanse i hele lydbildet med litt ekstra trykk nederts i bunn som jeg personlig likte svært godt, fikk en fin live følelse med den bassen du hadde Jonas.
    Her er det bare å kose seg foran systemet ditt å snurre vinyl :)

    Mvh: Espen L
    Takk Espen og tusen hjertelig takk for besøket i går.
    Alltid hyggelig og ikke minst lærerikt å ha deg på besøk:)

    Som du erfarte, fra å være en middels fornøyd Cardeas eier når du kom.
    Til en ekstatisk eier når du dro, kan man ikke si annet enn at det var en vellykket lytteseanse.

    Du har jo fått hørt oppsettet med både Virgo og Cardeas.
    Virgo er på langt nær ikke noe dårlig høyttaler nedover, men jeg savnet litt skyvet nedover når man spiller musikk av ymse innspillingskvalitet. (noe jeg gjør 80% av tiden med rock)
    Så valget var mellom sub eller opp i AP kjeden (mer/større element). Kona sa nei til 2 kasser til i stua, så da var valget enkelt.
    Cardeas har den øvre mellomtonen og diskanten jeg elsket med Virgo.(Spiller bare større og en tanke åpnere)
    Samtidig en bunn som ble rett og slett vanvittig bra etter flytting av HT inn til fronvegg. Satt egentlig å følte det var Sub som lå å hjalp til i bunn når det trengtes.

    Plinius har jeg nå spilt med på 3 forskjellig Audio Physic høyttalere her i stua. (Cardeas, Virgo og Classic)
    De er en fantastisk match fra bunn til topp, kort og godt. :cool:


    Igjen takk Espen for besøket og alltid velkommen tilbake.:)


    Jonas
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.006
    Antall liker
    2.045
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Anlegget her står oppå tynt tregulv på bjelkelag. Dvs veldig utsatt for vibrasjoner (med 2 barn i huset merkes disse vibrasjonene ganske ofte :()
    Så i helgen måtte jeg til pers igjen i snekkerboden. Platespilleren måtte få seg hylle og veggplass. Vibrasjonene forplanter seg i langt mindre grad i veggene her :)

    Synes løsningen ble god og spilleren står nå veldig stødig, så anbefales for andre med samme utfordring.
    (Synd jeg ikke får brukt magnet basen min lengre da)

    image.jpg
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Skien
    Anlegget her står oppå tynt tregulv på bjelkelag. Dvs veldig utsatt for vibrasjoner (med 2 barn i huset merkes disse vibrasjonene ganske ofte :()
    Så i helgen måtte jeg til pers igjen i snekkerboden. Platespilleren måtte få seg hylle og veggplass. Vibrasjonene forplanter seg i langt mindre grad i veggene her :)

    Synes løsningen ble god og spilleren står nå veldig stødig, så anbefales for andre med samme utfordring.
    (Synd jeg ikke får brukt magnet basen min lengre da)

    Vis vedlegget 350113
    Ser flott ut JonasH :)

    Mvh: Espen L
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.048
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Lekkert som vanlig... får bare mer og mer lyst på 2 sånne plinius blokker.. ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn