Jonas Stueanlegg "Lyd er for alle" Musikk i 2 stuer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.317
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    Jeg vet i hvertfall av erfaring at en 16mm plateende i nærheten av diskanten er alt annet enn "neppe hørbart". Jeg skrev litt om dette til Jonas på PM, kan jo ta det her også. Tror jeg skrev litt om dette tidligere også:

    Reflekterende flater innenfor 0-20cm fra diskanten og øvre mellomtone er fryktelig uheldig. Hjernen sorterer ikke disse som refleksjoner, men snarere som noe galt i direktelyden. Det er også overraskende vanskelig å se dette på målingene. Jeg vil anbefale å heller få tegnet opp en enhet som kan 3D-printes, fordi da kan man lage festene vertikale så de får minimalt med reflekterende flate, og det som strikkene skal gå gjennom kan bare være korte hylser med begrenset veggtykkelse. Det hele kan fremstå nesten som om det ikke er noe der, annet enn en flat brakett inne på baffelen bak strikkene.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det kan jo Jonas teste enkelt, legg en tømmerblyant horisontalt 3 cm utenfor skillet mellom L26 og mellomtonen. Buen er kun 7mm og ligger altså utenfor baffelen.
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    For å vise proporsjoner: De blå strekene viser hvor en mulig innbøying kunne finne sted. Legg merke til at diskantdomen ligger i en lett "waveguide"-
    Jeg skal ikke legge meg borti Jonas' estetiske valg, men at ei stripe på 7x5mm her skal være en ødeleggende reflekterende plate for diskant er jeg ikke overbevist om.
    tråd.JPG
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.973
    Antall liker
    10.697
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Kjempefin video Jonas! Du er en kløpper med kameraet, og har heretter fått jobben med å lage tilsvarende videoer i de andre systemene som er blitt levert og kommende...🎵🎶📽😉👍👍
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.661
    Antall liker
    32.644
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Hei, her ser man hvordan Sf Guarneri Memento’s sine løsning på strikker. Mye mindre format self men de har en plast bøyle oppe og nede. Disse har to tapper på hver ytterkant som klemmes inn i to hull i treverket.
    Kan derfor tas av og på.
    Mine tidligere SFGM her😉

    IMG_6831.jpeg
    IMG_6822.jpeg


    gismo
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.052
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Hei, her ser man hvordan Sf Guarneri Memento’s sine løsning på strikker. Mye mindre format self men de har en plast bøyle oppe og nede. Disse har to tapper på hver ytterkant som klemmes inn i to hull i treverket.
    Kan derfor tas av og på.
    Mine tidligere SFGM her😉

    gismo
    Takk Gismo for flotte bilder (y)
    Dette er likt Amati jeg hadde. Utformingen på baffelen på e'clat som skaper litt hodebry med innsvingen.
    Har noen ideer som skal testes når trådene kommer nå, de var kommet inn til lands nå.
    Blir nok mye likt forslaget til Willy delte her.

    Jonas
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.052
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Da @inselwind var og leverte E’clat. Var han nær å dra på seg hjerteinfarkt, da han så gardinen på vinduet inn mot Haifai delen av stua…
    Dialogen var vel omtrent så her:

    Øyvind: "Hva er dette?"
    Øyvind: «Har du ikke lystette Plisse gardiner på dette vinduet??»
    Jeg: «eeeh nei, vi har jo gode folde gardiner da»
    Øyvind: «Du kan jo ikke det!!..Du må ha 100% lystette gardiner og da Plisse gardiner...»
    Jeg: «Javel, men hva faan er Plisse gardiner»
    Øyvind: ..En avhandling om hva og hvorfor Plisse gardiners fortreffelighet. Også når det gjelder beskyttelse av haifai utstyr.

    @inselwind, nå kan du slappe helt av..
    Lystette Plisse gardiner er forskriftsmessig montert, så Twins og E'clat er trygge for den store, skumle og skinnende edamerosten oppe på himmelen.
    Forøvrig ett tips til alle dere andre, som ikke var klar over Plisse gardiners viktighet i denne hobbyen:LOL: (Om dere da har vindu inn mot det helligste)
    IMG_1637.jpeg

    Fredag og om ikke lenge skal rødvinsglasset fylles, mens den nye skiva til Pearl Jam skal pløyes igjennom:cool:
    For øvrig ble det heftig forhandlinger om bruk av eget anlegg til eftan, da dattera er på besøk..Hun hadde store planer om å høre den nye skiva til Taylor Swift på anlegget. (Som vist nok også kom ut i dag)

    God helg🍷
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.973
    Antall liker
    10.697
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Hehe..😄.
    Plisseegardiner er en fin og billig forsikring mot misfarging/skade fra sola . Jeg sa ikke at du måtte ha 100% lystette og mørke (det passer jo fint på soverommet)men helst 3/4 tett og med uv-skjerm på utsiden. - Har det selv hjemme og er svært fornøyd med det.
    Har selv av fargen bomull, så den vil jo allikevel slippe inn lyset i stua, men ikke direktelyset og UV.. 🌞🌞
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Kan også kombineres som Please-gardiner for husarkitekten :)
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.052
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Hehe..😄.
    Plisseegardiner er en fin og billig forsikring mot misfarging/skade fra sola . Jeg sa ikke at du måtte ha 100% lystette og mørke (det passer jo fint på soverommet)men helst 3/4 tett og med uv-skjerm på utsiden. - Har det selv hjemme og er svært fornøyd med det.
    Har selv av fargen bomull, så den vil jo allikevel slippe inn lyset i stua, men ikke direktelyset og UV.. 🌞🌞
    Var ett meget godt tips Øyvind, gjorde også underverker mtp projectoren ;)
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.052
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Rødvinsglasset fylt opp og klar for helg☺
    Fikk startet på det nye albumet til PJ før kona insisterte på «fredagsfilmen».
    Var fint å høre nye sanger fra PJ igjen. Likte godt det lille jeg fikk startet på av albumet🤟

    IMG_1641.jpeg
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.991
    Antall liker
    10.646
    Sted
    Skien
    Rødvinsglasset fylt opp og klar for helg☺
    Fikk startet på det nye albumet til PJ før kona insisterte på «fredagsfilmen».
    Var fint å høre nye sanger fra PJ igjen. Likte godt det lille jeg fikk startet på av albumet🤟

    Vis vedlegget 1016915
    Enig i at den nye skiva til Pearl Jam er knall bra JonasH.
    Leser at de selv uttaler seg at dette er noe av de beste de har laget.
    Får knall bra omtale rundt om.
    Fra låt nr 3 og utover er dette enormt bra, etter min smak 😍
    Stor gruppe med Eddie Vedder som synger kanonbra!
    Gleder meg til jeg får den på vinyl ✌
    Mvh: Espen L
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.661
    Antall liker
    32.644
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Hiver mæ på å støtter dette med plisse gardiner, fint for skjerming og ditto for refleksjoner👍🏼
    Da jeg bestemmer selv i egen stue så røyk alle ordinære gardiner ut døra😉 Angrer ikke!

    IMG_3368.jpeg


    gismo
     
    Sist redigert:

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.052
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Sitter i kveld og spiller musikk samt tenker igjennom Hifi reisen min., da hvor jeg står i dag mtp system.
    Skal ikke stikke under en stol at det for mitt vedkommende alltid har vært ett klart skille mellom Diy når det kommer til høyttalere, og det å handle kommersielle produkter langs denne reisen.
    Ikke det at jeg har hørt veldig mye Diy opp gjennom "karrieren" , men snarere at surt oppsparte midler har føltes tryggere å legge i noe "som er utprøvd og godkjent".
    (Så er det jo høyttalere som er moro å bytte da det gir mest endring i sound.)
    Angrer overhodet ikke på disse valgene... For det er noe mer sammensatt en som så.
    Det sagt for min del...
    Jeg skulle virkelig ønsket jeg ble kjent med DSP og åpen for mulighetene dette har i ett system tidligere. Det er blitt så ekstremt tilgjengelig og brukervennlig.
    Tidligere bruk av dette er det som ville vært den største besparelsen og berikelsen av alle tror jeg.
    For ja, jeg har vært med på bla. denne kabel dansen jeg også. og brukt alt, alt for mye penger på slikt og annet.
    DSP tar seg nå av dette og så mye mer, pengene kan brukes på andre ting.
    Med noe kjennskap til DSP ble også dette med bassløsning og Sub en berikelse. (Har hatt ok subber tidligere i stua før dette som jeg opplevde og ikke lyktes med)
    Ingen ting i denne hobbyen for min del har betydd mer mtp spille glede, enn å få ett 100% full frekvent og 100% integrert bass system integrert!
    Samt man trenger ikke bytte høyttaler for å endre sound..Har man dsp er det 2 klikk så har man mer åpenhet, detaljert, varmere osv.

    Har skrevet og lagt ut så mye om E'clat tidligere at jeg skal spare dere for dette nå..
    MEN hadde jeg skulle brukt 180k veiledende på en høyttaler igjen, hadde jeg kjøpt «Diy» E'clat hver gang...Det får si sitt😍

    Det som gjør det så utrolig moro er at totalverdien av anlegget har beveget seg ned, i takt med at eier glede og selvopplevd kvalitet har gått opp.

    PS. Jeg har full respekt for andres valg, prioriteringer og reise langs denne veien! (foruten skepsis til Dsp da 😉)

    Jonas
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.099
    Antall liker
    17.025
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Amen. Jeg kjenner meg nøyaktig igjen i hva du skriver. Eneste jeg vil legge til er at dsp krever nok headroom. Det kan jeg ikke si alle mine tidligere høyttalere har hatt over hele registeret. Og som du skriver, å respektere at ikke alle gidder eller har lyst å drive med dsp. Litt som å kjøre elbil og prøve å frelse andre til å gjør det samme. Ikke min greie😀
     
    Sist redigert:

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.052
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Amen. Jeg kjenner meg nøyaktig igjen i hva du skriver. Eneste jeg vil legge til er at dsp krever nok headroom. Det kan jeg ikke si alle mine tidligere høyttalere har hatt over hele registeret. Og som du skriver, å respektere at ikke alle gidder eller har lyst å drive med dsp. Litt som å kjøre elbil og prøve å frelse andre til å gjør det samme. Ikke min greie😀
    Helt riktig ang. headroom Sevald👌
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.052
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Enig i at den nye skiva til Pearl Jam er knall bra JonasH.
    Leser at de selv uttaler seg at dette er noe av de beste de har laget.
    Får knall bra omtale rundt om.
    Fra låt nr 3 og utover er dette enormt bra, etter min smak 😍
    Stor gruppe med Eddie Vedder som synger kanonbra!
    Gleder meg til jeg får den på vinyl ✌
    Mvh: Espen L
    Fredagspilsen sprettet i takt med fredagskosen skal tilberedes på kjøkkenet.
    Denne PJ skiven vokser virkelig på meg Espen.
    Likte den godt første gang også, men denne uken har jeg tatt meg i å hente frem den opp til flere ganger😎

    Riktig god helg til deg og andre som titter innom🍻
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn