Jokerman - Hvem er det?

olsborg

Fersking
Ble medlem
06.12.2005
Antall liker
0
Bob Dylan`s "Jokerman" hvem er det egentlig han har i tankene?

Bob Dylan er en av tidendes aller største låtskrivere. Hans tekster er lyriske mesterverk. Hans religiøse oppvåkning på 80-tallet kom imidlertid som et "sjokk" og en stor nedtur for min del.

Har mine tanker om hvem Dylan sikter til, men vil svært gjerne høre andres mening?

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
digresjon: joker i full metal jacket, fytte for et mesterverk av en fyr, og et mesterverk av en film

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
10
Bob Dylan`s "Jokerman" hvem er det egentlig han har i tankene?

Bob Dylan er en av tidendes aller største låtskrivere. Hans tekster er lyriske mesterverk. Hans religiøse oppvåkning på 80-tallet kom imidlertid som et "sjokk" og en stor nedtur for min del.

Har mine tanker om hvem Dylan sikter til, men vil svært gjerne høre andres mening?
Her har du en tolking..........

Jokerman

8)

olsborg

Fersking
Ble medlem
06.12.2005
Antall liker
0
Ingen som har et godt forslag? Det må da være noen som har interesse for Dylans tekster???

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
10
Ingen som har et godt forslag? Det må da være noen som har interesse for Dylans tekster???
Det er ikke lett å tolke Dylans tekster - uansett hvor stor fan man er av poeten - Det er mange som har prøvd og gått skoa av seg...........

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
ivar skrev:
digresjon: joker i full metal jacket, fytte for et mesterverk av en fyr, og et mesterverk av en film
Et mesterverk av en fyr? Synes han er en drittsekk jeg.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.241
Torget vurderinger
2
Jokerman er en av Dylans vanskeligste tekster og tolke. Kanskje Dylan lagde denne teksten mest for seg sjøl, slik at teksten kan vri og vrenges på forskjellig måte hver gang han framfører den ? Det er henvisninger både til det nye og gamle testamentet i teksten. Keats er han vel også innom. Litt Mr. Tambourine Man er det inni der.
Syns det ligger litt Johannes Åpenbaring i teksten også. Vrien den der.

Topp Bunn