Klær, briller og klokker Joggesko i forsvaret før og nå.

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
312
Sted
Tranby
Måtte le.

Tidene har forandret seg siden jeg var i forsvaret i 1986.

I 1986 var de blå semskede joggeskoene med såler fra dekket til Blücher du fikk i forsvaret totalt ubrukelige og var den største årsaken sammen med feltstøvlene til at vi fikk til dels store grupper med status "delvis" på rekrutt skolen.
De så nye ut, men de var gamle, da noen aldri hadde brukt dem, da de kun ble liggende i 12 måneder hos soldaten etter utlevering før de ble returnert når tjenesten var over.

Bare selvskadere, machoister eller personer som var 100% inkompetente i forhold til egen føtters helse ville forsøke å benytte forsvarets sko den gangen.
Prøvde å finne bilde av dem, men de gamle joggeskoene var ikke eksisterende på det store internettet. Har nok aldri blitt deklassifisert som mulig skadelig for rikets sikkerhet eller som mulig årsak til massesøksmål mot forvaret fra de 10 som brukte skoene. Overgrep mot egne soldater har vært utført av mange land og i Norge var det joggeskoen.

Synes det derfor ikke virker noe rart at man ber folk benytte sine egne joggesko.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.910
Torget vurderinger
1
Husker vi ble tvunget til å bruke de i endel dager, ettersom marsstøvlene ble for tunge(!?) å bruke for enkelte i troppen og alle måtte stille likt. Endte med at jeg ihvertfall fikk beinhinnebetennelse i leggen i et halvår.. Det eneste de joggeskoene duger til er gjørmeløype, og da 1m+ gjørme..

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.024
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg var i HMKG i 1986 og testet dette nydelige skotøyet - i 15 minutter......
Hadde vi hatt mobiltelefoner den gangen, hadde det garantert florert med bilder av disse fotdreperne.

Sitat fra artikkel; "I vinter sa FLO at de håper å unngå dette ved å gjenbruke undertøy"
Æhh..... undertøy levert til felles vask......ingen som tenkte på at en ikke fikk nøyaktig de samme fillene tilbake..... :p
Men vi overlevde jo det også.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.727
Torget vurderinger
4
Husker faktisk de blå semskede ble flittig brukt i min tropp. Riktignok modifisert til slipperser for å unngå fotsopp i dusjharderoben😁

Ble medlem
06.04.2019
Antall liker
13.131
Torget vurderinger
2
Bare ikke russerne kommer nå mens vi er opptatt med joggeskoa...

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.727
Torget vurderinger
4
Vi kan alltids donere de blå semskede til russerne. ;)
De vil være effektivt imobiliserte i løpet av 2-3 måneder.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.294
De var vel ikke laget av semsket skinn, mener å huske at det var tøysko.

T

TT.

Gjest
Vi hadde aldri joggesko, men kun marsjstøvler og "permsko". Enkelte i troppen fikk dog gå med joggesko etter påtrykk fra lege. Joggesko var sivilt i Brig N i 82!

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
347
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
1
Da jeg var i militæret i 76-77 var det hvite eller blå "turnsko" a la Converse. De var så ille at alle brukte sine egne joggesko. Befalet brydde seg ikke.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.256
Torget vurderinger
9
Vi hadde aldri joggesko, men kun marsjstøvler og "permsko". Enkelte i troppen fikk dog gå med joggesko etter påtrykk fra lege. Joggesko var sivilt i Brig N i 82!
Samme her. Var i Brig N i 81/82 og så ikke snurten av noen joggesko. Vi brukte marsjstøvlene til alt. Joggesko var for pyser....:D

• Liker
Reaksjoner: TT.
Topp Bunn