Diverse Jobbintervju og lønn.

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Generelt sett er jeg svært skeptisk til kandidater som er villig til betydelig lønnsnedgang ved jobb-bytte
Hei,
jeg ser for meg noen varsellamper som kan begynne å blinke med slike kandidater, men jeg vil gjerne høre hvorfor du blir skeptisk til de?

(til info er jeg i en nåværende godt lønnet stilling som ikke gjør meg noe godt, og ville akseptert lønnsnedgang dersom jeg fikk tilbud om en stilling med mer riktig arbeidstid for min livssituasjon. Jeg forstår at det ikke er det første jeg skal si på intervju, men lurer på i hvilket lys det setter meg hos arbeidsgivere).
Det må da finnes gode argumenter for å akseptere å gå ned i lønn. For min del har jeg alltid gått litt ned i lønn når jeg har skiftet jobb, men gjorde det fordi jeg innså at jeg på lang sikt ville tjene på det (og fikk rett). Større utfordringer, bedre fremtidsutsikter og bedre arbeidsmiljø er faktorer som kan spille inn.

Når gjelden er borte og forpliktelsene har flyttet ut kan det godt tenkes at jeg gjør det igjen, eventuelt starter for meg selv.
Det har du helt rett i, de tre faktorene du nevnte er viktige, og mitt tilfelle handler det om hvilken landsdel jeg ønsker å bo/være sammen med familie, samt gjerne å komme ut av en turnusstilling til normal arbeidstid.

Men jeg forstår at en headhunter/arbeidsgiver som er vant med, og gjerne ser etter, ambisiøse, "sultne" karrieremennesker vil kunne bli skeptisk til en arbeidssøkere som gir andre signaler enn at de kjenner, og krever, sin verdi i kroner.

Vil gjerne høre hva 65finger og andre på den siden av bordet tenker om det.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Kort innpå. Jo større lønnsnedgang potensielt større problem. Konsekvensene av nedsatt kjøpekraft inntreffer 6-12 Mnd etter nytt lønnsnivå. Det skaper bemerkelsesverdig ofte problemer. Ofte har ikke kandidaten tenkt nøye nok over dette, derfor skepsis fra meg

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.930
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
For min del (jobber med rekruttering) så er det en del ting som gjør meg skeptisk.
- mange korte ansettelser
- hull i CV
- bruke lang tid på utdanning
- manglende rød tråd i karriere

Nå er CVen bare en del av bildet man skaper seg av en kandidat, og helhetsinntrykket er viktig. Det er ingen av tignene ovenfor som er diskvalifiserende i seg selv, men kandidater som er blitt "rammet" av for mange uheldige omstendigheter - altså hvor det skjedde noe udner utdannelsen , også skjedde det noe på en arbeidsplass og så var man uheldig på neste osv osv - vil sjelden komme videre i en prosess hos oss. Derimot er det helt uproblematisk å ha et hull i CVen fordi man hadde ne krise i familien, at man jobbet i butikk et år før man fikk seg jobb som var relevant ift utdannelse osv. Det er når de uheldige omstendighetene blir for mange at lampene blinker for fullt.

Hvis man er villig til å gå veldig mye ned i lønn - så tenker jeg vel at enten så har man bløffet på lønnen i utgangspunktet, ellers er man på vei ut fra den stillingen man sitter i - og da bør det kommuniseres. Igjen er det kommunikasjon det handler om - har man vært feltingeniør i Angola på 4-4 rotasjon og tjent over en million - så er det ikke noe rart om man ønsker å trapåpe ned hvis man får familie og at lønnen kanskej havner på det halve.

Mvh
OMF

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Enig med foregående talere. I tillegg: Hvis kandidaten er påfallende villig til å gå ned i lønn, kan det være naturlig å tenke at det er noe som ikke stemmer i historien. For eksempel at vedkommende egentlig har fått sparken av forrige arbeidsgiver og må ut, nå. Det hender at konflikter og problemer med "lederstil" løses ved at vedkommende får med seg en cover story på vei ut. Referanser lyver, helt enkelt, for selv å bli kvitt et problem. Samtidig er en feilansettelse dyr og tidkrevende å rette opp i. Derfor er det naturlig med en viss skepsis til alt som lukter litt merkelig.

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Jeg er i en del intervjuer som tillitsvalgt, og lønn tar vi alltid opp ved første intervju. Mange som har forventninger langt over det arbeidsgiver kan tilby, og det er det like greit å avklare så tidlig som mulig.

OMF oppsummerer greit hva jeg ser etter også.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Enig medOMF det er selvsagt mange faktorer som gjør kandidater diskvalifiserte. Er det tvil er det ut.

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Hei igjen,
takk for all info!

Hvordan opplever dere "mastersyken" som det har blitt kalt i DN? At man "må" ha minst en master for å komme noen vei? Jeg har selv ingen master, men erfaring innenfor mitt fagfelt og opplever at mangelen på papiret hindrer meg fra å lande nye stillinger. De jeg møter i leder eller seniorstillinger i konsulentfirmer hadde mindre erfaring/rangering enn det jeg nå har da de selv gikk over til konsulentfirmaene, og de sier at der de fikk jobben på erfaring må man nå ha master.

N

nb

Gjest
98% av de som har en master har neppe reelt behov for det, ei heller de som ansetter de. Men det er kanskje en grei måte å gjøre en grovsortering på siden det tross alt krever noe (om enn ikke mye) mer omløp i topplokket å fullføre en master enn å fullføre en bachelor. Jeg ville for øvrig vært mer skeptisk til mastergrad som er tatt etter at man har jobbet i noen år, basert på det lille jeg har sett av etterutdannelse er ikke kravene til å bestå særlig høye, viktigste ser ut til å være å opprettholde studentstrømmen of dermet kontantstrømmen til tilbyder.

I Tyskland er man vel omtrent underutdannet om man ikke har en doktorgrad eller to...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
det kommer an på type og lengde på erfaringen på CV. utdanning blir mere av en selvfølge etter hvert. Erfaring, resultater og type person oppveier for utdannelse etter som årene går. Generelt sett.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
I Tyskland er man vel omtrent underutdannet om man ikke har en doktorgrad eller to...
Tyskere er artige folk, selv en salgsingeniører har doktorgrad mens resepsjonisten i samme firma ikke kan et fnugg engelsk.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Mulig det skyldes alder, men i "min verden" er en ingeniør en som konstruerer, blander kjemikalier eller skaper en produksjonsprosess eller noe slik "hands on" på en måte.

Jeg får det bare ikke til å stemme at noen er "salgs"ingeniør???

Hva har en slik en studert egentlig?? Salgsprosesser?? For meg blir det uansett et alt for "humanistisk" (femi;)) fagfelt til at man kan bli ingeniør?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Skal man selge avanserte produkter så er man avhengig av selgere som har inngående kunnskap til produktet og hvordan det kan implementeres.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.930
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hvordan opplever dere "mastersyken" som det har blitt kalt i DN? At man "må" ha minst en master for å komme noen vei?
Jeg synes ikke det er spesielt påfallende i oljebransjen - dog bør man være ingeniør. Hvis man ser på Statoil sitt "kategorisystem" for konsulenter/ingeniører - altså hvilken "lønnskategori" man kommer inn i som konsulent - så favoriserer dette helt klart Master fremfor Bachelor, og Bachelor fremfor teknisk fagskole/fagbrev. Og siden Vedlikehold og modifikasjonsselskapene (Aker, Apply Sørco, Aibel, Reinertsen, Odfjell Drilling, KCA, Agility +++) jobber på timer mot Statoil - så ser man mye av den samme strukturen hos de. Men forskjellen er ikke større enn at jeg tror nok du må jobbe i minst 5 år etter master, før du lønnsmessig tar igjen de som har Bachelor og 7 år - og da avhenger lønn også mye av hva du har gjort!

Det er også greit å vite at mange av de virkelig tunge ingeniørene - de som i dag sitter helt på toppen - gjerne bare har 2-årig ingeniørskole!

Det er ikke spesielt vanskelig å få en godt betalt jobb uten ingeniørutdanning heller - men da må du ha jobbet som ingeniør, enten med prosjektering (Altså at du har hatt ansvaret for beregninger/design eller at gjort andre ingeniørjobber!)

Får ofte spørsmålet om å Bachelor/Master på ulike karrieredager og slikt, og mitt råd er at skal man gå på med Master - så skal man gjøre det fordi man ønske den faglige fordypning, ikke for lønn/karriere - da er det langt bedre å komme seg ut i jobb!

Beklager for øvrig tettheten på skrivefeil i forrige innlegg - jeg er faktisk ikke dyslektisk!

Mvh
OMF

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Skal man selge avanserte produkter så er man avhengig av selgere som har inngående kunnskap til produktet og hvordan det kan implementeres.

OK så man er spesialist på produktet og ikke på salg?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
En god salgsingeniør kan specce opp et produkt som passer eksakt til kundens behov - og som tilfeldigvis er identisk med produsentens standardprodukt og passer perfekt på produksjonslinjene i fabrikken. En kunstform. :)

Vi krever mastergrad på en del stillinger vi ansetter nå. Ikke fordi vi tror at man lærer så mye spesifikk kunnskap i mastergraden som man vil trenge i jobben, men fordi det er et tegn på en person med driv og utholdenhet. Derfor kan det være nesten hvilken mastergrad som helst. Men har man hoppet av underveis etter å ha rotet rundt i årevis - bye bye. Kommer ikke til intervju engang.

C

cruiser

Gjest
Er ikke så veldig rart at det er kø på NAV.. viser også ganske tydelig hvor viktig Erna sin tale var

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
12.009
Torget vurderinger
2
Håper det ordnet seg med jobben og når du evt får tilbudet sjekk pensjonsordningen nøye. Jeg har akkurat fått vite at min bedrift vil kansellere pensonsordningen (66% av sluttlønn som var vanlig standard i solide bedrifter) som gjaldt da da jeg ble ansatt. En bedrift i ytterst lønnsom bransje med store overskudd, men det er ikke nok, nå som vi er privatisert..

Politikken er nå å drite i de ansatte, redusere goder, lønn (+2% typisk siste årenene) og pensjonskutt, og forverring av kontorforhold og arbeidsmiljø er kun et ledd i å øke turnover(å få flere til å slutte er et uttalt mål fra HR), + outsourcing, og selvsagt ansettelsestopp. De øverste 5-10% i selskapet,dvs lederne har gullpensjoner (66-72%) og bonuser. Mens jeg som i forrige uke sparte selskapet for 30 millioner i direkte kostnader og et par hundre millioner i produksjonstap ikke er verdig til å få min surt opptjente pensjon. Men hva vet jeg, jeg er jo bare en gammel ingeniør, og selskapet reklamerer jo med at de "sponser morgensdagens helter"..(ironisk når det nå er rekrutteringsstopp....)

mvh
Balle Clorin

Sist redigert:

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Og det blir ikke enklere fremover for fagforeningene å stoppe galskapen heller Clorin, når folk stemmer på partiene som vil forverre norsk arbeidsliv. Lykke til i bedriften, trist å høre om pensjonen. :/

V

vredensgnag

Gjest
Viktig å komme seg inn i toppledelsen. Da får man superlønn, fantastiske bonuser, herlige pensjonsbetingelser og utrolige frynsegoder. Faen, man får til og med fallskjerm!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.930
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Og det blir ikke enklere fremover for fagforeningene å stoppe galskapen heller Clorin, når folk stemmer på partiene som vil forverre norsk arbeidsliv. Lykke til i bedriften, trist å høre om pensjonen. :/
Noen som har tenkt på hva det koster en bedrift å fylle opp folketrygden til 66% av lønn for noen som pensjonerer seg når de er 62 år og lever til de er 90...?

Mvh
OMF

V

vredensgnag

Gjest
^Sikkert ikke mer enn f.eks. geniene i Telenor har sølt vekk i India og utvalgte tidligere sovjetrepublikker.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.964
Noen som har tenkt på hva det koster en bedrift å fylle opp folketrygden til 66% av lønn for noen som pensjonerer seg når de er 62 år og lever til de er 90...?

Mvh
OMF
Kontigenten for slike pensjonsordninger er somregel endel av lønnen.

V

vredensgnag

Gjest

Mvh
OMF
Noe som lett glemmes - av partiet som ikke ville ha pensjonsordninger i det hele tatt, da det var på tale med etablering av disse.

N

nb

Gjest
Folk som tror at de (små) innbetalingene som gjøres på noensomhelst måte står i forhold til ytelsen de mener å ha rett på en gang i fremtiden er festlige. Gjelder særlig ansatte i offentlig sektor som i fullt alvor tror at de "betaler for det selv" når de trekkes 2.5% av lønna til innskudd i SPK.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
2%, ikke 2.5. Hehe

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nå sporer vi vel av ganske grundig i forhold til trådstarters spørsmål, men personlig foretrekker jeg en innskuddsbasert pensjonsordning fremfor en ytelsesbasert. Mer transparent og oversiktlig, selv om det ikke er mulig å si at pensjonsutbetalingen blir så-og-så-mange prosent av årslønnen. En enkel måte å se det på er at innskuddspensjon er sparing og ytelsespensjon er forsikring. Så får man gjøre noen regnestykker og forhandle litt, eventuell spare eller ta opp tilleggsforsikringer selv.

Jeg synes det er litt snodig at folk forventer at arbeidsgiver skal ha et løpende ansvar lenge etter at den ansatte har sluttet. For meg lukter det litt av tidlig 1900-tall da fabrikken eller gruva skulle holde hele infrastrukturen i lokalsamfunnet, enten det var boliger, butikker, kirkegård eller idrettsplass. Man har ikke den tilhørigheten til arbeidsgiver lenger. Jeg er fullt klar over at det først og fremst er fordeler for bedriften ved å gå over til en innskuddsbasert ordning fremfor en ytelsesbasert, men jeg foretrekker også den innskuddsbaserte modellen. Når jeg engang leverer inn adgangskortet vil jeg at pensjonen skal være mine penger på en sparekonto heller enn å stå i noe livslangt avhengighetsforhold til en tidligere arbeidsgiver. Men, det er nå meg.

Uansett, det er et godt råd å spørre om pensjonsordninger i sammenheng med lønn og andre betingelser (på riktig tidspunkt i intervjuprosessen), for det kan være såpass store forskjeller at det bør tas hensyn til i lønnskravene. Hvis bedriften har en gnien pensjonsordning er det fullt mulig å kreve såpass mye høyere lønn at det dekker den ekstra sparingen til egen pensjon som er nødvendig, eller å gå et annet sted som tilbyr bedre betingelser hvis du ikke får gjennomslag for det.

https://www.finansforbundet.no/pensjon/innskudd--og-ytelsespensjon/

Sist redigert:

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Beklager til trådstarter at jeg også stiller spørsmål, men synes tråden har blitt så interessant (og den har jo utviklet seg litt..).

Hvordan ser dere som rekrutterer/ansetter på tidligere selvstendig næringsdrivende? Jeg drev et enkeltmannsforetak etter videregående, tok noe utdannelse innen faget jeg holdt på med, samtidig som jeg hadde sesongansettelse ved siden av eget foretak. Etter 7 år skiftet jeg helt beite og tok en annen, krevende, utdannelse og jobb.
Vil det at jeg hadde eget foretak og jobbet som sesongarbeider i tillegg ses på som ugunstig?
Vil skiftet av bransje ses på som vinglete?

Siden enkeltmannsforetaket er avviklet har jeg ikke oppgitt org.nr eller navn i cv, burde jeg det? Regnskapstallene varierte fra år til år, men jeg livnærte meg greit på det de siste årene.

V

vredensgnag

Gjest
Jeg synes det er litt snodig at folk forventer at arbeidsgiver skal ha et løpende ansvar lenge etter at den ansatte har sluttet. For meg lukter det litt av tidlig 1900-tall da fabrikken eller gruva skulle holde hele infrastrukturen i lokalsamfunnet, enten det var boliger, butikker, kirkegård eller idrettsplass. Man har ikke den tilhørigheten til arbeidsgiver lenger. Jeg er fullt klar over at det først og fremst er fordeler for bedriften ved å gå over til en innskuddsbasert ordning fremfor en ytelsesbasert, men jeg foretrekker også den innskuddsbaserte modellen. Når jeg engang leverer inn adgangskortet vil jeg at pensjonen skal være mine penger på en sparekonto heller enn å stå i noe livslangt avhengighetsforhold til en tidligere arbeidsgiver. Men, det er nå meg.
Jeg er enig, og ikke enig, Asbjørn.

Enig - fordi det er veldig snodig, i dagens samfunn, og fordi arbeidstakere bør venne seg til tanken om at de selv må planlegge sine pensjonsbetingelser og -kår. De har verktøyene, tilbudene og mulighetene som skal til - og opererer samtidig også i et marked der det er blitt meget vanlig å ha vært innom mange arbeidsplasser før man går av med pensjon. Gullklokka for 25 års trofast tjeneste har gått ut på dato. I tillegg er dagens arbeid langt mindre fysisk krevende (for mange) og arbeidsplassene sunnere enn hva tilfellet var før, og det fører meg til ...

Hvorfor jeg er uenig - da ordningene kom, var arbeid som regel fysisk, krevende og gjerne slik at det tok knekken på kroppen. Man hadde lagt igjen sin sunnhet og helse i arbeidstjeneste, og skulle bli tatt vare på i ettertid. Dette på et tidspunkt da man gjerne stod på samme arbeidsplass livet ut, og arbeidet i prosessindustri som krevde mye. (Vi ser også bort fra hva vi nå vet om asbest, løsemiddelskader, farlige materialer, osv -- det har gått med noen lungepar og hjerner i limhallen på vestlandske møbelfabrikker, for eksempel.)

Nå har gjennomsnittsmannen 12 år lenger forventet levetid enn hva tilfellet var da ordningene ble innført, og veldig mange stiller betydelig livsfriske når pensjonstidspunktet inntreffer. For tiden pågår til og med en stor debatt omkring "tvangspensjonering" av folk som ønsker å arbeide mer, pga foreldede tidsrammer. Så kanskje er også pensjonstidspunktet modent for å bli hevet til høyere alder enn dagens.

Men om virksomheter ønsker å avskaffe pensjonsbetingelser - fordi de er blitt for dyre - bør også virksomhetsledere akseptere rammer og begrensninger omkring hvordan de tapper virksomhetene de "leder". (Percy Barneviks gullfallskjerm på GBP 60 millioner er muligens rekord, men det er noen utrolige betingelser og tappekunster som demonstreres av interne corporate raiders i disse tider, og samfunnet kan godt forlange at verdiene får stå i selskapene i større utstrekning. Nå kommer selvsagt trad-argumentet om at det koster å tiltrekke seg de nødvendige ledertalentene, men når disse for det meste har talent for å rake til seg, kan man sikkert klare seg.)

I klartekst: om Statoils eller Telenors ledelse ønsker å barbere de ansattes pensjonsbetingelser, så tar de sine egne med i slengen.

Til slutt - siden en overgang fra garanterte pensjonsytelser til et "klar deg selv" marked vil medføre at vi enda en gang får avslørt at folk er elendige til å forhåndsplanlegge, så bør man også avklare i hvilken utstrekning arbeidsgivere kan skyfle ansvaret for dem som virkelig faller gjennom over på felleskassen. Personlig er jeg tilhenger av pisk på dette punktet, siden det er det eneste jeg tror vil få folk til å ta hvordan de skal overleve alderdommen seriøst.

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.930
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14

Mvh
OMF
Mitt inntrykk er vel at de som er omfattet av slike attraktive pensjonsbetingelser (Feks statsansatte) gjerne vil skille mellom lønn og pensjon - og at pensjon er "allerede opparbeidete rettigheter" - eller "dette er et lønnsoppgjør ikke en reforhandling av pensjonsavtalen".

Jeg er på ingen måte uenig i at feks statsansatte skal ha en slik god pensjonsordnig, men jeg ønsker at man skal være åpen om disse tingene, og gjerne at man kunne "standarisere" presentasjon - slik at verdien av ulike pensjonsavtaler ble kjent.

Mvh
OMF

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Man kan selvsagt ha ulike meninger om dette. Men det vi IKKE kan glemme er at folk i min alder, snart 60, har ( for mange år siden ) inngått en arbeidsavtale med min arbeidsgiver som faktisk "garanterer" meg 66% av lønna i pensjon fra 62 år. Når nå FrPs arbeidsminister og ledelsen i bedriften kommer, tett før pensjonering, med en kontrabeskjed og sier:

"Hahaha, du var bra dum du som trodde at vi ville holde oss til den inngåtte avtalen! Nei gutten min, du skal nok fortsette å jobbe til du er 75 år og pensjonen som du trodde du skulle få kan du bare glemme!! Men selvsagt når du skal jobbe så mange år ekstra behøver du jo ikke pensjon for du får jo lønn."

"Å du tror ikke du holder ut til du er 75 år? Gjenomsnittsalder for når du og dine kolleger må slutte å jobbe er 58,5år sier du? Vel det har da intet å si for oss. Det er ikke vårt problem, det får NAV ta seg av. Når du mister legeattesten som skal fornyes hvert år for at du skal få jobbe her sier vi deg bare opp for du er ikke lenger kvalifisert til å jobbe her! Over til NAV med deg. Å taper du pensjon på å gå over til NAV sier du? Vel ikke vårt problem, du var jo i utgangspunktet en tosk som trodde på den arbeidsavtalen vi inngikk i 1978."

At konsernsjefen og andre i ledelsen har fete pensjoner fra SAS og Forsvaret i tillegg til fet lønn hos oss og også har "individuelle" pensjonsavtaler som gir mye mer enn 66% har du ikke noe med! De er jo ledelsen!

Noen som tror det blir et rolig og fredelig lønnsoppgjør i år?

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
5.096
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
2
Fin og interessant tråd dette og jeg har snappet opp mange viktige forhold. Selv skal jeg på jobbintervju i dag da jeg har søkt seksjonsleder stilling i Sykehuset Østfold. Kjenner litt nerver nå må innrømmes.. ;)

Mvh
lassemann

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Man kan selvsagt ha ulike meninger om dette. Men det vi IKKE kan glemme er at folk i min alder, snart 60, har ( for mange år siden ) inngått en arbeidsavtale med min arbeidsgiver som faktisk "garanterer" meg 66% av lønna i pensjon fra 62 år. Når nå FrPs arbeidsminister og ledelsen i bedriften kommer, tett før pensjonering, med en kontrabeskjed og sier:

"Hahaha, du var bra dum du som trodde at vi ville holde oss til den inngåtte avtalen! Nei gutten min, du skal nok fortsette å jobbe til du er 75 år og pensjonen som du trodde du skulle få kan du bare glemme!! Men selvsagt når du skal jobbe så mange år ekstra behøver du jo ikke pensjon for du får jo lønn."

"Å du tror ikke du holder ut til du er 75 år? Gjenomsnittsalder for når du og dine kolleger må slutte å jobbe er 58,5år sier du? Vel det har da intet å si for oss. Det er ikke vårt problem, det får NAV ta seg av. Når du mister legeattesten som skal fornyes hvert år for at du skal få jobbe her sier vi deg bare opp for du er ikke lenger kvalifisert til å jobbe her! Over til NAV med deg. Å taper du pensjon på å gå over til NAV sier du? Vel ikke vårt problem, du var jo i utgangspunktet en tosk som trodde på den arbeidsavtalen vi inngikk i 1978."

At konsernsjefen og andre i ledelsen har fete pensjoner fra SAS og Forsvaret i tillegg til fet lønn hos oss og også har "individuelle" pensjonsavtaler som gir mye mer enn 66% har du ikke noe med! De er jo ledelsen!

Noen som tror det blir et rolig og fredelig lønnsoppgjør i år?
Jeg var også statsansatt en gang. Det trekket til Statens Pensjonskasse så jeg som ren utgift. Trodde ikke et sekund på at løftene ville bli holdt uansett hvilken regjeringer. Det var bare å se på utviklingen i levealder, aldersfordeling i befolkningen og gjenværende oljemengde i Nordsjø-feltene vs egen alder. Så jeg byttet til privat sektor og et lønnsnivå som gjør det mulig å spare selv på egen konto. Kanskje litt vel kynisk, men pengene må jo komme et sted fra.

Å skylde på Listhaug og FrP for dette blir bare dumt. Sjekk forslagene fra Stoltenberg-regjeringen fra et par år tilbake. Klart det er politisk mer interessant for offentlig ansattes fagforeninger å gjøre dette til en kampsak mot en FrP-statsråd, men det er en ren avsporing.

Statens pensjonskasse: Offentlig tjenestepensjon ikke unntatt reformen
https://delta.no/portorene/forside/vil-kjempe-for-bruttopensjon

Sist redigert:
N

nb

Gjest
En pensjonsytelse man forventer å få om 30-40-50 år er i praksis en ganske stor "kredittrisiko" på en eller annen entitet. Helsetilstanden til Norge kan være ganske så annerledes om 40 år kontra hvordan den er i dag. Alle som tror pensjonsrettigheter er hugget i sten kan spørre grekere om akkurat det.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Vi spinner oss ganske langt OT her, men gøy da.

Uansett: Hvorfor skal Staten, gjennom Folketrygd og Pensjonskasser, bidra til å opprettholde forskjellene mellom underklasse (trygdede og arbeidsledige som blir minstepensjonister) og lønnstagerklasse inn i alderdommen? Om Staten mener at noen bør klare seg med minstepensjon må det da være greit for alle?

Minstepensjon til alle, resten får man spare sjæl.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Greit det Totte, men det er faktisk å "jukse i Ludo" å endre dette helt på slutten av "avtaleperioden".
Det blir litt som å si: "Du den lønna du har fått de siste 30 år var egentlig alt for høy når vi når har tenkt oss om, så du får ikke lønn de siste 3 årene du skal jobbe her, og likevel skylder du oss masse penger. Vær så snill å selg huset ditt så du kan betale tilbake det vi mener du skylder oss!"

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.964
Det er en maksgrense for hvor mye man får fra Folketrygden.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.863
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
En pensjonsytelse man forventer å få om 30-40-50 år er i praksis en ganske stor "kredittrisiko" på en eller annen entitet. Helsetilstanden til Norge kan være ganske så annerledes om 40 år kontra hvordan den er i dag. Alle som tror pensjonsrettigheter er hugget i sten kan spørre grekere om akkurat det.

Sidan dette tradisjonelt har vore ein av føremonene ved å ha desse relativt lågtbetalte jobbane, vil det iallfall vere på sin plass å få ein kraftig lønskompensasjon for endringa.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Greit det Totte, men det er faktisk å "jukse i Ludo" å endre dette helt på slutten av "avtaleperioden".
Det blir litt som å si: "Du den lønna du har fått de siste 30 år var egentlig alt for høy når vi når har tenkt oss om, så du får ikke lønn de siste 3 årene du skal jobbe her, og likevel skylder du oss masse penger. Vær så snill å selg huset ditt så du kan betale tilbake det vi mener du skylder oss!"
selvsagt helt enig, men påfunnet med offentlig delfinansierte rettighetspensjoner er sjelden usolidarisk. Litt som toppfradrag og omvendt progressiv beskatning ville være. Systemet viser godt hvordan arbeiderklassen og -bevegelsen alltid har sparket nedover i tillegg til oppover.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Det er en maksgrense for hvor mye man får fra Folketrygden.
Ikke sant - det skal lønne seg å være vanlig lønnsmottakere, men ikke å være fantepakk eller sivilingeniør.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
12.009
Torget vurderinger
2

Mvh
OMF
Selvsagt koster det penger, men fordi det koster penger skal man med et pennestrøk slette inngåtte avtaler og forutsetninger for ansettelse?. Ved min ansettelse i en alder mellom 35-40 år var jeg nøye med å gå til en arbeidsgiver med like god pensjon som jeg hadde. En statbedrift med 66%ytelsespensjon virket trygg nok i så måte, og inntil dagens leder tok over var det aldri snakk om noe annet. Desverre var pensjonsordningen ikke tariffestet så dermed har bedriften mulighet i påtenkte krisetider- å "justere" avtalen. (her har fagforeningen sovet i timen). Saken er at det IKKE er noen KRISE og pensjonen stjeles for å bruke pengene på utbytte osv. ( osv er her bla håpløst pengesøl i utlandet)

Siden det er tegn på at du jobber i samme bedrift som meg, kjenner du kanskje til at de "innfusjonerte" fikk sikret deler av sin pensjon på en helt annen måte. Og Lederne likeså.

Enhver kan gå inn i NOU'en og finne tabellen over innbetalinger osv. Ved dagens ytelsespensjon tilsvarer bedriftens pensjonsutbetaling er ved 66% pensjoneringsnivå ca halve pensjonen i mitt tilfelle. Siden jeg er ansatt midt i yrkeslivet og fripolisen fra tidligere arbeidsgiver dermed svært liten, vil det kreve mellom 15-25% (avhengig av år) av min lønn i innskudd for å gi meg 66% i pensjon i min stipulerte levetid til 90år. Når "minimumsinnskuddet" etter tjenestepensjonsloven er en liten brøkdel av nødvendig innskudd sier det seg selv at min pensjon vil bli mellom 33% og kanskje 40% av min lønn. Jeg taper altså noen 100 tusen i året. Dette er realitetene som mange arbeidstakere ikke er forutseende nok til å se, men det er arbeidsgiverne. Dermed tvinges "alle over" på en miserabel innskuddspensjon. Det hele pensjonskomplekset minner om et pyramidespill, man lokkes inn med fromme løfter, toppene og 68 erne stikker av mens leken er god ,og vi andre sitter igjen med svarteper. Jeg (og sikkert mange andre) må altså spare ca 20-25% av lønna mi for å få den pensjonen jeg trodde jeg hadde.

Forøvrig er Privat pensjonsparing er MEGET dyr og dårlig med honorarer og gebyr som spiser halve avkastningen. Og sparer man i bank blir man flådd av formueskatt,og kapitalskatt, så det er ikke stort bedre. Hvis myndigheten mente noe med ansvar for egen pensjon ,burde incentivene forbedres, og arbeidgiver må akseptere at folk jobber lengre enn 67år om de ønsker. Min bedrift går til rettsak for å hive ut velfungerene 67 åringer som ønsker å jobbe til 70, og som avdelingen ønsker å beholde.

Min spådom er et det vil bli mange billige eneboligen og store leiligheter til salgs når min generasjon får realitenene i fleisen, og må skaffe kapital til det daglige brød og julegaver.... Lettstelte hus med alt på en flate og egen sokkelleilighet til utleie som bi-inntekt anbefales.

Sist redigert:
Topp Bunn