JK`s Lyttekrok

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.401
    Torget vurderinger
    11
    Da ble en svak skjel nok en gang bondefanget av at noen legger ut ting for salg som jeg trenger/har lyst på/fylle opp racket med/trigger hordegenet (stryk det som ikke passer), nok en gang...

Så da var det bare å sale opp og sette retningen mot sør for folkeskikken, langt nedi bondelandet der sør.

Møtte motstanderen på nøytral grunn i Mekjarvik der verdifullt gods ble byttet mot skillinger, og vi skiltes som venner.

Seilte er stykke av veien med et langskip.

20250729_071602925.JPG

En skamfull Teslaeier .... :LOL:

20250729_113534039.JPG

Og på vei tilbake ble en svolten og svingte innom Haugesund for en velfortjent pust i bakken.

Messenger_creation_2C6C22BB-C6C8-4FD7-BD25-F09BF80BE5FA.jpeg

Og vel heime i skyttjo var det å slepe 38kg over dørstokken....

20250729_172750217.JPG

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.401
    Torget vurderinger
    11
    Det som trigget kjøpefingeren denne gang var en PS Audio P15 strømrenser som lå til salgs.
    Jeg har jo en P5 som er samme greia, og har fungert fantastisk bra, men det som er greia er at jeg har 6 komponenter, og P5 har bare 4 utganger, så 3 av komponentene havnet i en Supra padde. Fungerte det, men er en petimeter så er en petimeter...
    Så, P15 har 9 utganger, har forbedret krets som lager ny sinus, som er essensiellt i mitt system p.g.a. batteripakken, så dette var egentlig en no brainer...

Det eneste aberet er kostnader, og det har jo gått over alle støvelskaft i det siste, men må en så må en :)
    En ny P15 koster 95k i butikken, så den må kjøpes brukt, men eksemplaret jeg fikk tak i var pent og fungerer glimrende. Som nevnt så trengte jeg flere utganger, og det var hovedsaken, og hadde ikke så store forhåpninger til store lydforbedringer, selv om Paul hos PS Audio sier det motsatte, og det samme sa faktisk selgeren også, som i tillegg til P15 hadde en P20.

Så fikk sjauet beistet på 33kg inn i racket og koblet opp og satt på strøm sent i går kveld og satte meg ned for å spille musikk.
    WOW, her har det skjedd ting! Om det p.g.a. padden er borte, eller større kapasitet, eller at P15 renser bedre og lager en enda bedre sinus enn P5 er ikke godt å si, men forbedringen i lydkvalitet er ganske påtagelig.
    Her kan en virkelig bruke alle hifi flosklene, for oppløsning, utklingning, mørk bakgrunn, seperasjon og plassering av instrumenter og vokal er i en annen klasse!
    Det som best definerer forbedringen er hvordan en hører hele tonespekteret til piano, strenginstrumenter og cymbaler, som jeg ikke har hørt det før i hermetisk musikk. Rett og slett fantastisk.
    Da våknet i dag var det rett i anlegget for å spille, og nå når alle komponentene etter noen timer er blitt god og varm er lyden på et nivå ikke jeg har hørt før...

Så for meg er alt arbeidet med å finne ut av strømproblematikken endelig kommet ved en ende, og så hærlig å finne ut at ideen jeg har hatt i mange år viste seg å være rett vei å gå.
    Skal jeg sett opp et konvensjonelt anlegg med høyttalere igjen en gang blir det med batteridrift, det er sikkert, og vil heller bruke en god del av pengene på strømforsyningen enn på komponentene, og jeg er overbevist om at jeg ville fått bedre lyd ut av det....

Bilder av beistet :

20250729_223823522.JPG

20250729_224026439.JPG

20250729_224051691.JPG

20250729_224051691.JPG

20250729_230118970.JPG

Ecoflow.JPG

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    81.483
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Gratulerer!!! Kjekt å høre det var så vellykket 😊

• Liker
    Reaksjoner: JK

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.401
    Torget vurderinger
    11
    Kvelden i går var viet Leonard Cohen og i den forbindelse fikk Susvara en velfortjent pause og stafettpinnen gitt over til Abyss Diana V2. Er en stund siden disse har fått briljere i anlegget. Lyttebrus var Duvel, Belgian Strong Blond, et fantastisk øl som må drikkes som vin. Belgisk Trappist øl er en av mine favoritter.

Nå har det skjedd mye i anlegget siden jeg sist spillte på Diana og gud bedre hvordan disse hodetelefonene spillte! Etter at jeg byttet til Dekoni puter fikk de et løft til nye høyder slik at dynamikk og oppløsning er beholdt, men alle tegn til hardhet er borte. Et mylder av detaljer, masse dynamikk og en vokal i senter til å dø for! Er egentlig ingen Cohen fan, men han hadde noen glimrende utgivelser rundt 2010, og sammen med Diana var dette rett og slett ren magi. Ble sent, og måtte rett rive meg løs for komme meg i seng.
    Denne hodetelefonen er en av mine favoritter, det er sikkert.

20250803_031007595.JPG

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.401
    Torget vurderinger
    11
    Da var det ny pakke fra Kinamannen levert på døren, og denne ganger er det noe som nok ikke er av mine smarteste innkjøp må en vel si... :)
    Men siden jeg likte Hifiman HE-6SE så godt, så tenkte jeg at jeg bare måtte prøve HE-6SE V2 også, da smartingene på interwebben påstod at denne hadde mer lik lydsignatur som den orginale HE-6 modellen, enn HE-6SE, som ikke har V2 i navnet, selv det sies at de alle tre har like drivere, SE og V2 ser like ut (annen hodebøyle på V2)....

Men nå er sjefen i huset blitt mistenksom på alle pakkene som ramler inn, så enten får jeg klippe Visakortet eller få pakkene levert til en inkognito adresse....

Blir uansett artig å prøve å "modde" en av de, men først blir det testing neck to neck utover natta...

20250805_204420920.JPG

20250805_204523949.JPG

20250805_204553276.JPG

Nye HE-6SE V2 til høyre.
    20250805_205031723.JPG

20250805_205005540.JPG

20250805_205014962.JPG

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.427
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Slitan!

Lett å se at du er på vei i trøbbel når du må begynne å åpne pakker i snekkerbua 😂

• Haha

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.401
    Torget vurderinger
    11
    Her skal alle stener snus for å optimalisere lyden, så i dag ramlet det inn en liten dings som skal sikre at det ikke blir noe krøll med streamingen.
    En liten sak fra IFi som heter Lan iSilenser. Har ikke opplevd noen problemer med signalene, men det blir vel sikkert ikke verre, så da prøver vi... :)

20250806_210128062.JPG

20250806_210244429.JPG

20250806_210317474.JPG

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.401
    Torget vurderinger
    11
    Da ble det uformell "shoot out" mellom Hifiman HE-6SE og HE-6SE V2 i går kveld/natt, og skal jeg være helt ærlig så forventet jeg at disse to ville spille helt likt, og det gjorde de, på en måte...
    En hører at dette egentlig er samme hodetelefon, men samtidig spiller de forskjellig. Om forskjellene er små så blir de store i et så avslørende anlegg som jeg har nå. Forskjellen som ble helt tydelig etter hvert som jeg ble kjent med begge var at V2 har en slankere grunntone enn SE. Begge har samme oppløsning og lydsignatur men SE låter en del bedre i mine ører, enn den slankere karakteren i V2. SE har mer "kjøtt og blod" og det gjør den mer "musikalsk" og naturlig , og som får anklene til å rotere :).

Så da var dette avgjort, så da ble det bestemt at var V2 som får æren av å bli herpet med:)

Fikk noe ledig tid i dag så det var det å finne frem deler å gyve på.
    Meningen var å skifte til åpne griller, som "alle" gjør med HE-6, og også prøve å få skiftet hodebøylen som er hidious og ukomfortabel. Fikk tak i noe billig Kinaræl, så håper det fungerer...

Først grillene som blir skiftet til noen som er så godt som helt åpen. Fungerer bare som beskyttelse av driverne.

20250807_113345645.JPG

20250807_113520560.JPG

Dett var rimelig enkelt visst en er litt forsiktig.
    Så var det over til ny hodebøyle, som det var spennende om ville passe, men det gikk greit nok, selv om den er bedre enn Temustandard, er den ikke high-end heller:LOL:

Så hvordan ble dette? Er ikke bare fryd og gammen. Hodebøylen fungerte veldig bra. Mye mer komfortabel enn den gamle og passet fint på hodet. Grillen er så som så i utførelsen. Ikke veldig bra passform, og den er ganske skarp og uffen å ta på, men fungerer. Har en til i bestilling fra en annen leverandør, så får se om den er bedre, men har mindre utkutt.

20250807_115412921.JPG

Så senere i dag fikk jeg rundt en time tilgjengelig til å teste V2 etter modden, og det ble.... ganske overraskende!
    Begynte med HAEVN og ble ganske fort litt satt ut... Hodetelefonene har skiftet karakter. Det er mylder av microdetaljer, oppløsning og den tidligere slanke karakteren er ikke borte, men nå er det en helhet i musikkbildet som er besnærende. Det er et mye større rom, en ro over lydbildet som en finner i svindyre hodetelefoner, men det som var størst forandring er oppløsningen og alle micro detaljene. Ble rett og slett satt litt ut av hvordan det spillte. Fikk tid til å spille litt Ane Brun, og til slutt noe fra Nenad Vasilic som låt helt hinsides! Hadde ikke mer tid så jeg måtte rive meg løs, for dette spillte hinsides!

Dette krever mye mer spilling og uttesting, og sammenligning med de andre hodetelefonene, men kan tyde på at alle de som modder HE-6 ute på nettet hadde rett.

Dette er på en måte samme som Hifiman holder på med for tiden der de tar forskjellige modeller og fjerner grillen på hodetelefonen, legger på prisen 20%, og kaller de for "Unveiled":LOL:

Sist redigert:

vidarn

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2002
    Antall liker
    53
    Torget vurderinger
    16
    Hei JK
    Et imponerende headfi system du har bygget deg opp. Hodetelefoner er gøy! Jeg har også HA 300, så litt nysgjerrig på hvilke driverrør du har best erfaring med. Jeg kjører Melz 1578 nå som spiller vanvittig bra, men de synger på siste del av levetid nå

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.401
    Torget vurderinger
    11
    Hei,
    Begynner å bli i mål med anlegget nå. Strømmen er maxet ut. Streamingen fikk galvanisk skille her om dagen, og da er det maxet ut, og har 3 forsterkere som alle 3 er super til sitt bruk.

Når det gjelder driverrør har jeg faktisk ikke hatt tid til å teste ut så mye, men bruker vel i dag noe NOS Sylvania som fungerer godt. Kjøpte opp noen sett NOS sett fra Audiomix før han gikk tom, så kommer til å bruke disse fremover. Har vel 2 sett med Sylvania og et sett Tung Sol. Varer vel noen år håper jeg.
    Har ellers ikke lest meg mye opp på driverrør til HA-300 enda, men har bare konstantert at nyproduserte russerør ikke er bra. De Kinesiske dyre 6SN7 derimot får ganske god omtale, og kjøpte faktisk et par selv, men var sikkert skadet under transporten da de varte bare i noen minutter....
    HA-300 er knallgod, også til å drive Susvara, men koblet ved hjelp av høyttaler utgangene på en større forsterker får en virkelig høre hva Susvara er god for....

Nido

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Antall liker
    17
    Da ble det uformell "shoot out" mellom Hifiman HE-6SE og HE-6SE V2 i går kveld/natt, og skal jeg være helt ærlig så forventet jeg at disse to ville spille helt likt, og det gjorde de, på en måte...
    En hører at dette egentlig er samme hodetelefon, men samtidig spiller de forskjellig. Om forskjellene er små så blir de store i et så avslørende anlegg som jeg har nå. Forskjellen som ble helt tydelig etter hvert som jeg ble kjent med begge var at V2 har en slankere grunntone enn SE. Begge har samme oppløsning og lydsignatur men SE låter en del bedre i mine ører, enn den slankere karakteren i V2. SE har mer "kjøtt og blod" og det gjør den mer "musikalsk" og naturlig , og som får anklene til å rotere :).

Så da var dette avgjort, så da ble det bestemt at var V2 som får æren av å bli herpet med:)

Fikk noe ledig tid i dag så det var det å finne frem deler å gyve på.
    Meningen var å skifte til åpne griller, som "alle" gjør med HE-6, og også prøve å få skiftet hodebøylen som er hidious og ukomfortabel. Fikk tak i noe billig Kinaræl, så håper det fungerer...

Først grillene som blir skiftet til noen som er så godt som helt åpen. Fungerer bare som beskyttelse av driverne.

Vis vedlegget 1137553
    Vis vedlegget 1137554

Dett var rimelig enkelt visst en er litt forsiktig.
    Så var det over til ny hodebøyle, som det var spennende om ville passe, men det gikk greit nok, selv om den er bedre enn Temustandard, er den ikke high-end heller:LOL:

Så hvordan ble dette? Er ikke bare fryd og gammen. Hodebøylen fungerte veldig bra. Mye mer komfortabel enn den gamle og passet fint på hodet. Grillen er så som så i utførelsen. Ikke veldig bra passform, og den er ganske skarp og uffen å ta på, men fungerer. Har en til i bestilling fra en annen leverandør, så får se om den er bedre, men har mindre utkutt.

Vis vedlegget 1137560

Så senere i dag fikk jeg rundt en time tilgjengelig til å teste V2 etter modden, og det ble.... ganske overraskende!
    Begynte med HAEVN og ble ganske fort litt satt ut... Hodetelefonene har skiftet karakter. Det er mylder av microdetaljer, oppløsning og den tidligere slanke karakteren er ikke borte, men nå er det en helhet i musikkbildet som er besnærende. Det er et mye større rom, en ro over lydbildet som en finner i svindyre hodetelefoner, men det som var størst forandring er oppløsningen og alle micro detaljene. Ble rett og slett satt litt ut av hvordan det spillte. Fikk tid til å spille litt Ane Brun, og til slutt noe fra Nenad Vasilic som låt helt hinsides! Hadde ikke mer tid så jeg måtte rive meg løs, for dette spillte hinsides!

Dette krever mye mer spilling og uttesting, og sammenligning med de andre hodetelefonene, men kan tyde på at alle de som modder HE-6 ute på nettet hadde rett.

Dette er på en måte samme som Hifiman holder på med for tiden der de tar forskjellige modeller og fjerner grillen på hodetelefonen, legger på prisen 20%, og kaller de for "Unveiled":LOL:
    Spennende! Som nevnt har jeg SE selv og opplever den som typisk high-end (med ro, tyngde, detaljer og klangfarger). Spiller med Hifiman sitt adapter, og etter at jeg fikk dette kan jeg egentlig ikke skjønne betydningen av egen hodetelefon forsterker. At SE kan dras videre med mod har jeg også fått med meg. Hvilke produsenter har du bestilt hhv hodebøyle og nye gitter fra? Har du forsøkt å spille med 300B på V2? Om en ofrer litt på stringens og kraft, så får en derimot en mellomtone til å dø for!

Sist redigert:
    • Liker

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.401
    Torget vurderinger
    11
    Spennende! Som nevnt har jeg V2 selv og opplever den som typisk high-end (med ro, tyngde, detaljer og klangfarger). Spiller med Hifiman sitt adapter, og etter at jeg fikk dette kan jeg egentlig ikke skjønne betydningen av egen hodetelefon forsterker. At V2 kan dras videre med mod har jeg også fått med meg. Hvilke produsenter har du bestilt hhv hodebøyle og nye gitter fra? Har du forsøkt å spille med 300B på V2? Om en ofrer litt på stringens og kraft, så får en derimot en mellomtone til å dø for!
    Før modden spillte SE bedre enn V2 i mitt anlegg, men etter modden må jeg teste på nytt for den timen jeg fikk spillt var magisk.

Gitter har jeg kjøpt på Ebay, og Hodebøylen på Alixpress. Det er bare å søke på modifikasjoner av HE-6 så kommer det opp mye greier.

HE-6, Susvara og Abyss fungerer best fra høyttalerutgangene på en vanlig forsterker, men lettdrevne hodetelefoner som Utopia og det meste av Hifiman sine andre hodetelefoner fungerer bedre med standard hodetelefon forsterker. Skjønner ikke hvorfor, men slik er det.

Har jo en Cayin HA-300 MkII som er en 300B forsterker, og ja, det fungerer det, men jeg føler en mister noe tyngde og oppløsning da det blir for lite power. Har ikke forsøkt med en tradisjonell 300B forsterker da...

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.104
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Her skal alle stener snus for å optimalisere lyden, så i dag ramlet det inn en liten dings som skal sikre at det ikke blir noe krøll med streamingen.
    En liten sak fra IFi som heter Lan iSilenser. Har ikke opplevd noen problemer med signalene, men det blir vel sikkert ikke verre, så da prøver vi... :)

Vis vedlegget 1137401
    Vis vedlegget 1137402
    Vis vedlegget 1137403
    Jeg er veldig spent på denne. Har du prøvd den ut, og i så fall, hva kan du fortelle?

Mvh

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.401
    Torget vurderinger
    11
    Jeg er veldig spent på denne. Har du prøvd den ut, og i så fall, hva kan du fortelle?

Mvh
    Har ikke A/B testen den enda da det ble mye greier på en gang :), men sånn umiddelbart føler jeg at den gav et løft i streaming kvaliteten. Skal se om jeg ikke får til å lytte med og uten. Er ganske fort gjort. De som har greie på datagreier mener at en må ha et galvanisk skille på kabelen for å separere ut støy, og da er denne lille IFi greien av de enkleste og billigste av seriøse aktører.

• Liker
    Reaksjoner: tkr

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.401
    Torget vurderinger
    11
    Da ankom det enda et par griller til HE-6 V2, og disse så bedre ut da de var lakket sort, og bedre å ta på. Litt mindre "Cut out", men skal ikke være noen forskjell lydmessig. De passet bedre på diameter, men det skal alltid være noe, så disse grillene var for tykke p.g.a. lakken. Vel litt filing på baksiden ordnet den biffen, men da jeg skulle montere ringen som holder grillene fast merket jeg at ene ringen var skadet. Er laget av kjiip plastik, så er vel som forventet...
    Heldigvis selger Hifiman disse løse, så fikk bestillt opp en liten pose :)

Nye griller klar for montering.

20250815_142252146.JPG

Griller byttet. Ble mye bedre dette. Bedre passform, og bedre å ta på.

20250815_144355728.JPG

Når en først var i gang ble det byttet puter også til Dekoni Elite Sheepskin. Er litt tykkere, men er ikke stort mer komfortabel enn orginalputene. Satser på lyden blir bedre...

20250812_001651464.JPG

20250812_010629113.JPG

Har ikke vert bare positive opplevelser i forbindelse med Dekoni på mine hodetelefoner, og når en leser anmeldeser på nettet skal dette være det beste på markedet. Firmaet holder til rundt New York men ble overrasket hvor putene kommer fra....

20250812_002233693.JPG

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.401
    Torget vurderinger
    11
    Da var det tid til å lure seg ned i kottet å spille litt musikk og nyte litt lyttebrus. :)

Tar den lette avdelingen av Belgisk snadder i dag, men er glad både i "Blonde" og den mørke varianten av klostermjød.

20250815_213201094.JPG

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn