Da ble det uformell "shoot out" mellom Hifiman HE-6SE og HE-6SE V2 i går kveld/natt, og skal jeg være helt ærlig så forventet jeg at disse to ville spille helt likt, og det gjorde de, på en måte...
En hører at dette egentlig er samme hodetelefon, men samtidig spiller de forskjellig. Om forskjellene er små så blir de store i et så avslørende anlegg som jeg har nå. Forskjellen som ble helt tydelig etter hvert som jeg ble kjent med begge var at V2 har en slankere grunntone enn SE. Begge har samme oppløsning og lydsignatur men SE låter en del bedre i mine ører, enn den slankere karakteren i V2. SE har mer "kjøtt og blod" og det gjør den mer "musikalsk" og naturlig , og som får anklene til å rotere

.
Så da var dette avgjort, så da ble det bestemt at var V2 som får æren av å bli herpet med
Fikk noe ledig tid i dag så det var det å finne frem deler å gyve på.
Meningen var å skifte til åpne griller, som "alle" gjør med HE-6, og også prøve å få skiftet hodebøylen som er hidious og ukomfortabel. Fikk tak i noe billig Kinaræl, så håper det fungerer...
Først grillene som blir skiftet til noen som er så godt som helt åpen. Fungerer bare som beskyttelse av driverne.
Vis vedlegget 1137553
Vis vedlegget 1137554
Dett var rimelig enkelt visst en er litt forsiktig.
Så var det over til ny hodebøyle, som det var spennende om ville passe, men det gikk greit nok, selv om den er bedre enn Temustandard, er den ikke high-end heller
Så hvordan ble dette? Er ikke bare fryd og gammen. Hodebøylen fungerte veldig bra. Mye mer komfortabel enn den gamle og passet fint på hodet. Grillen er så som så i utførelsen. Ikke veldig bra passform, og den er ganske skarp og uffen å ta på, men fungerer. Har en til i bestilling fra en annen leverandør, så får se om den er bedre, men har mindre utkutt.
Vis vedlegget 1137560
Så senere i dag fikk jeg rundt en time tilgjengelig til å teste V2 etter modden, og det ble.... ganske overraskende!
Begynte med HAEVN og ble ganske fort litt satt ut... Hodetelefonene har skiftet karakter. Det er mylder av microdetaljer, oppløsning og den tidligere slanke karakteren er ikke borte, men nå er det en helhet i musikkbildet som er besnærende. Det er et mye større rom, en ro over lydbildet som en finner i svindyre hodetelefoner, men det som var størst forandring er oppløsningen og alle micro detaljene. Ble rett og slett satt litt ut av hvordan det spillte. Fikk tid til å spille litt Ane Brun, og til slutt noe fra Nenad Vasilic som låt helt hinsides! Hadde ikke mer tid så jeg måtte rive meg løs, for dette spillte hinsides!
Dette krever mye mer spilling og uttesting, og sammenligning med de andre hodetelefonene, men kan tyde på at alle de som modder HE-6 ute på nettet hadde rett.
Dette er på en måte samme som Hifiman holder på med for tiden der de tar forskjellige modeller og fjerner grillen på hodetelefonen, legger på prisen 20%, og kaller de for "Unveiled"