JIH plays...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.929
    Har omsider fått sparket liv i en annen RIAA jeg har hatt i noen år. En BAT RIAA med litt issues som etter en tur til Audiomix nå er oppe og går igjen. Nytt kort pluss noen andre moddinger gjorde susen, det låter veldig bra dette! Det er såpass mange år siden jeg hørte på den sist at jeg ikke husker hvordan den låt før dette ble gjort men så bra som dette var det garantert ikke. I tillegg var det som sagt noen issues som gjorde at den nok ikke var 100% selv den gang jeg kjøpte den ny.

    Jeg kjenner ARC Ref`en såpass godt at jeg trenger ikke noen svær A/B test for å høre hva som er forskjellene på disse men forskjeller er det, kanskje det er mest smak og behag vi snakker om. Uansett kjekt å få den i hus igjen, nå blir det mer leking når jeg spiller vinyl.


    IMG_0768.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.929
    Som sagt så gjort. Oscar Peterson Girl Talk fra Horch House, låter veldig fint selv om jeg synes at selve miksen og plasseringen av instrumentene er litt «rar» . Men det svinger!


    IMG_0779.jpeg



    Fortsetter å spille vinyl på BAT RIAA`en som kom tilbake fra Audiomix her for litt siden. Jeg liker det jeg hører, som sagt litt forskjellig fra ARC Ref. men den har noen kvaliteter som er veldig bra og som treffer smaken min. Et solid og tungt fundament, et klart og stort lydbilde med en fin ro over det, og så ble det en veldig støysvak riaa nå etter servicen. Det passer alltid bra. Kjører balansert også inn på denne og slik jeg hører det så er det den beste inngangen.


    IMG_0775.jpeg





    Nå Miles at Blackhawk, en nydelig utgivelse fra Impex (1568/2000).


    IMG_0778.jpeg
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Har omsider fått sparket liv i en annen RIAA jeg har hatt i noen år. En BAT RIAA med litt issues som etter en tur til Audiomix nå er oppe og går igjen. Nytt kort pluss noen andre moddinger gjorde susen, det låter veldig bra dette! Det er såpass mange år siden jeg hørte på den sist at jeg ikke husker hvordan den låt før dette ble gjort men så bra som dette var det garantert ikke. I tillegg var det som sagt noen issues som gjorde at den nok ikke var 100% selv den gang jeg kjøpte den ny.

    Jeg kjenner ARC Ref`en såpass godt at jeg trenger ikke noen svær A/B test for å høre hva som er forskjellene på disse men forskjeller er det, kanskje det er mest smak og behag vi snakker om. Uansett kjekt å få den i hus igjen, nå blir det mer leking når jeg spiller vinyl.


    Vis vedlegget 812114
    BAT er ALDRI feil.
    Helt siden jeg startet med en BAT pre i sin tid har jeg alltid likt lyden og drivet i det de produserer.
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.929
    To perler fra ECM på rappen her, tror jeg har nevnt Towner plata før men den er bra, ofte liker jeg JG bedre når han er med andre enn sine egne utgivelser, dette er en av dem. Nydelig lyd fra Talent.

    Underwear plata er tøff, de er unge her og det høres, mye energi som skal ut. Denne er fra `71 så da var det Bendiksen men fortsatt JEK.
    Vet ikke om disse er blant de som er nyutgitt fra ECM seneste årene men hvis så bør de kjøpes inn hvis man er av sorten som liker ECM selv om disse to ikke har denne typiske ECM lyden, den kom kanskje litt senere. Og JC er selvfølgelig med på begge...


    IMG_0785.jpeg
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    690
    Antall liker
    1.508
    Torget vurderinger
    3
    To perler fra ECM på rappen her, tror jeg har nevnt Towner plata før men den er bra, ofte liker jeg JG bedre når han er med andre enn sine egne utgivelser, dette er en av dem. Nydelig lyd fra Talent.

    Underwear plata er tøff, de er unge her og det høres, mye energi som skal ut. Denne er fra `71 så da var det Bendiksen men fortsatt JEK.
    Vet ikke om disse er blant de som er nyutgitt fra ECM seneste årene men hvis så bør de kjøpes inn hvis man er av sorten som liker ECM selv om disse to ikke har denne typiske ECM lyden, den kom kanskje litt senere. Og JC er selvfølgelig med på begge...


    Vis vedlegget 814151
    Knallgode plater begge to!😊
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.929
    Litt klassisk på formiddagen, noe fra den yngre garde og motsatt. Richter plata fra Speakers er flott, det er noe med disse innspillingene gjort på film tape fra bl.a. Mercury og Philips, fantastisk dynamikk.

    Jung Trio er en 45 rpm plate som jeg fant i en annen hylle enn der den egentlig skulle ha vært, det skal da ikke kunne skje, men uansett så er dette en veldig flott plate. Innspilt i 2008 og gitt ut på Groove Note, den er spilt inn analogt og mastret av Grundmann og låter fantastisk fint, Fremer likte denne. Det er noe med piano lyden når det er gjort analogt. Skal ikke bevege meg ut i blomserenga men bare si at jeg liker det når det låter som her. Ser at den fortsatt er tilgjengelig.


    "...The recording is gorgeous: warm, spacious and everything you love about analog that digital just can't give you, which makes the rarity of this - a new, live to two track analog classical music recording all the more special." Music = 9/11; Sound = 11/11 - Michael Fremer, musicangle.com


    IMG_0786.jpeg



    IMG_0787.jpeg





     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.929
    Når man blar i hyllene så hender det at det dukker opp ting. Denne fra Top Music dukket opp, lenge siden den er spilt. Der Jung Trio er en analog innspilling fra 2008 er dette en digital innspilling fra 1980, de var ganske tidlig ute mao. Låter flott og oppløst, kanskje ikke det tyngste fundamentet og litt klinisk men ingenting å si på dette egentlig. Har flere fra Top Music, må kanskje ta de frem etter hvert. Utbrett coveret ser forresten ut som en reklame for et hifi merke.


    IMG_0792.jpeg



    IMG_0794.jpeg



    IMG_0793.jpeg
     
    Sist redigert:

    Sgt Pepper

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.07.2016
    Innlegg
    177
    Antall liker
    325
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Litt klassisk på formiddagen, noe fra den yngre garde og motsatt. Richter plata fra Speakers er flott, det er noe med disse innspillingene gjort på film tape fra bl.a. Mercury og Philips, fantastisk dynamikk.

    Jung Trio er en 45 rpm plate som jeg fant i en annen hylle enn der den egentlig skulle ha vært, det skal da ikke kunne skje, men uansett så er dette en veldig flott plate. Innspilt i 2008 og gitt ut på Groove Note, den er spilt inn analogt og mastret av Grundmann og låter fantastisk fint, Fremer likte denne. Det er noe med piano lyden når det er gjort analogt. Skal ikke bevege meg ut i blomserenga men bare si at jeg liker det når det låter som her. Ser at den fortsatt er tilgjengelig.


    "...The recording is gorgeous: warm, spacious and everything you love about analog that digital just can't give you, which makes the rarity of this - a new, live to two track analog classical music recording all the more special." Music = 9/11; Sound = 11/11 - Michael Fremer, musicangle.com


    Vis vedlegget 814524


    Vis vedlegget 814526




    Uten å ta stilling til format på noen som helst måte kan jeg bare opplyse at Jung Trio Dvorak også er tilgjengelig som DSD download hos NativeDSD. Bare nevner det.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.929
    Enda en fra Top Music, slik jeg leser coveret så er dette litt forskjellige opptak fra 70 tallet og det låter veldig bra! Ltd. og nummerert utgave (0227) disse TM platene, sjekket brukten på denne og fant ut at det ikke bare er prog som oppnår stive priser etter hvert. Gitt ut i 2004 og presset i US så jeg tenker RTI, det er ikke et eneste knepp på 3 platesider, dbl LP med musikk på 3 sider.

    Igjen så er innercoveret rene reklamen for hifi, de må være opptatt av hifi og lyd disse folka. :cool:

    Top Music har gitt ut litt av hvert..



    IMG_0809.jpeg



    IMG_0810.jpeg
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.929
    Jeg liker veldig godt Nils Økland, han har mange flotte utgivelser bak seg, også på ECM. Her med gruppa 1982 som har gitt ut 3 plater på Hubro, alle veldig bra plater. Musikk som ikke er veldig enkel å sette i bås men det er stemningsfullt, nydelig spilt og utfordrende. Hubro kaller det moderne improvisert kammer musikk.

    Tatt opp i Grieghallen Studio i 2010 og mastret hos Propeller og låter nydelig!


    IMG_0811.jpeg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.899
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    sjekk ut Janos Starker: JS Bach suites for unaccompanied cello......
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.929
    En av de mer frie og råe fra Rune Grammofon, dette er tøffe saker, kanskje ikke for de litt sarte for dette tar av. Møster på saks og Hana på gitar, det er faktisk ganske mange forskjellige lyder man kan få ut av en gitar. Man må være i humør for å spille dette men da sitter det også. I hvertfall hos meg.


    IMG_0812.jpeg



    For noen år siden så startet Rune G. enda et plateselskap, The Last Record Company (TLRC), det skulle være plater i lavt antall og det skulle være skikkelig utbrett og m/bok, det kom ut kun 3 titler på TLRC og en av disse var Ultralyd. Jeg har disse platene, veldig flotte plater med noen nydelige utbrettcover. Vet ikke hva som skjedde men det har ikke skjedd noe etter at disse platene kom ut. Kun i 500 ex og nummererte.




    IMG_0813.jpeg



    IMG_0814.jpeg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.899
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    helt crazy
    har den bare på Safety Master.....et voldsomt skyv i den celloen
    kjente ikke til opptaket før noen tipset meg om det og da jeg fant det på tape var det ikke noe å lure på
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.899
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    20220407_180027.jpg

    om du vil ha noe spennede jazz og du er litt søkende på alternative rytmer er denne absolutt noe av det råeste jeg har opplevd det seneste året...slår Oliver Nelson langt ned i skoa
    kun noen få utvalgte som takler dette :ROFLMAO:
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.929
    Vis vedlegget 815228
    om du vil ha noe spennede jazz og du er litt søkende på alternative rytmer er denne absolutt noe av det råeste jeg har opplevd det seneste året...slår Oliver Nelson langt ned i skoa
    kun noen få utvalgte som takler dette :ROFLMAO:
    Den der er bra! Har den på en fantastisk 2x 45 RPM fra Music Matters. Den er verdt gåing og snuinga. Et fantastisk cover!



    IMG_0816.jpeg



    IMG_0817.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.929
    Et av de mest spennende navnene i den norske jazzen er pianisten++ Anja Lauvdal. Veldig kreativ og spiller utrolig flott. Er med på mye forskjellig men her nå i den nydelige trioen Moskus, dette er deres andre plate og den er spilt inn i Risør kirke med Audun Strype bak alt som har med lyd og gjøre. Og lyden er fantastisk bra, et stort og klart lydbilde med veldig flott klang i pianoet.
    De har forøvrig akkurat kommet ut med en ny plate på Hubro, «Papirfuglen», har ikke kjøpt den enda men den er på lista.

    Musikken er moderne trio jazz med innslag av improvisering men egentlig ganske tilgjengelig og flott musikk.


    IMG_0815.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.929
    Oregon er alltid aktuelt, denne er en av de jeg liker best, synes denne er litt mer «livlig» enn flere av de som kom ut før/etter. Utgitt i 1979, dette er en amerikansk utgivelse som låter veldig bra, ser at Speakers Corner har gitt ut denne så hvis man ikke finner en brukt så vil jo det være et veldig bra alternativ.


    IMG_0828.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.929
    Det er over 30 år siden denne kom ut, det går unna. En nydelig plate med flott spilling, vi kjenner jo disse folka men synes spesielt at Bates spiller nydelig her. Også et fantastisk flott cover på denne synes jeg, ikke ofte det er utbrettcover på ECM plater.


    IMG_0829.jpeg




    IMG_0830.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.929
    Nei ikke ofte man sitter og blar og koser seg med et CD cover...:)

    Enda en fra ECM og med en fra Oregon familien. Towner på gitarer ++ og Peter Erskine på trommer, dette er en veldig bra plate! Uansett hva Erskine er med på så får han det til å bli tøft. Og lyden på denne er kanonbra.


    IMG_0831.jpeg
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Samme her å.
    Når det er sagt er alle CD'ene rippet, selv om de står i hylla.
    (Har ikke spiller lenger)
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.929
    Mer ECM, fort gjort å havne på disse. Dette er en nyutgivelse fra ECM, har egentlig ikke kjøpt så mange av dem da de første jeg kjøpte var dårlige pressinger med mye knitter og ulyd så jeg ga dem opp, sikkert bedre nå. Denne er imidlertid helt fri for alt slik.

    Men jeg synes ikke denne låter så bra som andre fra samme epoke, spilt inn i Talent med JEK i `80, den låter ikke dårlig men spesielt oppover synes jeg det blir litt tett og tynt i forhold til andre. Jeg har ikke testet ut originaler mot nyutgivelser av samme plate og har heller ikke lest noe om hva de bruker som master på nyutgivelsene, om det er den originale analoge for de som er gjort slik eller om de har involvert noe digitalis i prosessen.

    Men det er uansett en veldig bra plate dette.


    IMG_0832.jpeg
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.929
    Men det er Fredag og da må vi dra på litt også. Lenge siden denne ble spilt og fikk straks minner om tøffe konserter og festivaler slutten 90/begynnelsen 00. Fine tider.

    Skikkelig tøff og tung lyd og med et flott cover, en av hans bedre synes jeg.


    IMG_0833.jpeg



    IMG_0834.jpeg
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Hender det at du streifer innom progmetall av noe slag?
    Symphony-X, Dream Theater, A7F eller noe i den duren ?
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.929
    Denne er nevnt tidligere i tråden, en veldig bra plate fra 1971, liker du Bitches Brew og In a Silent Way så er det naturlig å også ha denne i hylla. Min er en nyutgivelse fra MOV og er nok da sannsynligvis fra en digital master men den låter veldig fint. Mener at den er presset hos RTI, uansett så er det en støyfri pressing.


    IMG_0836.jpeg



    Trompetisten på denne plate er Woody Shaw, den første boksen jeg kjøpte av Mosaic var av han så en påminnelse om at jeg må høre litt fra den igjen snart. Lenge siden sist.


    IMG_0837.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn