JIH plays...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Triosence, tysk piano trio av den litt snillere sorten, ikke noe far out avanserte greier men flotte melodier og spilling, dette er tilgjengelig og fin musikk som passer hvis en skal introdusere piano jazz til noen som vil « begynne med jazz». Nydelig tape fra Horch House med fantastisk lyd!

    Finnes på vinyl og CD også.


    IMG_0499.jpeg
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Hver gang jeg spiller denne får jeg en skikkelig aha opplevelse, det er ikke mye jeg har i hyllene her som har den nærheten og live følelsen som denne, det er et utrolig live opptak! Det låter så fantastisk naturlig. Vet ikke om dette er utgitt på noe annet, håper det for dette er veldig bra.

    Tape 1 på A810 og no.2 på A80, det er faktisk kjappere enn å snu en plate. :cool:


    IMG_0500.jpeg



    IMG_0501.jpeg



    IMG_0503.jpeg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.287
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    et par til fra Horschhouse verdt å få med seg
    Carl Orff
    Carmina Burana
    og nå igjen tilgjengelig; Die Kluge
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Ja han utvider stadig vekk sortimentet sitt, tror han har bedre tid og anledning nå enn forrige gang han holdt på.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Findings i hyllene, denne hadde jeg rett og slett glemt ut at jeg hadde.

    Triosence live, en utgivelse fra 2013 som egentlig aldri kom for salg på tape men på CD og vinyl. Bærer preg av at det er live, de spiller livligere her enn i studio, litt impro men fortsatt flotte og tilgjengelig melodier uten en masse fiksfaks. Engasjert publikum og en veldig flott live lyd, nydelig nærhet og dynamikk. Det er bare på tape man får dette tunge fundamentet som bare er der og bærer det hele og som gjør at man får denne nydelige følelsen av tilstedeværelse.



    IMG_0504.jpeg



    Som sagt så var den aldri for salg på tape derfor et ganske lavt serie nummer...


    IMG_0505.jpeg
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Litt forskjellig i ettermiddag, både når det gjelder musikk og kilde. På hi rez ble det Apneseth sitt bestillingsverk til Kongsberg Jazzfestival, egentlig umulig å sette i bås men dette er utrolig fint synes jeg. Finnes også på vinyl.

    Og en nydelig ECM utgivelse fra Snertberger etc. som er gjort hos JEK i Rainbow i 2015, denne er all akustisk og låter alldeles nydelig både musikalsk og lydmessig, denne kan virkelig anbefales. Jormin spiller utrolig fint. Som vanlig.

    Så to fantastiske tapes, disse er så bra at det kan ikke bli særlig bedre, AP kan tapes (også..)!


    R-14780368-1581449611-8611.jpeg.jpg



    R-10168587-1492796611-8500.jpeg.jpg



    Man får virkelig sjekket ut hva som bor i anlegget med disse tapene..Enorm dynamikk!


    IMG_3162.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Hyggelig Karmana.

    I dag begynner dagen med å spille litt fra denne boksen, blir ikke alt, det hadde blitt en seriøs overdose men plukker ut noen. Dette er skikkelig jazzhistorie og en fantastisk boks som er veldig kjekk å ha i hyllene. Flott kvalitet på platene og med et nydelig hefte.



    IMG_0510.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Litt norsk jazz fra slutten av 80/begynnelsen 90. En flott utgivelse fra et stjernelag, de ga ut to plater til der den siste var med Thowsen på trommer i stede for Sletten. Liker nok No.2 best men denne er også veldig fin. Moderne jazz i det skandinaviske landskapet med noen flotte melodier, Kjellemyr spiller så nydelig her.

    Denne ble gitt ut på Odin Records og mener at den var den eneste som også ble gitt ut på vinyl. De to andre kom ut på Curling Legs.

    Spilt inn i Rainbow med JEK og låter deretter.


    IMG_0513.jpeg



    Edit
    Visste jeg hadde noe liggende langt bak der..


    IMG_0514.jpeg
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    2 nydelige utgivelser fra Analogue Production sin Prestige serie, 50 talls jazz på sitt beste. Lydmessig så er disse platene utrolig bra og noe av det beste fra denne tiden synes jeg.


    IMG_0511.jpeg



    IMG_0516.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Kommet navneslipp til noen av jazzfestivalene neste år, mange spennende navn og prosjekter. Får håpe at noen datoer passer og ikke minst at det blir noe av...




     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hos meg er det LP som gjelder og den beste jeg har oppdaget er fra Friday Music i 2010.
    Interessant å vite om noen har erfaring med bedre versjoner.
    Kjøpte ved en feiltakelse Rhino Rocktober Limited Purple Vinyl. Skulle egentlig hatt 2018 Purple LTD pressingen.
    Rhino´s Rocktober tror jeg er samme master som din Friday - så langt jeg klarte å spore.
    Så fant jeg ut at 2014-pressingen er fra samme master som 2018 LTD, og jeg kjøpe den også (trolig er 2020 re-issue´n den samme).

    Holdt en liten knapp på 2014-pressingen, og solgte Rhino videre.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Hørte på P.I.L.S på NRK P1 i dag og der var hele programmet om trommisen Aynsley Dunbar, en utrolig bra trommis som har spilt med veldig mange av de store. For meg er det det han gjorde med Zappa som gjelder, ikke sååå sexy det med Whitesnake for å si det sånn.

    Så derfor 2 plater med Zappa her i kveld med Dunbar på trommer, to utrolig bra plater som det er en stund siden jeg spilte sist, men disse gikk så mye i ungdommen at jeg «kan» dem utenat. Ikke mye som er tøffere enn Big Swifty. Som alle andre trommiser som spilte med Zappa så er også Dunbar den beste som spilte med han. Tøffe cover på begge to, ikke sant POB? :cool:

    Ingen fancy nypressinger eller noe slikt men platene som jeg kjøpte på 70 tallet engang.

    Da blir det kanskje Grand Wazoo på safety master etterpå?


    IMG_0517.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Dagsrevyen var hjemme hos kunnskapsministeren i dag, når jeg så bildet hun hadde på veggen hjemme så havnet hun helt på toppen av lista over favoritt politikere...


    Brenna.png
     
    Sist redigert:

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Hørte på P.I.L.S på NRK P1 i dag og der var hele programmet om trommisen Aynsley Dunbar, en utrolig bra trommis som har spilt med veldig mange av de store. For meg er det det han gjorde med Zappa som gjelder, ikke sååå sexy det med Whitesnake for å si det sånn.

    Så derfor 2 plater med Zappa her i kveld med Dunbar på trommer, to utrolig bra plater som det er en stund siden jeg spilte sist, men disse gikk så mye i ungdommen at jeg «kan» dem utenat. Ikke mye som er tøffere enn Big Swifty. Som alle andre trommiser som spilte med Zappa så er også Dunbar den beste som spilte med han. Tøffe cover på begge to, ikke sant POB? :cool:

    Ingen fancy nypressinger eller noe slikt men platene som jeg kjøpte på 70 tallet engang.

    Da blir det kanskje Grand Wazoo på safety master etterpå?


    Vis vedlegget 771438
    Kunne vel ikke vært mer enig :cool:
    Synes nok at Grand Wazoo er bedre enn de to nevnte og venter spent på om den skal remastres og gis ut på vinyl. Kan tenke meg den låter bra på tape (y)
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Kunne vel ikke vært mer enig :cool:
    Synes nok at Grand Wazoo er bedre enn de to nevnte og venter spent på om den skal remastres og gis ut på vinyl. Kan tenke meg den låter bra på tape (y)
    GW er nok en av mine FZ favoritter, den spilles ganske ofte her. Kanskje også en av de beste lydmessig av hans utgivelser, i tillegg så er den tapen kanskje en av de beste tapene jeg har også, den låter veldig bra!

    Synes det er blitt gjort en veldig bra jobb på noen av disse nyutgivelsene så det hadde ikke gjort noe om GW hadde kommet ut på nytt med den samme behandlingen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Noen plater i dag med flott vokal. Dette er mimring. Glenn Hughes sin første solo fra `77 er nok mer i retning av soul/funk enn heavy rock men han sang utrolig fint på den tiden selv om det ble vel mye pulver innimellom slagene. Et veldig bra lag av musikere som også gjorde sitt.

    Butterfly Ball til Roger Glover med et stjernelag, bl.a. Hughes, Coverdale og Dio++. Wizard`s Convention er mye i den samme gate som Butterfly Ball med mange av de samme musikerne og vokalister, synes Hughes synger spesielt bra på denne.


    IMG_0571.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Etter litt årgangsjazz så ble det litt mer mimring i post DP vokal verden, ble nok litt trigget av tråden til pdb her om dagen.

    Ian Gillan Band spilte jeg mye dengang, likte nok best Clear Air Turbulence platen men konsert platen er tøff, mye bra spilling både av original låter og DP sanger. Dette var nok en gruppe som ikke slo helt til, midt i punken og musikalsk så flørtet de nesten litt med jazzen og fusion, mye pga det som egentlig er det viktigste for meg her; trommis/perc spiller Mark Nauseef. En musiker som jeg har fulgt siden dengang til dags dato.

    Etter å ha vært på turnè med Thin Lizzy, gitt ut plate med Gary Moore (G Force..) så forsvant han en liten periode for så å dukke opp med en solo plate på den progressive jazz labelen CMP Records tidlig 80 tallet, en label som ble/er en av mine favoritter. Denne platen, Personal Note, er veldig bra og ligger vel i landskapet 70 talls jazzrock, utrolig tøff musikk med veldig bra lyd og med et stjernelag; Trilok Gurtu, Jan Akkerman, Joachim Kuhn og med Phil Lynott som vokalist på ett spor. Vet at den kom ut på nytt for noen år siden på CD men finner den ikke nå.

    Edit; Letet vel ikke godt nok første gang..


    Etter dette ble det flere solo plater samt utgivelser med andre på CMP, med bl.a. David Torn, Jack Bruce, Miroslav Tadic, Shankar, Trilok Gurtu++. Musikalsk så havnet han vel så langt borte fra IGB, Thin Lizzy og Gary Moore som det er mulig å komme, en utrolig reise.

    Han har også gitt ut flere plater på Todd Garfinkle sitt MA Recordings, bl.a. med Michel Godard, Stockhausen etc.
    Samt mye annet, har mye av dette og noe av det er ganske så far out mens andre ting er lettere tilgjengelig.



    IMG_0574.jpeg



    IMG_0575.jpeg
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Når jeg først var i DP land og Nauseef så ble det Jon Lord sin Sarabande etterpå, kanskje den solo platen fra han som jeg liker best. Synes de får til komboen symf orkester og rockemusikere her. Mark Nauseef spiller perc og har en ganske så sentral rolle. Spilt inn i 1975 altså før IGB og han er ikke mer enn 22 år her. Han var vel også med på Elf (Dio) sin utgivelse Trying To Burn The Sun dette året. Som forøvrig ble backingbandet til Blackmore etterpå.

    Gitaristen på Jon Lord platen er forresten Andy Summers, noen år før Police.


    IMG_0576.jpeg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har sansen for mye av det Lord gjorde solo. Både Sarabande, Gemini Suite, To notice such things og Before I forget i samlingen her - og DVD´n Beoynd the notes.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Har sansen for mye av det Lord gjorde solo. Både Sarabande, Gemini Suite, To notice such things og Before I forget i samlingen her - og DVD´n Beoynd the notes.
    Det er noen øyeblikk på Windows også synes jeg, har du sett denne? Coverdale og Hughes med alvorlig mine og seriøs musikk. :). Forøvrig med Ray Fenwick på gitar, var også gitarist i Ian Gillan Band. Men det visste du.


     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Kom akkurat på at det er Lørdag, og i tillegg så det er 1. Januar og leftovers time.


    IMG_0578.jpeg



    Og da blir formen slik at en like gjerne kan gi litt gass. Så derfor 2 plater med skikkelig fart i, begge i det jazza rock landskapet, eller motsatt. Uansett her går det unna med veldig flinke folk, noen er med på begge platene, fy f... Gary Moore var en god gitarist i de tider. Likte han best når han spilte denne typen musikk enn når det var heavy rock og/eller blues.

    Og Jon Hiseman da, say no more. Samme med Cozy Powell, her var det ingen dill. Når jeg leser coveret på disse platene så er det i det hele tatt ganske mange her som ikke er med oss lenger, men vi har platene, en slags trøst det også.

    Fine tider og en god mimring.


    IMG_0579.jpeg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Cozy gikk bort alt for tidlig. Han hadde stor lidenskap for biler og det var i bil han endte sine dager.
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Da går det i oppvarming til dokumentaren om Zappa på NRK2 i kveld kl. 2240, hvis du er en av dem som er litt sliten etter i går så kommer den også kl. 1600 i morgen på samme kanal.

    Baby Snakes filmen er et must for alle som liker FZ.


    IMG_0580.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Verden vil nok aldri få oppleve en person som FZ igjen, han var et unikum, på mange måter. Synes dokumentaren ga oss et godt bildet på personen og komponisten. Tenk og fått fritt spillerom nedi tape vaulten der i ett par år..

    Når en er litt over gjennomsnittet interessert i noe så hender det at det kjøpes inn mer enn det strengt tatt er behov for, disse boksene kom ut på siste halvdel av 80 tallet og inneholdt alt han ga ut fra Freak Out til Zoot Allures, hadde jo dette fra før men skikkelig heavy og nummererte bokser er akkurat det. Så litt fornøyd at de er her, ingen av platene er noengang spilt så de er selvfølgelig helt strøkne.


    IMG_0581.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Noen plater som ikke spilles så ofte nå i kveld. Den ene, Jeff Beck Group, var jeg ikke klar over at jeg hadde. Har originalen men dette er en utgivelse fra kvalitets labelen Audio Fidelity fra 2012 og mastret av Kevin Gray, den låter utrolig bra, kjekt når disse eldre rocke platene får denne behandlingen og ikke dette hastverks arbeidet.

    Så en svensk plate fra 1973, i klassen progga jazzrock tenker jeg, med bl.a. Janne Schaffer, Bjørn J-son Lindh og en haug med andre svenske musikere, dette er tøft! Også med John Gustafson på noen spor, spilte også i IGB lenger oppe her.

    Altså to plater med to supergitarister.


    IMG_0582.jpeg



    IMG_0583.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Var i «arkivet» her om dagen og kikket på bilder fra gamle dager. Fant en del bilder som jeg ikke husket var der av hifi på 90 tallet, har prøvd å ta bilde av dem med mobilen, ikke den beste kvaliteten men en kan se hva det er. Jeg var nok mer interessert i utstyr dengang enn nå, det var veldig kjekke tider før dette internettet kom, vi måtte snakke med folk i tlf. eller vi måtte besøke hverandre. Har mange hyggelige minner både fra turer og besøk. Disse bildene er tatt her hjemme i det samme rommet som jeg bruker i dag.

    Det var mye DP utstyr dengang som ble byttet ut etterhvert som LE kom med nye modeller. Men det er også andre ting her.

    Her ser vi monsteret 5000H fra DP, husker jeg var ganske så fornøyd når den kom i hus. DP pre og DAC er det også her. Høyttalere fra Respons og drivverk fra Micromega. Og en Mark Levinson effekt og pre, ML 23,5 effekt, husker ikke hvilken pre det var. Interessant å høre forskjellene husker jeg.

    IMG_0593.jpeg



    Samme anlegget med andre høyttalere, egentlig litt usikker på hva det er, noen som kjenner dem? Kan jo være noe Martin Logan greier.


    IMG_0590.jpeg




    Her er det en DP 6,5 som er kommet i hus, digitalt så er det Wadia 20 drivverk og 25 DAC. Høyttalerne er en Wilson Witt. En passiv pre fra DP og RIAA fra ARC. Og så er det et forsterker sett fra Jeff Rowland, husker ikke model nr. Platespilleren er en Audiomeca (tror jeg..) med en Airtangent arm.


    IMG_0588.jpeg



    Litt bedre...


    IMG_0589.jpeg
     

    Jasså

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2015
    Innlegg
    124
    Antall liker
    194
    Torget vurderinger
    7
    Var i «arkivet» her om dagen og kikket på bilder fra gamle dager. Fant en del bilder som jeg ikke husket var der av hifi på 90 tallet, har prøvd å ta bilde av dem med mobilen, ikke den beste kvaliteten men en kan se hva det er. Jeg var nok mer interessert i utstyr dengang enn nå, det var veldig kjekke tider før dette internettet kom, vi måtte snakke med folk i tlf. eller vi måtte besøke hverandre. Har mange hyggelige minner både fra turer og besøk. Disse bildene er tatt her hjemme i det samme rommet som jeg bruker i dag.

    Det var mye DP utstyr dengang som ble byttet ut etterhvert som LE kom med nye modeller. Men det er også andre ting her.

    Her ser vi monsteret 5000H fra DP, husker jeg var ganske så fornøyd når den kom i hus. DP pre og DAC er det også her. Høyttalere fra Respons og drivverk fra Micromega. Og en Mark Levinson effekt og pre, ML 23,5 effekt, husker ikke hvilken pre det var. Interessant å høre forskjellene husker jeg.

    Vis vedlegget 778642


    Samme anlegget med andre høyttalere, egentlig litt usikker på hva det er, noen som kjenner dem? Kan jo være noe Martin Logan greier.


    Vis vedlegget 778646



    Her er det en DP 6,5 som er kommet i hus, digitalt så er det Wadia 20 drivverk og 25 DAC. Høyttalerne er en Wilson Witt. En passiv pre fra DP og RIAA fra ARC. Og så er det et forsterker sett fra Jeff Rowland, husker ikke model nr. Platespilleren er en Audiomeca (tror jeg..) med en Airtangent arm.


    Vis vedlegget 778647


    Litt bedre...


    Vis vedlegget 778658
    Moidellen fra Martin Logan mener jeg heter Quest. Integrerte ikke helt topp mellom dynamisk bass og statorpaneler, kom i to utgaver, trykkammer og refleks, begge litt slappe.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Stemmer nok med Quest, ikke lett å huske lyd +25 år tilbake i tid men husker at jeg ikke ble imponert, var nok ikke min greie.
     

    Jasså

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2015
    Innlegg
    124
    Antall liker
    194
    Torget vurderinger
    7
    Dersom du kan leve uten sprek bass, er nok CLS Mk 2, de beste derfra. Monolith var imponerende, men for tørst, SA-2 fra Threshold ble kortpustet når det begynte å "koke" litt, og det er jo når det "koker" ar det er gøy ...
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Alltid stor stas å bære inn de store forsterkerne til Leif E., her 5000H på nært hold, likte bedre finishen på denne enn de sorte som kom etterpå. Lydmessig var den også den beste i flg. LMC :cool:


    IMG_0584.jpeg



    Den siste forsterkeren fra DP som jeg hadde var en 5.52HP som Leif bygget om til en A5. Heftige saker.


    P5180030.JPG



    Prøvde selvfølgelig også de fleste av de «små» forsterkerne fra han, her en 6.3 i tillegg til det andre.


    IMG_0591.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn