Jethro Tull - Aqualung igjen - etc.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Voff skrev:
    lars_erik skrev:
    Anbefales sterkt. Endelig er det mulig å lytte til Aqualung på cd, med god lydkvalitet. At den er komprimert er bare tøv.
    Ingen har sagt at den er komprimert. Den er mer komprimert enn vinylen noe som praktisk talt alltid er tilfelle når det er forskjeller mellom CD og vinylmastere etter min erfaring. Ingen komprimerer vinyl noe videre da du bruker opp den fysiske plassen som må være til rådighet på en LP side. CD er ofte mastret for portable medier. Derav ofte noe mer kompresjon.
    Aqualung 40th anniversary edition er på ingen måte hardt komprimert uansett utgave.
    Da er vi enige :)
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    165
    Sted
    Trondheim
    Flere som har fått hørt på Aqualung 40th anniversary edition ?
    Tenker da spesielt på vinyl plata.
    Har ikke klart å bestemme meg for kjøp eller ikke ennå..
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.638
    Antall liker
    15.498
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    leon skrev:
    Flere som har fått hørt på Aqualung 40th anniversary edition ?
    Tenker da spesielt på vinyl plata.
    Har ikke klart å bestemme meg for kjøp eller ikke ennå..
    Classic Records (200g) synes å være mindre komprimert enn vinylen i jubileumsboksen.

    40th Anniversary ed:


    Classic Records:


    /-Jan P.
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Grumpy skrev:
    Classic Records (200g) synes å være mindre komprimert enn vinylen i jubileumsboksen. /-Jan P.
    Det var interessant. Liker du den?

    Jeg gjorde en sammenligning tidligere i år mellom forskjellige CD-versjoner - da så det slik ut



    Vi gale har det godt.

    Mvh.
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.024
    Antall liker
    8.224
    Torget vurderinger
    1
    Grumpy skrev:
    leon skrev:
    Flere som har fått hørt på Aqualung 40th anniversary edition ?
    Tenker da spesielt på vinyl plata.
    Har ikke klart å bestemme meg for kjøp eller ikke ennå..
    Classic Records (200g) synes å være mindre komprimert enn vinylen i jubileumsboksen.

    40th Anniversary ed:


    Classic Records:


    /-Jan P.
    Må vel sies å være praktisk talt identisk med tanke på at det er forskjellige mikser...
    Begge disse er forøvrig de desidert bestlydende utgavene av denne plata. Smaken får avgjøre hvilken man fortrekker...
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.638
    Antall liker
    15.498
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har aldri vært en svoren Jethro-fan og har neppe det samme intense forholdet til Aqualung som du har achri-d. Den oppleves ihverfall som mer behagelig å høre på, sammenlignet med de remasterne jeg har digitalt, avspilt på 90dB og oppover. Jeg opplever hverken den siste jubileums- eller Classicutgaven som noen lydmessig høydare. Jubileumsutgaven er "vaste money" for meg.

    Skaffer du deg en platespiller ila året achri-d, skal jeg pakke inn Classic-versjonen til deg.

    :)
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Var aldrig noen Tull fan i yngre dager, men har blitt det på eldre dager ::) Foredrar Classic foran Anniversary, syns S.Wilson gjort noe med instrument lyden som ikke faller helt i smak.
     

    ChuckNorris

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.09.2009
    Innlegg
    104
    Antall liker
    39
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    3
    hva er det egentlig mange her legger i ordet komprimert?
    det henvises stadig til masvis målinger, men disse viser vel egentlig ikke annet enn at stereosporet eventuelt er blitt limitet, eller hardt komprimmert slik at "peakene" blir jevnet ut - slik man lett kan se på enkelte album som Metallicas nye.

    Om det komprimeres i en remaster, finnes det mange måter å gjøre dette på uten at det gir visuelle utslag, multibandskompressorer og kompressjon på instrumentnivå f.eks... Om Kickdrummen komprimeres på en god måte, vil du ikke kunne se dette i masvis :)

    Hvis det derimot er snakk om brickwall limiting som er en måte å få opp totalnivået, og presse lydnivået til f.eks at alt over +0db skal presses ned til 0db, er det noe helt annet det er snakk om og vi er da inne på loudnesswar. :)

    kompressjon i studio er ikke noe som bør holdes utelukkende negativt, da "all" musikk inneholder dette... Det er et fåtall låter som ikke er komprimert. det meste av musikk har instrumenter som har gått igjennom en eller annen Neve eller SSL compressor/mic-pre som har farget signalet på måten som gjør akkurat denne sangen gjenkjennelig for det den er.

    ta f.eks peter gabriel - Sledgehammer bass-sporet.
    Tony Levin - Music man bass - Neve preamp - litt neve compressor, that's it. :)



    sporte kanskje veldig av her nå, men syns bare at hysteriet rundt kompressjon kan gå litt langt til tider, selv om jeg er fullstendig imot brickwall-limiting og loudness war som i stor grad ødelegger dynamikk. bare følte at noen ser på kompressor som et stort rødt potmeter du kan skru på i studio som gjør volumet høyere og danner mer kompressjon av stereosporet. Kompressor trenger ikke å "sage av fjelltoppene", men kan brukes fullstendig musikalsk.

    ps: er enig i at mange remastere som kjøres opp i volum og kompressjon høres veldig mye dårligere ut enn orginalene.
    volumkontrollen biter jo ikke, og studio/musikkbransjen har en enorm jobb å gjøre for å få slutt på loudness waren.
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Heavy Horses

    Dette er litt av et album - trommespillet til Barlow er "outstanding". Hør f eks på kutt #2 "Acres Wild" og kutt #4 "Moths". Masvis har også noe å si (Chrysalis CDP 32 1175 2. 1 CD. 1987).
     

    Vedlegg

    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Aqualung comparison package....Den ene en Classic utgivelse og den andre er DCC utgivelsen. Samt en Safety Mastertape. Jeg har nå vært så heldig å fått hørt på masteren og hva skal man si....Dette er en annen verden folks, sorry.:) Jeg har en del slike tapes med klassisk og jazz og forskjellen er tildels store, selv på vinyl som låter kanon men her er det en seriøs forskjell. En helt annen realisme og dynamikk, et attack som er helt utrolig, det låter så ekte det hele. Når jeg satte den på og Clive Bunker slo sitt første slag trodde jeg hodet skulle blåse rett inn veggen bak meg, og dit er det 2 meter..Det er utrolig hvor mye som forsvinner på veien til det blr en plate.

    jt.jpg
    jt5.jpg
    jt4.jpg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Regner med at det samme gjentar seg med Jimi Hendrix, Axis og Creedence, Willie and the poor boys
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Det må du regne med, har til og med hørt ting som det er enda større forskjeller på, nesten slik at man ikke tror det man hører.:)
     

    gevve

    Medlem
    Ble medlem
    30.04.2013
    Innlegg
    22
    Antall liker
    1
    Hei!

    Lurer fælt på hvordan du har fått tak i masterdisk-kopien? Er slikt for salg?

    Mvh
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    DCC bør man imo holde seg langt unna når det gjelder CD-mastringer. Hofmann kan vinyl, men CD er han ikke like dyktig på.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.839
    Sted
    Hus
    Hofmann mastret de aller første Steely Dan utgavene tidlig på 80 tallet. De låter meget bra før remastersyndromet ødelegger det hele :)
     
    Sist redigert:

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Sitter nå og spiller Steven Wilson remasteren på vinyl, dette låter da kanon!!
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Har ikkje høyrt Aqualung, men då eg høyrde på eit par av MoFi sine CDar, var mitt inntrykk at dei var betre enn andre CDar, om enn dårlegare enn halvfartsgravert vinyl. Desse inntrykka ligg attende på 90-talet, og eg kjøpte aldri MoFi CDplater av noko slag.... (Ser at eg har dei fleste kjenneteikna på ein relativt hardcore vinylfantast)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn