Jentetråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.410
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Interessant. Da får jeg bare prise meg lykkelig over at det ikke gjelder her hos meg. :giggle:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Interessant. Da får jeg bare prise meg lykkelig over at det ikke gjelder her hos meg. :giggle:
    Testet med magnet på vekter på tallerken også, ingen avvik. Men da hadde du merket det også... Lurer på om det kan være lagerposisjon på armene. Knivlager på den ene, nållager på den andre. Ingen av dem med akse i armrør.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.410
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel mulig, men jeg har brukt denne vekten på tre eller fire (litt usikker...) armer, med akkurat det samme bittelille høyde-avviket på alle. Ikke vet jeg hva forskjellen mellom våre oppsett kan være.....
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Oplevede lidt det samme med min (piss-billige) version af samme vegten (7$, købte 5 stk. og de er alle helt ens), og er kommet til den konklusjon efter
    gennemgribende testing, at armens kontravegt flytter sig litegrann med tiden efter intenst bruk (arm inn og ut af holder
    hver dag i noen måneder). Ved test med referencevegt er den 100% nøjagtig.
    Justerte til 1.45 gram i november engang, og checkede for en lille måned siden, da jeg syntes at kunne spore svag forvrengning,
    og da var nålerykket 1,06 gram.
    Så på de armene, hvor det ikke går an at låse kontravegt med pinolskrue, kan jeg kun anbefale at teste nåletrykk med jevne
    mellemrom :).
    Anden ting som jeg har detektert er, at batterilevetiden er kort på disse, specielt med de medfølgende batterierne, og at de ikke viser det samme,
    når batteriet er nytt kontra når
    batteriet "synger på sidste vers". Så det kan anbefales at bruge kalibreringsfunktionen på vegten med jevne mellemrom også. Om det
    indikeres en lille rund cirkel i øverste venstre hjørne av displayet, er det en indikasion af, at vegten skal kalibreres.
     
    Sist redigert:

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Om vekter er billige eller dyre, så må de kalibreres med et lodd eller flere. Hvis de er mye ute av kurs, er det en god ide å skifte batteri.

    I Hifiverdenen er det vanlig å kjøpe inn noe skikkelig billig, klistre på et eksotisk merke og multiplisere prisen med et fantasitall.
    Derfor er det eneste som duger å kalibrere selv, med lodd som du stoler på. Kan gjerne gå til din lokale gullsmed og få veid loddet; hen har ikke råd til å ha gal vekt!
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Dette med stifttrykksmålere - og kvalitet har blitt diskutert opp-og-ned i flere vendinger, både her og på andre forum. De fleste diskusjoner har vært om den som ser slik ut:
    stifttrykksmåler.png

    Vi lar oss ofte lure - og det går begge veier dessverre. Så langt jeg har funnet ut så skal det etter sigende finnes én original av denne (i 2 versjoner), og det finnes piratproduserte utgaver. Problemet er at de piratproduserte tilsynelatende ser helt like ut, men det er visstnok forskjeller under lokket.
    Man vil nok være temmelig sikker på å få en original dersom man kjøper en med en merkevarelogo på (f.eks Pro-Ject) gjennom en forhandler av merkevaren. Men, som det fremgikk på et forum jeg var inne på for en god tid tilbake, er det også i omløp "fake" utgaver med merkevarelogo som omsettes på f.eks bayen.

    Piratkopiering i dag omfatter så mye og er et stort globalt problem. Visuelt er mye piratkopiert vare så tett opp til originalen at det er vanskelig å skille de fra hverandre. Det finnes f.eks egne fabrikker i østen som ikke gjør annet enn å produsere piratemballasje.
    Klarer du å skille en/et:
    a) merkevareveske fra en piratkopi, når fagpersonell bokstavelig talt må ettergå produktet i sømmene for å skille de?
    b) kvalitets fake klokke fra originalen, når en urmaker må studere urverket for å skille de
    c) piratkopiert bildekk fra et originalprodusert
    d) piratkopiert legemiddel fra et originalt
    osv, osv

    Samtidig forsterkes problemet med å skille produkter ved at man fra "noname" produsenter (av ymse ting) kan bestille sine "egen" merkevare og selge i markedet. Da kan/vil det samme produktet under ulike merkenavn finnes i markedet til ulike priser.

    Distribusjon av piratprodukter har etterhvert blitt så omfattende og så godt organisert at selv innkjøpere i ulike kjeder har latt seg lure til å kjøpe partier av piratprodukter i god tro om at det er den originalproduserte varen man kjøper.
    Og - for å i så måte også gi et lite "skremmeskudd" mht bildeler, så har det vært avduket flere slike tilfeller mht sikkerhetskomponenter til bil, der store europeiske og internasjonale distributører av OEM reservedeler til bil faktisk har kjøpt piratkopierte produkter i god tro om at de kjøper originalprodusert. Dette var også belyst i en dokumentarsnutt på lørdagsrevyen for en tid tilbake.

    Som andre har nevnt mht denne vekten. Du kan sjekke at kalibreringsvekten som følger med veier det den er oppgitt til. Ved måleavvik - sjekk/bytt batteri i vekten. I et vanlig tørrbatteri så synker spenningen mye når det begynner å bli tomt. Det vil kunne gi avvik i avlesning.
    Mht de 2 versjonene - magnetisk/ikke magnetisk plate. De "lærde" strides om dette i praksis betyr noe. Ja, senker man en MC pickup ned mot platen ser man at vekten reagerer. Men, når nålen står på trykkpunktet - vil da kreftene jobbe mot hverandre og "utlikne" dette?
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Den du linker til JMM ser jo neste identisk ut til den jeg allerede har. Jeg skal ta av matten og se om det går bedre da.
    Takker for gode tilbakemeldinger til alle :)
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Dette med stifttrykksmålere - og kvalitet har blitt diskutert opp-og-ned i flere vendinger, både her og på andre forum. De fleste diskusjoner har vært om den som ser slik ut:
    Vis vedlegget 699765
    Vi lar oss ofte lure - og det går begge veier dessverre. Så langt jeg har funnet ut så skal det etter sigende finnes én original av denne (i 2 versjoner), og det finnes piratproduserte utgaver. Problemet er at de piratproduserte tilsynelatende ser helt like ut, men det er visstnok forskjeller under lokket.
    Man vil nok være temmelig sikker på å få en original dersom man kjøper en med en merkevarelogo på (f.eks Pro-Ject) gjennom en forhandler av merkevaren. Men, som det fremgikk på et forum jeg var inne på for en god tid tilbake, er det også i omløp "fake" utgaver med merkevarelogo som omsettes på f.eks bayen.

    Piratkopiering i dag omfatter så mye og er et stort globalt problem. Visuelt er mye piratkopiert vare så tett opp til originalen at det er vanskelig å skille de fra hverandre. Det finnes f.eks egne fabrikker i østen som ikke gjør annet enn å produsere piratemballasje.
    Klarer du å skille en/et:
    a) merkevareveske fra en piratkopi, når fagpersonell bokstavelig talt må ettergå produktet i sømmene for å skille de?
    b) kvalitets fake klokke fra originalen, når en urmaker må studere urverket for å skille de
    c) piratkopiert bildekk fra et originalprodusert
    d) piratkopiert legemiddel fra et originalt
    osv, osv

    Samtidig forsterkes problemet med å skille produkter ved at man fra "noname" produsenter (av ymse ting) kan bestille sine "egen" merkevare og selge i markedet. Da kan/vil det samme produktet under ulike merkenavn finnes i markedet til ulike priser.

    Distribusjon av piratprodukter har etterhvert blitt så omfattende og så godt organisert at selv innkjøpere i ulike kjeder har latt seg lure til å kjøpe partier av piratprodukter i god tro om at det er den originalproduserte varen man kjøper.
    Og - for å i så måte også gi et lite "skremmeskudd" mht bildeler, så har det vært avduket flere slike tilfeller mht sikkerhetskomponenter til bil, der store europeiske og internasjonale distributører av OEM reservedeler til bil faktisk har kjøpt piratkopierte produkter i god tro om at de kjøper originalprodusert. Dette var også belyst i en dokumentarsnutt på lørdagsrevyen for en tid tilbake.

    Som andre har nevnt mht denne vekten. Du kan sjekke at kalibreringsvekten som følger med veier det den er oppgitt til. Ved måleavvik - sjekk/bytt batteri i vekten. I et vanlig tørrbatteri så synker spenningen mye når det begynner å bli tomt. Det vil kunne gi avvik i avlesning.
    Mht de 2 versjonene - magnetisk/ikke magnetisk plate. De "lærde" strides om dette i praksis betyr noe. Ja, senker man en MC pickup ned mot platen ser man at vekten reagerer. Men, når nålen står på trykkpunktet - vil da kreftene jobbe mot hverandre og "utlikne" dette?
    Litt av årsaken til at jeg er skeptisk til min vekt (som helt sikkert er en kopi av en kopi av en kopi av en kopi :geek:) er at jeg også tidligere har registrert litt avvik. Ut ifra det jeg leser fra bl.a. JMM er at erfaring tilsier at det ikke nødvendigvis blir bedre av å bytte den heller. Så vi starter med bytte av batteri og ta av matten for å se hva som skjer da. Takk for god tilbakemelding, ptb. Som alltid!
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.410
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Så langt jeg har funnet ut så skal det etter sigende finnes én original av denne (i 2 versjoner), og det finnes piratproduserte utgaver.

    Jeg stiller meg *uhyre* tvilende til at det i dag er mulig å spore opp hvem som produserte denne modellen først. Den har eksistert i mange år (minst 15) og har blitt laget av et utall forskjellige produsenter. At noen på internett kan hevde at de vet, det tviler jeg imidlertid ikke et sekund på.

    Tvert imot antar jeg uten videre at alle disse vektene som er å få i dag er kopier. Om de er piratkopier er en helt annen sak og avhenger av om originalen i det hele tatt var beskyttet på noen måte. Greit å være litt presis i språket gitt at ordet piratkopi automatisk gjør enhver dings veldig suspekt. En kopi kan derimot være like god som originalen, bedre enn originalen eller dårligere enn originalen og hva man får vil ofte avhenge av hvor den handles. Gode forhandlere selger som oftest gode ting, mens eBay ofte er like pålitelig som å kaste en terning.

    Jeg vil anbefale å plukke opp denne fra Fasttech.com, en forhandler jeg har svært gode erfaringer med. Ypperlig kundeservice, reelle og fungerende garantier og mange shippingalternativer.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Etter å ha testet diverse brevvekter og OEM kinamikk opp gjennom må jeg si at denne typen har vist seg å være den mest pålitelig. Min fulgte den siste Jelco armen. Koster litt, men er virkelig noe annet en disse kinaklonene med møbelknott.

    1614200163889.png
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Også en billig Kina-vekt med akkurat de samme betraktninger som over, som fås billig fra "hvorsomhelst" i diverse, smått varierende design.

    For eksempel her.
    Står Made in Japan på min og ligner ikke på kinaklonene om du ser litt nøye etter. Ortofon har også dyp røtter i Japan. Ikke bare anta @JMM Som du vet er ikke Japsen bestisser med kinamannen
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.410
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nåja, det produseres japanske varer i bøtter og spann i Kina. Hva regjeringer tenker om hverandre betyr svært lite for firmaer som aner muligheter for profitt.

    Hva angår et påtrykket "Made in Japan", eller Switzerland, eller Italy eller hva det nå enn måtte være så betyr det tilnærmet ingenting. Om vekten er produsert i Kina, shippes til Japan i deler og settes sammen der så er det fullt ut lovlig å kalle den "Made in Japan". Ikke bare lovlig, men særdeles vanlig.

    En rekke svært dyre "italienske" moteklær produseres i Kina, shippes til Italia uten isatt glidelås eller lignende og når en italiensk ansatt har sydd i glidelåsen er plagget "Made in Italy". Helt lovlig, helt standard praksis i dag og har vært det lenge, lenge. Opphavslovene som vi tror i utgangspunktet skal beskytte og opplyse oss er designet nettopp med dette for øye, for å hjelpe industrien og kaste blår i kundenes øyne.

    Porsche 944 ble i sin tid produsert av Seat i Portugal. Bil og seter ble imidlertid shippet separat til Tyskland, hvor setene ble montert, og vips: "Made in Germany". "Alle" gjør dette og eksemplene kunne fylle et verk større enn Encyclopaedia Britannica.

    Så du kan gjerne kalle det en antagelse, men ikke "bare" en antagelse.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Du blander sammen mye rart her synes jeg. Men det er ikke likegyldig for meg om råvarene skrues sammen i Japan eller Kina og produsenter med god renommé setter sitt varemerke på dem. Er ikke blåøyd og vet at det skjer mye rart, men inntil du kan fremlegge konkrete beviser for at dette er ren kinamikk lever jeg i god tro på min rosa sky.:) Uansett, den vekten jeg har presentert er bedre enn møbelknottvarianten. Ferdig diskutert!
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.410
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det var ikke ment som en sammenblanding, kun en kjapp illustrasjon av at dette foregår i *alle* bransjer. Opphavet til veldig mye av det vi kjøper er ren humbug og løgn, uansett om det er en japansk pickupvekt, en italiensk motekreasjon, et sveitserur eller nær sagt hva som helst annet, kun med det for øyet å kunne klistre på en høyere prislapp.

    Hva man synes om dette er selvsagt opp til enhver. Du velger å sveve i skyen din, jeg velger å la meg irritere.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Beklager at det blir litt OT i tråden din HiFi-girl, men det har kanskje litt almen interesse - og berører i høyeste grad også HiFi produkter. Egentlig et tema det kan skrives en avhandling om:)

    Alt dette nevnt i de siste innlegg vedr pirat/kopi/original og hvor inngående materiell er produsert vs montert osv er en "herlig" røre, men.... det er noen vesentlige faktorer enkelte ikke virker å tenke over. Noen eksempler:
    a) Produktspesifikasjon (i detalj - og kontroll over at den følges i produksjon)
    Det har vært avduket mange tilfeller av at en produsent "finner ut" at han kan spare litt ved å velge en, eller flere litt billigere variant(er) av en inngående komponent i et produkt. Det kan ha alt fra ubetydelig til store konsekvenser for sluttproduktets funksjon og levetid.
    b) Kvalitetskontroll på sluttproduktet (hvem utfører og hvor)
    Sikkerhet for at produktet oppfyller de opprinnelige krav til funksjon og levetid. Det skjer daglig at produkter (ofte hele partier) blir underkjent i kvalitetskontroll. Disse skal skrotes/destrueres. Dessverre sørger "utro tjenere" ofte for at det ikke skjer, men partiene havner ut på det "grå" markedet - og videreselges som fullgod vare til mye lavere pris.
    c) Distribusjonskanalene (sikkerhet for at ikke piratkopi, eller underkjent vare feilaktig kommer inn i leveringskjeden)
    Til og med flyindustrien, som har meget strenge kontrollrutiner, opplever at dette skjer.
    d) Det benyttes normalt begreper som: Made In, Designed In, Manufactured In, Crafted In, Assembled In

    Man kan gjerne velge å være i den (litt naive) tro at tilsynelatende like produkter som tilbys i markedet er eksakt det samme produktet. I noen tilfeller er det slik, men det er ikke "reglen" - om det da ikke gjelder produkter fra en "no-brand" fabrikk der alle kan kjøpe samme produkt og få sin merkevare påført.
    Samtidig skal man ikke være for "naiv" motsatt vei heller.

    Det er også viktig å merke seg at stadig flere seriøse aktører og eiere av en merkevare har etablert- og arbeider etter temmelig strenge og spesifiserte Code Of Conduct regler. Useriøse og helt, eller delvis "kriminelle" aktører bryr seg naturlig nok ikke om slikt.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ... Den har eksistert i mange år (minst 15) og har blitt laget av et utall forskjellige produsenter.
    Jeg vil tro at det neppe er så mange produsenter - flere enn én, ja, men at den finnes under mange ulike merkenavn, og i no-name varianter, det gjør den.
    Om de er piratkopier er en helt annen sak og avhenger av om originalen i det hele tatt var beskyttet på noen måte.
    En vare trenger ikke være beskyttet. En annen produsent kan uansett lage en "kopi" av lavere kvalitet - og som du nevner, det kan også produseres varianter som overgår det opprinnelige produktet i kvalitet. Det finnes mange eksempler på det.
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Oi oi, her er diskusjonen i gang :)
    Jeg ser poenget deres gutter mtp kinamikk kontra "kvalitetsprodukter" made in Italy eller hvor det nå måtte være.

    Jeg for min del fjernet matten, og jommen viste vekten riktig. Så jeg tenker at inntil videre har min kopi av kopi av kopi av en kopi vekt fått en sjanse til her i heimen. :)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    1614284212766.png


    Sånne elektroniske vekter har jeg lært meg å ikke stole på. Alle vi har hatt på badet opp gjennom årene har alle vist alt for mye når jeg trakker på dem. Liksom helt fine måleresultater når andre i familien trakker på dem, men med det samme jeg går på viser de alt for mye. Da jeg var ung hadde vi en mekanisk vekt hjemme hos forelderene mine som viste helt kurrante resultater også med meg på platen.

    1614284380135.png


    Me — the ape observe, then me the ape conclude, then me the ape pratice what I the ape learned from observation.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.410
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Alle vi har hatt på badet opp gjennom årene har alle vist alt for mye når jeg trakker på dem. Liksom helt fine måleresultater når andre i familien trakker på dem, men med det samme jeg går på viser de alt for mye.

    Dette kan høres litt ut som.....ønsketenkning eller villet selvbedrag? 😁
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Sånne elektroniske vekter har jeg lært meg å ikke stole på. Alle vi har hatt på badet opp gjennom årene har alle vist alt for mye når jeg trakker på dem. Liksom helt fine måleresultater når andre i familien trakker på dem, men med det samme jeg går på viser de alt for mye. Da jeg var ung hadde vi en mekanisk vekt hjemme hos forelderene mine som viste helt kurrante resultater også med meg på platen.
    n.
    Kan dette være noe tilsvarende et fenomen som tilsier at klær krymper i klesskapet? Det er i alle fall noe jeg sliter med fra tid til annen. Sukk!
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.410
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Samme problem her. Belter og denslags også. Har ennå ikke fått klarhet i om det skyldes møll, feil luftfuktighet, høyde over havet eller noe helt annet.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Denon 103 er helt sikkert flott, men det må da finnes andre som også er verdt å se nærmere på? Ser for meg 0-10.000 kr klassen.
    Prøv ein Audio Technica i AT33-serien. Dei to dyraste er best, men då må du også ha ein god arm og justere skikkeleg. Og så har vi Dynavector, der den rimelegaste er ganske ukritisk til arm, og som ikkje treng spesielt påkosta riaa.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.410
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Dynavector er ganske sikkert et ypperlig valg, pussig at ingen har husket å nevne dem, meg selv inkludert. Både DV-10x5 til 7.776 ,- og DV-20X2L til 10.491,- skulle være midt i smørøyet i forhold til armen. 10x5 er en high output pickup, mens 20X2 får i både high og low til samme pris.

    Selv har jeg bare hørt DV Karat 17D2 eller D3 og en Karat 19A Black jeg eide for en tid tilbake, men de var/er supre begge to.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det lader til, at dere ikke har lest tråden :ROFLMAO: .
    HifiGirl hadde en 10X5, men knakk den ved et uheld.
    Brukte en del :devilish:🤬👎, hvorefter hun besluttede sig for en PTG-II.
    Karat i alle afskygninger er langt fra "stiv" nok til en ATP-12-T arm :)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn