Jentetråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rolfb*123

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Antall liker
    577
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Luxman PD 350/FR 64FxII/Ikeda 9REX Kiwami

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.615
    Sted
    Bergen
    Gratulerer med trivelig tråd, og ikke minst "ny" vinylsnurre. Er veldig glad i de klassiske Thorens modellene fra 60, og 70 tallet, og din TD126 ble utrolig flott, med ny plinth. Må si jeg blir litt inspirert til å gjøre det samme med min TD126, som har samlet støv i mange år.

Vis vedlegget 494831

/Ruby :)
    Takk! Jeg har sett flere fine plinth på denne spilleren, så her er det nok mye å velge i. Og det finnes vel dem som lager custom på bestilling også. Det er jo uansett synd om din flotte spiller skal fortsette å samle støv. :)

Rubyred

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    1.813
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Vakker! Thorens er flott, men jeg synes likevel at Luxman alltid topper det meste hva angår utseende. Vurderte også seriøst en PD-310 før jeg landet på Thorens TD 126.
    Enig. Går ikke en dag, uten at angrer på at jeg solgte min Luxman PD 350, med sort Fidelity Research FR 64FX, og Kiseki Purplehart Saphire pickup. En vakker, og vellydende kombinasjon.

/Ruby:)

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.615
    Sted
    Bergen
    Vakker! Thorens er flott, men jeg synes likevel at Luxman alltid topper det meste hva angår utseende. Vurderte også seriøst en PD-310 før jeg landet på Thorens TD 126.
    Enig. Går ikke en dag, uten at angrer på at jeg solgte min Luxman PD 350, med sort Fidelity Research FR 64FX, og Kiseki Purplehart Saphire pickup. En vakker, og vellydende kombinasjon.

/Ruby:)
    Hva spiller du på nå da?

rolfb*123

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Antall liker
    577
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Ikke bare er den vakker, den spiller svært bra også:). Lykke til med TD126, har hatt en slik en gang jeg og.

Mvh.
    Rolf

rolfb*123

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Antall liker
    577
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4

Rubyred

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    1.813
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    34.393
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte at jeg skulle vise deg min ultraavanserte mal for å stille VTA:

IMG_2098.jpg

Den funker. Skikkelig rådyr hightech ;) :

IMG_2096.jpg

Resten er lytting, men du får i hvert fall et greit utgangspunkt. :)

mvh

Sist redigert:

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.615
    Sted
    Bergen
    Tenkte at jeg skulle vise deg min ultraavanserte mal for å stille VTA:

Vis vedlegget 494880

Den funker. Skikkelig rådyr hightech ;) :

Vis vedlegget 494881

Resten er lytting, men du får i hvert fall et greit utgangspunkt. :)

mvh
    Det viste du meg sist også, og jeg tok til meg det høyteknologiske trikset og har dermed brukt det denne gangen ;)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.359
    Torget vurderinger
    1
    HiFiGirl77: Det er en ekte Rock Anthem, det...uunnværlig på sommerens vorspiel. Over 30 år sia..hvor tok tida veien? Fikk du hjem Thorensen?

Lagga

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    38.965
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Er AC/DC metal eller hard rock? Eg mener det er begge deler (nå blir det bråk >:D)
    Tja, ingen av delene? "Metal"-uttrykket er vel ganske nymotens. Etter rocken kom tungrocken, altså Heavy Rock, eksemplifisert
    via for eksempel Deep Purple, Blue Öyster Cult og Bachman-Turner Overdrive.

Det er vel der AC/DC også hører hjemme, evt liker jeg å tenke på AC/DC som gla'rock....

ShineySmileysGrin.jpg

/ Morten

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.126
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Ja, han er en djevel å prakke på deg plater som du "ikke har bruk for".
    Problemet er bare at platene han kommer med treffer jo midt i blinken. Han er en luring som kommer spørsmål som "Hvilken musikk liker du da?" Og når du så har svart høflig, men forsiktig, at jazz er jo fint, så går det 2 minutter og du står med 2-3 plater i hendene som blir seriøst vurdert. For det skal han ha, han har peiling på det han selger ;)

Det er ingen som fortjener betegnelsen "pusher" bedre enn ham.

Mvh
    Enig!
    Når uttrykket jazz ble nevnt her, HFG77, ble jeg plutselig litt usikker på om jeg er glad eller ikke for at jeg ikke bor i Bergen...:rolleyes:

Lagga

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    38.965
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Enig! Ihvertfall så lenge vi holder oss før 1980. Etter Bon Scott ble humoren i all hovedsak bare plump og i mine ører direkte umorsom.
    Men metal ble de aldri, til det satt bluesen for dypt i DNAen deres 8)[/QUOTE

Jeg synes nok du er litt for streng nå Skranglærn, men jeg skjønner hva du mener, ingen tvil om at det var en egen fandenivoldskhet mens Bon Scott holdt i mikrofonen.

Allikevel har det i mine ører vært store ting etter 1979, men vinklingen er annerledes - og det er vel bare naturlig.

Bluesen i bunn, ja - helt enig!

/ Morten

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.615
    Sted
    Bergen
    Hehe. Jeg var ute på Bergen by i går i finværet. Litt utpå kvelden ble vi sittende et sted hvor det satt en gitarmann og klimpret i et hjørne. Min kompis måtte nesten holde seg for ørene i forakt når låten "You shook me all night long" så pent ble klimpret og sunget.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    15.327
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Var det en dårlig cover, eller liker han ikke ac/dc.
    ....gjetter på det første.:p

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.359
    Torget vurderinger
    1
    Hifi-Girl77: Som Ivar Medaas sa: Syng med det nebbet du har;D Spørs på gitaristens forutsetninger, altså..

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    15.327
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Forøvrig synes jeg cover låter generelt låter dårligst når man prøver å kopiere originalen.
    De som legger til sin egen signatur og gjør det litt annerledes synes jeg ofte kommer mye bedre ut av det....så sant artisten holder et noenlunde kunstnerisk nivå da.

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.615
    Sted
    Bergen
    Forøvrig synes jeg cover låter generelt låter dårligst når man prøver å kopiere originalen.
    De som legger til sin egen signatur og gjør det litt annerledes synes jeg ofte kommer mye bedre ut av det....så sant artisten holder et noenlunde kunstnerisk nivå da.
    Enig!

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.319
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har et protraktorverktøy av den enkle sorten her nå, men mener det gjør jobben. Er noe lignende til det soundscape presenterte tidligere i tråden.
    Men har satt i gang, så får vi se om det blir lyd i den snart :)
    Er det viktig på VTA at den er på millimerteren? Skulle ha senket armen ørlite, men den er så langt nede som det går.
    Ikke nødvendigvis så viktig, men vanskelig å vite sikkert, det er temmelig individuelt. I verste fall kan du bruke et mellomlegg mellom pu og arm.

mvh
    Eller en tykkere matte.

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    47.175
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Jeg har et protraktorverktøy av den enkle sorten her nå, men mener det gjør jobben. Er noe lignende til det soundscape presenterte tidligere i tråden.
    Er det viktig på VTA at den er på millimerteren? Skulle ha senket armen ørlite, men den er så langt nede som det går.
    Ikke nødvendigvis så viktig, men vanskelig å vite sikkert, det er temmelig individuelt. I verste fall kan du bruke et mellomlegg mellom pu og arm.

mvh
    Eller en tykkere matte.
    Jeg hadde ikke tenkt så mye på det :)

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    34.393
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

mvh
    Eller en tykkere matte.
    Det har du jammen rett i. Smart! :)

Mvh

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.615
    Sted
    Bergen
    Eller en tykkere matte.
    Det har du jammen rett i. Smart! :)

Mvh
    Jeg skal forsøke å gjøre noe mer eksakte mål, men det er altså ikke mer enn en millimeter eller to det er snakk om. Tror jeg.
    Venter uansett til jeg bytter headshell igjen før jeg ser mer på det. Låter uansett ikke så verst slik det er nå.

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    21.729
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Én millimeter utgjør drøyt en kvart grad, så den helt store forskjellen utgjør det noe ikke.

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.615
    Sted
    Bergen
    Vi får se når jeg kommer så langt, men da trenger jeg ikke styre mer med det om det er snakk om en-to mm. Takk, ptb. Og takk til andre som har kommet med innspill til løsninger.

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.615
    Sted
    Bergen
    Siste fridag denne langhelgen startes med et brak før frokost med albumet On Every Street. Låten Calling Elvis blir liksom aldri feil, spilles over DAC og låter helt fortreffelig. Har tidligere uttalt at DAC låter helt likt til platespiller, tenker det blir litt testing på dette senere i dag. Men akkurat nå blir det meg, Mark Knofler og huslige sysler før hverdagen tar meg helt igjen. Kjenner vel i grunn på at det godt kunne vært noen dager til.

Nyt dagen folkens!

vipa

Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Antall liker
    11.239
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Siste fridag denne langhelgen startes med et brak før frokost med albumet On Every Street. Låten Calling Elvis blir liksom aldri feil, spilles over DAC og låter helt fortreffelig. Har tidligere uttalt at DAC låter helt likt til platespiller, tenker det blir litt testing på dette senere i dag. Men akkurat nå blir det meg, Mark Knofler og huslige sysler før hverdagen tar meg helt igjen. Kjenner vel i grunn på at det godt kunne vært noen dager til.

Nyt dagen folkens!
    OES lyder helt fortreffelig på vinyl hos meg.
    Selv har jeg faktisk spilt igjennom Alchemy som "kostevals" på HØYT volum mens jeg har vasket huset.
    Da er det ihvertfall rent og pent når hverdagen kommer! ;)
    Fortsatt god Pinse!
    15268943461691778669175.jpg

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.615
    Sted
    Bergen
    Jammen var det greit å selge Luxmanen. Den gikk avgårde på under en time, så på torsdag har jeg en spiller mindre i hus. Så får jeg håpe den kommer til et møblert hjem som behandler den like bra som jeg har gjort. :)

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.615
    Sted
    Bergen
    Nå har jeg endelig fått en god test på DAC vs platespiller. Med Luxman har lyden mellom dem vært så godt som lik, og før jeg tar dette videre, la det være sagt at jeg fortsatt synes DAC er grutegod! For øvrig kan jeg nevne at det fortsatt er samme pu og RIAA, det er "bare" platespiller og arm som er oppgradert her.

Men altså, når jeg nå sammenligner album som er de samme som testet tidligere er det til min store glede forskjeller. Thorens spiller mer åpent og luftig, og jammen har den også dypere og mer kontant bass. Det første som slo meg var mer kontroll, men ved avspilling av Duke Ellingtons Blues In Orbit kommer det frem at instrumenter er mer fremtredende med Thorens. Så en kan godt si at det er mer detaljer i mellomtone og oppover.

Testet også albumet Turn Up The Quiet av Diana Krall. Dette finnes som master i Tidal og jeg synes at kvaliteten på platen er god. På denne testen måtte jeg virkelig høre godt etter for å finne forskjellene, men de var der om enn små. Med andre ord leverer platespilleren over all forventning for min del. Og DAC leverer søren meg den også når det kan bli såpass tett oppunder, selv om det kanskje ikke er normalen ut i fra det generelle album fra Tidal.

Og hvorfor maser jeg om DAC vs platespiller? Fordi DAC har så langt vært malen i anlegget mitt og var utgangspunktet for å finne hvor stor oppgradering Thorens spilleren faktisk er.

I'm a happy camper! ;)

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn