Jentetråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Sorry, HFG. Mente ikke å besudle tråden din..

    La oss heller diskutere god musikk, anlegg eller tilsvarende. I morgen:)

    H
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    ^^Nemlig :)

    Jeg glemte ikkesÅalvorligmentsmileyen der jeg siterte deg
    Hvis du adresserer meg; no hard feelings;)

    Skal som regel masse til for at jeg føler meg ille berørt. Viktig å prate sammen, tenker jeg. Da er det ikke alltid at første fremlegg bidrar mest i positiv retning. Får man imidlertid lagt frem det man egentlig mener, hjelper kanskje det.

    Huff, nei. Mer MUSIKK!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Hifi-Girl77: Jeg har langt flere tips, og langt breiere jazzpalett enn jeg har nevnt så langt. Utfordringer er en nøkkel i valg av hva jeg hører på. Og det - som for deg- varierer etter humøret. Men jazzen er også den mest spennende musikkformen for tida. Får se hva sommeren kommer opp med:rolleyes:
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    The Ystad Concert er ukjent for meg, men skal sjekke den ut.
    haraldhM

    Det har vært langt verre besudling av denne tråden enn en liten politisk ytring fra din side. No worries ;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Hifi-Girl77, Bergfinn: Jan Johansson i tribute-tapning så god som noen jeg har hørt tidligere:cool: . Her hører du Jan Lundgren, men han spiller som om Gammel-Jans sjel satt i hjertet hans på krakken og kontrollerte henda. Nesten skremmende hvor like de to er. . Som om Johansson er tilstede, altså. Men samtidig tilfører jan Lundgren sitt eget til Johanssons klassikere. Sjekk "Visa Från Utanmyra" og "Pippi Långstrump"..hehe..

    Deilig skive, den skal imo være hos ALLE jazzelskere med respekt for seg selv.
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Ystad concert er ypperlig, anbefales. Er det rør som får en ny sjanse hos deg? :)
    Å si at rør får en ny sjanse blir litt feil, jeg har vel aldri sett bort fra det. Fikk testet en LM 211A tidligere og fikk da bekreftet at det ikke var ulyder, så ja, da fortsetter jakten. Men ingenting er gitt enda. Venter noe inn, men om den blir værende gjenstår å se.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Hei gutter.

    Titter bare en liten tur innom og sier hei. Det har vært den jævligste sommeren i manns minne for min del (2 dødsfall med en måneds mellomrom, og begge var betydningsfulle for meg), så hfs er ikke akkurat noe topp prioritet. Likevel finnes det små gledesdrypp i hverdagen heldigvis, og et av dem er at jeg omsider har landet på en rør-forsterker. LM 845IA landet i postkassen i går og ble rigget opp i går kveld. Etter å hatt den i gang en stund skjønte jeg at her blir det varmt, for varmt! Dens opprinnelige plassering er der DAC nå står, ref bildet av rigg.
    Så i dag har jeg styrt med omplassering av riggen. Veridian DAC krevde litt kreativ tenking for å plassere kan man si, samt ribbing av en annen IKEA hylle-løsning jeg har for å få det til. Fortsatt ikke helt happy, men det får duge inntil videre.

    Anyway...
    Det lille jeg lyttet i går kveld tilsier at dette er en grom forsterker. Må nok lyttes enda litt mer før det gis noe mer inntrykk, men høyttalerne er mer våkne nå enn de har vært på lang tid. Herlig! Har vært litt frem og tilbake på designet, men nå som den er her synes jeg den passer fint inn sammen med resten. Fornøyd.

    Forsterker:

    845.jpg


    Rigg:

    845 rigg.jpg
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med et underverk av en forsterker, HiFi -Girl, og kondolerer med en ellers tragisk sommer....

    Musikk er emosjoner satt i system. Min sterke overbevisning er at en god rørforsterker viser dette bedre enn noen annen teknisk løsning. Dermed er du i det minste godt forspent for å kunne behandle følelsene som kommer flommende når sommerens tunge opplevelser skal takles.

    Stå på hifi-Girl, livet er i sannhet ikke for pyser.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.102
    Antall liker
    33.946
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Kondolerer så mye vedrørende dødsfall. Livet gir og livet tar noen ganger. I sånne tilfeller blir hi-fi og materielle ting av mindre betydning. Man må allikevel i gang igjen med daglige sysler - og det er jo kult at du ser ut til å ha funnet en forsterker som funker i oppsettet ditt. Jeg synes den ser riktig bra ut på hylla der.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.051
    Antall liker
    20.247
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Stemmer i her...... Sorry to hear of your troubles. Ikke det, man har mest lyst til..... føler med dig. Har mistet 3 gode venner i år.

    Og så tillykke med din LM. Og jo for pokker :) 845 er sååå meget mere end alle de andre små "prut"-trioderne. Det skal du nok
    blive glad for på de kolde vinteraftner. Design kan man ikke diskutere, jeg synes den ser fin fin ud på din hylde :)

    Helt "off topic"..... Havde for år tilbage en pige fra Haugesund til at bo til leje, mens hun læste på universitet i Århus. Hun fortalt om en
    festival, som blev afhold på en ø (øy) ud for Haugesund eller deromkring???? Kan uanset hvad ikke ikke huske hvad den hed/hvornår den afholdes.
    Nogen som kan hjælpe???
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Gratulerer! :)

    Mvh
    Takk :)

    Gratulerer med et underverk av en forsterker, HiFi -Girl, og kondolerer med en ellers tragisk sommer....

    Musikk er emosjoner satt i system. Min sterke overbevisning er at en god rørforsterker viser dette bedre enn noen annen teknisk løsning. Dermed er du i det minste godt forspent for å kunne behandle følelsene som kommer flommende når sommerens tunge opplevelser skal takles.

    Stå på hifi-Girl, livet er i sannhet ikke for pyser.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Takk for gode ord!
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Kondolerer så mye vedrørende dødsfall. Livet gir og livet tar noen ganger. I sånne tilfeller blir hi-fi og materielle ting av mindre betydning. Man må allikevel i gang igjen med daglige sysler - og det er jo kult at du ser ut til å ha funnet en forsterker som funker i oppsettet ditt. Jeg synes den ser riktig bra ut på hylla der.
    Takker!
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Stemmer i her...... Sorry to hear of your troubles. Ikke det, man har mest lyst til..... føler med dig. Har mistet 3 gode venner i år.

    Og så tillykke med din LM. Og jo for pokker :) 845 er sååå meget mere end alle de andre små "prut"-trioderne. Det skal du nok
    blive glad for på de kolde vinteraftner. Design kan man ikke diskutere, jeg synes den ser fin fin ud på din hylde :)

    Helt "off topic"..... Havde for år tilbage en pige fra Haugesund til at bo til leje, mens hun læste på universitet i Århus. Hun fortalt om en
    festival, som blev afhold på en ø (øy) ud for Haugesund eller deromkring???? Kan uanset hvad ikke ikke huske hvad den hed/hvornår den afholdes.
    Nogen som kan hjælpe???
    Takker.
    Haugesund har Sildajazzen, men det er i byen Haugesund. På Karmøy rett utenfor finnes det en festival som heter Karmageddon (mener jeg det er).
    Om jeg ikke tar feil er Sildajazzen i disse tider nå, men karmageddon er på vårparten og allerede avholdt for i år.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.380
    Antall liker
    63.416
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kondolerer. Ikke lett å finne glede når slikt skjer, men desto viktigere. Gratulerer med røramp og forhåpentligvis mange god stunder med den :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hei gutter.

    Titter bare en liten tur innom og sier hei. Det har vært den jævligste sommeren i manns minne for min del (2 dødsfall med en måneds mellomrom, og begge var betydningsfulle for meg), så hfs er ikke akkurat noe topp prioritet. Likevel finnes det små gledesdrypp i hverdagen heldigvis, og et av dem er at jeg omsider har landet på en rør-forsterker. LM 845IA landet i postkassen i går og ble rigget opp i går kveld. Etter å hatt den i gang en stund skjønte jeg at her blir det varmt, for varmt! Dens opprinnelige plassering er der DAC nå står, ref bildet av rigg.
    Så i dag har jeg styrt med omplassering av riggen. Veridian DAC krevde litt kreativ tenking for å plassere kan man si, samt ribbing av en annen IKEA hylle-løsning jeg har for å få det til. Fortsatt ikke helt happy, men det får duge inntil videre.

    Anyway...
    Det lille jeg lyttet i går kveld tilsier at dette er en grom forsterker. Må nok lyttes enda litt mer før det gis noe mer inntrykk, men høyttalerne er mer våkne nå enn de har vært på lang tid. Herlig! Har vært litt frem og tilbake på designet, men nå som den er her synes jeg den passer fint inn sammen med resten. Fornøyd.

    Forsterker:

    Vis vedlegget 549896

    Rigg:

    Vis vedlegget 549897
    Huff da.. Kondolerer. :(

    Gratulerer med ny forsterker. Blir nok kos. :)
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.192
    Antall liker
    2.215
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Kondolerer.


    Det ble en 845IA ja :) Gratulerer med grom forsterker! :) Varmer godt de 845-rørene .
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.856
    Antall liker
    50.914
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Trist å høre at du har hadt det så tungt i sommer,men det blir bedre med tiden.
    Håper du nyter den nye forsterkeren din,litt øl og god musikk kurerer mye :)

    O
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.439
    Antall liker
    17.163
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hyggelig å registrere at du er innom, og gratulerer med at du endelig har landet med valg av amp. Ikke like hyggelig å lese om de øvrige hendelsene i sommer. Kondolerer.
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.787
    Antall liker
    8.756
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med snasen rørforsterker hifi girl og kondolerer så mye med det triste. Jeg mistet selv min bestevenn i en seileulykke i fjor og vet at da blir hifi og mye annet uviktig. Kanskje kan alikevel hifi og andre ting vi er glad i lindre sorgen og hjelpe oss videre. Vi går jo nå mot en tid hvor vi bruker mer tid på å nyte og nerde vår interesse. Må du og alle andre her få en god musikk sesong.

    Mvh Vidar
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Godt å se deg innom, på tross av livets mange krumspring. 845 er et artig rør, klangfullt. Hvilke små rør har du i denne? Mye å hente der.
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Gratulerer med snasen rørforsterker hifi girl og kondolerer så mye med det triste. Jeg mistet selv min bestevenn i en seileulykke i fjor og vet at da blir hifi og mye annet uviktig. Kanskje kan alikevel hifi og andre ting vi er glad i lindre sorgen og hjelpe oss videre. Vi går jo nå mot en tid hvor vi bruker mer tid på å nyte og nerde vår interesse. Må du og alle andre her få en god musikk sesong.

    Mvh Vidar
    Takk for gode ord, ha en flott musikksesong du også!

    Godt å se deg innom, på tross av livets mange krumspring. 845 er et artig rør, klangfullt. Hvilke små rør har du i denne? Mye å hente der.
    Takker. Foten går og jeg blir mer og mer fornøyd, skal også bli gøy å forske på andre rør til denne på sikt.

    Her er rørene som står i den:

    67808402_3189044581120653_4543555506261721088_n (2).jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kondolerer med tap :(
    Gratulerer med nyervervelse :)

    SET, gjerne med de store triodene, er alltid å foretrekke, gitt at ht takler det.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.439
    Antall liker
    17.163
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nei, følsomheten er ikke så avgjørende i den sammenheng. Langt viktigere er høyttalernes imperdansekurve og fasevinkler. Rørforsterker er gode på å levere spenning, men ikke fullt så kapable til å levere strøm. Store imperdansefall i ht vil da forsøke å dra mer strøm enn forsterker klarer å levere. D500 er langt fra de værste i så måte - så langt jeg har sett av spesifikasjoner.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Kondolerer med tap :(
    Gratulerer med nyervervelse :)

    SET, gjerne med de store triodene, er alltid å foretrekke, gitt at ht takler det.
    Takk!
    Hva mener du med at ht takler det, at de er over 90 db?
    I utgangspunktet er det vel heller forsterkeren som skal takle høyttaleren, ikke så ofte motsatt. Som ptb sier; en enkel belastning er det rørforsterkere liker best, relativt høy og jevn impedans og lite faseforskyvning. Sagt på en annen måte: enkle delefiltre. Selv har jeg mest sans for enkle toveis høyttalere i en slik sammenheng, Spendor A-serie, Kudos, Audio Note, Doxa, MonoPulse....
    Selvsagt finnes det mange fler som fungerer like bra, dette er bare min personlige smak. Dessuten er din nyervervede forsterker en av de som har mye kraft og kontroll, så den er mer tolerant enn de minste SET-forsterkerne.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Kondolerer med tap :(
    Gratulerer med nyervervelse :)

    SET, gjerne med de store triodene, er alltid å foretrekke, gitt at ht takler det.
    Takk!
    Hva mener du med at ht takler det, at de er over 90 db?
    I utgangspunktet er det vel heller forsterkeren som skal takle høyttaleren, ikke så ofte motsatt. Som ptb sier; en enkel belastning er det rørforsterkere liker best, relativt høy og jevn impedans og lite faseforskyvning. Sagt på en annen måte: enkle delefiltre. Selv har jeg mest sans for enkle toveis høyttalere i en slik sammenheng, Spendor A-serie, Kudos, Audio Note, Doxa, MonoPulse....
    Selvsagt finnes det mange fler som fungerer like bra, dette er bare min personlige smak. Dessuten er din nyervervede forsterker en av de som har mye kraft og kontroll, så den er mer tolerant enn de minste SET-forsterkerne.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Monopulse hadde vært gøy å teste mot lm 845. Har hørt dem og de låter utrolig.
    ...jevn impedans og faseforskyvning, hvordan kan en lese ut av specs for å finne om en ht har dette?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Kondolerer med tap :(
    Gratulerer med nyervervelse :)

    SET, gjerne med de store triodene, er alltid å foretrekke, gitt at ht takler det.
    Takk!
    Hva mener du med at ht takler det, at de er over 90 db?
    I utgangspunktet er det vel heller forsterkeren som skal takle høyttaleren, ikke så ofte motsatt. Som ptb sier; en enkel belastning er det rørforsterkere liker best, relativt høy og jevn impedans og lite faseforskyvning. Sagt på en annen måte: enkle delefiltre. Selv har jeg mest sans for enkle toveis høyttalere i en slik sammenheng, Spendor A-serie, Kudos, Audio Note, Doxa, MonoPulse....
    Selvsagt finnes det mange fler som fungerer like bra, dette er bare min personlige smak. Dessuten er din nyervervede forsterker en av de som har mye kraft og kontroll, så den er mer tolerant enn de minste SET-forsterkerne.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Monopulse hadde vært gøy å teste mot lm 845. Har hørt dem og de låter utrolig.
    ...jevn impedans og faseforskyvning, hvordan kan en lese ut av specs for å finne om en ht har dette?
    Tja, problemet er jo at kun de færreste høyttalerprodusenter opplyser dette særlig nøye. Ofte får du kun nominell impedans, noe som egentlig ikke nødvendigvis sier så mye om hvordan kurven egentlig ser ut. Noen 8 Ohms høyttalere faller jo ned mot 3 Ohm helt nede ved 150 Hz, klart dette er krevende for forsterkeren. Det kommer også godt med om høyttaleren er følsom, det innebærer at forsterkeren ofte har mer reserver å ta av, om enkelte passasjer krever noe ekstra av forsterkeren. Fasevinkler nevnes knapt i produsentenes lektyre.
    Helt generelt (og en del forenklet) kan man si at høyttalere med enkle filtre (få komponenter) og høy virkningsgrad, som oftest representerer en lett last for forsterkeren. Det du stort sett går glipp av i en typisk enkel to-veis høyttaler er jo dette med størrelse, altså at brutalitet og følelsen av det enorme, ikke er så lett å illudere fra en fysisk mindre høyttaler med 6 - 8 tommer bassmembran. Doxa 8.2 er vel noe av det "største" du kan finne av den typen løsninger.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    I utgangspunktet er det vel heller forsterkeren som skal takle høyttaleren, ikke så ofte motsatt. Som ptb sier; en enkel belastning er det rørforsterkere liker best, relativt høy og jevn impedans og lite faseforskyvning. Sagt på en annen måte: enkle delefiltre. Selv har jeg mest sans for enkle toveis høyttalere i en slik sammenheng, Spendor A-serie, Kudos, Audio Note, Doxa, MonoPulse....
    Selvsagt finnes det mange fler som fungerer like bra, dette er bare min personlige smak. Dessuten er din nyervervede forsterker en av de som har mye kraft og kontroll, så den er mer tolerant enn de minste SET-forsterkerne.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Monopulse hadde vært gøy å teste mot lm 845. Har hørt dem og de låter utrolig.
    ...jevn impedans og faseforskyvning, hvordan kan en lese ut av specs for å finne om en ht har dette?
    Tja, problemet er jo at kun de færreste høyttalerprodusenter opplyser dette særlig nøye. Ofte får du kun nominell impedans, noe som egentlig ikke nødvendigvis sier så mye om hvordan kurven egentlig ser ut. Noen 8 Ohms høyttalere faller jo ned mot 3 Ohm helt nede ved 150 Hz, klart dette er krevende for forsterkeren. Det kommer også godt med om høyttaleren er følsom, det innebærer at forsterkeren ofte har mer reserver å ta av, om enkelte passasjer krever noe ekstra av forsterkeren. Fasevinkler nevnes knapt i produsentenes lektyre.
    Helt generelt (og en del forenklet) kan man si at høyttalere med enkle filtre (få komponenter) og høy virkningsgrad, som oftest representerer en lett last for forsterkeren. Det du stort sett går glipp av i en typisk enkel to-veis høyttaler er jo dette med størrelse, altså at brutalitet og følelsen av det enorme, ikke er så lett å illudere fra en fysisk mindre høyttaler med 6 - 8 tommer bassmembran. Doxa 8.2 er vel noe av det "største" du kan finne av den typen løsninger.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Takk for info!
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.702
    Antall liker
    58.722
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med flott forsterker!

    Det var leit å høre at du har hatt en kjip sommer pga dødsfall.
    Av og til blir en kraftig påminnet om at livet ikke bare byr på karameller.
    Håper vi får høre mer fra deg utover høsten.
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Gratulerer med flott forsterker!

    Det var leit å høre at du har hatt en kjip sommer pga dødsfall.
    Av og til blir en kraftig påminnet om at livet ikke bare byr på karameller.
    Håper vi får høre mer fra deg utover høsten.
    Takk.
    Får ta tiden litt til hjelp. Har skjønt at det ikke hjelper å grave seg ned heller, så jeg kommer nok tilbake etterhvert.

    Vi snakkes!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn