Jelco SA 750 EB på Linn Lp12?

ariston

Medlem
Ble medlem
13.10.2010
Antall liker
0
Hei!
Har snart en Jelco arm i postkassa fra Hong Kong som var tenkt brukt på en Lp12. Noe i bakhodet sa meg at Rega armene og tidligere Grace armene var nærmere 10 tommer og at det derfor var mulig å bruke Jelcos 10 tommer på Lp12. Kjøpte derfor armen!
Men har jeg tatt feil!!! Rega og Grace armene er vel nærmere 9,5 tommer! Har nå søkt på nettet flere dager og finner ingen som nevner at 10 tommeren til Jelco er blitt benyttet på Lp12.
Noen som vet om den blir for lang totalt sett og om den kan benyttes? Takknemlig for svar!!!

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
295
@ Ariston.

Hvis du har købt armen og bordet fanger, er det jo bare få det bedste ud af situationen.
For billige penge (næsten gratis) kan du lave et armboard af spånplade (er faktisk temmelig egnet).
Spånpladearmboardet lægger du direkte ovenpå Linn-armboardet der formodentlig allerede er.
Så skal der justeres fjeder-ophæng.
ps
Der skal muligvis først lægges en forhøjning (af spåntræ) så armboardet kommer fri af kanten på plinten.

Sist redigert:

ariston

Medlem
Ble medlem
13.10.2010
Antall liker
0
Når det skal bores hull, måler man avstanden fra sentrum av platetallerkenen?

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
295
Nemlig.
Der må være opgivet en "monteringsafstand" = afstand fra spindel til tonearmens drejepunkt.

ps.
Jeg ser nu der er plads nok på standartarmboardet til din 10tommerarm så glem det andet jeg skrev i forrige indlæg ovenover.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.767
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Monteringsavstand på 10" armen er vel 240 mm mot Rega´s 222 mm og Linn standard 211 mm.
I praksis kan du bare glemme å bruke den på en LP 12.

ariston

Medlem
Ble medlem
13.10.2010
Antall liker
0
Takker for alle svar. Som ptb skriver er avstanden 240mm fra spindelen. Går nok å få plassert armen men motvektloddet vil stikke ut over kanten av plintet og jeg kan bare glemme å ha på lokket!
Får heller montere den på en Thorens 126 jeg har stående i påvente av ny motor. Der skulle den vel få plass?

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.767
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Tror du ville få noen utfordringer med å justere inn en god/riktig bounce også

Topp Bunn