Jeg vil ha Tandberg tilbake!!!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.971
    Antall liker
    11.800
    Sted
    Hus
    Har ikke planer om det, men det er en til salgs på Finn :)
     

    indianeren

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    112
    Antall liker
    24
    Sted
    Melbu
    Tandberg tilbake ja takk men den dissing til sogningen ute i tråden her kunne han spart seg for .
    Tandberg har betyd mere for Norsk arbeidsliv en det sogningen har fått med seg så null creed til han fra meg .
    Men vil tru finnes det en himmel så er nok gammle Tandberg godt i gang med produksjon av stereo spesielt til sogningen :D
    Enig!
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    2.782
    Torget vurderinger
    1
    man kan jo av og til tenke litt på hva som kunne ha skjedd hvis Tandberg hadde kommet på å lage en liten, bærbar utgave av kassettspilleren med høretelefoner for folk i farta - litt før Sony kom på det der....
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Skal kjøpe meg en Tandberg igjen.
    Dette er diskutert i mente, men hvilken modell bør jeg velge?
    Radiodelen spiller ingen rolle for meg ,bare forsterker delen.

    Det blir kanskje et dumt spørsmål, men vil en Tandberg fungere godt på lettdrevne Klipsch høytalere,er nemmelig litt drittlei skrikingen i toppen på horna.
     

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    Skal kjøpe meg en Tandberg igjen.
    Dette er diskutert i mente, men hvilken modell bør jeg velge?
    Radiodelen spiller ingen rolle for meg ,bare forsterker delen.

    Det blir kanskje et dumt spørsmål, men vil en Tandberg fungere godt på lettdrevne Klipsch høytalere,er nemmelig litt drittlei skrikingen i toppen på horna.

    En 2040/2045 eller 2060 ville vært en god kombinasjon.
    Disse har bra trøkk, da de lyver kraftig på hva de i grunnen yter.
    Er fortsatt en del slike i handelen.
    Og for de som liker 2075 før MKII så er jo 2055 en perle.
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.377
    Antall liker
    3.398
    Torget vurderinger
    0
    Skal kjøpe meg en Tandberg igjen.
    Dette er diskutert i mente, men hvilken modell bør jeg velge?
    Radiodelen spiller ingen rolle for meg ,bare forsterker delen.

    Det blir kanskje et dumt spørsmål, men vil en Tandberg fungere godt på lettdrevne Klipsch høytalere,er nemmelig litt drittlei skrikingen i toppen på horna.
    TR1000
    M v h
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Har litt Tandberg stående i kjelleren. 2 stk Sølsuper 11, en i teak og en i palisander. Høyttalere Hi-Fi 20 i palisander, og en spolebåndopptaker - 3300 x i palisander. Spiller faktisk ikke så helt dumt disse gamle norske sakene. Har selv kjøpt apparatene på begynnelsen av 70-tallet. Bildene er hentet fra nettet.
     

    Vedlegg

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har eid og prøvd Huldra 10, TR1000 og 2075 mkI. Av disse så liker jeg faktisk Huldra 10 veldig godt. Den krever lettdrevne høyttalere for å "blomstre", men der burde Klipsch passe bra. En Huldra 10 i god stand fås fra kr 600 og oppover, og kan selges for det samme hvis den ikke faller i smak:).

    TR2075 var ikke helt min ting.
     
    Sist redigert:

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    En 2040/2045 eller 2060 ville vært en god kombinasjon.
    Disse har bra trøkk, da de lyver kraftig på hva de i grunnen yter.
    Er fortsatt en del slike i handelen.
    Og for de som liker 2075 før MKII så er jo 2055 en perle.

    Hvorfor liker dere/ noen ikke 2075- hva er forskjellene her ?
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    2.014
    Er denne linken lagt ut før? Mye god Tandberg-underholdning! Leser så øyet blir stort og vått.

    Tandberg-innhold
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    For min del så synes jeg at 2075 mkI har en skarp/ubehagelig diskant, og jeg vil derfor tro at de eldre Tandbergene vil passe bedre på dine Klipsch.

    Du kan også lese her: http://sportsbil.com/tandberg/tr-2075-rev-hifi_elektronik_1976.pdf

    Jeg tror at matching er veldig viktig for denne. Ellers er det jo et imponerende apparat!

    Vi arrangerete platemesse i Kristiansund nylig. Der brukte vi en Huldra 10 sammen med en Lenco platespiller og noen gode, men svært gamle Jamo høyttalere. Denne kombinasjonen spilte helt fortreffelig, og svært mange stoppet opp for å høre mer og snakke om de gode gamle dager;) og godlyden som forsvant et sted på veien!
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    780
    Antall liker
    931
    Har en TR2045 i heimen sammen med en Huldra 8(strøken, og fungerer strøkent). Begge to drar inn radio på både FM og Kort,mellom og langbølge så det griner etter :p
    Parkerer H/K tuneren med bare en kjøkkenkniv på inntaket8)

    Siden jeg var 14-15 år har 2080(evt. 2075MkII) vært drømmen(jeg er 22 nå:rolleyes:). Ting blir jo ikke billigere, men siden far jobbet i bransjen så har Tandberg alltid vært det ultimate innen radiomottak. 2045n gjør seg også meget bra som kun RIAA.. Man kjører signalet inn og ut igjen og samtidig ha trykket inn to av selectorknappene i front mener jeg å huske.

    Hva tror dere om å prøve Huldra 8 på Heresy III?

    Mener brodern målte litt på 2045n for mange år siden og tror det var tett under 80 watt den klarte å klemme ut.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Her på Notodden går det faktisk rykter om at det skal settes igang radioproduksjon i Tandbergs gamle fabrikklokaler her i byen igjen.

    Det er (dessverre) bare snakk om en bærbar DAB-greie.
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    2.211
    For min del så synes jeg at 2075 mkI har en skarp/ubehagelig diskant, og jeg vil derfor tro at de eldre Tandbergene vil passe bedre på dine Klipsch
    Hei. Ører er forskjellige. Jeg hadde en stund en 2080 - den syntes jeg ble skarp i diskanten. (Han som solgte meg den stakk av gårde med den som ledd i reparasjonshistorie). Min 2075 sammen med Studio monitorene synes jeg gir riktig god lyd - og jeg koser meg og slapper av. Det er ikke noe "hifi flinkt" - men rett og slett behagelig. Bruker en moddet Rotel spiller. Har hatt en Lenco på den, men har nå en 1210 mkII (for øvrig ikke anvendt på en stund).
    Mvh
    JMK
     

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    En 2040/2045 eller 2060 ville vært en god kombinasjon.
    Disse har bra trøkk, da de lyver kraftig på hva de i grunnen yter.
    Er fortsatt en del slike i handelen.
    Og for de som liker 2075 før MKII så er jo 2055 en perle.

    Hvorfor liker dere/ noen ikke 2075- hva er forskjellene her ?

    2075 med etterfølgere (MKII og 2080) er forsterkere som fortjener litt tyngre høyttalere.
    Kjør disse sammen med TL5020 eller Studio Monitor, så skal du se de trives.

    Som enkelte sier så kan MKII og 2080 virke analytiske og kalde på høyttalere som er noe over på den lyse siden.
    2075 derimot er faktisk såpass annen konstruksjon tvers gjennom, så den tåler bedre slike høyttalere.

    "småttisene" med 2055 inkludert, er noen fine, rimelig, velspillende smykker som trives godt med høyttalere som nevnt i tråden.
     
    L

    Labbis

    Gjest
    Har en TR2045 i heimen sammen med en Huldra 8(strøken, og fungerer strøkent). Begge to drar inn radio på både FM og Kort,mellom og langbølge så det griner etter :p
    Parkerer H/K tuneren med bare en kjøkkenkniv på inntaket8)

    Siden jeg var 14-15 år har 2080(evt. 2075MkII) vært drømmen(jeg er 22 nå:rolleyes:). Ting blir jo ikke billigere, men siden far jobbet i bransjen så har Tandberg alltid vært det ultimate innen radiomottak. 2045n gjør seg også meget bra som kun RIAA.. Man kjører signalet inn og ut igjen og samtidig ha trykket inn to av selectorknappene i front mener jeg å huske.

    Hva tror dere om å prøve Huldra 8 på Heresy III?

    Mener brodern målte litt på 2045n for mange år siden og tror det var tett under 80 watt den klarte å klemme ut.
    Mener å ha lest at Tandberg og Klipsch ikke er en god kombinasjon (bortsett fra B3), men det skulle ikke forundre meg om Huldra 8 kan gjøre jobben . Går dypt, har en magisk mellomtone og et behagelig øvre frekvensområde. Med sine 2 x 10 W er det visse begrensninger, men Huldra 8 virker på mange måter å ha en bedre kontroll enn f. eks H 10. Min "favoritt Tandberg", men det er kanskje ikke en forsterker fra 60- tallet "trosse1" er ute etter.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    780
    Antall liker
    931
    Dagen idag ble brukt til å blant annet høre på denne kombinasjonen, Klipsch Heresy III, og Huldra 8. Syntes det låt flott jeg 8)

     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.971
    Antall liker
    11.800
    Sted
    Hus
    Rart det da, for 2075 Mk II og 2080 er jo kjent for å være mye kaldere i lyden enn det 2075 er. Har selv en førsteutgave som er helt strøken som spiller med den Tandberglyden folk snakker om. :)


    For min del så synes jeg at 2075 mkI har en skarp/ubehagelig diskant, og jeg vil derfor tro at de eldre Tandbergene vil passe bedre på dine Klipsch.

    Du kan også lese her: http://sportsbil.com/tandberg/tr-2075-rev-hifi_elektronik_1976.pdf

    Jeg tror at matching er veldig viktig for denne. Ellers er det jo et imponerende apparat!

    Vi arrangerete platemesse i Kristiansund nylig. Der brukte vi en Huldra 10 sammen med en Lenco platespiller og noen gode, men svært gamle Jamo høyttalere. Denne kombinasjonen spilte helt fortreffelig, og svært mange stoppet opp for å høre mer og snakke om de gode gamle dager;) og godlyden som forsvant et sted på veien!
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Her er en link med litt opplysninger, og et bilde, av den nye radioen Tandberg Radiofabrikk AS jobber med å starte produksjonen av på Notodden.

    T-Radio :
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Sender en takk til alle som ga meg tips, og spesielt han som anbefalte Huldra 8.
    Her nå i kveld er det bare gleden med 2x 10 knallsterke watt og god dytt i bassen.
    Spiller på 2 smale fjøler med fulltoner 8 tommere, 97db- og smilet er stort.



    Det er jo bare latterlig morro når du får godlyd så det holder på 50 år gammelt utstyr til knappe 500 lappen.
    At utstyret ser ut som hardcore rock'n roll og er utrolig vakkert får vi på kjøpet.

    I helgen skal den testes opp mot la scala, men allerede nå har jeg bestemt at denne skal på soverommet sammen med spotify og noen stilige små åpne baffler;)
     

    Vedlegg

    M

    MusicBear

    Gjest
    Heisann - oppdaget plutselig denne tråd - noen som vet hva jeg kan ta for en 9100X og TR1000, begge i lyst treverk (teak?) ?

    Har hatt disse stående i et skap på kontoret i maaange år, av og til tenkt på at de like gjerne kan selges...
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Heisann - oppdaget plutselig denne tråd - noen som vet hva jeg kan ta for en 9100X og TR1000, begge i lyst treverk (teak?) ?

    Har hatt disse stående i et skap på kontoret i maaange år, av og til tenkt på at de like gjerne kan selges...
    Umulig å svare på. (Nesten) ingen kjøper noe som ikke fungerer. TR 1000 er jo eftertraktet, men da i topp stand. Smøre, skifte kondensatorer og mye annet. Hvis du bare skal selge dette, as is, 500 pr. stk. er mittt tips.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Takk for råd, janfrt, da legger jeg de ut på Finn.no om kort tid. Så ser jeg hva markedet svarer tilbake på de.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Takk for råd, janfrt, da legger jeg de ut på Finn.no om kort tid. Så ser jeg hva markedet svarer tilbake på de.
    Du kan jo utsette disse for 230 V først og se hva som skjer. Ofte morro det. Pofff. :) Men, som regel går det bra.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Det var nettopp et innslag på Dagsrevyen om dette produktet, produsert på den gamle fabrikken på Notodden. Skulle gjerne sett en lyttetest. Får de til noe á la Huldra 10 eller TR 1000 på FM, så besvimer jeg. Da koblet til eksterne HT. Vet heller ikke noe om pris eller forhandlere.

    ixion-4.jpg
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Ville gjerne sett et noe utvidet sortiment. Kunne ikke finne mye spennende på hjemmesiden deres i hvert fall.

    Ttrådens tittel er tross alt "Jeg vil ha Tandberg tilbake!!!"
     
    Sist redigert:

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Ville gjerne sett et noe utvidet sortiment. Kunne ikke finne mye spennende på hjemmesiden deres i hvert fall.

    Ttrådens tittel er tross alt "Jeg vil ha Tandberg tilbake!!!"
    Ja, dårlig med utvalg. Den som heter Ixion Solo:2 er den som muligens er av interesse. Multirom skal nå ihvertfall ikke jeg ha. Og, igjen: Hva har dette med Tandberg å gjøre, rent lydmessig på FM.

    På Dagsrevy-innslaget hadde de t.o.m. bilde av Vebjørn på veggen.
     

    thorerjo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    541
    Antall liker
    263
    Sted
    Nesodden
    Huldra 8

    Har 2 stk Huldra 8.Den ene er i orden men den andre spiller på bare på en kanal.Det er vanlig at utgangstransistorene ryker da det sitter germaniumtransistorer i disse som ikke tåler så mye som silisium.Er det noen som vet om det finnes silisiumtransistorer som kan erstatte disse direkte uten mye styr ?.Kansje en forbedring også?.
    De er jo enkle å bytte da de sitter på braketter helt åpent.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.971
    Antall liker
    11.800
    Sted
    Hus
    Forskjellen rent teknisk er vel at germanium åpner på 0,2V mens silisium åpner på 0,6V. Finnes sikkert ekvivalenter som kan settes inn så fram til at bena på komponenten ikke må krysses for å stemme med printets kollektor, base og emitter.
     

    lars-chr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.12.2005
    Innlegg
    301
    Antall liker
    104
    Huldra 8-utgangstransistorer er jo ikke så sjeldne, så det er nok bedre å bare erstatte dem med en tilsvarende - hvis det faktisk er dem som har gått. Det er nok større sannsynlighet for at det er en dårlig kondensator eller rett og slett dårlig kontakt i en bryter. Jeg tror det er så og si umulig å få svidd av transistorene på de tidlige Tandberg transistorforsterkerne, fordi det sitter lyspærer i serie med driftspenningen. Ved en overbelastning eller kortslutning, så legger mesteparten av driftspenningen seg over lyspæren og det lille som blir igjen er ikke nok til å gjøre særlig mye skade.
    Transistorene er av typen AD150 (AD149 kan også brukes), og ble også brukt i Huldra 9 (2x15-wattutgaven), Sølvsuper 10, diverse Tandberg båndopptakere med innebygd forsterker og i masse annet utstyr fra andre produsenter.
     

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    15
    Flott at noen av de gamle Tandberg-folkene forsøker seg igjen. Men de satser i et marked som allerede er oversvømt av mono-multiromsstreamere.Men denne er både for dyr og ser noe "upersonlig" ut.. Jeg vil ha stereo i det minste,og da med mer enn 8 cm mellom høyttalerene,og om Tandberg-arven skal være et tema,et design som er litt gjenkjennbart fra noe av den gamle produksjonslinjen. Og så må de selvfølgelig ha en gjenkjennelig lydsignatur. H 10 lyden ville jeg personlig ha satset på å gjenskape,om jeg skulle ha forsøkt noe slikt. High-end kan bare glemmes i dette segmentet uansett! Så da er det heller bedre å lage en lydsignatur "alle" liker likevel. :). Nå skal jeg ta alle mulige forbehold ang lyden i den avbildede,men det over skrevne er står jeg for uansett. Og prisen,,, tror jeg neppe er konkurransedyktig uansett lyd. Dessverre!
     

    rveum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2005
    Innlegg
    298
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    3
    Utgangstransistorer på H8 er veldig stabile og ryker stort sett aldri, har eid og fixet over 10 H8 men ingen med deffekt utgangs transitor.
    Det som noen ganger ryker på disse er driver transitoer, disse har NRHF på lager.
    Men oftest så er utgangslytt dårlige eller har gått disse tørker ut , gule lytter som ligger inne i kjølefinne, disse kan byttes med hyllevare fra ELFA.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.136
    Antall liker
    2.683
    Sted
    Kongsberg
    Har 2 stk Huldra 8.Den ene er i orden men den andre spiller på bare på en kanal.Det er vanlig at utgangstransistorene ryker da det sitter germaniumtransistorer i disse som ikke tåler så mye som silisium.Er det noen som vet om det finnes silisiumtransistorer som kan erstatte disse direkte uten mye styr ?.Kansje en forbedring også?.
    De er jo enkle å bytte da de sitter på braketter helt åpent.
    Utgangstransistorer på H8 er veldig stabile og ryker stort sett aldri, har eid og fixet over 10 H8 men ingen med deffekt utgangs transitor.
    Det som noen ganger ryker på disse er driver transitoer, disse har NRHF på lager.
    Men oftest så er utgangslytt dårlige eller har gått disse tørker ut , gule lytter som ligger inne i kjølefinne, disse kan byttes med hyllevare fra ELFA.
    Hei.

    Enig med rveum. Skjelden disse utgangstransistorene går.

    For å sjekke er vel det letteste å sette nesa ned i forsterkeren.
    Har du en brent germaniumtransistor, kjenner du det på lukta!!!

    God sniff...

    Gunnar Brekke
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Er det riaa trinn på huldra 8?
     

    lars-chr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.12.2005
    Innlegg
    301
    Antall liker
    104
    Er det riaa trinn på huldra 8?
    Ja, det er det. Huldra 8 kan brukes med både krystall, keramisk og magnetisk pickup. Pickuptype velges med en liten skrue ved siden av platespillerinngangen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn