Jeg vant en Haydn-boks fra Pristine

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Antall liker
1
Skjekket akkurat mailboksen og fant en melding fra Pristine Audio om at jeg vant en boks med Haydns kvartetter fra 30-tallet. Det dreide seg om å gjette lengden på den siste CDen ... jeg bommet med et sekund ;D ... jeg gjettet at hele samlingen skulle være på 7 timer, 49 minutter og 8 sekunder ... det riktige svaret var 9 sekunder ... nå er det bare å vente på skivene ...

http://www.pristineaudiodirect.com/

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
5
Arne Marco - den linken gjorde meg nesten lykkelig! :)
Jeg har lett efter Haydn Quartet Society Recording i snart 15 år - helt siden LP-samlingen gikk tapt.

Det var mitt første møte med Haydns kvartetter - platene ble forresten kjøpt hos Elysium i Skippergata - det er lenge siden det.

Leif the second

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.654
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Mener å huslke Elysium fra en eller annen sidegate bak Youngstorget, må ha vært på 70-tallet; kan det stemme?

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
5
Det stemmer det. Først hadde han butikk i Skippergaten og flyttet så til Ebbelsgt.

Sakset fra Stavanger Aftenblad:
Plateselgeren i Oslo vernet om de beste innspillingene som om de var hans barn. Han sorterte innspillingene etter det han mente var de beste. Kom en kunde inn i butikken hans og forlangte en annen innspilling enn den «beste», kunne kunden risikere å bli vist ut.

John Sanders lever fortsatt på aldershjem, men platebutikken «Elyceum» er borte. Lenge forsøkte Sanders å selge den store platesamlingen med klassisk musikk for 3 millioner kroner. Men ingen hadde råd å betale, langt mindre å lagre. I løpet av en 10 års periode ble skatten lagret på en låve på Krogstad utenfor Oslo. Nå har Norsk Lydinstitutt fått hånd om platesamlingen uten å betale mer enn 225.000 kroner for 10 års lagring og advokathonorar for å holde kreditorer vekke.

- Denne platesamlingen er et verdifullt supplement til Dørumsgaard-samlingen som består av like mange plater, sier Per Dahl, faglig konsulent for Norsk Lydinstitutt. Han regner med det er en del overlapping, men Sanders gjorde andre innkjøp enn Dørumsgaard. Dessuten systematiserte han annerledes.

Så overveldende mange plater kom i hus med Sanders-samlingen, at åpningen av Norsk Lydinstitutts nye lokaler i Bjergsted måtte utsettes fra januar til 5. juni.

- Vi har fortsatt bare katalogisert en del av denne nye samlingen, sier arkivleder Jacqueline von Arb, og viser fram kassestabelen fulle av LP-er i kjelleren. Her er mye arbeid for studentassistenter.
Jeg vanket der i mange år i studietiden, så en stor del av studielånet havnet nok der.

Leif the second

Topp Bunn