Jeg slår et slag mot..

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
24.839
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
villavent, makan til noe herk, skulle ikke vært lov i det hele tatt..
Som piano-selger er jeg glad, men stakkars kunder.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.543
Torget vurderinger
24
Problemet er ikke Villavent som sådan, men en kombinasjon av innetemperaturpreferanse hos eieren, lokasjon (generell relativ fuktighet gjennom året osv) i Norge og en rekke andre mindre forhold. Balansert ventilasjon hjemme, betyr ofte tørt (les: for tørt) inneklima og gjerne en forhøyet romtemperatur; ikke spesielt trivelig for et piano. Løsningen KAN være så enkel som et lite befuktningsaggregat i det rommet hvor pianoet er plassert.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
24.839
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Tja, hvis det gjelder bare treverk, så er jeg enig, men hva med menneskers hud ?
Mange som legges inn på sykehjem osv. får eskem pga. for tørr luft. Den "gamle" versjonen med bare på kjøkken eller bad er grei nok, men full-system.. nei takk.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Er det ikke påbudt med balansert, mekanisk ventilasjon i nye bygg?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.543
Torget vurderinger
24
I yrkesbygg og boligblokker ja.

Ellers har du rett mht. hud, Hoj. For tørr luft er blitt et problem faktisk. Hjemme hos meg har vi 5 - fem ytterdører på ett plan, og de står stort sett åpne uansett. Meget behagelig inneklima uansett hva som skjer av værtype utvendig. I tillegg spyler vi atriet relativt ofte, og det dusjes/vannes planter både inne og ute, og dette er med og påvirker inneluften positivt.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Men:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20100326-0489.html#13-2 skrev:
§ 13-2. Ventilasjon i boenhet

(1) I boenhet skal rom for varig opphold ha ventilasjon som sikrer frisklufttilførsel på minimum 1,2 m3 pr. time pr. m2 gulvareal når rommene eller boenheten er i bruk og minimum 0,7 m3 pr. time pr. m2 gulvareal når rommene eller boenheten ikke er i bruk.

(2) Soverom skal tilføres minimum 26 m3 friskluft pr. time pr. sengeplass når rommet eller boenheten er i bruk. Rom som ikke er beregnet for varig opphold skal ha ventilasjon som sikrer 0,7 m3 friskluft pr. time pr. m2 gulvareal. Kjøkken, sanitærrom og våtrom skal ha avtrekk med tilfredsstillende effektivitet.
Hvordan skal man oppfylle det uten tvungen ventilasjon?

Mulig det er jeg som er dum, altså. ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.543
Torget vurderinger
24
Det blir nok vanskelig ja, men tvungen mekanisk ventilasjon som du sier har vi jo hatt i mange år. BALANSERT ventilasjon i boliger, gjerne med varmeveksler/gjenvinning det er noe ganske annet.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
pengesluk skrev:
Det blir nok vanskelig ja, men tvungen mekanisk ventilasjon som du sier har vi jo hatt i mange år. BALANSERT ventilasjon i boliger, gjerne med varmeveksler/gjenvinning det er noe ganske annet.
Hm. Ja, det er det jo forskjell på, ja. Jeg har vage byggeplaner og har tenkt bittelitt rundt sånne ting, ser'u. ...Men ikke langt nok. Varmegjenvinning på avtrekkene høres ut som en god idé, da.

Du som har peiling på slikt: Finnes det systemer som holder kontroll på luftfuktigheten i sånne anlegg?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.543
Torget vurderinger
24
Jada. Betal i kassen..

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
24.839
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Min ex-sjef snakket med en av the master-mind på systemet ang. problemet av tørrhet i rommet. Tanken med det hele var å ha en fuktighetsmaskin koblet til systemet, men det ble sopp i rørene og måtte derfor skrinlegges.. Hvis det hadde fungert så hadde der vært et godt system.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.076
Jeg er jammen litt usikker på villavent er for noe?

Men rent generelt er vel gamle glisne trehus og vedfyring perfekt for gamle pianoer?
Eller jeg tar gjerne helt feil?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
slowmotion skrev:
Men rent generelt er vel gamle glisne trehus og vedfyring perfekt for gamle pianoer?
Eller jeg tar gjerne helt feil?
Dette er bare en seiglivet myte.

Hvis poenget er å ha et passe fuktig rom for pianoet, er vedfyring er svært lite egnet metode. Vedfyring tilfører null fuktighet i seg selv. Vedfyring bidrar bare til at varm inneluft suges opp gjennom pipen. Denne inneluften som suges ut, erstattes med kald uteluft - via ventiler og andre mer eller mindre tilsiktede sprekker. Når den kalde uteluften varmes opp, blir den tørr - d.v.s. at den relative fuktigheten reduseres, og vi får et tørt inneklima. Mye tørrere enn om vi ikke hadde sugd ut luften aktivt via pipen, men bare latt den lekke ut naturlig uten bruk av peisen.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.076
hmmm, da vet vi det.
Jeg foretrekker likevel innemiljøet i gamle trehus med vedfyring ... ;)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
slowmotion skrev:
hmmm, da vet vi det.
Jeg foretrekker likevel innemiljøet i gamle trehus med vedfyring ... ;)
Hehe - kan hende har vi en parallell til hifi her? Det kan føles godt, selv om det måler dårlig.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gubra skrev:
Hvis du slår et slag mot, vil jeg slå et slag for dette:

http://www.aspheim.no/rekvisita/klimaanlegg/piano-lifesaver
Hvorfor ikke sikre et piano som koster 2x så mye med en slik innretning? Den er jo finfin, og koster ikke mer enn at det er klart akseptabelt. De pengene blir jo spart inn i løpet av noen år. Blir vel sjeldnere behov for å stemme pianoet også.

Problem solved?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.543
Torget vurderinger
24
I gamle dager hang vi avlange kar med vann på radiatorene. Suveren løsning. Anbefales IKKE på panelovner selvsagt :eek: :eek: : men dersom du bor i hus med tradisjonelle radiatorer med vannbåren varme er dette faktisk en god løsning. Slike kar fikk en kjøpt i jernvarehandelen før, finnes sikkert enda.

I andre sammenheng, bruk en enkel og grei luftfukter. Ikke noe galt med det. For høy tørrhet irriterer slimhinner, forsterker problem med statisk elektrisitet osv. osv.

Topp Bunn