Alt til hus og bolig Jeg skal ha meg søppelkasse hus.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.101
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det verste ved å bli pensjonist/gammel er nok å føle seg unyttig.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.827
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Dette pristilbudet, det omfattet fundamentering og støping av såle også, slik du skriver i åpningsinnlegget ?
Slikt koster jo ofte litt.
Norske firma bruker typisk en minigraver til sånt, kjører inn et billass med grus og får ferdigblandet betong fra betongbil. Polakker og litauere står krokrygget og graver for hånd hele dagen i allslags vær, blander betong manuelt.
Dette ser vi i nabolaget her hver eneste dag, kvelder og helger inkludert.

Jeg er også interessert i temaet for tiden, da vi holder på med planer om carport og bod.
Gjerne et lysthus/anneks og drivhus i hagen også.

Sist redigert:

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.166
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg personlig ville ikke ha støpt en betongsåle til noe slikt. Jeg ville kjøpt inn 4 heller og bygd en platting med impregnert materiale til å sette oppå hellene.
En slik konstruksjon hadde jeg bygd på under 20 timer og jeg er ikke snekker.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.827
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg personlig ville ikke ha støpt en betongsåle til noe slikt. Jeg ville kjøpt inn 4 heller og bygd en platting med impregnert materiale til å sette oppå hellene.
Enig, slik ville jeg gjort også.
Men har man bedt om tilbud på en jobb inkludert støpt betongsåle så er det helst det man får.

aNvA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2009
Antall liker
47
Alle vet at polakker og litauere utkonkurrerer norske firma på pristilbud på enkle jobber.
Faktor på 2-3 er vanlig. Ikke overraskende.

Kjør på og ta det billigste.
Ikke spør om de betaler skatt, moms og arbeidsgiveravgift, og hvilke forhold de tilbyr de ansatte.
Så kan heller våre barn få slappe av og gå på NAV etter endt videregående yrkesfaglig, når det ikke finnes lærlingeplasser og jobb til dem.

Ha ha...... hvordan hadde det vært å sagt det samme til politikerne ?....... men de bruker mer svart arbeide enn noen andre skal man tro hva som står skrevet i mediene........ men jeg får ta byrden og få skylden for alle som må gå på NAV i fremtiden fordi jeg syntes det var for dyrt og betale over dobbelt så mye som jeg må fordi norske snekkerne skal ha en helt rå timepris.
En helt rå timepris...?
en norsk tømrer med fagbrev har rundt 200kr/t brutto
+ 40% sosiale kostnader for arb giver
+forsikring/bil/verktøy/husleie/strøm/tlf osv...

Det finnes knapt noen seriøse norske tømrerfirma som klarer å drifte for mindre enn 4-500 kr/time eks mva.

Du føyer deg pent inn i rekken av folk som tror snekkern både bor i og jobber fra bilen, og at fakturert timekostnad er direkte lik snekkerns timelønn...

Jeg ville stipulert rundt 25k inkl materiell og mva.
Ta den billigste du.
Kanskje du ringer den norske snekkern om noen år når betongplata har sprukket og sunket i jorda, bua har blåst bort eller ugresset baner vei opp gjennom støypen

Vel, hvis vi tar regnestykket da fra den norske snekkeren på 41,808 kroner og man tar utgangspunkt i at en norsk snekker klarer og jobbe like kjappt som en litauisk eller polsk.

Hvis jeg tar i litt så kan man si 5000 kroner i materialer, da er vi nede på 36808.- også kjøring frem og tilbake for snekkeren et par ganger og litt småtteri hit og dit og her og der....... si yttligere 5000.- på det da, da er vi nede i 31808.-....... polakken og litaueren sier begge max 16 arbeidstimer. Det skulle da bli 1988,- pr time i arbeidspenger på den norske snekkeren.

Du ignorerte glatt det faktum at jeg stipulerte arbeidet til rundt 25k.
han som har gitt deg pris på 40k har enten gitt deg ågerpris eller ville ikke ha jobben. Omtrent som når enkelte forsikringsselskap gir deg tilbud på 100k i årspremie på en bil...

16 timer på å grave/single/forskale/armere/isolere/støype/tilfylle + bygge skuret var litt i underkant synes jeg.
4500kr/16timer=281kr timen så tar litaueren mye mer pr time enn en norsk snekker får utbetalt.

aNvA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2009
Antall liker
47

Problemet med å sette slike letthus løst er at de ofte tar seg en flyvetur i første storm...
Om man ikke støper en plate bør man i det minste støpe noen søylepunkt som forankrer bygget godt.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.570
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
6
Er det ikke på tide å få slutt på dette søplesorteringstullet? Her ser vi jo klart at det er dette som er den prisdrivende faktoren.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.308
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Trenger du egentlig å støpe en såle. Holder det ikke å grave ned noen solide plastrør, fyller rørene med betong og avslutte med noen bjelkesko på toppen. Det gir et solid fundament for et halvfabrikat hus og litt grus på bakken så er du klar.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg brukte jordspyd til å feste det til bakken. Det eneste stormene har tatt er litt av shingelen på taket.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.335
Sted
Trondheim
Trenger du egentlig å støpe en såle. Holder det ikke å grave ned noen solide plastrør, fyller rørene med betong og avslutte med noen bjelkesko på toppen. Det gir et solid fundament for et halvfabrikat hus og litt grus på bakken så er du klar.
Det er det jeg ville gjort. Solid nok, og hvis man borer dypt nok før man senker ned plastrør og fyller med betong blir det jo sikkert mot telehiv også. Dette er jo alt sammen noe man kan gjøre på egen hånd.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.895
Jeg skulle frese bort noen stubber på tomten for et par år siden. La inn på mittanbud.no med bilder av alle stubbene som skulle bort. Prisene varierte fra 3000 til 7000 + mva. Jeg gikk for den billigste. Det viste seg også å være den beste - nordmann som hadde fellt trær og frest stubber i 30 år og han hadde et monster av en fjernstyrt maskin som freste bort stubbene på null komma svisj. Jeg sa at prisene hadde variert veldig mye - han sa at alle privatkundene hans sier det samme. Han var netsen alltid billigst siden maskinen hans var så effektiv, han priset jobben til det han skulle ha for å kjøre til stedet, kjøre ut maskinen, jobbe en liten halvtime eller så, laste opp og kjøre hjem. Tok jobbene når han hadde ledig kapasitet.

Fenomenet "overprising", og da særlig i sesong når alle skal ha gjort det samme samtidig er et utbredt fenomen. Enten er det, som BurntIsland sier at firmaet egentlig ikke vil ha jobben, men dersom kunden slår til så er det så god butikk at de tar seg tid til det innimellom andre ting. Eller så er det fordi at de vet at det haster for mange og "alle" andre som driver med det samme også er opptatte. Flinke håndtverkere i byer trenger ikke reklamere, markedsføre eller gjøre veldig mye. Jungeltelegrafen ordner det meste når folk som er fornøyde anbefaler videre til venner og kjente. Slike har også ganske lang ventetid og mye å gjøre.

En annen gang skulle jeg ha fjernet noe asfalt. En som svarte på mittanbud.no skulle ha 20.000 + mva for jobben. Jeg aner ikke hva jobben skal koste, men det skal i alle fall ikke koste 20k + mva. Ringte de som hadde gravd ut til garasjen og de kunne ta jobben. Da de dukket opp spurte jeg hvor mye tid han anslo at det ville ta, svaret var "på en halvtime er nok det meste gjort". Kom på 3000 for tidsbruk/rigging/maskintransport og så kostet det er par-tre tusen i avfallsavgift siden asfalt er spesialavfall.

Dersom prisen ikke henger på greip: Spør noen andre.

Jeg har brukt diverse utenlandske firmaer til ymse. Det har jeg fullstendig sluttet med. En ordentlig norsk håndtverkerbedrift med profesjonelle, faglærte ansatte (de er ofte fra Øst-Europa) er en drøm å forholde seg til i sammenligning. Timeprisen er selvsagt høyere, men de vet i det minste hva de driver med, gjør ikke feil, kan byggeforskriftene og trenger minimalt med oppfølging og kommer tilbake og fikser dersom noe mot formodning ikke skulle være helt i henhold.

Topp Bunn