Enig, slik ville jeg gjort også.Jeg personlig ville ikke ha støpt en betongsåle til noe slikt. Jeg ville kjøpt inn 4 heller og bygd en platting med impregnert materiale til å sette oppå hellene.
En slik konstruksjon hadde jeg bygd på under 20 timer og jeg er ikke snekker.
En helt rå timepris...?Alle vet at polakker og litauere utkonkurrerer norske firma på pristilbud på enkle jobber.
Faktor på 2-3 er vanlig. Ikke overraskende.
Kjør på og ta det billigste.
Ikke spør om de betaler skatt, moms og arbeidsgiveravgift, og hvilke forhold de tilbyr de ansatte.
Så kan heller våre barn få slappe av og gå på NAV etter endt videregående yrkesfaglig, når det ikke finnes lærlingeplasser og jobb til dem.
Ha ha...... hvordan hadde det vært å sagt det samme til politikerne ?....... men de bruker mer svart arbeide enn noen andre skal man tro hva som står skrevet i mediene........ men jeg får ta byrden og få skylden for alle som må gå på NAV i fremtiden fordi jeg syntes det var for dyrt og betale over dobbelt så mye som jeg må fordi norske snekkerne skal ha en helt rå timepris.
en norsk tømrer med fagbrev har rundt 200kr/t brutto
+ 40% sosiale kostnader for arb giver
+forsikring/bil/verktøy/husleie/strøm/tlf osv...
Det finnes knapt noen seriøse norske tømrerfirma som klarer å drifte for mindre enn 4-500 kr/time eks mva.
Du føyer deg pent inn i rekken av folk som tror snekkern både bor i og jobber fra bilen, og at fakturert timekostnad er direkte lik snekkerns timelønn...
Jeg ville stipulert rundt 25k inkl materiell og mva.
Ta den billigste du.
Kanskje du ringer den norske snekkern om noen år når betongplata har sprukket og sunket i jorda, bua har blåst bort eller ugresset baner vei opp gjennom støypen
Vel, hvis vi tar regnestykket da fra den norske snekkeren på 41,808 kroner og man tar utgangspunkt i at en norsk snekker klarer og jobbe like kjappt som en litauisk eller polsk.
Hvis jeg tar i litt så kan man si 5000 kroner i materialer, da er vi nede på 36808.- også kjøring frem og tilbake for snekkeren et par ganger og litt småtteri hit og dit og her og der....... si yttligere 5000.- på det da, da er vi nede i 31808.-....... polakken og litaueren sier begge max 16 arbeidstimer. Det skulle da bli 1988,- pr time i arbeidspenger på den norske snekkeren.
Jeg personlig ville ikke ha støpt en betongsåle til noe slikt. Jeg ville kjøpt inn 4 heller og bygd en platting med impregnert materiale til å sette oppå hellene.
En slik konstruksjon hadde jeg bygd på under 20 timer og jeg er ikke snekker.
Det er det jeg ville gjort. Solid nok, og hvis man borer dypt nok før man senker ned plastrør og fyller med betong blir det jo sikkert mot telehiv også. Dette er jo alt sammen noe man kan gjøre på egen hånd.Trenger du egentlig å støpe en såle. Holder det ikke å grave ned noen solide plastrør, fyller rørene med betong og avslutte med noen bjelkesko på toppen. Det gir et solid fundament for et halvfabrikat hus og litt grus på bakken så er du klar.