Alt til hus og bolig Jeg (husfruen) vil ha varmepumpe

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.028
Antall liker
9.307
Det kommer til å bli installert varmepumpe i heimen om litt. Totalt grønn på området og ønsker tips. Pumpen skal koste maks. 25000 ferdig montert. Støynivå skal være lavest mulig. Hva bør jeg velge?

Og nei, ikke noen pumpe til 30000 eller en pumpe kjøpt via eBay og montert av varmepumpeekspertmannen.com
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.199
Antall liker
101.659
Torget vurderinger
23
Velg noe med 10 års garanti. Jeg installerte to stk. av absolutt beste merke... pro modeller og alt. Gikk i stykker etter 4 hhv. 5 år. Da blir ikke regnestykket særlig gunstig. Bare nevner det.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Kjøp den som er på salg til 4K på Jula og monter den selv, rørsettet er ferdig terminert i begge ender så det er bare å trykke det på plass og åpne en ventil når du er ferdig. Med kanal og rørsett får du en grei varmepumpe ferdig montert for rundt 5k.
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.807
Antall liker
26.393
Sted
Oslo/Grebbestad
Vi monteret en Mitsubishi Kirigamine Hara 6.6kw i høstes veldig fornøyd med den, sitter i åpen løsning kjøkken/stue men klarer hittil og varme bra vært ca -10-15 på det kalleste intill nå.
Støynivå inne lavt men kjører man opp viften på hakk 3 så høres den, men har den står på auto-mode da er den stille gående.
Kostnaden gikk inn under din 25k grense inkl montering/hus til utedel. Jobben blev gjort av bekjent som driver med varmesystemer.
 
Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Kjøp den som er på salg til 4K på Jula og monter den selv, rørsettet er ferdig terminert i begge ender så det er bare å trykke det på plass og åpne en ventil når du er ferdig. Med kanal og rørsett får du en grei varmepumpe ferdig montert for rundt 5k.
Helt enig.
Tror du får 10% rabatt på første kjøp om du melder deg inn i Jula klubb også.


Mvh
OMF
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.044
Antall liker
1.452
Torget vurderinger
1
4000 for en varmepumpe var jo ekstremt billig. Er det noen som har denne? Jeg har vurdert å installere varmepumpe selv, men kun for kjølingen sin del.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.167
Antall liker
34.546
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Kjøpte en Daikin rett før jul. Den fungerer utrolig bra, den måtte inn for den forrige røyk, det var også en Daikin, den takker for seg etter 13 år så og si uten stans. Veldig fornøyd med Daikin, de koster litt, men da får du fantastisk kvalitet.
Våres kostet 25000 inkludert montering. Fordelt på 10-15 år så er det slettes ikke så dårlig.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.254
Antall liker
1.157
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
4000 for en varmepumpe var jo ekstremt billig. Er det noen som har denne? Jeg har vurdert å installere varmepumpe selv, men kun for kjølingen sin del.
De bråker mer og er en annen teknologi enn de som koster vesentlig mer.

Selv har jeg den siste Mitsubishi Kaiteki og er veldig fornøyd. Gir en veldig lun varme i hele huset og kan godt kombineres med annen varme da den flytter varmen rundt i huset. Lurt å gjøre en jobb i forkant hvor man skal plassere den. Valget å sette den litt lavt i en trappegang slik at jeg fikk varme i begge etasjer. Fungere veldig fint om vinteren med lite egnet som aircondition om sommeren. Savnet dette i sommer så da ble det ventilasjon til loft og videre over tak i stedet.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.231
Antall liker
6.331
Flyttet fra hus med Mitsubishi varmepumpe til hus med nobø døgnstyrte panelovner. Kosefyrer med en nyere nordpeis. Skal mye til før jeg installerer en varmepumpe. Har lavere strømutgifter nå, selv med større hus. Slipper den jævla blåsingen og, og mekanisk støy som meldte seg på etter 2 års drift.

Off topic, men kanskje verdifull input like vel.
 
C

Cyber

Gjest
Vi monteret en Mitsubishi Kirigamine Hara 6.6kw i høstes veldig fornøyd med den, sitter i åpen løsning kjøkken/stue men klarer hittil og varme bra vært ca -10-15 på det kalleste intill nå.
Støynivå inne lavt men kjører man opp viften på hakk 3 så høres den, men har den står på auto-mode da er den stille gående.
Kostnaden gikk inn under din 25k grense inkl montering/hus til utedel. Jobben blev gjort av bekjent som driver med varmesystemer.
Har hatt mitsu i 7 år. Helt problemfritt. Varmer svært godt. Kirigamine 6.6, kom på 12 installert med egeninnsats

Avhengig av hus ville jeg vurdert 2 innedeler...
 
C

Cyber

Gjest
Flyttet fra hus med Mitsubishi varmepumpe til hus med nobø døgnstyrte panelovner. Kosefyrer med en nyere nordpeis. Skal mye til før jeg installerer en varmepumpe. Har lavere strømutgifter nå, selv med større hus. Slipper den jævla blåsingen og, og mekanisk støy som meldte seg på etter 2 års drift.

Off topic, men kanskje verdifull input like vel.
Litt apples and oranges i 2 ulike hus...
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.231
Antall liker
6.331
Klart, men med 50% større boareal og tilsvarende byggetekniske og isolasjonsgrad så sier det jo noe.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Flyttet fra hus med Mitsubishi varmepumpe til hus med nobø døgnstyrte panelovner. Kosefyrer med en nyere nordpeis. Skal mye til før jeg installerer en varmepumpe. Har lavere strømutgifter nå, selv med større hus. Slipper den jævla blåsingen og, og mekanisk støy som meldte seg på etter 2 års drift.

Off topic, men kanskje verdifull input like vel.
Du har nok fått deg et bedre isolert hus, eller så har du lavere temperatur i huset.
Varmepumper fungerer og litt avhengig av hvor du du er i landet får du vel en effektiv COP på 2,5 til 3,5.

Jeg målte mine Jula pumper (luft/vann), og de gav ca 3,5 her i Bergen.


Jeg har tre julapumper som har gått de siste 5 årene. De er dog en større modell enn den som er linket til.


Jeg regner med at ønske om varmepumpe er basert på et ønske om å spare penger. Ellers er jo panelovner bedre.
Og hvis du skal spare penger - så sparer du vel inn en Julapumpe på et par år, mens du trenger godt over 10 år på disse dyreste modellene.

Mvh
OMF
 

sims

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
195
Antall liker
127
Sted
Trondheim
Fikk instalert varmepumpe i høst,og gikk for Mitsubishi Kaiteki 6600. Utrolig godt fornøyd med den. Har verken brukt vedovnen eller panelovner etter vi fikk varmepumpa ihus. Den er støysvak og effektiv,i tillegg gir den en veldig behagelig varme. Betalte vel 25K ferdig instalert, og ser på det som en meget god investering. En ting er at du sparer litt på oppvarming ,men å ha den stabile temperaturen i huset vinterstid er utrolig behagelig.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.028
Antall liker
9.307
Hovedvarmekilden blir fortsatt ved, har god tilgang på billig ved. Årsaken til at vi vil ha varmepumpe er muligheten til å holde en viss temperatur i huset når vi ikke er hjemme, eller forvarme huset før vi kommer hjem. Har alle pumper tidsinnstilling, eller er det forbeholdt de dyreste?. Hadde vært kjekt med en uketimer da vi jobber til litt uregelmessige tider.

Spørsmål; Må utedelen ha eget stikk, eller får den strøm fra innedelen?
 
Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.254
Antall liker
1.157
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Hovedvarmekilden blir fortsatt ved, har god tilgang på billig ved. Årsaken til at vi vil ha varmepumpe er muligheten til å holde en viss temperatur i huset når vi ikke er hjemme, eller forvarme huset før vi kommer hjem. Har alle pumper tidsinnstilling, eller er det forbeholdt de dyreste?. Hadde vært kjekt med en uketimer da vi jobber til litt uregelmessige tider.

Spørsmål; Må utedelen ha eget stikk, eller får den strøm fra innedelen?
De fleste legger kabel fra innerdelen sammen med isolerte rør. Varmepumpe er ikke så glad i store temp variasjon i huset. Prøvde første året jeg hadde den forrige pumps og fant ut at den jobbet veldig og fant ut å senke innetemp mye når man ikke var hjemme ikke var optimalt. Et par tre grader går greit. Ellers har jeg pumpe pga lun varme. Har ikke spart noe. Selger sa jeg hadde for lav innetemp til å spare noe, men ikke noe om det når han solgte...
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Man kan jo se om man får med lv/h tallet som et alternativ som ikke går ut over komfort.

De tiltakene vil ha lengre varighet enn selv den beste varmepumpe.
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
803
Sted
Bergen
Hei.Jula pumpene (qlima) som av og til er på tilbud til 4995.- er utrolig mye for pengene.Jeg har montert flere av disse og de går fint.Avrimingstiden er faktisk meget kort og mye kortere enn min Toshiba Premium pumpe.
Dette er dog en maskin med mindre effekt en de som det sammenlignes med her i tråden,den kan selvsagt ikke måle seg ytelsesmessig med en Daikin eller Mitsubishi til 25tus,men som sagt ett kupp til prisen og den kan gå i årevis.
Ellers er Toshiba,General,Daikin og Mitsubishi sikre kjøp.De kommer alle nå med r32 kuldemedie.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jula pumpene er inverterstyrt.

Mvh
OMF
 
C

Cyber

Gjest
Jula pumpene er inverterstyrt.

Mvh
OMF
De solgte modeller som ikke var det før, men tror de tidene er forbi.

Varmepumpe for min del handler mer om komfort og jevn temperatur enn å spare penger. Jeg bruker omtrent like mye strøm, men slipper å ha 16,5 grader på kjøkkenet om morgenen på vinteren. :)

Kirigamine 6.6 gir meget god varme om du lar den blåse på full effekt. Sprer varmen godt og holder huset (280 kvm) lunt. 7 år uten ulyder eller vedlikehold utover ettersyn og rens av luftfiltre.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Vel, går man langt nok tilbake var alle on/off. Jeg har driftet 3 stk Julapumper (2 luft/vann og 1 luft/luft ) i snart 5 år , og heller ikke hatt noe trøbbel annet en å bytte en temperatursenor som var et problem på tidlige modeller.

Man bør jo også snakke om klima når det gjelder varmpumper. Her i Bergen fungerer jo pumpene veldig bra, selv om jeg merker at må avvise mye når det er fuktig klima rundt 0 grader. Hvis det dermit blir kaldt - altså mer en 5 kuldekrader så er det knapt nok rim, og pumpene leverer veldig godt igjen.

Joda, det finnes sikker mye med bedre kvalitet, men når prisen er 2-3 ganger høyere, så vet jeg nesten ikke hva de skal tilby for at det skal være verdt det.

Mvh
OMF
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.807
Antall liker
26.393
Sted
Oslo/Grebbestad
Jula pumpene er inverterstyrt.

Mvh
OMF
De solgte modeller som ikke var det før, men tror de tidene er forbi.

Varmepumpe for min del handler mer om komfort og jevn temperatur enn å spare penger. Jeg bruker omtrent like mye strøm, men slipper å ha 16,5 grader på kjøkkenet om morgenen på vinteren. :)

Kirigamine 6.6 gir meget god varme om du lar den blåse på full effekt. Sprer varmen godt og holder huset (280 kvm) lunt. 7 år uten ulyder eller vedlikehold utover ettersyn og rens av luftfiltre.
Kjør du viften på auto modus eller på trinnene? Full effekt er det max grader du mener da? her står den på 23g og surrer på to trinn på viften ca 20g inne -6 ute nå.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
Jeg tror jeg aldri henter inn utgiftene selvom fyringsoljeutgiftene på 10000 i året er eliminert etter at en luft/vann pumpe ble montert 3 år siden.

Jeg tror heller ikke etterisolering lønner seg om man ikke gjør det selv.

Interessant med Jula pumpene; at de også selger luft/vann.
 
C

Cyber

Gjest
Jula pumpene er inverterstyrt.

Mvh
OMF
De solgte modeller som ikke var det før, men tror de tidene er forbi.

Varmepumpe for min del handler mer om komfort og jevn temperatur enn å spare penger. Jeg bruker omtrent like mye strøm, men slipper å ha 16,5 grader på kjøkkenet om morgenen på vinteren. :)

Kirigamine 6.6 gir meget god varme om du lar den blåse på full effekt. Sprer varmen godt og holder huset (280 kvm) lunt. 7 år uten ulyder eller vedlikehold utover ettersyn og rens av luftfiltre.
Kjør du viften på auto modus eller på trinnene? Full effekt er det max grader du mener da? her står den på 23g og surrer på to trinn på viften ca 20g inne -6 ute nå.
Stort sett Auto og 23 grader, da satt slik at den velger selv hvor mye vifte som skal til. Noen ganger hvis det er kaldt ute og blåser storm kan det være litt kjølig i hus. Setter man den på 30 grader og full vifte, evt. "Powerful" så varmer den meget bra. Man har muligheten til å varme opp ganske stort areale fort.


Ole_Martin: Varmepumpe er for de fleste mer komfort. Layout på huset og plassering av varmepumpen er viktig for å få uttelling. Hos meg står den på et lavt punkt og blåser slik at luften brer seg ut i hus og opp i 2. etasje. Den blåser også luften forbi vedovnen og slik får jeg en god synergi når jeg fyrer. Viktig å planlegge. Utedelen bør også stå på lunt sted hvis mulig, gjerne på solsiden av huset.

Skulle jeg bygget nytt hus i dag hadde jeg nok lagt luft til vann i gulvet. Ikke fordi det er billig, men det er deilig med lune gulv. Problemet med mange som har varme i gulvene er at de kjører dem litt for varme etter min smak.


Billigpumper er nok det som svarer seg økonomisk, lage hull og montere selv. Og så få kyndig personell til å vakuumere hvis ikke det er nye løsninger som fikser biffen selv?
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
803
Sted
Bergen
Det finns jula pumper med ferdigfyllte rør på innedel ca4 m.Denne er det hurtigkobling på.Klips rørsettet på utedelen,koble ledningene ute og ferdig.Ingen vakumering nødvendig her.Ser de har de i butikken av og til.Koster en tusenlapp ekstra.
Nb! Effekten er ikke så høy,egner seg best til mindre rom/hus/hytter.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
Ja, investeringen med gulvvarme ble hengt på komfortknaggen. Økonomisk en katastrofe, men ser nå ihvertfall en besparelse på 1000 liter fyringsolje. Var også nødt til å gjøre noe med oppvarmingsmetoden.

Reiv peisene og pipa også, og har kun brukt varmepumpa de siste årene med 1-2 panelovner ved minusgrider og vind over lang tid. Da holder ikke varmepumpa tritt, og huset er fra 70 tallet.

Freste ned spor i eksisterende bærende parkett for vannsløyene forresten, og la nytt gulv oppå.
 
C

Cyber

Gjest
Ja, investeringen med gulvvarme ble hengt på komfortknaggen. Økonomisk en katastrofe, men ser nå ihvertfall en besparelse på 1000 liter fyringsolje. Var også nødt til å gjøre noe med oppvarmingsmetoden.

Reiv peisene og pipa også, og har kun brukt varmepumpa de siste årene med 1-2 panelovner ved minusgrider og vind over lang tid. Da holder ikke varmepumpa tritt, og huset er fra 70 tallet.

Freste ned spor i eksisterende bærende parkett for vannsløyene forresten, og la nytt gulv oppå.
La du spredeplater også i gulvet?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.167
Antall liker
34.546
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
110m2 hos oss i første etasje, vår nye varmepumpe har jeg ennå hatt på mer enn 23,5 grader varme, det holder for hele etasjen... Og vi kan styre den over mobildata når vi er på ferie.
 
C

Cyber

Gjest
110m2 hos oss i første etasje, vår nye varmepumpe har jeg ennå hatt på mer enn 23,5 grader varme, det holder for hele etasjen... Og vi kan styre den over mobildata når vi er på ferie.
Vi lider fælt her i nord. 8)
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Jeg har masse venenr som har kjøpt billige varmepumper og absolutt alle er misfornøyde!
Selv kjøpte jeg en Mitsubishi Kirigamine og storfornøyd og har vært det i snart 10 år. Varmer stort sett alltid, støysvak og bare funker!
 

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
Hovedvarmekilden blir fortsatt ved, har god tilgang på billig ved. Årsaken til at vi vil ha varmepumpe er muligheten til å holde en viss temperatur i huset når vi ikke er hjemme, eller forvarme huset før vi kommer hjem. Har alle pumper tidsinnstilling, eller er det forbeholdt de dyreste?. Hadde vært kjekt med en uketimer da vi jobber til litt uregelmessige tider.

Spørsmål; Må utedelen ha eget stikk, eller får den strøm fra innedelen?
Hei

Vi har en bolig med varmpumpe fra Fujitsu, og en annen bolig med en Mitsubishi kirgamine og eg må si at det er pumpen fra Fujitsu eg er mest fornøyd med totalt sett.
Begge de pumpene har en timer løsning, og vil tro at det er noe de fleste varmepumper har i dag.
Sjekk også mulighet for betjening/styring via mobil-app
Pumpen fra Fujitsu får strøm fra innedelen, men den fra Mitsubishi har strøm tilkoblet utedelen så det varierer nok blant de forskjellige produsenter.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.949
Antall liker
16.432
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Flere produsenter kan en velge om en tar strøm fra innedel eller utedel. Uansett så betyr det lite. Har du stikk inne så legger en bare kabel fra utedelen til stikket inne sammen med rørene. Eller motstatt..
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.018
Hovedvarmekilden blir fortsatt ved, har god tilgang på billig ved.
"Billig ved" og "gratis ved" er normalt noe merkelige uttrykk. For en som produserer veden selv er den for den første sjelden gratis og for det andre er det alltid en mulighet å selge veden og kjøpe elektrisk energi for pengene. Litt hassle selvsagt, men det er det også å produsere/hente/håntere ved med mindre man finner en terapeutisk effekt i det - og den skal ikke kimses av. Det er morro å kappe ned trær med motorsag (pappa har nedlagt småbruk m/skog). Om man regner gjennom energimengde, virkningsgrad osv for vedfyring så er det sjelden spesielt gunstig i rene penger, men det er selvsagt andre aspekter med vedfyring som har en verdi, om enn ikke monetær. For min del er det først og fremst peiskosen og muligheten til å sende relativt mange kW varme inn i boligen på de kaldeste dagene. Har en moderne, effektiv peisinnsats.

Jeg mener at jeg har reelt gratis ved. Jeg får den ferdikappet og kløyvet av svigers og tar med et lite lass når vi uansett er der og stabelen begynner å bli skrinn. Å snu meg rundt og selge den på finn.no eller lignende ville vært noe ufint...
 
Topp Bunn