Politikk, religion og samfunn Jeg er rasende!

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.782
Antall liker
5.431
Sted
Holmestrand
Nok en gang må en tulling vise fram sitt stygge ansikt ved å angripe, skade OG drepe uskyldige mennesker som er ute for å hygge seg, ingenting annet!
Vi burde alle gå i pride-tog i dag.
Alene om det ikke er andre der!
492EF38C-A616-4AAD-82D7-B3F29D7D3187.png
 

kjellbjarne

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2008
Innlegg
5.112
Antall liker
3.645
Torget vurderinger
4
Man vet jo ikke pr nå, men lurer på hva som skjer i hue på enkelte. Personen som gjorde dette må jo være skrudd. Så trist, blir jo masse oppmerksomhet også rundt dette. 2022
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.509
Antall liker
9.256
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Kurdisk Iraner med langt rulleblad som viser at han burde blitt fanget opp av psykiatrien for lenge siden. Men psykiatri har vi jo ikke akkurat prioritert de siste årene.....
 

kjellbjarne

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2008
Innlegg
5.112
Antall liker
3.645
Torget vurderinger
4
Får 21år for at du ikke liker kjærlighet?? Hvis det er det da
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.271
Antall liker
2.508
Torget vurderinger
1
Kurdisk Iraner med langt rulleblad som viser at han burde blitt fanget opp av psykiatrien for lenge siden. Men psykiatri har vi jo ikke akkurat prioritert de siste årene.....

Sorry, men dette er bare sludder, det er da mange som har et mye lenger rulleblad enn dette uten at man kommer med «bortforklaringen» psykisk syk og i min verden ser noen tilfeller ut til å trigge den forklaringen oftere enn ellers.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.953
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Forferdelig trist :cry:
Er det rett og avlyse, og ikke samles i byen?
Etter 22 juli, så gjorde vi det motsatte. For å markere at man ikke lar seg skremme.
Jeg er ikke skeiv, men jeg kunne godt tenke meg en tur ned for å vise støtte. Vi er alle berørt av dette.
 

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.393
Antall liker
724
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Om han er psykisk syk er helt i det blå og bare spekulasjoner foreløbig !

"Mannens motiv er ikke kjent, men politiet etterforsker skytingen som en terrorhendelse og hatkriminalitet. Det utelukkes heller ikke at psykiatri kan ligge bak"

"Påtaleansvarlig Christian Hatlo – Jeg rakk så vidt å gå gjennom de sakene han har hatt, men fant ikke noe i de sakene. Men det er klart, dette må vi gå grundig inn i og gå gjennom hans sykdomshistorikk, dersom han har noen, sier Hatlo"
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.509
Antall liker
9.256
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Sorry, men dette er bare sludder, det er da mange som har et mye lenger rulleblad enn dette uten at man kommer med «bortforklaringen» psykisk syk og i min verden ser noen tilfeller ut til å trigge den forklaringen oftere enn ellers.
Du har jo en kjent vinkling på det med innvandring og våre nye landsmenn så jeg er ikke overrasket. Og det er heller ingen bortforklaring, men når mannen har en lang historikk med knivstikking, vold og narkotika helt i fra ungdomsårene så er det noe som har sviktet.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.509
Antall liker
9.256
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Randi Rosenquist er en dame med meninger. Betraktningene her er generelle og ikke spesielt for tragedien i natt.

– Mange adferdsforstyrrede, unge menn blir oppfattet som umulige istedenfor som mulig syke. Det sier Randi Rosenqvist, én av Norges fremste rettspsykiatere.
Rosenqvist forteller at hun ser en del unge menn som fremstår som adferdsforstyrret, truende og usammenhengende.
De får dårlig psykiatrisk utredning fordi de blir oppfattet som umulige istedenfor mulig syke, sier hun.
Rosenqvist er bekymret for psykiatriens kapasitet og mulighet til å utrede folk som er adferdsforstyrret.

Randi Rosenqvist satt i Den rettsmedisinske kommisjon fra 1988 til 2009. De seks siste årene var hun kommisjonens leder. Året hun gikk av som leder, ga hun ut boken Rettspsykiatri: en introduksjon.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.266
Antall liker
1.168
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Man kan jo dra en parallell til Kongsberg saken der alle instanser, både psykiatrien og politiet har sviktet, men det er bare den syke som ble straffet - riktig nok med bare 3 år tvunget helsevern, foreløpig .... Ordføreren var raskt på pletten med å si at nå er vi ferdig med saken. Jeg må spy !

En annen sak er diskusjonen etter skoleskyting i USA og våpen lover. I Norge har vi strenge lover men det hindret ikke karen å skaffe både et håndvåpen og et automat våpen...

Og nå har han fått oppnevnt en ny advokat, en kjendis advokat - Elden. Da blir det vel en ny 10 millioners rettssak - må spy igjen..
 
Sist redigert:

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.254
Antall liker
9.078
Du har jo en kjent vinkling på det med innvandring og våre nye landsmenn....
Den der er litt interessant. Kjenner også et par med «kjent vinkling» som snakker høyt og har et kraftig ordbruk når de snakker/«diskuterer» temaet. Men de bruker også de samme ordene på det samme volumet når de snakker om skeive så jeg vet om noen som jeg er sikker på forholder seg helt rolige i dag.
 
Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.718
Antall liker
13.207
Man kan jo dra en parallell til Kongsberg saken der alle instanser, både psykiatrien og politiet har sviktet, men det er bare den syke som ble straffet - riktig nok med bare 3 år tvunget helsevern, foreløpig .... Ordføreren var raskt på pletten med å si at nå er vi ferdig med saken. Jeg må spy !

En annen sak er diskusjonen etter skoleskyting i USA og våpen lover. I Norge har vi strenge lover men det hindret ikke karen å skaffe både et håndvåpen og et automat våpen...

Og nå har han fått oppnevnt en ny advokat, en kjendis advokat - Elden. Da blir det vel en ny 10 millioners rettssak - må spy igjen..
Tja, det er jo på en måte det liberale samfunn som blir angrepet. Det er også det samme liberale samfunn som protesterer (i stor grad med rette) mot all mulig tvang, «føre var» og lignende tankegang. Det er stort sett et betydelig misforhold mellom hva man mener i forkant og harmen i etterkant.

Personlig finner jeg sakskomplekset relativt lite interessant. Å bli plaffet ned uten videre grunn et så langt nede på listen over risiko man er utsatt for i Norge at det nok er høyst begrenset hvor lang man bør gå for å redusere risken enda mer - om det i det hele er mulig.

Risikoen for å bli tilfeldig offer for dødelig vold var tilnærmet null i forbigårs og den er fortsatt omtrent null. Denne gangen var det høyst sannsynlig skeive som var målet, neste gang er det sikkert noe annet eller ingen åpenbar motivasjon i det hele. Ingen vits å legge for mye i det.

Det er ingen grunn for å være redd for å bevege seg i Oslo sentrum.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Det er for tidlig å fastslå om dette var spesifikt rettet mot en gruppe. Men for meg kan det synes som om at når han først skulle velge et sted, kunne han like gjerne ta denne baren. Islamister er ikke glad i skeive folk eller Pride bevegelsen. For å si det mildt. IS moret seg med å kaste homofile ut fra høye bygninger. Men nå får vi vel en unison fordømmelse fra fremstående imamer og muslimer?
 

kjellbjarne

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2008
Innlegg
5.112
Antall liker
3.645
Torget vurderinger
4
Er nok dessverre ikke sludder, hvis du ser statistikk så er de fleste drap (breivik unntak) Leif Gw er drit smart, men det første han går etter er
Randi Rosenquist er en dame med meninger. Betraktningene her er generelle og ikke spesielt for tragedien i natt.

– Mange adferdsforstyrrede, unge menn blir oppfattet som umulige istedenfor som mulig syke. Det sier Randi Rosenqvist, én av Norges fremste rettspsykiatere.
Rosenqvist forteller at hun ser en del unge menn som fremstår som adferdsforstyrret, truende og usammenhengende.
De får dårlig psykiatrisk utredning fordi de blir oppfattet som umulige istedenfor mulig syke, sier hun.
Rosenqvist er bekymret for psykiatriens kapasitet og mulighet til å utrede folk som er adferdsforstyrret.

Randi Rosenqvist satt i Den rettsmedisinske kommisjon fra 1988 til 2009. De seks siste årene var hun kommisjonens leder. Året hun gikk av som leder, ga hun ut boken Rettspsykiatri: en introduksjon.
Hun klarer å provosere breivik, han er jo syk da
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.266
Antall liker
1.168
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Og du setter likhetstegn mellom uføretrygdet og idiot?
Det her jeg ikke sagt. Det jeg sier er om du er helt ok og 42 da er du ikke uføretrygdet, da skal du være arbeidssøkende.
 
Sist redigert av en moderator:

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.762
Antall liker
716
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Man må kanskje sette seg inn i og se hva som er årsaken til at folk oppsøker ekstreme miljøer. Jeg tror det er menn som faller utenfor eller blir holdt utenfor det sosiale samfunnet. De finner ingen steder de passer inn.
Når man opplever nederlag gang på gang på gang i forhold til den høye standarden som kreves for å lykkes, eller finne sin plass i det sosiale hierarkiet.
Man får ikke fast jobb, man får ikke dame og har ikke råd til eget sted å bo osv.
Dette kan føre til et ønske om hevn. Så oppsøker man ekstreme miljøer for å rettferdiggjøre "hevnen"
Jeg er kanskje litt tåkete her, men prøver å tegne opp en hypotese.
 

kjellbjarne

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2008
Innlegg
5.112
Antall liker
3.645
Torget vurderinger
4
Denne karen er jo utenfor pst, at han våkner etterhvert er en ting....huff
 

Fivus

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.01.2020
Innlegg
804
Antall liker
570
Torget vurderinger
2
Det er for tidlig å fastslå om dette var spesifikt rettet mot en gruppe. Men for meg kan det synes som om at når han først skulle velge et sted, kunne han like gjerne ta denne baren. Islamister er ikke glad i skeive folk eller Pride bevegelsen. For å si det mildt. IS moret seg med å kaste homofile ut fra høye bygninger. Men nå får vi vel en unison fordømmelse fra fremstående imamer og muslimer?
Men hvorfor ikke velge selve Pride markeringen dagen etter?
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.119
Antall liker
3.889
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
I Norge har vi strenge lover men det hindret ikke karen å skaffe både et håndvåpen og et automat våpen...
Det er relativt enkelt å få ervertillatelse på håndvåpen. Heilautomatisk: nix.

Men, nå er det også uttalt at dette er uregistrerte våpen som er brukt.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Grusomt, dette også..Liten vits i å prøve å analysere det for ufaglærte, da grunner osv er gjerningsmannens egne. Og det tar tid for rettsvesenet å behandle det. Men legg gjerne merke til at tallet 22 er tilstede her også- som i 220711..🙁 Vi er nå i 2022. Og hvor mye er det delt på 2? Minner også om en viss septemberdag i NYC, 2001. Nostradamus all over again…Jeg er absolutt ikke konspiratist, men dette er vel drøyt, altså..😡 To drept, 21 skadde..😈🤬🙁

Ang. grunner til- og alder på- uførepensjonister: Det HAR ingen alder. Det beror helt og fullstendig på FORUTSETNINGER, GRAD AV UFØRHET OG EVT HANDICAP😡🤢🤬 Den diskusjonen og holdninger derom passer seg ikke her. Det veit vi som er født med funksjonshemming ALT om..Vi forholder oss til det absolutt hele livet, og er vant til at evt hjelpemidler eller problemer vi måtte ha for hånden avgjør hvordan funksjonsfriske ser på oss. Men det der er diskriminering, og det finner vi oss ikke i.
 
Sist redigert:

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.271
Antall liker
2.508
Torget vurderinger
1
Du har jo en kjent vinkling på det med innvandring og våre nye landsmenn så jeg er ikke overrasket. Og det er heller ingen bortforklaring, men når mannen har en lang historikk med knivstikking, vold og narkotika helt i fra ungdomsårene så er det noe som har sviktet.
Når man er fullstendig faktaresistent og dobbeltmoralsk blir selvsagt slike hendelser vanskelig å håndtere.

Og med sin lange historikk hvor mange år hadde denne hardbarka kriminelle sonet?

Hykleriet tar ingen ende hverken hos pressen eller hos politiker, deres trang til å beskytte steinalder ideologien islam er jo smått fascinerende og hadde det ikke vært så alvorlig kunne man bare ledd av det, men dette er ren gift for et moderne liberalt samfunn. Og om ikke dette vært så viktig hadde jeg ikke giddet, men for folk som ikke er fullstendig ignoranter er det ikke ukjent hvordan homofili blir behandlet der muslimer er i flertall, men klart alle disse holdningene endres straks de er over grensen og har fått ett Norsk pass.

Hvor er snakket om oppgjør med holdningene bak og flokken som løfter disse frem, uttalelsene nå går i helt andre retninger.

Tro hvem som sa hva når?

Har ikke noe med religion å gjøre
Ingen andre enn den eller de som sto bak angrepet, er ansvarlig for det som skjedde.
Dersom vi skal komme videre er det på høy tid at vi nå får et bredt anlagt oppgjør med de holdninger i vårt samfunn som terroristen hentet næring fra da han begikk sin udåd. Dette oppgjøret må ledes av konservative politikere som selv har deltatt i kritikken mot Ap og AUF
Det er viktig at samfunnet erkjenner at det står politiske motiver bak Breiviks ugjerninger. Derfor er vi best tjent med at han dømmes å være tilregnelig i morgen
Vi skulle vise gjerningsmannen og de som sympatiserte med ham, at vi stod last og brast om våre verdier
at det behøvdes et oppgjør med «tankegodset».
Dersom masseskytingen i Oslo natt til lørdag var islamistisk terror, må vi være tydelige på at ingen andre enn den som stod bak angrepet, er ansvarlig
Og kunne noe slik blitt publisert om ABB?

 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.509
Antall liker
9.256
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Når man er fullstendig faktaresistent og dobbeltmoralsk blir selvsagt slike hendelser vanskelig å håndtere.

Og med sin lange historikk hvor mange år hadde denne hardbarka kriminelle sonet?

Hykleriet tar ingen ende hverken hos pressen eller hos politiker, deres trang til å beskytte steinalder ideologien islam er jo smått fascinerende og hadde det ikke vært så alvorlig kunne man bare ledd av det, men dette er ren gift for et moderne liberalt samfunn. Og om ikke dette vært så viktig hadde jeg ikke giddet, men for folk som ikke er fullstendig ignoranter er det ikke ukjent hvordan homofili blir behandlet der muslimer er i flertall, men klart alle disse holdningene endres straks de er over grensen og har fått ett Norsk pass.

Hvor er snakket om oppgjør med holdningene bak og flokken som løfter disse frem, uttalelsene nå går i helt andre retninger.

Tro hvem som sa hva når?















Og kunne noe slik blitt publisert om ABB?

Han hadde sonet alt for lite, men skal det endres så ser det ut til at beviskravet i straffesaker må reduseres.
(Knivstikking på nattklubb for mange år siden hvor påtalemyndigheten slet med å bevise at det var han som brukte kniven)
Og det er selvfølgelig slik at religiøs / rasistisk fundamentalisme ikke gjør en person utilregnelig.

Debatten burde egentlig koke ned til om hvordan rettssystemet skal uthøve sin virksomhet.
Hvor mye skal dette vektlegges;
1. Samfunnssikkerhet.
2. Straff
3. Behandling.

Hvordan et demokrati skal beskytte seg mot fundamentalistiske krefter er vanskelig.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.266
Antall liker
1.168
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
så det er vel forklaringen på hvorfor han gjorde det han gjorde.
Det var et svar på posten over... der det stiltes spørsmål ved at politiet, som kjente han fra før, nevne at psykisk syke kunne være en bakenforliggende årsak. Er du alvorlig psykisk syk er du ikke arbeidsfør. Du vrenger på det her.

Har vært psykisk syk og jobbet 50% og det var bare så vidt det gikk - helt gåen etter en dag, og tilbragte resten av dagen på sofaen. Men det er dog bedre enn alternativet som er nesten ikke eksisterende.... Takket være fleksible arbeidsgiver og bedriftslege og bedrifts psykolog kom jeg gjennom det ganske raskt. Har du ikke det sliter du og da er vel samfunnets alternativ uføretrygd - så er de kvitt deg :rolleyes:
 
Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.603
Antall liker
10.133
Når man er fullstendig faktaresistent og dobbeltmoralsk blir selvsagt slike hendelser vanskelig å håndtere.

Og kunne noe slik blitt publisert om ABB?
Garantert ikke.






osv. ad absurdum.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.067
Antall liker
16.909
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Jeg vet om eldre og svært religiøse som ikke tar totalt avstand til ABB og hans grusomme handlinger. Disse er ikke ekstremister og ville aldri gjort slike ting selv, men de har holdninger som ikke er langt unna ABB, dessverre.

Jeg er redd det finnes støtte i deler av det muslimske miljøet for helgens handlinger uten at de er ekstremister, dessverre.

Mitt forhold til religion er at det er en pest, dessverre.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.412
Jeg vet om eldre og svært religiøse som ikke tar totalt avstand til ABB og hans grusomme handlinger. Disse er ikke ekstremister og ville aldri gjort slike ting selv, men de har holdninger som ikke er langt unna ABB, dessverre.

Jeg er redd det finnes støtte i deler av det muslimske miljøet for helgens handlinger uten at de er ekstremister, dessverre.

Mitt forhold til religion er at det er en pest, dessverre.
Disse eldre og svært religiøse kristne er ikke så veldig glade i Pride heller, så da blir det smått ironisk at det er en muslim som bestemmer seg for å "rydde" litt.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.509
Antall liker
9.256
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Disse eldre og svært religiøse kristne er ikke så veldig glade i Pride heller, så da blir det smått ironisk at det er en muslim som bestemmer seg for å "rydde" litt.
Det er klare likhetstrekk mellom svært religiøse mennesker uavhengig av om de er kristne, muslimer, jøder, sikher eller hinduer.
Unntaket må være buddhister, se bort i fra hva noen av de såkalte buddhistene driver med i Myanmar. Disse er ikke buddhister......
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.271
Antall liker
2.508
Torget vurderinger
1
Garantert ikke.






osv. ad absurdum.


Tja muligens jeg tar delvis feil, men detaljene i språket er viktig den artikkelen jeg visser til har en ganske klar vinkling, den går på at stakkaren hadde en vanskelig oppvekst og mer enn hentyder at det ligger psykiske problemer bak gjerningen.



Man kan vel ikke si at denne vinklingen er den samme «Moren til Anders Behring Breivik mente han var ond og ute etter å ødelegge henne.»
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.603
Antall liker
10.133
Det er klare likhetstrekk mellom svært religiøse mennesker uavhengig av om de er kristne, muslimer, jøder, sikher eller hinduer.
Unntaket må være buddhister, se bort i fra hva noen av de såkalte buddhistene driver med i Myanmar. Disse er ikke buddhister......
Ekstremisme har en rekke utgangspunkt, men har man først endt såpass opp i bakevja, viser det seg at både "argumenter", verdenssyn og virkmidler er ganske så like, uansett om det kommer fra høyre, venstre, Gud, Allah eller dyr i bur, har du først valgt bort rasjonell tankegang, er veiene fram til rå ekstremisme helt parallelle.
 
Sist redigert:

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.067
Antall liker
16.909
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Det er nok store likheter i religioner. Utad er det viktig å stå frem og ta avstand og renvaske sin religion. Men hva som skjer innad er noe annet. En ting som går igjen i religioner er synd. En skal ikke utøve synd, og en risikere å dømmes til evig fortapelse. Og med holdninger om at homofili er synd, så er egentlig resultatet gitt.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.603
Antall liker
10.133
Tja muligens jeg tar delvis feil, men detaljene i språket er viktig den artikkelen jeg visser til har en ganske klar vinkling, den går på at stakkaren hadde en vanskelig oppvekst og mer enn hentyder at det ligger psykiske problemer bak gjerningen.



Man kan vel ikke si at denne vinklingen er den samme «Moren til Anders Behring Breivik mente han var ond og ute etter å ødelegge henne.»
"Fjerndiagnostiseringen" av Breivik inneholder den dag i dag ca. 1000 ganger flere analyser og forklaringer enn du noensinne kommer til å få se omkring den taperen som nå har latt sin galskap gå ut over sakesløse.




osv. ad absurdum.

Så du tar ikke delvis feil, du tar fullstendig feil. Detaljene i språket i ganske mange artikler påpeker at vanskeligheter i oppveksten er en del av et stort forklaringsbilde også for ABB. Og sånn er det alltid. Slike handlinger oppstår ikke et vakuum, det er alltid en historie bak slik fullstendig utolererbare handlinger. Poenget er at det aldri fjerner ansvaret for handlingene, med mindre vedkommende er fullstendig psykotisk, og derigjennom har mistet kontakten med virkeligheten. Bakgrunnen kan gi deler av en forklaring, men ikke mer enn det.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.271
Antall liker
2.508
Torget vurderinger
1
"Fjerndiagnostiseringen" av Breivik inneholder den dag i dag ca. 1000 ganger flere analyser og forklaringer enn du noensinne kommer til å få se omkring den taperen som nå har latt sin galskap gå ut over sakesløse.




osv. ad absurdum.

Så du tar ikke delvis feil, du tar fullstendig feil. Detaljene i språket i ganske mange artikler påpeker at vanskeligheter i oppveksten er en del av et stort forklaringsbilde også for ABB. Og sånn er det alltid. Slike handlinger oppstår ikke et vakuum, det er alltid en historie bak slik fullstendig utolererbare handlinger. Poenget er at det aldri fjerner ansvaret for handlingene, med mindre vedkommende er fullstendig psykotisk, og derigjennom har mistet kontakten med virkeligheten. Bakgrunnen kan gi deler av en forklaring, men ikke mer enn det.


At man etter mer enn 10år finner mange som mener mye om saken er da ingen bombe, det som er fakta er at ABB ikke ble funnet utilregnelig etter ett vist press om at han måtte være tilregnelig for å ta ett oppgjør med holdningene bak, stikk motsatt av det man vil se nå, her går man for utilregnelig for å unngå å adressere holdningene bak.
 
S

Spyd

Gjest
Er redd for at det er enda en som sikkert blir funnet utilregnelig. Mvh Spyd
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.603
Antall liker
10.133
At man etter mer enn 10år finner mange som mener mye om saken er da ingen bombe, det som er fakta er at ABB ikke ble funnet utilregnelig etter ett vist press om at han måtte være tilregnelig for å ta ett oppgjør med holdningene bak, stikk motsatt av det man vil se nå, her går man for utilregnelig for å unngå å adressere holdningene bak.
Sjekk datoene på noen av de innleggene. Om du vil kan jeg finne et hav av slike fra perioden rett etter Utøya-terroren.
Og om du skulle ha glemt det, så var tilregnelighet det største diskusjonstemaet omkring ABB, også.

Hva er din motivasjon for å hevde at denne saken er annerledes eller spesiell i språkføringen fra presse og myndigheter, har du stilt deg selv det spørsmålet? I alle slike tragiske saker finnes en bakgrunn som kan gi et snev av forklaring til hva som får folk til å gjøre sånne fullstendig forferdelige handlinger. Det er det samme denne gangen, og pressens oppgave er å grave opp sånt.



Merk at når det gjelder ekstremisten Arfan Bhatti, har aldri tilregnelighet vært en del av sakskomplekset, den mannen vet hva han gjør.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.603
Antall liker
10.133
Er redd for at det er enda en som sikkert blir funnet utilregnelig. Mvh Spyd
I så fall, er det sikkert ganske mye i det. Det rekker ikke å bare si det, uten noen form for dekning. For øvrig er ikke psykologi eksakt vitenskap, så det er svært vanskelig å være sikker i sin sak. Men vi skal ikke fengsle syke mennesker i dette landet.
 
Topp Bunn