Jeg - en idiot!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    larkus

    Gjest
    Du er for sent ute Baluba. Jeg har allerede kjøpt den for kr.29.-
    Men jeg kan videreselge den til deg for kr. 900.- dersom du er interessert ;D ;D

    mvh
    larkus
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    larkus skrev:
    Du er for sent ute Baluba. Jeg har allerede kjøpt den for kr.29.-
    Men jeg kan videreselge den til deg for kr. 900.- dersom du er interessert ;D ;D

    mvh
    larkus
    Du er et skikkelig rævholl med lars_erik nå, men det er en grei deal. Og l_e: Jeg sender den en hundrelapp og "Stop Making Sence" på DVD når jeg mottar Puccinien.

    Anekdote: Jeg ble i sin tid tilbudt jobb i et italiensk konsulentfirma som ble eid av Puccinis sønnesønn. Han døde før jeg fikk svart nei, og firmaet gikk belly up. Men hadde jeg takket ja, så hadde jeg blitt kollega av skuespilleren Mario Girotti (Terence Hill), som jobbet på Napoli-kontoret. Så egentlig er det jeg som er den moralske eieren av en Puccini. ;D
     

    vta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    352
    Antall liker
    6
    baluba skrev:
    Men hadde jeg takket ja, så hadde jeg blitt kollega av skuespilleren Mario Girotti (Terence Hill), som jobbet på Napoli-kontoret.
    Fullstendig OT selvfølgelig, men spørsmålet ligger da i dagen; hadde du i så fall vært Bud Spencer? :eek:
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.974
    Antall liker
    19.834
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    baluba skrev:
    larkus skrev:
    lars_erik skrev:
    larkus skrev:
    Rektor skrev:
    Jeg har en ny fjernkontroll til cd-spilleren som forbedrer lydkvaliteten betraktelig.

    Mvh
    Hå nei du! Så lettlurte er vi nok ikke her på hfs ;D

    mvh
    larkus
    Kan ikke se å ha mottatt kr 29,-
    Du vil kanskje ta det på avbetaling? 8)
    Overfører 29 innbilte kroner prompte :)

    mvh
    larkus
    lars_erik: De jævlene prøver å lure deg. Tenke seg til, å forsøke å svindle en gammel krok med for svake briller til å selge arvesølvet for knapper og glansbilder. Tullebukkene trenger ikke komme her, sålenge baluba passer på. Jeg tar kål på hele dealen og gir deg 900 kroner kontant! Du må jo ha råd til en BD-spiller etter handelen.
    ;D

    Hørte du det, larkus?
    Prøver du å lure meg? :mad:
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.974
    Antall liker
    19.834
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    vta skrev:
    baluba skrev:
    Men hadde jeg takket ja, så hadde jeg blitt kollega av skuespilleren Mario Girotti (Terence Hill), som jobbet på Napoli-kontoret.
    Fullstendig OT selvfølgelig, men spørsmålet ligger da i dagen; hadde du i så fall vært Bud Spencer? :eek:
    Ja, nå er vi spent ;D
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    vta skrev:
    baluba skrev:
    Men hadde jeg takket ja, så hadde jeg blitt kollega av skuespilleren Mario Girotti (Terence Hill), som jobbet på Napoli-kontoret.
    Fullstendig OT selvfølgelig, men spørsmålet ligger da i dagen; hadde du i så fall vært Bud Spencer? :eek:
    Ja, nå er vi spent ;D
    Jeg har faktisk ikke tenkt tanken før, men når dere først nevner det - slettes ikke umulig. Det er bare å innse at omfanget i alle fall er mer i den retningen, enn den motsatte. ::)
     
    L

    larkus

    Gjest
    lars_erik skrev:
    Hørte du det, larkus?
    Prøver du å lure meg? :mad:
    Føler at jeg står til knehasene i trøbbel nå..................
    Jeg tror jeg sender den tilbake uten å kreve kjøpesummen refundert.
    Kan jeg sende den med e-post, lars_erik?
    Mvh
    larkus
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.246
    Antall liker
    4.881
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Espen R skrev:
    vredensgnag skrev:
    At folk innen HiFi er rare nevrotikere som er ute etter uhørbare tekniske forskjeller som de kan bygge et "produkt" på.

    Nei - det er ikke "direkte feil" fordi han påstår det. Avspillingen skjer jo ikke i avlesingen - det er dette mange har det så slitsomt med å forstå når det gjelder CD-mediet.
    Det er jitter det her snakkes om.

    Og ulike drivverk leser ulikt og produserer ulikt jitternivå.
    Ser ikke vekk fra at det kan være noe i det.

    For et par år siden pratet jeg med en kar som da var midt oppe i utviklingprosessen for en CD-spiller hos en kjent og respektert produsent. På et tidspunkt hadde de bestemt seg for å bytte drivverk (fra Sony til Phillips, tror jeg det var) og opplevde til sin forbløffelse at spillerprototypen nå låt annerledes. Ingeniørene vred seg ikke i latter. De rev seg i håret.

    Jeg har desverre ikke fått spurt om de noen gang kom til bunns i hva som egentlig var forskjellen.
     

    Music4all

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Innlegg
    1.329
    Antall liker
    7
    larkus skrev:
    Anonym skrev:
    lars_erik skrev:
    BT skrev:
    lars_erik skrev:
    dCS Puccini selges for 17,50,-!
    17 kroner og femti øre? Hvor?
    Spiller jo ikke noe bedre enn enn en Sony eller Cambridge, har jeg blitt opplyst...

    Du har vel bare blitt opplyst at drivverket gir ut akkurat de samme dataene som en Sony eller Cambridge.....
    Såvidt jeg vet, sitter det en DAC og et analogtrinn av hinsides høy kvalitet i Puccinien. Og disse bestemmer lydkvaliteten.
    Jeg tror jamen jeg øker mitt bud til 29 kroner. En slik sjanse som dette er nok "once in a lifetime" ;)

    mvh
    larkus
    Hmm, uten sammenligning forøvrig så ga jeg HELE 35 blanke norske kroner for min DCD 2560 i en bruktsjappe, faktisk ;D ;D ;D men totalt har den vel kosta meg ca. 3500 K for service hos Dalens og bytte av nettbrønn og kabel som jeg monterte selv :) Nyprisen var 4000 hos Klubben forøvrig ;) Innmaten gir definitivt et MYE mer solid inntrykk enn NN ja, bare vekta på 10 solide kg sier jo en del, og storebroren DCD 3560 veier forøvrig 20 kg ;D

    Mvh :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.871
    Antall liker
    21.882
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    TL skrev:
    vredensgnag skrev:
    Ganske fornøyelig at "sannhetsvitnet"(cambridge dvd89) også er mer eller mindre modifisert billig OEM innmat i pen innpakning til høyere pris.
    Yeah. Min avgikk ved døden for et par ukes siden. Den kostet meg sanseløse 2300,- for fire år siden, men gutta brukte opp spindelmotoren, s.k. heavy rotation. Erstatteren er en Panasonic BD-spiller til 1100,-. Greit å slippe å betale for SACD-lisens og analogutganger, egentlig.
    NN kan jo ikke levere bilde engang, med mindre man henter analog video fra et kort innvendig.
     
    N

    nb

    Gjest
    Valentino skrev:
    NN kan jo ikke levere bilde engang, med mindre man henter analog video fra et kort innvendig.
    NN har HDMI inni om jeg ikke husker helt feil.
     

    ansepe74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    vredensgnag skrev:
    Det er det forjævlige med digitale medier - og det er årsaken til at det er så enkelt å overføre slike, gjennom mange ledd og ulike komponenter, uten at noe skjer med signalet -- inntil det pakkes ut.
    Uansett så er signalet såpass følsomt for støy, så om man ikke har noe galvanisk skille el.. så er man iallefall etter mine erfaringer ganske så doomed :)

    ...men har jo hørt ordet "placebo" før... so give it to me :D
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Jeg har hørt den omtalte spilleren et par minutter i et oppsett til over en million hos Roald Mikkelsen, er vel et par år siden nå eller så. Hørte et korverk, tror det er spor 10 fra Opus 3 Showcase. Dette er en SACD, som jeg har selv og kan spille av i min Ayre- spiller som kan avspille SACD. Spiller NN kan ikke spille av SACD og spilte bare av cd- laget. Likevel husker jeg at jeg ble enormt imponert. Det var glassklart og ultrarealistisk det jeg hørte. Særlig dybdeperspektivet imponerte, med klart definerte "lag" bakover (Den gang hadde jeg aldri hørt noe anlegg på samme nivå før.)

    Jeg spilte dette av (SACD- versjonen) på mitt eget anlegg (med Edge- forsterker) for en uke siden..det kunne minne om det jeg hørte den gangen hos Roald, men jeg holder en knapp eller to på at det jeg hørte hos Roald var strået hvassere (Jeg tør ikke uttale meg for bastant siden jeg her må grave litt i hukommelsen..)

    Tviler på at en DVD- spiller til 1500 hadde klart det samme. Ikke at jeg har hørt en DVD- spiller til 1500 da..
     
    L

    larkus

    Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    Tviler på at en DVD- spiller til 1500 hadde klart det samme. Ikke at jeg har hørt en DVD- spiller til 1500 da..
    Det var en DVD-spiller til 1500 du hørte på ;D Etter det som kom fram i den første Edge-tråden er det vel ikke gjort noe som helst med hverken strømforsyning eller resten av elektronikken i spilleren. Kun trafoen er kvassere enn originalt ser det ut som.

    mvh
    larkus
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Det låt i hvert fall sabla bra det jeg hørte.
    Hvilken DVD- spiller er det da om jeg tør spørre?
    I så fall kjøper jeg den for å erstatte min nesten 10 år gamle Sony DVP-S9000ES.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    Det låt i hvert fall sabla bra det jeg hørte.
    Hvilken DVD- spiller er det da om jeg tør spørre?
    I så fall kjøper jeg den for å erstatte min nesten 10 år gamle Sony DVP-S9000ES.
    Er visst en Pioneer DVD spiller... Så det er bare å løpe å kjøpe ;D
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Ja Pioneer kan tydeligvis sine ting...tror Ayre- spilleren min til 60 000 inneholder et Pioneer cd- rom- drev faktisk..
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Kule-Trygve skrev:
    Ja Pioneer kan tydeligvis sine ting...tror Ayre- spilleren min til 60 000 inneholder et Pioneer cd- rom- drev faktisk..
    En Pioneer "universal transport" er det visstnok.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    Ja Pioneer kan tydeligvis sine ting...tror Ayre- spilleren min til 60 000 inneholder et Pioneer cd- rom- drev faktisk..
    De hadde jo Stable Platter System, som går for å være et svært godt drivverk.
    Legato Link teknologien deres var interessant, men låt litt krass i mine ører.
     

    TL

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.08.2002
    Innlegg
    89
    Antall liker
    10
    Valentino skrev:
    TL skrev:
    vredensgnag skrev:
    Ganske fornøyelig at "sannhetsvitnet"(cambridge dvd89) også er mer eller mindre modifisert billig OEM innmat i pen innpakning til høyere pris.
    Yeah. Min avgikk ved døden for et par ukes siden. Den kostet meg sanseløse 2300,- for fire år siden, men gutta brukte opp spindelmotoren, s.k. heavy rotation. Erstatteren er en Panasonic BD-spiller til 1100,-. Greit å slippe å betale for SACD-lisens og analogutganger, egentlig.
    NN kan jo ikke levere bilde engang, med mindre man henter analog video fra et kort innvendig.
    Skrev ikke høy pris, men høyere pris. Kostet vel rundt 1000 med Oppo 970HD kabinett når jeg kjøpte den for omtrent 4 år siden. Sikkert det beste pris/ytelse AV kjøpet jeg noen sinne har gjort.
    Heldigvis ingen av oss gikk på en smell og kjøpte den ordentlig dyre varienten av denne spilleren da ;)

    Bruker forresten kun blu-ray spillere som drivverk i begge anleggene mine. Fungerer helt utmerket.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    digiman skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Ja Pioneer kan tydeligvis sine ting...tror Ayre- spilleren min til 60 000 inneholder et Pioneer cd- rom- drev faktisk..
    De hadde jo Stable Platter System, som går for å være et svært godt drivverk.
    Legato Link teknologien deres var interessant, men låt litt krass i mine ører.
    Den spilleren jeg brukte som drivverk tidligere var en Pioneer Stable Platter-modell, og alt jeg har brukt etterpå har vært nedtur. Ikke lydmessig, men mtp feeling og stabilitet. Jeg opplevde aldri leseproblemer med den, uansett tilstand på disk. En deilig spiller, og finner jeg en slik brukt så kjøper jeg den.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.568
    Antall liker
    9.735
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    digiman skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Ja Pioneer kan tydeligvis sine ting...tror Ayre- spilleren min til 60 000 inneholder et Pioneer cd- rom- drev faktisk..
    De hadde jo Stable Platter System, som går for å være et svært godt drivverk.
    Legato Link teknologien deres var interessant, men låt litt krass i mine ører.
    Den spilleren jeg brukte som drivverk tidligere var en Pioneer Stable Platter-modell, og alt jeg har brukt etterpå har vært nedtur. Ikke lydmessig, men mtp feeling og stabilitet. Jeg opplevde aldri leseproblemer med den, uansett tilstand på disk. En deilig spiller, og finner jeg en slik brukt så kjøper jeg den.
    Har to "billige" Wadiaer (en 830 og en 302); og mekanikken på de er en vits i forhold til mekanikken i min PS 06 som nå står på hytta (og som i sin tid kostet meg 5000 kr ny). Når Wadiaen av og til krangler på en disc (og det gjør den; kvaliteten på drivverket er IKKE god) visste jeg at Pioneeren spilte de.

    Nå er "backup" spilleren min en Sony SCD XA 5400 - med en byggekvalitet som får Wadiaene til 2-3 ganger prisen til å fremstå som billig ræl. Når det er sagt; Wadia 302 har lydmessige kvaliteter i mange sammenhenger som jeg foretrekker for (den umodifiserte) Sonyen - men byggekvalitet, komponenter osv i Sonyen gjør at for en ukyndig virker det som det er den som er tre ganger så dyr som Wadiaen, og ikke omvendt. Og ja - jeg har hatt av lokket på alle.

    Edit: det er 302 som har svak mekanikk, se kommentar under.Synd at Pioneer stoppet produksjonen av sine gode drivverk.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Kule-Trygve skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Ja Pioneer kan tydeligvis sine ting...tror Ayre- spilleren min til 60 000 inneholder et Pioneer cd- rom- drev faktisk..
    En Pioneer "universal transport" er det visstnok.
    I Edge sitter det en Denon DVD.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.246
    Antall liker
    4.881
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    digiman skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Ja Pioneer kan tydeligvis sine ting...tror Ayre- spilleren min til 60 000 inneholder et Pioneer cd- rom- drev faktisk..
    De hadde jo Stable Platter System, som går for å være et svært godt drivverk.
    Legato Link teknologien deres var interessant, men låt litt krass i mine ører.
    Jeg har en Pioneer PD-S901 med Stable Platter, og bruker den egentlig kun når jeg har nye, urippede CDer i hus, og da som transport til ekstern d/a-konverter.

    Analogutgangen på den oppfatter jeg ikke som krass. Tvert i mot er den veloppløst og behagelig å lytte til. Men forøvrig er den påtagelig bassfattig og udynamisk.

    /ot
     
    T

    timc

    Gjest
    Pioneer har laget mange stabile og driftssikre drev, for både DVD og CD.

    Sammenlignet med en del Philips drivverk, som tar kvelden hver blåmandag.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.568
    Antall liker
    9.735
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    coolbiz skrev:
    digiman skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Ja Pioneer kan tydeligvis sine ting...tror Ayre- spilleren min til 60 000 inneholder et Pioneer cd- rom- drev faktisk..
    De hadde jo Stable Platter System, som går for å være et svært godt drivverk.
    Legato Link teknologien deres var interessant, men låt litt krass i mine ører.
    Jeg har en Pioneer PD-S901 med Stable Platter, og bruker den egentlig kun når jeg har nye, urippede CDer i hus, og da som transport til ekstern d/a-konverter.

    Analogutgangen på den oppfatter jeg ikke som krass. Tvert i mot er den veloppløst og behagelig å lytte til. Men forøvrig er den påtagelig bassfattig og udynamisk.

    /ot
    Veloppløst og behagelig er en god beskrivelse av mine erfaringer med min Pioneer også. En god rimelig spiller med fine musikalske kvaliteter, men et stykke igjen til High end. Min Wadia 830 ble en aha opplevelse i sammenheng - og den brukte jo også samme drivverk. Det er 302 som bruker billig Philips - og hvor jeg tidvis har viderverdigheter med CD-lesingen. 830 har ikke stått i anlegget på en stund; derfor denne "slip of memory".
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.052
    Antall liker
    8.306
    Torget vurderinger
    1
    Espen R skrev:
    Dette er direkte feil. (Det er riktig at de har samme data, men lyden er ikke den samme)
    Dette ere jo helt umulig. Dersom dataene er de samme må lyden være lik dersom dataene prosesseres gjennom samme DA converter. Dersom lyden er forskjellig kan ikke dataene være de samme...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.052
    Antall liker
    8.306
    Torget vurderinger
    1
    timc skrev:
    Pioneer har laget mange stabile og driftssikre drev, for både DVD og CD.

    Sammenlignet med en del Philips drivverk, som tar kvelden hver blåmandag.
    Sludder. Jeg har hatt både Pioneer drev (PD-95; toppmodellen) + fire phillips drev; tre av dem absolutt billigste sort - under tusenlappen. Ingen av dem har tatt kvelden. Philipsene vil imidlertid spille ripetete og skadete plater Pioneeren ikke vil.
    Audio Research hevder at de ikke har mottat èn eneste reklamasjon eller reparasjon på eneste CD spiller de har solgt som inneholder Philips Pro drivverk....
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Voff skrev:
    Espen R skrev:
    Dette er direkte feil. (Det er riktig at de har samme data, men lyden er ikke den samme)
    Dette ere jo helt umulig. Dersom dataene er de samme må lyden være lik dersom dataene prosesseres gjennom samme DA converter. Dersom lyden er forskjellig kan ikke dataene være de samme...
    Itte i Hai-Fai Verden, Voff.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Voff skrev:
    Espen R skrev:
    Dette er direkte feil. (Det er riktig at de har samme data, men lyden er ikke den samme)
    Dette ere jo helt umulig. Dersom dataene er de samme må lyden være lik dersom dataene prosesseres gjennom samme DA converter. Dersom lyden er forskjellig kan ikke dataene være de samme...
    Itte i Hai-Fai Verden, Voff.
    Det der at samme datastrøm i samme dac låter likt (med like analoge nedstrøms kretser selvsagt) forutsetter vel at det er data og kun data som passerer inn til dac'en, er det ikke så? Og at det ikke er noe støy av noe slag som havner på primærsiden av den?
    Det er vel ikke helt slik i virkeligheten, er det vel?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Vidar P skrev:
    vredensgnag skrev:
    Voff skrev:
    Espen R skrev:
    Dette er direkte feil. (Det er riktig at de har samme data, men lyden er ikke den samme)
    Dette ere jo helt umulig. Dersom dataene er de samme må lyden være lik dersom dataene prosesseres gjennom samme DA converter. Dersom lyden er forskjellig kan ikke dataene være de samme...
    Itte i Hai-Fai Verden, Voff.
    Det der at samme datastrøm i samme dac låter likt (med like analoge nedstrøms kretser selvsagt) forutsetter vel at det er data og kun data som passerer inn til dac'en, er det ikke så? Og at det ikke er noe støy av noe slag som havner på primærsiden av den?
    Det er vel ikke helt slik i virkeligheten, er det vel?
    Bruk en analogi, Vidar. Er det vann som kommer ut av veggstikket ditt? Det går vann inn i turbinen på kraftverket, men det kommer elektrisitet ut. Tilsvarende med dette som det synes så utrolig vanskelig for mange å forstå: en datastrøm er en datastrøm, som Voff påpeker. Det er simpelthen likt - slik H2O er H2O.

    Så omsettes den i DACen - og det er kvaliteten på denne, og signalbehandlingen i denne, som avgjør hva du hører. Det er simpelthen ikke forskjell på datastrømmen - tenk på det som vann som leverer et moment til turbinen. Den kraften omsettes så til et hørbart signal - og hvordan dette gjøres avgjør kvaliteten på det du hører.

    For å bruke analogien igjen, så ville det vært et problem dersom levert strøm fra en digital kilde gjennom en DAC varierte enormt, som om den slo fra 110-440 og tilbake. Men det ligger som regel og vipper mellom 219.9999999999999 og 220.00000000000001 - om det er variasjon å snakke om. For der ligger dagens jitter.

    Men det er fullt mulig å lage både signature sound og å feilbehandle et signal - noe som gjøres titt som det er. Men ordet feil kan være misvisende, slik forvrengning får oss til å tenke i feil baner - ofte vil man jo gjerne ha en signatur på lyden, og velger denne.
    Og så tror vi at signaturen skyldes at noe har skjedd med datastrømmen før konvertering ... i stedet for å akseptere den enkleste og riktigste forklaringen, at det har skjedd noe i prosesseringen av den.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg klarer allikevel ikke helt å løsrive meg fra tanken om at et elektrisk apparat, enten det er mekaniske drivverk av ymse slag eller en computer for den del, er elektrisk støyfulle miljøer. Noen mye mer enn andre.

    Og at noe av denne støyen uvilkårlig vil ramme dac'en sammen med signalet i en elektrisk digital overføring. Og videre at denne støyen vil påvirke lyden på sekundærsiden av dac'en. Det er iallefall noe av essensen av de forklaringene man får på forskjeller på digitale kilder (utenom jitter selvsagt) rundt om i lesbare formater.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Jeg klarer allikevel ikke helt å løsrive meg fra tanken om at et elektrisk apparat, enten det er mekaniske drivverk av ymse slag eller en computer for den del, er elektrisk støyfulle miljøer. Noen mye mer enn andre.

    Og at noe av denne støyen uvilkårlig vil ramme dac'en sammen med signalet i en elektrisk digital overføring. Og videre at denne støyen vil påvirke lyden på sekundærsiden av dac'en. Det er iallefall noe av essensen av de forklaringene man får på forskjeller på digitale kilder (utenom jitter selvsagt) rundt om i lesbare formater.
    Det er ingen urimelig antakelse. Men det har ikke noe med datastrømmen å gjøre, som du selv nevner skyldes det ev. dårlig skjerming mot påvirkning "utenfra" samt forskjell i sekundær prosessering.

    I en annen tråd linket jeg til Ethan Winer i dag. Han nevnte at jogge-Discman, som jeg eide en av, ble utstyrt med en stor buffer, slik at man skulle kunne løpe med dem uten at musikken hoppet. Så den var ristenøytral, som er en slags ytre påvirkning. Tilsvarende kan man gardere mot andre former for brudd eller forstyrrelse av det konverterte signalet, men informasjonen inn er invariant, dagens avlesingssystemer er simpelthen for pålitelige.

    Men prosesseringene er ikke pålitelige - der må man passe på - mot konstruksjonsfeil, feil-spec, betjeningsfeil og koblingskonflikter.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Støy har ikke noe med datastrømmen å gjøre, vi er helt enige i det, og jeg ser jo selvsagt at en datastrøm er en datastrøm. Det jeg sier er imidlertid at det ikke kun er datastrømmen og behandlingen av denne i dac'en som til sist avgjør hvilken lydkvalitet vi sitter igjen med inn i det analoge utgangstrinnet. Og det var jo de hørbare forskjellene som var temaet om jeg ikke misforsto.

    Det er vanligvis mer mellom datastrøm og jord enn vi liker, og støy er antakelig et nøkkelord til hvorfor det noen ganger er forskjellig enderesultat (lydkvalitet, harde endepunkter) fra forskjellige digitale kilder som gir kliss lik datastrøm inn i samme dac.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Gammel diskusjon det her(om digitallyd), rart å se at noen forstatt tror på dette data-eventyret.
    Hverken drivverk, digitalkabler eller convertere lyder likt, uten at det primært kan spores til avvik i datastrømmen.


    Mvh. RS
     
    T

    timc

    Gjest
    Vidar: Dersom du har støy på primærsiden må du se støyen som en del av datastrømmen, og da blir det forskjell. Dersom datastrømmen inn er lik må nødvendigvis utsignalet også være likt i prinsippet. (forutsatt lik klokke og kontrollkretser).

    Så kan man begynne å snakke om eksemplarvariasjon. Random klokkedrift +++++
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Timc; en elektrisk kobling fra et støyfullt elektrisk miljø til en dac kan sende støy inn i dac'en selv om det ikke er noen datastrøm i øyeblikket den. Poenget mitt er at denne støyen ikke forsvinner i dac'en men ender opp på sekundærsiden som støy- og vrengkomponenter vi helst skulle vært foruten.
     
    T

    timc

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Timc; en elektrisk kobling fra et støyfullt elektrisk miljø til en dac kan sende støy inn i dac'en selv om det ikke er noen datastrøm i øyeblikket den.
    Men da vil jeg si du faktisk har en datastrøm. Dersom den er sterk nok til å lure dacen til at det er ett signal. Dersom ikke vil den med all sansynlighet ikke være kraftig nok til å får dacen til å gjøre feil heller.

    Man kan så klart lage ett oppsett der marginene er ekstremt små, men det ser jeg ikke hensikten med.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det er derfor jeg bruker vann/elektrisitet bildet. Det er to adskilte ting, det ene skaper det andre, men like lite som mineralsammensetningen i vannet påvirker elektrisiteten, så kan ikke slik "støy" påvirke signalet som datastrømmen skaper. Og smitter støy via baner utenom DAC-konverteringen har vi å gjøre med en ganske vill feilkonstruksjon.
    Etter konverteringen kan det skje endringer i signalet, og det gjøres da også i fleng. Bare se på manipuleringen av ut-effekt i forhold til standard, for at "det skal spille høyt."
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn