Alt til hus og bolig Jeg blir forvirret ved kjøp av vaskemaskin med tørketrommel.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg blir forvirret ved kjøp av vaskemaskin med tørketrommel. Vi er bare 2 i huset og ønsker en anbefalt modell.

Har sett på LG, AEG, Electrolux og Samsung... (Miele kanskje litt for dyr!)
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.027
Antall liker
7.629
Sted
Oslo
Har selv en Samsung modell.
1.Deilig å slippe styret med å henge til tørk
2.Drar vanvittig mye strøm
3.Mye som vaskes på 40 tåler ikke tørkingen( strikker i truser/sokker etc spises opp)
4.Har ikke tørke plass ute, og bruker tørk til sengetøy håndklær jeans
5.Ville kjøpt igjen
 

Pittar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.03.2006
Innlegg
91
Antall liker
35
Torget vurderinger
6
Noen av de nyeste Samsung kombi vask/tørk maskinene tar 11 timer fra vask til ferdig tørket, helt sikkert andre fabrikater som har det samme. Nye EU krav til A++++++++. Spør i butikk før du kjøper .
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Jeg har en LG kombimaskin som vasker 12 kg og tørker 8 kg. Er storfornøyd med maskinen, bruker den primært som vaskemaskin men tørkefunksjonen fungerer også bra men den bruker opp mot 5 timer på en tørkesyklus.

Eneste irritasjonsmomentet er det at små barnesokker og tilsvarende kan sette seg mellom belg og dør.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Hvis du har plass i høyden så vil en løsning med separat vaskemaskin og tørketrommel være en mye bedre løsning nesten uansett hva du kjøper.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Uhm.... tror jeg holder meg til komponent, - dvs separate enheter... vask og tørk kan enkelt stables oppå hverandre......
Men da mister man anvendelig benkplass.

Selv om separate komponenter er potensielt bedre er det jo en avveining med tanke på plass versus ytelse og vaskerommet er jo et anvendelig rom til skismøring, sykkelmekking, grovinngang osv.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.391
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Jeg blir forvirret ved kjøp av vaskemaskin med tørketrommel. Vi er bare 2 i huset og ønsker en anbefalt modell.

Har sett på LG, AEG, Electrolux og Samsung... (Miele kanskje litt for dyr!)
Har bare hadt Miéle og det funker som bare det hele tiden,dyrt ja men varer en evighet😁.

O
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.310
Jeg har to gutter som har flyttet ut det siste året. I alle forretninger vi var for å kikke på hvitevarer ble vi frarådet kombimaskinene. Vasker dårlig, tørker dårlig, bruker mye strøm og er treig.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.027
Antall liker
7.629
Sted
Oslo
Pompel og Pilt: "2 spesialister er bedre enn 1 generalist"
Eller tjener bransjen mer på å selge 2 maskiner enn 1?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
Har bare hadt Miéle og det funker som bare det hele tiden,dyrt ja men varer en evighet😁.

Jeg har fem stk tyngre hvitevarer som har røket så lenge jeg har hatt egen bolig. Fordelingen er som følger
- to stk kjøleskap fra Miele. Ene riktig nok etter noe over 10 år, det andre etter ca 2. Det ene frittstående det andre innebygget.
- en oppvaskmaskin fra Miele holdt i ca seks år. Det inkluderer nesten ett år der jeg holdt den noenlunde i live med litt enkel mekking osv, men til slutt var det slutt.
- en stekeovn fra Bosch/Siemens holdt i noe over frem år.
- noen deler løsnet inni kjøkkenmaskinen fra Kenwood. Var forsåvidt en enkel sak å fikse selv når man først kom til, noe som var langtfra enkelt.

Vaskemaskinen fra Miele og tørketrommelen fra AEG (type billig modell) har holdt siden 2006 og går fortsatt fint.

Riktig nok basert på en svært begrenset mengde data, men min peronlige empiri tilsier et visst avvik mellom innbillt og reell kvalitet. Det skal sies at oppvaskmaskinen vår får kjørt seg ganske bra.

Dum som jeg har er både oppvask og ene kjøleskap erstattet med Miele. Første fordi jeg gjorde litt tilpasninger på kjøkkenet for den så ville ha samme modell, den andre fordi jeg fikk nytt på garanti og det er heller ikke helt trivielt å finne noe som passer med frontene jeg allerede hadde.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Det korteste levetid jeg har hatt på noen hvitevarer er 34år.....
Kjøleskapet fra 1986 sa takk for seg....
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.310
Sikkert flott at en vaskemaskin eller lignende fra Miele holder i 30 år eller mer, men det betyr at du har en teknologisk utdatert maskin i 25 år eller mer.....
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.798
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Et problem med kombimaskiner er at de ikke har noen god måte å fjerne lo etter tørking. Så hvis man ikke er oppmerksom, kan man få enormt med lo på penklær om du vasker rett etter en maskin som er tørket.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Har hatt kombimaskin. Aldri mer.
Kjøpte derfor Miele vaskemaskin neste gang. Med skikkelig kapasitet _og_ skikkelig sentrifuge. Og bortimot lydløs utenom når den sentrifugerer.
Med 1600rpm trenger ikke tøyet henge lenge til lufting før det er helt tørt.
Kjøpte tørketrommel også, men den bruker jeg bare to-tre ganger i året, og kunne ha klart meg helt fint uten. Så skulle jeg kjøpt på nytt nå, så hadde jeg fortsatt med Miele vaskemaskin, men ikke kjøpt tørketrommel i det heletatt.
 
Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Spørsmålet er vel litt hvor mye man skal bruke tørketrommel, hvis man baserer seg på bruk av den til hverdags har man sikkert en god businesscase for separate komponenter.

Så er det mer prakk å tømme en kombimaskin for vann og evt lo.

Edit: Jeg bruker sjeldent tørkefunksjonen og sentrifugerer vanligvis med 1600rpm.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Har hatt kombimaskin. Aldri mer.
Kjøpte derfor Miele vaskemaskin neste gang. Med skikkelig kapasitet _og_ skikkelig sentrifuge. Og bortimot lydløs utenom når den sentrifugerer.
Med 1600rpm trenger ikke tøyet henge lenge til lufting før det er helt tørt.
Kjøpte tørketrommel også, men den bruker jeg bare to-tre ganger i året, og kunne ha klart meg helt fint uten. Så skulle jeg kjøpt på nytt nå, så hadde jeg fortsatt med Miele vaskemaskin, men ikke kjøpt tørketrommel i det heletatt.
Høres ut som et fornuftig valg og en bra plan! Tipper jeg går for den.

Eks: Miele med 1600 o/min.

WCF370 WCS
WSF363 WCS
(Det virker som at det er denne modellen som går igjen med litt variasjoner i betegnelsen.)
WWF360 WCS
WEF365 WCS
WEF375 WCS


Forskjellene er vist av kosmetisk art.
 
Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Jeg har to gutter som har flyttet ut det siste året. I alle forretninger vi var for å kikke på hvitevarer ble vi frarådet kombimaskinene. Vasker dårlig, tørker dårlig, bruker mye strøm og er treig.
Jeg jobbet 5 år på Expert på 90-tallet. Da var konklusjonen akkurat som du beskriver, i tillegg til at det var et komplisert produkt med flere feil og kortere levetid. Og i dag er det sabla dyrt å reparere ting. Så med mindre man absolutt må ha en kombimaskin, velg separate produkter.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.027
Antall liker
7.629
Sted
Oslo
Jeg jobbet 5 år på Expert på 90-tallet. Da var konklusjonen akkurat som du beskriver, i tillegg til at det var et komplisert produkt med flere feil og kortere levetid. Og i dag er det sabla dyrt å reparere ting. Så med mindre man absolutt må ha en kombimaskin, velg separate produkter.
Noe har vel skjedd siden 90tallet (ca25 år siden)
og m 5 år reklamasjonsrett, 10 for Miele, bør forbrukeren være bra sikra
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg jobbet 5 år på Expert på 90-tallet. Da var konklusjonen akkurat som du beskriver, i tillegg til at det var et komplisert produkt med flere feil og kortere levetid. Og i dag er det sabla dyrt å reparere ting. Så med mindre man absolutt må ha en kombimaskin, velg separate produkter.
Vet du hva forskjellen er mellom WSF363 WCS og WSF363 NDS ?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.310
Noe har vel skjedd siden 90tallet (ca25 år siden)
og m 5 år reklamasjonsrett, 10 for Miele, bør forbrukeren være bra sikra
Garantier er vel og bra, men slitsomt i lengden når produktet stadig svikter. Du kan også være ganske så sikker på at havariet kommer på en Torsdag, eller like før en storhelg/ferie.
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
Min blir brukt i pendlerleilighet. Bruker komboen vask/tørk til undertøy/sokker etc. Når jeg vasker store ting som håndkler og sengesett er det kun vask som gjelder.
 
C

Cyber

Gjest
Det korteste levetid jeg har hatt på noen hvitevarer er 34år.....
Kjøleskapet fra 1986 sa takk for seg....
Da jeg studerte i 2005 var kjøleskapet 1957-modell. :) Amerikansk-style med åpning via fotpedal.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Her går det i høyden , meget fornøyd med Mieles separate på 10 året. Regner mer å ha dem i 20år til
(Zanussiene før det varte bare i 12år)
F0EA0898-9AFA-4039-8951-46ABC67BB295.jpeg
Min datter kjøpte en brukt Brandt Mini kombi toppmatet som tar minimal plass- ikke plass til noe annet- , ikke noe problem med lang tørketid, kanskje hun er tålmodig ...Men er nok ikke A+++++ miljøvennlig heller.

Obs tørketrommel bør ha kondenser om du ikke kan føre varmluften ut gjennom veggen
 
Sist redigert:

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg har en Miele vaskemaskin som er 35 år og som vasker fortsatt. Den har opplevd 2 voksne og 2 barn. Nå skal den byttes ut.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Sikkert flott at en vaskemaskin eller lignende fra Miele holder i 30 år eller mer, men det betyr at du har en teknologisk utdatert maskin i 25 år eller mer.....
Det gjer ingenting, så lenge det ikkje brukast ekstreme mengder vatn, som vaskemaskina eg har i Portugal - kjøpt i 2003, lite brukt, men når ho brukast går det 60 - 89 liter...
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Har ikke kjøpt enda. Bør jeg ta inn "damp" i valget?

For å få med damp i en Miele maskin, så koster det deretter...
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Mistenker sterkt at Miele ikke er det det engang var......Har relativt nylig sortert ut to Miele tørketromler som forhandler ga opp.... uten å finne logiske feil. Alternativet var å bytte en rekke deler nærmest på gefühl,- og det blir dyrt!! Reservedeler til hvitevarer har rett og slett helt sjuke priser.......
En svigerinne trengte nytt håndtak til et Miele kjøleskap...... 1400kr... smil og vær glad....
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Har ikke kjøpt enda. Bør jeg ta inn "damp" i valget?

For å få med damp i en Miele maskin, så koster det deretter...
Hva skal du oppnå med damp?
Jeg tror jeg har en eller annen funksjon i tørketrommelen min som teoretisk sett kan bruke damp til noe for å "oppfriske" ting som har ligget lenge i skapet. En ren tullefunksjon etter min mening.
Om det er til vasking, så aner jeg ikke hva damp er tiltenkt.

Det jeg derimot har av rare løsninger , er en "twinDOS" greie for selvdosering av vaskemiddel.
Den liker jeg godt.
Kan uansett dosere vaskemiddel på gamlemåten, men for meg med verdens minste bad og dertil lite oppbevaring, så er det flott å faktisk kunne lagre vaskemiddelet inni vaskemaskina hele tiden.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Hva skal du oppnå med damp?
Jeg tror jeg har en eller annen funksjon i tørketrommelen min som teoretisk sett kan bruke damp til noe for å "oppfriske" ting som har ligget lenge i skapet. En ren tullefunksjon etter min mening.
Om det er til vasking, så aner jeg ikke hva damp er tiltenkt.

Det jeg derimot har av rare løsninger , er en "twinDOS" greie for selvdosering av vaskemiddel.
Den liker jeg godt.
Kan uansett dosere vaskemiddel på gamlemåten, men for meg med verdens minste bad og dertil lite oppbevaring, så er det flott å faktisk kunne lagre vaskemiddelet inni vaskemaskina hele tiden.
twinDOS er vel ganske fordyrende greier. Har hørt at flytende midler ikke renser, men legger igjen lukt over tid.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Fordyrende; garantert. Og det tilfører et element som kan feile (doseringspumper som kan tette seg dersom de blir stående ubrukt i lang tid uten å ha blitt skylt rene først)
Men at flytende midler ikke renser kan vel ikke være riktig? Vaskepulveret skal vel inneholde stort sett det samme, bare at det er i tørr form og må blandes ut med vann.
Du forveksler det vel ikke bare med tøymykner?
 
Sist redigert:
Topp Bunn