Jeg ødela FIrst W Aleph"en

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Før du følger Drossel sitt råd ville jeg ha funnet en kabeltrommel/lang skjøyteledning og koblet forsterkeren til. Kabeltrommelen sin kabellengde vil dempe sartstrømmen. Om du får den i gang så prøv å få lyd ut av den. Om alt virker ok, ville jeg økt sikringene til 3,15A som er neste trinn over 2,5A.

Kabeltrommel.jpg
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Som en sammenligning så har min Musical Innovation en 6,3A sikring. Det er med 500VA trafo, og uten soft-start.
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.646
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Min trafo er på 0,47kva- så omtrent det samme som din MA- men jeg har softstart-

denne ampen har jeg brukt i lengre tid og skrudd på og av 100 vis av ganger uten problemer, lurer på om ikke dette preampkneppet har ødelagt noe.

det er treg sikring jeg testet med i kveld.
 

oen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2010
Innlegg
1.792
Antall liker
2.354
Sted
Portugal
Når den har virket tidligere er det ikke smart med større sikringer.

Lever den til noen som har måleutstyr før du ødelegger mere.
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.314
Før du følger Drossel sitt råd ville jeg ha funnet en kabeltrommel/lang skjøyteledning og koblet forsterkeren til. Kabeltrommelen sin kabellengde vil dempe sartstrømmen. Om du får den i gang så prøv å få lyd ut av den. Om alt virker ok, ville jeg økt sikringene til 3,15A som er neste trinn over 2,5A.

Vis vedlegget 353167
Det er tydelig at det er noe galt med forsterkeren, så i mine øyne vil dette trikset kun føre til at flere komponenter rekker å brenne opp før sikringen går.
En forsterker med feil bør startes med en 60W lyspære i serie med trafoen. Den både begrenser startstrømmen og driftstrømmen slik at man kan måle seg frem til feilen uten å svi komponenter.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Ja, ser du har softstart. Mine råd er basert på at du må begynne å feilsøke på en eller annen måte. Det neste du kan gjøre er å koble fra strømmen til forsterkerkortene.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.957
Antall liker
11.365
Sted
Ytterst i havgapet...
Softstarten i FW består vel av et par CL60 NTC motstander, eller surge limiters. Dersom det var en eller flere transistorer, så burde kanskje noen av DC sikringene på kortet gå først, - kanskje. Virker mest som det er noe rundt strømforsyninga.... går begge sikringene på primærsida, eller inntaket???
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.646
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Begge går , de bak til 240v på inntaket ja
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hvis det bare er en 2,5 A sikring ville jeg sætte mindst en 5 A i. Stor trafo mange lytter. Har du tjekket kortslutninger mellem transistorer og kabinet?
Det er en god grunn til verdien på den spesifiserte sikringen.
For stor sikring vil sikkert gi en indikasjon på hvor feilen ligger, men ingen god måte å lokalisere feil på.
Igjen:
Det er trafoen som "napper" i nettet (høy inrush) ved påslag, ikke kondensatorene som sitter etter likeretterbroene.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.957
Antall liker
11.365
Sted
Ytterst i havgapet...
Likevel er det noe galt, når dette har funket tidligere.... antar at en 500VA travo uten softstart trenger minst 5-6A treg, har sjøl hatt problemer med 3,15A på 300VA..
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.646
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Northpole

hørte ikke softstart reelet slo inn i går når den sloknet nei- kanskje reelet er svidd

når jeg tenker meg om tok det kanskje litt unormalt lang tid før det slo inn når jeg fikk fyra forsterkeren i går også.
 

Halair

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2014
Innlegg
1.610
Antall liker
1.719
Sted
Sandefjord
Det er en god grunn til verdien på den spesifiserte sikringen.
For stor sikring vil sikkert gi en indikasjon på hvor feilen ligger, men ingen god måte å lokalisere feil på.
En for stor sikring på noe som tydeligvis har en defekt kan gjerne skape nye feil - så det er ikke noen god måte å gjøre det på nei.

Dra frem et multimeter og sett den på diodemåling og søk etter mulige kortslutninger er mitt tips. Mulig selv med 10 tommeltotter ;)
 

northpole

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.11.2010
Innlegg
650
Antall liker
553
Northpole

hørte ikke softstart reelet slo inn i går når den sloknet nei- kanskje reelet er svidd

når jeg tenker meg om tok det kanskje litt unormalt lang tid før det slo inn når jeg fikk fyra forsterkeren i går også.

Tenkte på muligheten for at releet hadde hengt/sveist seg fast skulle være enkelt å måle:)
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.902
Antall liker
3.228
Hvis det bare er en 2,5 A sikring ville jeg sætte mindst en 5 A i. Stor trafo mange lytter. Har du tjekket kortslutninger mellem transistorer og kabinet?
Det er en god grunn til verdien på den spesifiserte sikringen.
For stor sikring vil sikkert gi en indikasjon på hvor feilen ligger, men ingen god måte å lokalisere feil på.
Igjen:
Det er trafoen som "napper" i nettet (høy inrush) ved påslag, ikke kondensatorene som sitter etter likeretterbroene.
På bagrund af de oplysninger han nu har givet os er helt fejl at sætte større sikring i. Synes nu 2,5 a er meget lidt. Jeg er stadig uenig i din betragtning af at det bare er trafoen som bestemmer inrush.
 

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
440
Antall liker
117
Kan godt være kortsluttning i de store likeretterkondensatorene for den del. Eller hovedbryter.Prøv å sette inn en 3.15 treg og prøv igjen.
 

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
441
Antall liker
173
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Hvis det bare er en 2,5 A sikring ville jeg sætte mindst en 5 A i. Stor trafo mange lytter. Har du tjekket kortslutninger mellem transistorer og kabinet?
Det er en god grunn til verdien på den spesifiserte sikringen.
For stor sikring vil sikkert gi en indikasjon på hvor feilen ligger, men ingen god måte å lokalisere feil på.
Igjen:
Det er trafoen som "napper" i nettet (høy inrush) ved påslag, ikke kondensatorene som sitter etter likeretterbroene.
På bagrund af de oplysninger han nu har givet os er helt fejl at sætte større sikring i. Synes nu 2,5 a er meget lidt. Jeg er stadig uenig i din betragtning af at det bare er trafoen som bestemmer inrush.
Da må du lese deg opp på hvordan en trafo virker ; )
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Å sette inn større sikringer fordi de som allerede er der ryker, høres ut som et ekstremt dårlig råd? Sikringer er jo laget for å ryke når noe er galt, sånn at ikke resten av utstyret skal ødelegges.

Få en med peiling til å gjøre feilsøk før du brenner opp hele forsterkeren!
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.902
Antall liker
3.228
Hvis det bare er en 2,5 A sikring ville jeg sætte mindst en 5 A i. Stor trafo mange lytter. Har du tjekket kortslutninger mellem transistorer og kabinet?
Det er en god grunn til verdien på den spesifiserte sikringen.
For stor sikring vil sikkert gi en indikasjon på hvor feilen ligger, men ingen god måte å lokalisere feil på.
Igjen:
Det er trafoen som "napper" i nettet (høy inrush) ved påslag, ikke kondensatorene som sitter etter likeretterbroene.
På bagrund af de oplysninger han nu har givet os er helt fejl at sætte større sikring i. Synes nu 2,5 a er meget lidt. Jeg er stadig uenig i din betragtning af at det bare er trafoen som bestemmer inrush.
Da må du lese deg opp på hvordan en trafo virker ; )
Og hvis der er kondensatorer nok repræsenterer de en nærmest en kortslutning ved turn on.
 

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
441
Antall liker
173
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Ikke før trafoen begynner å virke.Først nærmest kortslutter primærspolen kursen din.Strømmen gjennom den magnetiserer jernet i trafoen som igjen generer strøm i sekundærspolen.Likeretter er jo i serie med ladelytter og begrenser strømmen endel i andre omgang.Men i første omgang ser ikke belastningen lytter.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.902
Antall liker
3.228
Ikke før trafoen begynner å virke.Først nærmest kortslutter primærspolen kursen din.Strømmen gjennom den magnetiserer jernet i trafoen som igjen generer strøm i sekundærspolen.Likeretter er jo i serie med ladelytter og begrenser strømmen endel i andre omgang.Men i første omgang ser ikke belastningen lytter.
Jamen helt enig det er et samspil mellem trafo og kondiser. Liten trafo og kondiserne udgør ikke så stort problem fordi impedansen er større.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hvis det bare er en 2,5 A sikring ville jeg sætte mindst en 5 A i. Stor trafo mange lytter. Har du tjekket kortslutninger mellem transistorer og kabinet?
Det er en god grunn til verdien på den spesifiserte sikringen.
For stor sikring vil sikkert gi en indikasjon på hvor feilen ligger, men ingen god måte å lokalisere feil på.
Igjen:
Det er trafoen som "napper" i nettet (høy inrush) ved påslag, ikke kondensatorene som sitter etter likeretterbroene.
På bagrund af de oplysninger han nu har givet os er helt fejl at sætte større sikring i. Synes nu 2,5 a er meget lidt. Jeg er stadig uenig i din betragtning af at det bare er trafoen som bestemmer inrush.
Da må du lese deg opp på hvordan en trafo virker ; )
Den forklaringen finnes sikkert på dansk også.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hvis det bare er en 2,5 A sikring ville jeg sætte mindst en 5 A i. Stor trafo mange lytter. Har du tjekket kortslutninger mellem transistorer og kabinet?
Det er en god grunn til verdien på den spesifiserte sikringen.
For stor sikring vil sikkert gi en indikasjon på hvor feilen ligger, men ingen god måte å lokalisere feil på.
Igjen:
Det er trafoen som "napper" i nettet (høy inrush) ved påslag, ikke kondensatorene som sitter etter likeretterbroene.
På bagrund af de oplysninger han nu har givet os er helt fejl at sætte større sikring i. Synes nu 2,5 a er meget lidt. Jeg er stadig uenig i din betragtning af at det bare er trafoen som bestemmer inrush.
Uenig?
Det blir som å påstå at jorden er flat bare fordi Danmark er flatt.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.902
Antall liker
3.228
Hvis det bare er en 2,5 A sikring ville jeg sætte mindst en 5 A i. Stor trafo mange lytter. Har du tjekket kortslutninger mellem transistorer og kabinet?
Det er en god grunn til verdien på den spesifiserte sikringen.
For stor sikring vil sikkert gi en indikasjon på hvor feilen ligger, men ingen god måte å lokalisere feil på.
Igjen:
Det er trafoen som "napper" i nettet (høy inrush) ved påslag, ikke kondensatorene som sitter etter likeretterbroene.
På bagrund af de oplysninger han nu har givet os er helt fejl at sætte større sikring i. Synes nu 2,5 a er meget lidt. Jeg er stadig uenig i din betragtning af at det bare er trafoen som bestemmer inrush.
Uenig?
Det blir som å påstå at jorden er flat bare fordi Danmark er flatt.
Du er et fjols Audiomix
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Min trafo er på 0,47kva- så omtrent det samme som din MA- men jeg har softstart-

denne ampen har jeg brukt i lengre tid og skrudd på og av 100 vis av ganger uten problemer, lurer på om ikke dette preampkneppet har ødelagt noe.

det er treg sikring jeg testet med i kveld.
Prøv å koble ut forsterkerkortene og prøv påslag med bare psu . Der ville jeg begynnt.

Mvh
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Ikke før trafoen begynner å virke.Først nærmest kortslutter primærspolen kursen din.Strømmen gjennom den magnetiserer jernet i trafoen som igjen generer strøm i sekundærspolen.Likeretter er jo i serie med ladelytter og begrenser strømmen endel i andre omgang.Men i første omgang ser ikke belastningen lytter.
@Drossel:
Er du fortsatt uenig?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.957
Antall liker
11.365
Sted
Ytterst i havgapet...
En original FW Aleph har hverken relebasert softstart eller sikringer på forsterkerkortene. Siden dette er en DIY greie, kan det være greit å få servert skjema, - i alle fall over softstartmodulen. Relebasert softstart baserer seg på at motsand i en eller annen form skytes inn i primærkretsen i noen sekunder for så å kobles ut. Dersom det er feil i softstart, hvilken virker veldig sannsynlig, slik at trafoen får direkte nettspenning uten delay, er det ikke noe rart at den blåser både 2 og 3A sikringer. En 500VA toroid trenger nok minst 5-6 A trege sikringer for å overleve startpulsen, som er betydelig større for en toroid enn tradisjonelle E-I trafoer. Om releet normalt slår inn momentant for så å slippe etter noen sekunders delay, eller omvendt, er legio. Noen har vel et skjema eller har bygd maken til denne ??? Impulsstrømmen her er betydelig, ettersom begge sikringer på nettinntaket går.
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.057
Antall liker
2.847
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Siden ampen døde ved påslag av preen: er det vel noe i signalveien mellom inngang og utgang som har blitt grillet og kortsluttet ?
burde kanskje bunkre noen transer ?
 
Topp Bunn