Jeff Rowland

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Blant alle disse flotte Jeff Rowland boksene, er kan hende ikke min lille boks på 2x100W mye å skryte av. Men Jeff Rowland venn er jeg like fullt. I går gjorde en Jeff Rowland modell 102 sin entre på PCrommet. En liten, lett sak som man kan bære i én hånd og som - takket være nærmest null varmeutvikling - ikke krever noe plass. Men som spiller som en liten gud. En vakker dag skal jeg nok teste den mot mine litt større høyttalere - bare for å sjekke.....
     

    x250

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2006
    Innlegg
    758
    Antall liker
    12
    Sted
    porsgrunn
    Hei vurderer sterk å kjøpe et sett med Rowland modell 10 , Er det noen her på forumet som har hørt de. Blir å bytte ut en Pass x250 med ovenevnte blokker. Vet vel ikke helt hvem vei høna vil sparke . Har en rowland pre så de bør jo jobbe greit sammen. Tar i mot all ifo dere måtte ha ;D Mvh Baard.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.656
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Sikkert bra de - aldri lyttet til dem. Model 8 kjenner jeg og det er en virkelig bra sak.
     

    x250

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2006
    Innlegg
    758
    Antall liker
    12
    Sted
    porsgrunn
    bambadoo skrev:
    Sikkert bra de - aldri lyttet til dem. Model 8 kjenner jeg og det er en virkelig bra sak.
    Ja den har jeg prøvd hjemme fikk låne den av et medlem av lauget fungerte veldig bra den :)
     
    C

    Cappuccino

    Gjest
    X-250 skrev:
    Hei vurderer sterk å kjøpe et sett med Rowland modell 10 , Er det noen her på forumet som har hørt de. Blir å bytte ut en Pass x250 med ovenevnte blokker. Vet vel ikke helt hvem vei høna vil sparke . Har en rowland pre så de bør jo jobbe greit sammen. Tar i mot all ifo dere måtte ha ;D Mvh Baard.
    Har bare hørt modell 10 så vidt en gang, men det blir for vagt til å si noe mer bestemt om.
    Vet ellers at folk som hadde modell 10 og erstattet disse med enten 201, 501 eller 302 syntes de nye modellene til Rowland var bedre, ja til og med 201 som jeg selv ikke liker så godt, så det er jo ikke noe godt skussmål for 10´ern.
    Så det kommer vel an på pris. Hadde ikke villet gitt så all verdens for modell 10 nå.
     

    x250

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2006
    Innlegg
    758
    Antall liker
    12
    Sted
    porsgrunn
    Cappuccino skrev:
    X-250 skrev:
    Hei vurderer sterk å kjøpe et sett med Rowland modell 10 , Er det noen her på forumet som har hørt de. Blir å bytte ut en Pass x250 med ovenevnte blokker. Vet vel ikke helt hvem vei høna vil sparke . Har en rowland pre så de bør jo jobbe greit sammen. Tar i mot all ifo dere måtte ha ;D Mvh Baard.
    Har bare hørt modell 10 så vidt en gang, men det blir for vagt til å si noe mer bestemt om.
    Vet ellers at folk som hadde modell 10 og erstattet disse med enten 201, 501 eller 302 syntes de nye modellene til Rowland var bedre, ja til og med 201 som jeg selv ikke liker så godt, så det er jo ikke noe godt skussmål for 10´ern.
    Så det kommer vel an på pris. Hadde ikke villet gitt så all verdens for modell 10 nå.
    Tusen takk for tipset Cappoccino har slått i fra meg mod 10 prøve å få tak i noe annet rowland kansje mod 12 vis det er mulig å få tak i . :)
     
    C

    Cappuccino

    Gjest
    Har hatt mine Quantum Qx4 bokser liggende på gulvet bak 301 monoblokkene, men fikk tips om at den største flaten på de bør vinkles inn mot komponentene. Så jeg satte de på høykant i stedet tett inn mot blokkene. Unbelievable! Klart mer luft i diskanten og mer nærvær og magi i mellomtonen. Sa jeg magi? Ja, det er vel ikke langt unna hva disse boksene kan betraktes som.
     
    C

    Cappuccino

    Gjest
    Fra produksjon av nye 625 trinnet.
    Ikke akkurat billig kina-plastikk dette :)
     

    Vedlegg

    • Liker
    Reaksjoner: mwt

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.337
    Rowland skal vise en digital kilde på CES.

    Og 925 skal endelig lanseres.

    Høytalene er de fantastiske Duke fra Trenner&Friedl
     

    Vedlegg

    C

    Cappuccino

    Gjest
    Litt mer info om Aeris:

    • Machined aluminum chassis
    • 1 x USB 24/96
    • 1 x toslink and 1x RCA S/PDIF 24/192
    • 24/352.8kHz capable DAC chip
    • 6 layer circuit board
    • Plug-n-play driver free USB
    • Total jitter output of less than 10 ps from any input source
    • Separated multi-stage isolated low noise power supply
    • Separated analog and digital circuits
    • Dual stage analog and digital volume control (70dB range)
    • 1 x balance transformer coupled outputs (XLR) and 1 x unbalanced RCA
    • Rhodium cardas output connectors
     

    KentOve

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Innlegg
    360
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Jeg syns rett å slett Aeris er råflott!

    Denne kan absolutt være av interesse viss jeg velger å gå for en pc + dac løsning som kilde. Lurer på hva den havner på her i Norge... Rett rundt 80 lapper kanskje?
     

    Mr.D

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.11.2009
    Innlegg
    52
    Antall liker
    24
    Så har han da også bestilt 925.
    Han som har kjøpt 625 virker svært så fornøyd. Mener de utklasser hans 312, det lover godt.
    Blir svært varm, så her er det ikke klasse D lenger.
    Pris $13500, amerikanerne virker passe sjokkert over prisene i Europa, så får vi se hva Lyrics legger seg på.
    Vet derer om prisene som oppgis i USA er med,eller uten, deres mva? Enkelte forhandlere her til lands argumenterer om at de må ta så mye mer
    blant annet fordi prisene er uten amerikanske skatter.
     

    IvarG

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    36
    Antall liker
    10
    Jeff Rowland 625

    Har hatt 625 i hus noen uker og her er kommentar:

    Mellomtone/stemmer er nifst tilstede. Perspektiv/rom nifst tilstede. Bass ++.
    Det som er oppsiktsvekkende er at selv ved lave nivåer er disse intakt.
    Har analytisk signatur, men på en ikke-distraherende måte. Lytting på kjente opptak overrasker på nytt med utvidet romfølelse, her er det bare å lene seg tilbake og la seg omslutte.
    Ikke mye spisst her, bortsett fra overstyrte bugmikrofoner på TV.
    Savner ingenting, for her er det jeg har jaktet på :)

    Jeff Rowlands retur til AB topologi må ha vært riktig. Må være noe med uanstrengt strømforsyning som spiller inn her.

    Fjernstyrer denne fra 12V signal i prosessor. Er helt kald i standby, ganske varm i drift etter en time eller to.

    Materiale: Div jazz, ECM, Kirkelig Kulturverksted etc
     

    Vedlegg

    C

    Cappuccino

    Gjest
    Grattis! Ikke dumt med Theta Casablanca eller Compli heller som jeg ser du har... :)
     

    Mr.D

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.11.2009
    Innlegg
    52
    Antall liker
    24
    Gratulerer så mye, dette lyder sikkert svært så bra. :)
    Hadde du JR tidligere? Hva mener du med "analytisk"?
    Fortell gjerne om utviklingen etter enda noen uker, den trenger vel kanskje enda lenger tid før den er optimal.
    Utrolig flott design også ;D
     

    IvarG

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    36
    Antall liker
    10
    Hadde du JR tidligere? Hva mener du med "analytisk"?
    Jeg har to 201-trinn fra JR, og der kan jeg ihvertfall si at disse kommer nok ikke i samme klasse, hva gjelder rom og dybde.
    I fohold til elektrostat, som Quader, blir de nok litt for spisse.

    Kanskje "analytisk" blir feil, vil vel heller si behagelig nøytral, og som sagt, savner ikke noe i lydbildet. Jeg har tidligere hatt smak for "lyse" forsterkere, men med alderen tror jeg man innser at det blir litt anmasende under lange lyttesessions.
    Jeg synes stemmer har en tilstedeværelse som gir magien her og det hele da toppet med mer rom og dybde. Skal ikke uttale meg om tidligere JR analog-lyd, annet enn at mr JR må ha jobbet veldig fokusert på å "slå" digital/ICE-topologien.
    Skjønt, det ryktes at at ikke har gitt opp her enda. To teknologier fra en av yppersteprestene er jo verdt å følge med på-
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.337
    925 blir forsinket - blir lansert om ca 4-8mnd.
     

    7 Summits

    Medlem
    Ble medlem
    30.11.2006
    Innlegg
    40
    Antall liker
    1
    Jeg ser at på tre av messene det vises bilder fra i denne tråden er det benyttet høyttalere fra Avalon.
    Er det en tilfeldighet, eller kan det tenkes at kombinasjoen av Avalon og Jeff Rowland er en spesielt god match?
    Og er det Jeff Rowland som utstiller som benytter seg av Avalon, eller er det motsatt?
    Eller kan det tenkes at årsaken ganske enkelt er at disse to amerikanske produsentene har en forretningsmessig avtale om å benytte hverandres produkter på en del utstillinger og messer?
    Årsaken til at jeg lurer på dette er at jeg selv eier et par Avalon Eidolon Diamond, og da er spørsmålet for meg nærliggende om en Jeff Rowland effekforsterker vil utgjøre en særdeles god match for mine høyttalere.
    I dag benytter jeg et par Parasound JC 1 monoforsterkere og forforsterker er Cary SLP 05.
    Dette spiller i mine ører ganske bra, men jeg har jo en mistanke om at f.eks. et par Jeff Rowland 301 vil løfte lyden i betydelig grad.
    Så tilbake til mitt åpningsspørsmål: er Jeff Rowland og Avalon en særskilt god match?

    Mvh
    7 Summits
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel frykteleg vanskeleg å finne ut av dette utan å spørje (noko som ikkje er heilt enkelt, og der svar er uvisst, tenkjer eg). Men sannsynlegvis vil ein ikkje sette opp direkte mismatchande konstellasjonar på ei messe. Så du burde eigentleg prøvd ut i kva grad det fungerer heime. JC 1 er veldig gode effektforsterkarar på alle måtar (skulle likt å prøvd dei ut sjølv), så det skal noko til å overgå desse innan alle hifi-kriteriar. På den andre sida kan det godt hende at nettopp Rowland sine produkt får til symbiose med Avalon...sjølv har eg høyrt Avalon ved fleire høve, og vore imponert av både bass, dynamikk og perspektiveigenskapar. Likevel har eg aldri vore heilt fornøgd med alt.
    Er du busett slik at du kunne få heimlån frå Lyric? Viss ikkje, får du gjere det nest beste, ta ein messetur. Eller kanskje besøke einkvan som har akkurat dette? Så er det eit siste alternativ - sel unna forsterkarane dine, og ta sjansen... (Det er lurt å ha god tid og bra råd når ein driv med vår hobby...)
     

    tdbil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2006
    Innlegg
    320
    Antall liker
    15
    Sted
    Båtstø
    7Summits skrev:
    Jeg ser at på tre av messene det vises bilder fra i denne tråden er det benyttet høyttalere fra Avalon.
    Er det en tilfeldighet, eller kan det tenkes at kombinasjoen av Avalon og Jeff Rowland er en spesielt god match?
    Og er det Jeff Rowland som utstiller som benytter seg av Avalon, eller er det motsatt?
    Eller kan det tenkes at årsaken ganske enkelt er at disse to amerikanske produsentene har en forretningsmessig avtale om å benytte hverandres produkter på en del utstillinger og messer?
    Årsaken til at jeg lurer på dette er at jeg selv eier et par Avalon Eidolon Diamond, og da er spørsmålet for meg nærliggende om en Jeff Rowland effekforsterker vil utgjøre en særdeles god match for mine høyttalere.
    I dag benytter jeg et par Parasound JC 1 monoforsterkere og forforsterker er Cary SLP 05.
    Dette spiller i mine ører ganske bra, men jeg har jo en mistanke om at f.eks. et par Jeff Rowland 301 vil løfte lyden i betydelig grad.
    Så tilbake til mitt åpningsspørsmål: er Jeff Rowland og Avalon en særskilt god match

    Mvh
    7 Summits
    Ja de har samarbeidet i mange år og Jeff var medeier i Avalon før.
     

    7 Summits

    Medlem
    Ble medlem
    30.11.2006
    Innlegg
    40
    Antall liker
    1
    Hei igjen.
    Ja det forklarer jo saken.
    Men på den annen side så ville de nok ikke brukt hverandres produkter om de passet dårlig sammen heller.
    Jeg liker tanken på at mine Eidolon Diamond kanskje vil blomstre ekstra om de blir forspent et par JR 301.
    Årsaken til at jeg spør forumet om dette er at, som dere sikkert er klar over, ligger et par JR 301 for salg på bruktbørsen.
    Men jeg bur på vestlandet, i "dalstroka innafør", og en tur til Oslo for høre på eller låne med utstyr hjem blir for omfattende.
    Og et par 301 er vel neppe til utlåns uansett....? Så skal det bli brukthandel må jeg vel bare ta sjangsen på at jeg synes utlegget forsvarer opplevd kvalitetsforbedring i lyden.
    Men nå det er sagt så er jeg klar over at Parasound JC 1 er ansett for å være gode forsterkere, og særlig til prisen.....
    så jeg rives litt mellom tvil og tro her nå.

    P.S.
    Den Criterion forforsterkeren er kanskje det aller lekreste eksemplet på brukskunst innen hifi jeg har sett bilde av, og "vil ha" genet vibrerer sterkt her.....men så var det prisen da.

    Mvh
    7 Summits
     

    capita

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2009
    Innlegg
    131
    Antall liker
    95
    Torget vurderinger
    14
    Hei igjen.
    Ja det forklarer jo saken.
    Men på den annen side så ville de nok ikke brukt hverandres produkter om de passet dårlig sammen heller.
    Jeg liker tanken på at mine Eidolon Diamond kanskje vil blomstre ekstra om de blir forspent et par JR 301.
    Årsaken til at jeg spør forumet om dette er at, som dere sikkert er klar over, ligger et par JR 301 for salg på bruktbørsen.
    Men jeg bur på vestlandet, i "dalstroka innafør", og en tur til Oslo for høre på eller låne med utstyr hjem blir for omfattende.
    Og et par 301 er vel neppe til utlåns uansett....? Så skal det bli brukthandel må jeg vel bare ta sjangsen på at jeg synes utlegget forsvarer opplevd kvalitetsforbedring i lyden.
    Men nå det er sagt så er jeg klar over at Parasound JC 1 er ansett for å være gode forsterkere, og særlig til prisen.....
    så jeg rives litt mellom tvil og tro her nå.

    P.S.
    Den Criterion forforsterkeren er kanskje det aller lekreste eksemplet på brukskunst innen hifi jeg har sett bilde av, og "vil ha" genet vibrerer sterkt her.....men så var det prisen da.

    Mvh
    7 Summits
    Jeg skal komme tillbke til en beskrivelse av Criterion, jeg har kjøpt en til tross for ryktene om ny strømforsyning på Corus. Om vi legger til grunn at Criterion er en bedre forsterker enn Corus til nå, og Jeff lager en ny strømfosyning som gjør at Corus blir like god som Criterion, bør Criterion med samme strømfosyning fortsatt spille bedre. Det er ca 12 000 usd. for Corus. Strømforsyningen koster rundt 9000 usd. Da blir summen ca. den samme som for Criterion i dag. Den kostet 21 000 usd før den ble tatt ut av prislisten. Blir spendende og se hvordan det høres ut.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn