Jeff Beck at Ronnie's

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.386
Antall liker
3.108
Ser ut som konserten med Jeff sendes på NRK2 ved 3 tiden i dag.
 

RL

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2004
Innlegg
95
Antall liker
1
Takk, får med siste 1/2 time :)

RL
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.386
Antall liker
3.108
Forøvrig: Det eneste NRK har gjort er å stappe DVDen inn i spilleren og trykke play.

Bilde- og lydkvaliteten er en god del bedre på DVD/blueray.
Og man får en halv time intervju med Jeff og bandet.
Vel verdt pengene.
 

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
321
Antall liker
21
slowmotion skrev:
Ser ut som konserten med Jeff sendes på NRK2 ved 3 tiden i dag.
Jeg fikk med meg hele konserten denne gangen og er derfor takknemlig for reprisen.
 
R

Rojoh

Gjest
Sorry for sidespranget, but but: For oss luftgitarister og likere av gitarkunst:
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
30
Kom tilfeldigvis til å se denne en gang i høst på NRK1 tror jeg det var.Måtte bare ha den på DVD etter det.
skikkelig Go`konsert det der.Nesten magisk.
Tal Wilkenfeld la ikke noen demper på stemningen heller. :)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvorfor i all verden kaller NRK showet "While my guitar gently weeps"?

Ikke et vondt ord om George Harrisons låt, men det nærmeste vi kommer er "A day in the life" (Lennon/McCartney).
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.386
Antall liker
3.108
NRK kaller showet "While my guitar gently sings", men ellers er jeg enig.

;)
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
88
Torget vurderinger
7
En vanvittig flott konsert.
Må med skam bekjenne at jeg ikke (bevisst) har lyttet mye på Jeff Beck tidligere, men TV sendingen trollbant meg og jeg bestilte self. DVD'en umiddelbart. Må bare si at dette er innerblink i forhold til min musikksmak.
Og Imogen Heap!
Hennes to bidrag (Rolling and Tumbling og Blanket), står for meg som konsertens høydepunkt.

Dette er rett og slett den beste musikk-DVD jeg vet om.
Morty
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.386
Antall liker
3.108
Morty skrev:
Og Imogen Heap!
Hennes to bidrag (Rolling and Tumbling og Blanket), står for meg som konsertens høydepunkt.


Er enig i at Rollin' and Tumblin' er et av høydepunktene i konserten.
Et annet er for meg den siste låten hvor Clapton er med,
rett og slett fordi Jeff spiller så hårreisende bra.
Stakkars Clapton ... ;)


Dette er rett og slett den beste musikk-DVD jeg vet om.
Morty
Enig.


;)
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
"Performing this week...Live at Ronnie Scott's", som DVD'en og plata (!)
heter, spilles med ujevne mellomrom også her i heimen.

Flott konsert, ingen tvil om det. Det som derimot kunne gjort konserten virkelig
minneverdig er om hele axe-mafiaen fra legendariske Yardbirds var samlet
på scena. Jimmy Page sitter faktisk blant publikum.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Det ser også ut til han spiller på samme gitaren gjennom hele konserten. Magien ligger i fingrene, ikke i utstyret.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
slowmotion skrev:
Stakkars Clapton ... ;)
Ramses skrev:
Det som derimot kunne gjort konserten virkelig
minneverdig er om hele axe-mafiaen fra legendariske Yardbirds var samlet
på scena. Jimmy Page sitter faktisk blant publikum.
Spørs om det ikke hadde blitt like synd på Page som på Clapton...

Jeg vet ikke om noen andre enn Jeff Beck som så til de grader trosser geriatrien.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Zomby_Woof skrev:
slowmotion skrev:
Stakkars Clapton ... ;)
Ramses skrev:
Det som derimot kunne gjort konserten virkelig
minneverdig er om hele axe-mafiaen fra legendariske Yardbirds var samlet
på scena. Jimmy Page sitter faktisk blant publikum.
Spørs om det ikke hadde blitt like synd på Page som på Clapton...

Jeg vet ikke om noen andre enn Jeff Beck som så til de grader trosser geriatrien.
Jeg er ikke enig i påstandene om Eric Clapton. De har noe ulik spillestil, men jeg har sett opptak hvor E.C. slår seg skikkelig løs, og det er ikke tvil om at E.C. også er en av tidenes beste gitarvirtouser. E.C. gjør jobben, fullkomment, perfekt og med stil. Det hadde vel ikke tatt seg ut om gjesten E.C. hadde spilt fletta av Jeff Beck - på JB's egen konsert. Man har da folkeskikk, også i de kretser. Det slår meg forresten at begge disse to tidligere knark-rabulistene, nå har blitt 100% stuereine og fremstår som DE gentleman'ene. Bare et tidsspørsmål før de blir adlet...de og!
;D mvh. VilhelmW
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Clapton er slik jeg oppfatter det en mer tradisjonell bluesbasert gitarist. Beck bruker instrumentet til å lage et bredt spekter av klanger og lyder. Han minner litt om Hendrix i så måte, nettopp den gitaristen som først avslørte Claptons svakheter. Forøvrig har jeg aldri forelsket meg i Claptons gitarlyder, hverken med Les Paul eller Strat-epoken. Et eksempel er i The Last Waltz der han duellerer med Robbie Robertson. Synes The Band-gitaristen låter så mye tøffere.

Men disse meningene kan jo forandre seg.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Med fare for at dette blir en diskusjon om Clapton.

Jeg mener Clapton er klart oppskrytt. Det betyr på ingen måte at han er dårlig. Jeg synes veldig godt om det han gjorde med Cream. Disraeli Gears er fortsatt et av mine desiderte favorittalbum. Men, mye av det han har gjort etter Cream finner jeg desverre direkte søvndyssende i sin forutsigbarhet.

At det var han som ble kalt 'Gud' er på grensen til det absurde. Jeg holder en rekke gitarister fra hans generasjon mye høyere. Beck, Hendrix, Fripp, Page, Zappa, og sikkert flere som jeg kommer på om et halvt minutt.

Av de tre gjenlevende er det, mener jeg fortsatt, Beck som i størst grad trosser alderen.
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
88
Torget vurderinger
7
Ingenting i veien for å lufte litt meninger om Eric contra Jeff, men tror det kommer mer interessant ut av en diskusjon som går på spillestil, heller enn hvem som er "best"

Jeg er ikke ekspert på noen av dem, men sitter nå likevel med den følelsen at Clapton er klart mer tradisjonsbundet, og da særlig til bluesen, enn Jeff. Claptons litt mer tradisjonelle spillestil er heller ikke så forandret siden en av hans første successer:

Hør for eksempel på Little Girl! Elsker låta, akkurat som den er, men guitarspillet durer og går i det samme "hakket" fra første til siste rille.
Dette skiller, mener jeg, Clapton fra andre "samtige" som f.eks. Zappa, Fripp, og også (sånn litt i ettertid) Peter Green. Her mener jeg kreativiteten har fått større prioritet, på tvers og utover bluesens grenser.
Jeff synes jeg har en mer klangrik måte å spille på, innovativ og, når det blir som på "at Ronnie's" tidløst og vakkert.
Morty
 

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
443
Antall liker
96
Sted
Nes Romerike
Alt er oppskrytt. Alt og alle har oppturer og nedturer. Clapton er god på gitar og har garantert levert gåsehud riff/solos på mang en live konsert. Jeff er god. Jeg er god på gitar inni mitt eget hode, men fryktelig live. Selvfølgelig er det til tider slik at Jeff var veldig god akkurat da, men ikke alltid. Dog, knallbra konsert. Noen som kan fortelle meg hvordan lydkvaliteten er på Cd'n? Jeg orker snart ikke lenger kjøpe live opptak. Det er jo ofte så til de grader dårlig.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Clapton slutta i Yardbirds p.g.a. han mente det ble for lite blues etterhvert. Han gikk til Mayall og gjorde en grei jobb der. Jeff Beck overtok etter Clapton i Yardbirds. Han hadde ingen problemer med og spille utenfor snevre bluesrammer.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Skiva med Jeff Beck er bestilt. Synd den ikke foreligger på vinyl....bassfrøkna Tal løfter konserten flere hakk, synes jeg. Hun er heilt fabelaktig - og DEN spillegleden!!! Sjøl gamle Beck er tydelig imponert.

Ang. clapton / Beck, så vil jeg betegne Jeff Beck som meir "eksperimentell". Jeg syntes Clapton var stor allerede i Bluesbreaker-perioden, sammen med Peter Green. At han for det meste var så ned-dopa at han knapt visste hva han dreiv på med, er ei anna sak. Det samme gjaldt vel både Jimi Hendrix og flere andre, store gitarister.. Etter utgivelsen av "Layla"-albumet med Derek & the Dominoes, syntes jeg Clapton ble for kommersialisert og glatt. De seinere årene har han funnet tilbake til røttene, er blitt veldig nykter / stright, og gjør glitrende konserter. Jeg lar meg fortsatt imponere over hans nesten uberørte sceneopptreden - han bare GJØR jobben skikkelig, uten masse fakter, grimaser, sukk, stønn osv. B.B.King f.eks, er jo et mareritt å se på, spasmer og rykninger så man skulle tro at han må slite tonene ut av gitaren! Hør på Clapton og Steve Winwood's "Live from Madison Square Garden". Noen som kan påstå at ikke også disse eldre herrene kan sine saker??

;D mvh. VilhelmW
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Fikk mail fra Elusive i dag. Den kommer f**** meg på vinyl!!  :eek: 1/6, påstår de..

Ellers har vi vel venta 'lenge nok' på Emotion and commotion? 18/5 sier de nå.....
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Og Sentrum scene 10/11, fant jeg ut. Den kjøpte jeg billetter til akkurat nå. Tenke litt nærmere på Molde, det er litt mer tiltak. Men det er ikke feil å se den karen to ganger i år?

Mange takk for tipset, forresten. Det ville vel vært utsolgt før jeg fant ut ellers.
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
88
Torget vurderinger
7
Zomby_Woof skrev:
Og Sentrum scene 10/11, fant jeg ut. Den kjøpte jeg billetter til akkurat nå. Tenke litt nærmere på Molde, det er litt mer tiltak. Men det er ikke feil å se den karen to ganger i år?

Mange takk for tipset, forresten. Det ville vel vært utsolgt før jeg fant ut ellers.
Det er mere "godteri " på vei:
Imogen Heap på Sentrum Scene tirsdag 16.11.2010
Billett er kjøpt!
Morty
 

Lespaul

Medlem
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
45
Antall liker
32
Torget vurderinger
1
Vet ikke hvordan lydkvaliteten er på denne cd`n, men her er frekvenskurven fra spor nr. 2 på den nye Emotion and Commotion.
Ikke bra. Kvaliteten er ikke så ille som det ser ut som, men blir fort sliten i hodet.
 

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
Immi er kul, ja. Eksentrisk skranglepop av beste merke. Jeg har spilt skivene hennes en del, men gikk glipp av konserten på Rockefeller sist. Den er notert.

Ellers skal jeg ikke si et ord om lydkvaliteten på Emotion and commotion-CD'en, jeg har naturligvis bare vinylen. Ganske klemt den også. Litt skuffende musikalsk også, etter Live at Ronnie's. Kanskje den tar seg opp ved flere gjennomlyttinger.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.386
Antall liker
3.108
Emotion and commotion var en skikkelig nedtur, etter min mening.
Glatt komprimert produksjon og dårlig musikalsk.

Men kjøper man de luxe utgaven får man med en DVD fra Crossroads konserten 2007.
Det gjør at den er verdt pengene likevel.
 

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Innlegg
481
Antall liker
1
Jeg syns ikke den var så alt for dårlig. Glatt, men jeg hadde sansen for noen av sangene.

Billetter til konserten på Moldejazzen er kjøpt, og dette blir min første med Beck. Skal bli gøy!
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
slowmotion skrev:
Emotion and commotion var en skikkelig nedtur, etter min mening.
Glatt komprimert produksjon og dårlig musikalsk.

Nåja...jeg like hammerhead. Gir assosiasjoner til den aldeles utmerkede Jeff Beck/Jan Hammer Live....
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
At det var han som ble kalt 'Gud' er på grensen til det absurde. Jeg holder en rekke gitarister fra hans generasjon mye høyere. Beck, Hendrix, Fripp, Page, Zappa, og sikkert flere som jeg kommer på om et halvt minutt.
Stort sett grei liste det der om du hadde nevnt Carlos Santana og John McLaughlin i tillegg. MEN Fripp ??? ??? ???.
 

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Innlegg
481
Antall liker
1
Så Jeff i kveld på Jazzfestivalen. Vanvittig bra, selv om det var en del andre låter jeg også gjerne skulle hørt. Høy gåsehudfølelse.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Jeff Beck at Sentrum Scene

Idag spiller Jeff Beck på sentrum scene i Oslo.
Dette håper jeg blir gromt.
Fler som skal?
 

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
1.577
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Jeff Beck at Sentrum Scene

Veggen skrev:
Idag spiller Jeff Beck på sentrum scene i Oslo.
Dette håper jeg blir gromt.
Fler som skal?
Skal definitivt
 
Topp Bunn