Høyttalere JBL XPL200, DX-1 og MiniDSP

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ble medlem
    22.07.2022
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Hei, og vær hilset alle sammen!

Ny på forumet, og usikker på hvor denne tråden skal legges, men prøver meg her :)

Jeg har kjøpt meg et par JBL XPL200, som låter deilig på min Sansui AU5900. Har nå gått til anskaffelse av en AU7900 og en MiniDSP 2x4hd, og tenker at det naturlige neste steget er å bi-ampe med MiniDSP som aktivt delefilter.

På nett er det spunnet myter om JBL sitt DX-1-delefilter, og at det skal bringe disse høyttalerne til nye høyder. Problemet er at det nesten er umulig å få tak i.

Det er nå vi kommer til spørsmålet mitt: er det noen som har prøvd å etterligne DX-1 med XPL200-kort i MiniDSP sin plugin?

Jeg kan alltids prøve meg frem med utgangspunkt i data som jeg finner på nett og i brukermanualen, men jeg har aldri lekt meg med denslags før. Derfor hadde det vært deilig om noen hadde gjort dette og kunne delt en eksport av hva de har gjort.

Hilsen Lars :)

Ble medlem
    26.06.2021
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Hei, Jeg kjøpte meg også et par JBL XPL- 200 for et par uker siden. De låter fantastisk på mitt Onkyo P-3O8/-M-508 oppsett. Jeg har også hørt de snakke om DX-1 og at det skal være det ultimate. Jeg skulle også ha hatt svar på det samme. Jeg ga 18.000 for mine og jeg lurer på om dette er riktig pris? Kan jeg spørre om hva du måtte ut med? Hisen Frode

Ble medlem
    22.07.2022
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Hei, Jeg kjøpte meg også et par JBL XPL- 200 for et par uker siden. De låter fantastisk på mitt Onkyo P-3O8/-M-508 oppsett. Jeg har også hørt de snakke om DX-1 og at det skal være det ultimate. Jeg skulle også ha hatt svar på det samme. Jeg ga 18.000 for mine og jeg lurer på om dette er riktig pris? Kan jeg spørre om hva du måtte ut med? Hisen Frode
    Hei!
    Jeg synes det høres ut som riktig pris-sjikt. Har dine fått nytt bassoppheng og ny ferrofluid? Og har de originale JBL-drivere?

Til syvende og sist er det din betalingsevne og hvor mye du har lyst på dem som bestemmer om det er riktig pris for deg, men jeg ville ikke tenkt så mye på det når de først er kjøpt :)

Jeg satt opp MiniDSPen som delefilter i går. Anbefales! Det er ikke alt det soniske jeg vet om jeg kan si er pga delefilteret, men lydbildet har åpnet seg. Før syns jeg lyden klamret seg til et punkt i midten og hver høyttaler. Nå er det spredt ut over hele rommet.

Jeg satt delefrekvensen til 300, men er forstsatt nysgjerrig på hva andre har gjort og med hvilket hell :)

Ble medlem
    26.06.2021
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Hei, jeg er eier nr 3 og 1 eier har reconet bassene. Når det gjelder diskantene vet jeg ikke. Men lyden er noe av det beste jeg har hørt om ikke det beste. Oppsettet med Onkyo passet veldig bra sammen med disse. Artisten kommer veldig frem og det er er stort åpent lydbilde. Diskanten er ikke hard men veldig klar og detaljert. Varm mellomtone og fyldig lyd.

Ble medlem
    22.07.2022
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Ble medlem
    26.06.2021
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Hei!
    Jeg synes det høres ut som riktig pris-sjikt. Har dine fått nytt bassoppheng og ny ferrofluid? Og har de originale JBL-drivere?

Til syvende og sist er det din betalingsevne og hvor mye du har lyst på dem som bestemmer om det er riktig pris for deg, men jeg ville ikke tenkt så mye på det når de først er kjøpt :)

Jeg satt opp MiniDSPen som delefilter i går. Anbefales! Det er ikke alt det soniske jeg vet om jeg kan si er pga delefilteret, men lydbildet har åpnet seg. Før syns jeg lyden klamret seg til et punkt i midten og hver høyttaler. Nå er det spredt ut over hele rommet.

Jeg satt delefrekvensen til 300, men er forstsatt nysgjerrig på hva andre har gjort og med hvilket hell :)

Ble medlem
    22.07.2022
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Jeg lurte bare på hva du hadde gitt for dine JBL?
    Jeg ga 17 for mine med nye bassoppheng og ny ferrofluid. Delefilter også gått over. Derfor jeg lurte på om dine hadde blitt gjort noe med. Tror også titanium-elementene er smurt, da de kan degenerere over tid hvis de blir utsatt for høy luftfuktighet(eller noe. Ikke sikker på hvordan det funker). Du kan se at de begynner å bli dårlige hvis de blir utpreget gule. Ang degenereringen av titanium-elementene har jeg ikke kilder på det, men var en som hadde fått sine overhalt som hadde fått beskjed om det fra tekniker, så kan være noe å følge med på :)

Edit: Om driverne er originale fra JBL har også mye å si for om prisen du ga er riktig eller ikke.

Ble medlem
    26.06.2021
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Jeg ga 17 for mine med nye bassoppheng og ny ferrofluid. Delefilter også gått over. Derfor jeg lurte på om dine hadde blitt gjort noe med. Tror også titanium-elementene er smurt, da de kan degenerere over tid hvis de blir utsatt for høy luftfuktighet(eller noe. Ikke sikker på hvordan det funker). Du kan se at de begynner å bli dårlige hvis de blir utpreget gule. Ang degenereringen av titanium-elementene har jeg ikke kilder på det, men var en som hadde fått sine overhalt som hadde fått beskjed om det fra tekniker, så kan være noe å følge med på :)

Edit: Om driverne er originale fra JBL har også mye å si for om prisen du ga er riktig eller ikke.

Ble medlem
    26.06.2021
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Takk for svar. Jeg vet bare at bassene er reconet. Skal se på de andre elementene, men alt er originalt som jeg kan se. Jeg har original emballasje til dem. Du er fornøyd med lyden?

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.762
    Sted
    Portugal
    Sansynlig vis har dinne basser blitt resurround, ikke reconet. Nye skum oppheng.

Hold dere til info på Lansing Heritage
    Der er det for det meste fagfolk og ikke masse HIFI tullinger.

Ble medlem
    22.07.2022
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Takk for svar. Jeg vet bare at bassene er reconet. Skal se på de andre elementene, men alt er originalt som jeg kan se. Jeg har original emballasje til dem. Du er fornøyd med lyden?
    Jeg var fornøyd med lyden fra starten av, men jeg er også glad for at jeg valgte å bi-ampe. Virker som om det måtte til for å utnytte høyttalernes fulle potensiale i mitt tilfelle, i alle fall :)

Ble medlem
    26.06.2021
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Sansynlig vis har dinne basser blitt resurround, ikke reconet. Nye skum oppheng.

Ja stemmer nye skumringer.

Ble medlem
    26.06.2021
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo

Men hos meg ligger det titanium over det hele så hvordan se om de blir gule?

Ble medlem
    22.07.2022
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Men det er jo gitter og så titanium
    Skjønner ikke helt hva du mener? Mener du at man ikke ser elementene fordi støvhetta sitter foran? Kan hende jeg bruker ordet «element» feil, men det er i alle fall det jeg mener at hvis det som sitter under gitteret begynner å få en tydelig gulfarge kan det være på tide å vurdere om man skal bytte elementet.

Har du forresten fått tak i et speilet par med dedikert høyttaler til høyre og venstre eller ser de like ut? Jeg spør fordi jeg har to like, og er interessert i å bytte én høyttaler med noen som også har to like, men motsatt av det jeg har slik at det blir sånn som det var tenkt opprinnelig da de ble designet.

Ble medlem
    26.06.2021
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg

Skjønner ikke helt hva du mener? Mener du at man ikke ser elementene fordi støvhetta sitter foran? Kan hende jeg bruker ordet «element» feil, men det er i alle fall det jeg mener at hvis det som sitter under gitteret begynner å få en tydelig gulfarge kan det være på tide å vurdere om man skal bytte elementet.

Har du forresten fått tak i et speilet par med dedikert høyttaler til høyre og venstre eller ser de like ut? Jeg spør fordi jeg har to like, og er interessert i å bytte én høyttaler med noen som også har to like, men motsatt av det jeg har slik at det blir sånn som det var tenkt opprinnelig da de ble designet.
    Sånn ser mine ut

Ble medlem
    22.07.2022
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Jeg har ikke like som du ser
    Fine! Elementene ser bra ut, så vidt jeg kan se. Gratulerer med dine XPL200, slit dem med helsa :) Hvis de er overhalt og du lurer på om ferrofluiden er bytta kan du alltids finne ut hvor det ble gjort og kontakte dem. Hvis det er et firma som har gjort det har de antagelig en servicelogg.

Jeg opplevde bassen som litt slapp og bare over alt til jeg isolerte dem fra gulvet. Da ble de helt suverene. Hvordan opplever du bassen når de står rett på gulvet?

Jeg gjorde sånn:
    FD86AB78-18D6-46E8-A089-CD11D90411EE.jpeg

Sist redigert:
    Ble medlem
    26.06.2021
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Hei, jeg synes ikke de er slappe men stramme i bassen. Kan jo være de blir bedre om man gjør som deg. De skulle vel hatt stativer, men det er vanskelig å få tak i. Man må vel da få laget noen. Ser ut til at du har lys eik? Når det gjelder om ferrofluiden er bytta så vet jeg ikke. Jeg forstår fortsatt ikke hvordan man kan se om det er gulnet på membranet da det er titanium over det hele.

Sisimiut

Medlem
    Ble medlem
    08.04.2023
    Antall liker
    1
    Sted
    Danmark
    Hej
    Jeg kom lige til at se denne tråd ,jeg har også en hele del XPL 200 (10stk) også et par 200A .Jeg har også 4 stk DX 1 som jeg måske vil sælge

Vedlegg

• Liker
    Reaksjoner: KMR
    Ble medlem
    26.06.2021
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Hei, bor du på Grønland i Oslo eller øya Grønland? Nei kjenner ikke historien bak DX1? Jeg vet ikke verdien på stativene og DX 1.

Sisimiut

Medlem
    Ble medlem
    08.04.2023
    Antall liker
    1
    Sted
    Danmark
    DX 1 blev lavet specielt til XPL 200 og der blev kun lavet 500stk ,men da de var lavet var hi end Hifi marked på ned og XPL 200 var for dyre at bygge ,så man havde ikke solgt så mange.Ca 200stk blev sendt tilbage til JBL og en del af dem fik nye kort til JBL 9500.Der menes kun at være ca 200stk DX 1 tilbage ifølge dem jeg taler med ,og jeg gennem 25 år købt de 4 jeg har . Men vi er nok for langt fra hinanden med pris ,jeg har givet betydelig mere for dem da de er så sjældne
    Jeg bor på verdens største ø :)

Sisimiut

Medlem
    Ble medlem
    08.04.2023
    Antall liker
    1
    Sted
    Danmark
    JA det er som om hele lydbillede falder på plads og det er en kæmpe forskel,ifølge min øre

Sisimiut

Medlem
    Ble medlem
    08.04.2023
    Antall liker
    1
    Sted
    Danmark
    JA det er som om hele lydbillede falder på plads og det er en kæmpe forskel,ifølge min øre

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn