Høyttalere JBL LS-80

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.847
Antall liker
38.586
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Noen her inne som har erfaringer med denne høyttaleren? kunne vært spennende å prøvd :)

mvh

jbl_ls_80_lautsprecher_01.jpg
 

stammis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
50
Antall liker
25
En meget god høyttaler som spiller behagelig også når det spilles høyt. En undervurdert høyttaler imo. Uten tvil den beste allrounderen jeg har hatt, selv nå med høyttalere som er betydelig dyrere savner jeg dem innimellom.
 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
730
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Har hatt disse i 2,5 år nå, og er vel sånn sett litt inhabil. Men er i hvert fall godt fornøyd, og skal ikke bytte høyttalere på en stund. Med riktig plassering blomstrer disse i min stue i hvert fall, med fast mellombass og overraskende god oppløsning. Synes de passer bra til det meste av musikk, men spiller mest metall selv, ispedd endel pop/rock og jazz mellom slagene.
 

Einstein

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2014
Innlegg
1.610
Antall liker
3.728
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Har også hatt disse en god stund og det er meget gode høyttalere og - som sagt ovenfor - undervurderte. En høyttaler som virkelig kan spille "tungt" og høyt uten anstrengelse og uten at det blir anstrengende å høre på. For prisene de selges brukt, mener jeg de er et lite kupp.
 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
730
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Tror muligens de har hatt et lite imageproblem, da de ble markedsført som hjemmekinohøyttalere med medfølgende sub i samme serie. De blir nok litt avskrevet av mange. På musikk savner jeg ikke dypbass, og jeg synes de leverer high-end kvaliteter generelt sett.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg vurderte sånne da jeg endte opp med Klipsch RF-63. Fikk et bra tilbud på RF-63, og fikk aldri hørt på disse, men har inntrykk av at de har ca. samme målgruppe.
 

teafortwo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2008
Innlegg
175
Antall liker
65
Torget vurderinger
4
Noen som har hørt disse og Klipsch RP280F og kan gi en vurdering av begge?
 

teafortwo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2008
Innlegg
175
Antall liker
65
Torget vurderinger
4
Kan godt hende. LS80 står på listen min over noe som jeg burde ha testet ut, men hadde vært kjekt å høre kommentarer fra noen som har testet begge.
 

stammis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
50
Antall liker
25
Kan godt hende. LS80 står på listen min over noe som jeg burde ha testet ut, men hadde vært kjekt å høre kommentarer fra noen som har testet begge.
Har dessverre ikke hørt RP280F, men har hatt RF-63 og RF-7II. Klart at Klipsch har noen ekstremegenskaper når det kommer til dynamikk og snert, men jeg synes JBL'en var lettere å leve med i lengden da den er mer rolig i toppen og takler litt lurvete opptak på en bedre måte. Samtidig når man har en kraftfull forsterker (Jeg hadde 2x50 kl A) så manglet det ikke noe på trykk og dynamikk på disse heller.
Dette er personlige erfaringer utifra mitt oppsett og min smak.
 

Einstein

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2014
Innlegg
1.610
Antall liker
3.728
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Noen som har hørt disse og Klipsch RP280F og kan gi en vurdering av begge?
Jeg har hatt begge høyttalere. Jeg opplevde LS 80 som tyngre og mørkere i uttrykket, enn Klipsch RP280F. Klipschen har bedre oppløsning og åpenhet og er (ganske mye) mer lett på foten enn LS80. LS 80 trykte ordentlig til i mellombassen, mens Klipshene er mer rettlinjet også nedover. Etter min mening er Klipsch'en en bedre allroundhøyttaler enn LS80, som mer har sin styrke på tyngre musikk som trenger et mektig uttrykk og stort lydtrykk. Her briljerte de da også, kanskje grunnet - hva jeg opplevde - som en mer avrundet og mørkere spillestil.
 

*RBJ*

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2009
Innlegg
127
Antall liker
59
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
12
En kompis hadde LS80 og RP280F samtidig en periode, før han valgte å beholde LS80 og selge RP280F videre. LS80 er definitivt ikke i en annen klasse.
Jeg opplevde de som likeverdige mht lydkvalitet, litt ulik signatur. Jeg hadde nok beholdt RP280F, denne er ett kupp til prisen.
Syns LS80 har finere finish og høyere kvalitets inntrykk.
 

Einstein

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2014
Innlegg
1.610
Antall liker
3.728
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
En kompis hadde LS80 og RP280F samtidig en periode, før han valgte å beholde LS80 og selge RP280F videre. LS80 er definitivt ikke i en annen klasse.
Jeg opplevde de som likeverdige mht lydkvalitet, litt ulik signatur. Jeg hadde nok beholdt RP280F, denne er ett kupp til prisen.
Syns LS80 har finere finish og høyere kvalitets inntrykk.
Fullt ut enig i det. Skulle jeg velge på nytt mellom Klipsch og LS80 ville valget ha vært Klipsch, bl.a. grunnet større åpenhet og allsidighet.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.847
Antall liker
38.586
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Takker for alle svar,ser de fleste sammenligner dem med Klipsch og da tror jeg ikke de passer her hos meg,aldri vært noe tilhenger av sistnevnte.
Men hadde vær moro å fått hørt dem en dag :) ser i alle fall pene ut

mvh
 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
730
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Kan legge til at jeg selv har hatt Klipsch, mer spesifikt RF-82 mk1. LS80 er vel mer sammenlignbare med RF-63 har jeg skjønt, både i kvalitet og pris. Men jeg klarte i hvert fall ikke å høre noen likhetstrekk mellom RF-82 og LS-80. Jeg er ikke glad i Klipsch, og synes at LS80 formidler musikk på en helt annen måte. Med LS80 får man ikke den harde øvre mellomtonen jeg synes Klipsch har. Og ja, jeg har hørt flere Klipsch-modeller enn RF-82 mk1.
 

Lilac1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2011
Innlegg
153
Antall liker
33
Noen her inne som har erfaringer med denne høyttaleren? kunne vært spennende å prøvd :)
Har prøvd de over noen måneder med blandede sjangre. Ikke akkurat en "korrekt" høyttaler, du får bassdump og treble rolloff, men veldig behagelig å lytte til. De er gode på å spille høyt.
 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
730
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Mulig de ikke oppfører seg lineært i et vanlig rom, men hvis du googler "jbl ls80 test results" kommer det opp en pdf med målinger som er utført. Veldig flat frekvensrespons er noe av det testeren bemerker. Så noen voldsom festkul kan de vel ikke ha? Jeg er ikke noen ekspert på målinger, så stiller meg åpen her.
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Jeg hadde de en tre fire år. De er bra på film, låter egentlig bra på pop og rock. Men du blir fort lyttetrett på høyt volum.... De spiller vanvittig høyt og rent, men det er ikke fløyel for ørene! Dersom du liker lyden fra dynaudio eller dali, så er ikke dette høyttalere for deg. Men de er veldig engasjerende :) de fikk tross alt eisa pris for beste kino høyttalere!
Mvh Asle
 

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
723
Antall liker
187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Jeg hadde LS 40 (stativmodellen) for noen år siden. Hadde de bare kort periode siden de ble for store for min knøttlille hybel jeg bodde i den tiden.
Jeg hadde Klipsch i 2-3 år sammenhengende før dette, og selv om jeg likte dynamikken og spruten til Klipsch, ble jeg litt smålei den harde øvre mellomtonen som flere nevner her. Denne var, om jeg erindrer riktig, fraværende på LS 40. Jeg spilte på LM 216IA og jeg likte godt lydisignaturen. De var veldig ørevennlige. Hifikorrekte? Nei. Hadde nok beholdt de lenger dersom jeg hadde hatt litt mer avstand til vegger etc. Bassen ble boomy uansett hva jeg gjorde - garantert pga. for lite rom.
 
Topp Bunn