Høyttalere JBL L80T vs JBL L36, JBL L50, JBL L100

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Antall liker
167
Sted
Larvik (Narvik)
Hei

Noen som kan si litt om forskjellen på JBL L80T kontra disse lydmessig JBL L36, JBL L50, JBL L100?

Har selv JBL L50 og de låter kanon!

Men har ikke hørt JBL L80T, de er vel av litt nyere dato?

Noen som har innspill....kan få tak i et par JBL L80T til 4000,- er det dyrt?

mvh

Jan-Erik Rasmussen

ssnht

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2004
Antall liker
61
Torget vurderinger
6
2-2500 er vel en rigtig pris på de:)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.623
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har du sjekket jbl "Vennetråden". Kanskje det er mer ekspertise der?

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.580
Sted
Pt. Høvik
Jeg har noe JBL, deriblant L80T og L100T3. Flott lyd i begge, men seff mer dypbass i L100. T3-delefilteret i L100 merker jeg ikke mye forskjell fra "vanlig" T. Kanskje litt mer behagelig mellomtone og diskant. Men, disse HT er jo behagelige uansett. Bruker dem hver dag. Passer til Tandberg, Music Angel og nyere elektronikk. Egentlig alt.

4.000,- for et par L80 er i meste laget. Dessuten er de av omtrent samme dato som L100 pluss en del andre. Jeg kjøpte mine L100 i sommer (nye bassoppheng, nye delefiltre og pene) for 2.000,-. Mine L80 (nye bassoppheng) kan du få av meg for samme beløp (jeg har ikke mer bruk for dem), men du bor i Narvik ser jeg, så det er nok bare å glemme forsendelse.

Det aller beste, imo, er å se efter 4312 el. og betale rundt 6.000,-.

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Antall liker
167
Sted
Larvik (Narvik)
Hei

Takk for inlegget janft...klart det beste er 4312 el. men vanskelig å finne, tar imot tips om noen finner noe bra JBL fra 70 tallet. Narvik er vel ikke noe problem med hensyn til å sende :)

Du mener at 4312 el. låter mye bedre enn L80T?

mvh
Jan

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.580
Sted
Pt. Høvik
Hei

Takk for inlegget janft...klart det beste er 4312 el. men vanskelig å finne, tar imot tips om noen finner noe bra JBL fra 70 tallet. Narvik er vel ikke noe problem med hensyn til å sende :)

Du mener at 4312 el. låter mye bedre enn L80T?

mvh
Jan
De 4312 Mk II jeg har låter nok bedre enn L80, men ikke L100 og da snakker jeg om bass, det er viktig å få frem. Tar man for seg det totale lydbildet, så er det klin umulig å beskrive. Man må lytte selv med den musikken man liker. Dog er det jo en fordel med store kasser og 12" basser og oppover.

Jeg kjøper en gang i blandt (kanskje to ganger i året) vintagehøyttalere fra folk her på Sentralen og tester ut. I prisklassen 2000,- til 6000,- sånn ca.

Et par Monitor Audio fra ca. 1974 lå lenge tilsalgs her og jeg kjøpte dem i går, tirsdag, for kr, 2.500,-. Skinet skikkelig opp. Har ikke fått dem i hus ennå, men har dem vel til helgen. Skal bli spennende. :cool:

Så det er bare å følge med, kjøpe, teste ut og selge dem hvis det ikke er noe å samle på.

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Antall liker
167
Sted
Larvik (Narvik)
Hei

Ja det er sant...mitt problem er at jeg er helt ny i denne verden av hifi og vintage, startet i sommer!
Før det har jeg spillt på noe billig nymotens greier :)

Så for meg å vite akkurat hva som er verdt å kjøpe av vintage er ikke så lett, det er nå høyttalere jeg er ute etter, 10 eller 12 tommers bass, liker en klar fin lyd i diskant og godt trøkk i bassen...JBL L50.

Har du merker modeller jeg kan være på utkikk etter som kan låte bra? Vil ikke ha noe som man blir lyttetrøtt av etter en liten stund, skarp diskant er ikke bra.

Kom med innspill :)

mvh
Jan-Erik Rasmussen

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.813
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Hmm. Lurer jaggu meg på om jeg har et par gamle L112 stående enda. Er det virkelig marked for den slags enda?

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Antall liker
167
Sted
Larvik (Narvik)
Hei

Joda noen liker ennå eldre høyttalere, mens andre skal ha nyere highend...

• Liker
Reaksjoner: H.R

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.580
Sted
Pt. Høvik
Hmm. Lurer jaggu meg på om jeg har et par gamle L112 stående enda. Er det virkelig marked for den slags enda?
Det er det et marked for ja! :) Noen av oss gamlinger som har holdt på med dette i godt over 40 år, har alltid noe fett vintage durende. Jeg har nymotens HT også; Focal 1027Be og det er seff bra, men bruker dem i anlegg #2 med rørforsterker ellers dreper diskanten meg efter en times tid. Skal man ha skikkelig bass, så synes jeg svære elementer i ditto kasser er toppen. De er dog ikke like kjappe som nyere HT med 2, 3 eller 4 elementer av størrelse 6 eller 8". Nei, må nok opp i minimum 10". Og SUBer er bannlyst!

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.813
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Ser den. Kanskje jeg kan pelle frem mine gamle og bruke dem som bokreolshøyttalere. Jeg var kun svært tidlig i tenårene når jeg fikk mitt par.

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
120
Torget vurderinger
2
L100 er vel produsert i x antall år og i x antall eksemplarer, så du må nok spesifisere litt mer?

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
165
Sted
Sunndalsøra
Det er marked for disse JBL fra 70 0g 80 tallet. Har nylig importert L112 fra Northrige i California.Den stod en stund på Ebay før jeg slo til. Den tidligere eier hadde gjort et forsøk på og skifte kantoppheng på dem. Veldig dårlig arbeid var gjort. Men jeg bestillte nye kantoppheng og pakkninger i orginal type, så har jeg pusset vekk noen riper. Ellers så kommer de til og se helt perfekt ut når jeg får litt tid. Det var egentlig et prakt eksemplar hvis man ser på mye av det som blir lagt ut for salg på ebay.
L112 skal være den beste bokhylle høyttaleren JBL har produsert. Jeg liker den meget godt.Tror det knapt finnes noen bedre høyttaler en denne type når det gjelder presisjon, atack og lav forvregning. Hvis man skal kjøpe på ebay, så vil jeg heller handle med dem som har satt en fast pris. De virker noe mere seriøs. Det er også en L36 decade for salg på finn som ser meget bra ut. Noe over 6000 tror jeg prisen var. mvh Guit

Topp Bunn