Høyttalere JBL L100 Classic eller Tannoy Cheviot

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Leker med tanken på nye høyttalere. Forskjellige JBL-utgaver har jeg alltid funnet spennende, men det har aldri blitt noe kjøp fordi jeg har landet på noe annet. Når nye L100 Classic nå er kommet ble interessen vekket til live igjen. Tannoy Cheviot er også spennende, med mange gode omtaler. Men hva vil være mest fornuftige kjøp til ei middels stor stue rundt 35 kvm? Hva er likheter og forskjeller på disse? Jeg har fram til nå spilt på Dynaudio stativhøyttalere og det kan kanskje si litt om hva jeg syns er ok å høre på, selv om jeg nå kunne tenkt meg å prøve noe ganske annet. Har merket meg at ingen av modellene går spesielt dypt, tross størrelsen både på kasse og basselement, med dårligere data enn mine tidligere Dynaudio Special 25. Vil dette kunne være en stor ulempe i praksis?
 
Sist redigert:

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Det skal sies att jeg aldri har hørt L100 kun Tannoy sine og det er riktig att de ikke går spesielt dypt, men man får andre ting man ikke får med mindre høyttalere selv om de går dypere på papiret. Det er følelsen av en meget god dynamikk og allikevel bra med bass, det handler nok mye mer om db output i middbass/bass området selv om det ikke går skikkelig dypt. Og de vil jo fylle rommet ditt med musikk på en helt annen måte en mindre stativhøyttaler vil klare selv om dine Dynaudio er bra. Men smak og behag kan jo hende du kunne fått til ett lån på en av de før kjøp.
 
Sist redigert:

Kabelsatan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.08.2013
Innlegg
64
Antall liker
64
Jeg er kjempefornøyd med mine JBL L100 Classic. Har ikke hørt Tannoy, men JBL spiller for meg dypt nok. Hadde noen meninger om at den ikke spilte dypt nok på papiret jeg også, men måtte pent spise mine foruttatte meninger etter å ha hørt på den.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg er kjempefornøyd med mine JBL L100 Classic. Har ikke hørt Tannoy, men JBL spiller for meg dypt nok. Hadde noen meninger om at den ikke spilte dypt nok på papiret jeg også, men måtte pent spise mine foruttatte meninger etter å ha hørt på den.
Jbl 100 er eneste stativ høytaler jeg kunne hatt.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.472
Antall liker
7.993
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg har ikke hørt Cheviot, men er lykkelig eier av et par Eaton. Før jeg spilte jeg på Zingali stativhøyttalere som på papiret var svært like og nedover ble oppgitt til 40Hz ved -6dB, akkurat som Eaton. Dette var 2-veis stativhøyttalere av respektabel størrelse, med 6.5" basselementer.

Forskjellen før og etter er mildt sagt formidabel. 10-tommerne i Eaton gir en helt annen og fysisk opplevelse og jeg kan vanskelig se for meg at Cheviots 15-tommere vil skuffe. Ellers er det vel heller lite ekte dypbass (20-60Hz) å finne i de fleste innspillinger, med mindre man regelmessig lytter til innspillinger av kirkeorgel, større Bösendorfer flygel og denslags. Riktignok ligger laveste A på et moderne piano på 27.5Hz, men hvor mye av aktiviteten involverer den og de nærmeste nabotangentene?

Det aller, aller meste av det vi oppfatter som bass foregår mellom 90Hz og 200Hz og en tilfredsstillende bassopplevelse handler nok mer om høyttalernes evne til å gjengi den lavere delen av det ordinære bassområdet (60Hz-250Hz) med samme nivå som resten av frekvensspekteret.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Syns JBL L100 ser veldig interessante ut og sykt kule med oransje fronttrekk, men ikke nok til at jeg får lyst til å bytte ut mine Tannoy Arden. Make of that what you will. :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
JMM Eaton tror jeg også er et godt valg hvis man ikke har plass til Cheviot eller Arden. Hvis jeg flytter til en mindre leilighet og må ha mindre høyttalere står de på den korte lista mi over alternativer til Arden.

Men det er Arden som har 15", Cheviot har 12". :)
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.472
Antall liker
7.993
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Whoops, slik var det visst ja. Lenge siden jeg så på de to andre siden de begge blir for store for min del. I en stue på ~25m2 tror jeg også at jeg fort ville fått mer bass enn godt er, for Eaton opplever jeg som mer eller mindre perfekt i så måte.
 

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
Bruker cheviot på 11kvm. Funker fint :) meget fornøyd.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Whoops, slik var det visst ja. Lenge siden jeg så på de to andre siden de begge blir for store for min del. I en stue på ~25m2 tror jeg også at jeg fort ville fått mer bass enn godt er, for Eaton opplever jeg som mer eller mindre perfekt i så måte.
Det er helt sikkert forskjellig fra rom til rom, men jeg mener å huske at jeg bruker Arden i et rom som er omtrent 27 kvm, og det syns jeg går helt fint. Riktignok litt ut fra vegg og hjørner. Men det høres jo godt andre steder i huset hvis jeg drar på litt.

Tror helt sikkert en stativhøyttaler som Eaton ville fungert ypperlig her også. Men siden prisforskjellen innbyrdes mellom Eaton, Cheviot og Arden ikke er dobbel eller tredobbel gikk jeg like godt for størstemann med en gang. :)
 
Topp Bunn