Jazzplater på vinyl fra plateselskapet ACT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jazzklang

    Medlem
    Ble medlem
    14.01.2021
    Innlegg
    38
    Antall liker
    12
    Sted
    Slemmestad
    Hei. Jeg lurer på om det er noen der ute som har kjennskap til utgivelsene til det tyske selskapet ACT på vinyl. Det er mest samtidsjazz på dette selskapet. Jeg har inntrykk av at både musikken og lyden er av veldig høy kvalitet. Vurderer å bestille noe vinyl derfra.
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.188
    Antall liker
    3.061
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Har bare ei på Vinyl:
    Cæcilie Norby & Lars Danielsson- Just The Two of Us

    Bra plate og bra lyd synes jeg da :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    ACT er topp kvalitet. Også på vinyl.
    Jeg kommer til å kjøpe mer derfra.
    Har aldri opplevd feil med pressing eller noe annet fra ACT. Platene er normalt priset og låter minst like bra som det meste fra såkalte audiofile selskaper.

    Noen eksempler fra egen hylle.
    (med et par unntak for CD versjoner)

    Jan Lundgren, som er nevnt er bra.
    Også Potsdamer Platz med samme.
    Solveig Slettahjel :Come in from the Rain.
    Slettahjel /Reiersrud : Trail of Souls.
    Esbjørn Svenson Trio : Good Morning Susie Soho og stort sett alle de andre med EST.
    Magnus Lindgren: Stockholm Underground.
    Youn Sun Nah: Same Girl
    Youn Sun Nah: She Moves on.
    Låter fantastisk!

    Katalog :

    ACT har også ei spilleliste på Tidal hvor man kan få høre et utvalg fra deres katalog.
     

    Jazzklang

    Medlem
    Ble medlem
    14.01.2021
    Innlegg
    38
    Antall liker
    12
    Sted
    Slemmestad
    Tusen takk for svar folkens! Her er forresten link til selskapet som jeg glemte å legge ved: Homepage - ACT Music - In the spirit of jazz

    Hyggelig å høre at platene er gode. Jeg har hørt Jan Lundgren live og det var megabra! Trioen Mare Nostrum med Paolo Fresu er veldig vakker musikk. Det låter fint på Spotity og da tenker det vil låte bra på LP også!
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Når @bluesbreaker nevner titler så har jeg også disse på vinyl:
    Potsdamer Platz
    Trail of Souls

    Må si meg enig at de låter bra.

    Egentlig burde vi jo slippe å betale for audiofile versjoner til astronomiske priser. Er tross alt det som er produktet.
    ACT er normalt priset heldigvis.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.722
    Torget vurderinger
    4
    En av Norges mest solgte juleplater på denne siden av Krykjebø er på ACT. I grunn litt merkelig siden Bugge's eget plateselskap Jazzland er etterhvert har en stor og bred katalog. I hvert fall, It's Snowing On My Piano, en moderne jueklassiker som ikke er kvalmende julete, men likevel veldig julete på sin egen måte.

     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    ^ Herlig skive. Har den på vinyl, ACT 9260-1, men mitt eksemplar er definitivt ikke bra, med sjenerende mye støy. I butiiken sa de at alle eksemplarene de hadde var slik. En dårlig batch kanskje?
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.386
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har endel jazz på vinyl fra ACT og de holder generelt god kvalitet. Youn Sun Nah er blitt nevnt og endel av hennes skiver kommer i nytt opplag på vinyl. Dette er min favoritt Youn Sun Nah skive (kommer også på nytt på vinyl).

    field4.jpg


    Denne ble bestilt i dag:D

    vg3gkg-thenewcool-preview-m3.jpg
     
    Sist redigert:

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

    Mongo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    176
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk for svar folkens! Her er forresten link til selskapet som jeg glemte å legge ved: Homepage - ACT Music - In the spirit of jazz

    Hyggelig å høre at platene er gode. Jeg har hørt Jan Lundgren live og det var megabra! Trioen Mare Nostrum med Paolo Fresu er veldig vakker musikk. Det låter fint på Spotity og da tenker det vil låte bra på LP også!
    Paolo Frescu en av mine favoritter!
     

    Jazzklang

    Medlem
    Ble medlem
    14.01.2021
    Innlegg
    38
    Antall liker
    12
    Sted
    Slemmestad
    Paolo Frescu en av mine favoritter!
    Enig. Fresu har fått en stor gave: han kan spille utrolig lyrisk og rytmisk og tøft også. Svært vakker tone - et stort talent! Skiva med Carla Bleys kvartett er en av mine favorittplater :) Jeg skal bestille Mare Nostrum på LP. Blir lekkert med et dobbeltalbum :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Sammarbeidet med Tom Waits? Da må jeg sjekke ut :D
    Marc Ribot har gjort mye sammen med Tom Waits, bl.a. er han medvirkende på Rain Dogs og Mule Variations som er blant Waits bedre album imo.
    Han har også samarbeidet m Elvis Costello, Allison Krauss og mange andre, men dette med Youn Sun Nah er noe helt annet altså. 😊

    En STOR avsporing dette, da det ikke har noe med ACT å gjøre, men Ribot er en interessant gitarist som går sine egne veier.
    Han har også sitt eget "Latino -orkester" eller danseband som han kaller det.
    The_Prosthetic_Cubans.jpg
    Jeg synes det er god og fornøyelig musikk.
    Finnes kun på CD og streaming så vidt jeg vet.
    Håper det går bra med en avsporing.
     
    Sist redigert:

    Jazzklang

    Medlem
    Ble medlem
    14.01.2021
    Innlegg
    38
    Antall liker
    12
    Sted
    Slemmestad
    Marc Ribot har gjort mye sammen med Tom Waits, bl.a. er han medvirkende på Rain Dogs og Mule Variations som er blant Waits bedre album imo.
    Han har også samarbeidet m Elvis Costello, Allison Krauss og mange andre, men dette med Youn Sun Nah er noe helt annet altså. 😊

    En STOR avsporing dette, da det ikke har noe med ACT å gjøre, men Ribot er en interessant gitarist som går sine egne veier.
    Han har også sitt eget "Latino -orkester" eller danseband som han kaller det.
    Vis vedlegget 708484
    Jeg synes det er god og fornøyelig musikk.
    Finnes kun på CD og streaming så vidt jeg vet.
    Håper det går bra med en avsporing.
    Takk! Dette var i alle fall delvis nytt for meg. Spennende. Det er mye bra musikk utenfor hitlistene :)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Siden TS hang seg på det innlegget så gjør jeg også det.

    Ikke min musikk det der, @bluesbreaker , for mye "pling plong", men gitaren ligner på en del låter av Tom Waits :)
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Marc Ribot har gjort mye sammen med Tom Waits, bl.a. er han medvirkende på Rain Dogs og Mule Variations som er blant Waits bedre album imo.
    Han har også samarbeidet m Elvis Costello, Allison Krauss og mange andre, men dette med Youn Sun Nah er noe helt annet altså. 😊

    En STOR avsporing dette, da det ikke har noe med ACT å gjøre, men Ribot er en interessant gitarist som går sine egne veier.
    Han har også sitt eget "Latino -orkester" eller danseband som han kaller det.
    Vis vedlegget 708484
    Jeg synes det er god og fornøyelig musikk.
    Finnes kun på CD og streaming så vidt jeg vet.
    Håper det går bra med en avsporing.
    Han er også deltagende på David Sylvian/ The secret of the beehieve, om jeg minnes riktig 👍
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Som sagt, Ribot er en mye brukt session musiker, men dette var jo en tråd for ACT. 😊

    Denne er en favoritt. E. S. T. Good Morning Susie Soho. Kom på vinyl i fjor etter et liv på kun CD i nærmere 20 år. En av mine beste jazz-plater. Låter meget bra.
    IMG_20210326_110458.jpg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.722
    Torget vurderinger
    4
    ^ Herlig skive. Har den på vinyl, ACT 9260-1, men mitt eksemplar er definitivt ikke bra, med sjenerende mye støy. I butiiken sa de at alle eksemplarene de hadde var slik. En dårlig batch kanskje?
    Samme her. ACT har mange flotte titler med masse bra musikk og ofte god lyd, men de lager ikke audiofile vinylutgivelser. Samtidig skal vi huske på at både "It's Snowing.." og mange andre ACT titler på vinyl ble presset i de årene da produksjonskvaliteten virkelig var på bånn. Generelt har jeg inntrykk av at det har blitt bedre de siste par årene. Fx. er nypressinger av ECM langt fra kvaliteten på orginalene ra 70-årene.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Samme her. ACT har mange flotte titler med masse bra musikk og ofte god lyd, men de lager ikke audiofile vinylutgivelser. Samtidig skal vi huske på at både "It's Snowing.." og mange andre ACT titler på vinyl ble presset i de årene da produksjonskvaliteten virkelig var på bånn. Generelt har jeg inntrykk av at det har blitt bedre de siste par årene. Fx. er nypressinger av ECM langt fra kvaliteten på orginalene ra 70-årene.
    Nei, disse blir hverken solgt eller markedsført som "audiophile recordings". (Hva nå det er. 😊)
    Som sagt. Alle de jeg har kjøpt fra ACT har vært bra.
    Det kan jeg ikke si om de jeg har kjøpt fra MoFi f. eks. Langt mer ujevn kvalitet der.
    Som med andre ting, så spriker altså erfaringer.
     

    Jazzklang

    Medlem
    Ble medlem
    14.01.2021
    Innlegg
    38
    Antall liker
    12
    Sted
    Slemmestad
    Takk for gode tips i tråden her. Mitt inntrykk er at ACT har en del utgivelser som kan minne litt om utgivelsene på ECM, men at ACT har en klarere "jazzprofil". Det blir ofte mye romklang og svevende greier på en del ECM utgivelser. Jeg liker det gjerne litt mer svingende. Jan Lundgren og Paulo Fresu er veldig fine sånn. De har både det poetiske og det mer jordnært svingende inne.. :)
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    399
    Dessverre gir de ikke alle utgivelser på vinyl.
     

    Jazzklang

    Medlem
    Ble medlem
    14.01.2021
    Innlegg
    38
    Antall liker
    12
    Sted
    Slemmestad
    Har fått sjekket musikken til Youn Sun Nah. Dette er virkelig lekker musikk! Veldig profesjonelt utført. Originalt komponert, arrangert og framført. Anbefales veldig til den som er interessert i å sjekke ut interessant samtidsmusikk. Veldig bra! Jeg anbefaler å sjekke ut katalogen til plateselskapet ACT :)
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.386
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Har fått sjekket musikken til Youn Sun Nah. Dette er virkelig lekker musikk! Veldig profesjonelt utført. Originalt komponert, arrangert og framført. Anbefales veldig til den som er interessert i å sjekke ut interessant samtidsmusikk. Veldig bra! Jeg anbefaler å sjekke ut katalogen til plateselskapet ACT :)
    Gikk til bestilling av to skiver i dag av Youn Sun Nah. Har de digitalt, men tenkte at disse er fine å ha på gromformatet også😃 Bestilte direkt på ACT sin hjemmeside til morgen i dag og det tok mindre en 4 timer så mottok jeg melding om at sendingen var sendt(y) Sporing med DHL.

    7A1288D0-A36C-4398-84C7-44A762F301CD.jpeg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    "She Moves on" låter meget bra på LP.
    Min er tyst i vinylen og lytefri.
    Absolutt ei kvalitetsplate.
    Favorittsporet er Lou Reeds: Teach The Gifted Children.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn