Jazz

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Hallo.

Ønsker å utvide musikksmaken (og samlinga, som ikke er stor) og synes jazz kan gi mye!
men vil ha tips til to CD'er (til å begynne med) som har god lydkvalitet, ikke være for utfordrende (les: så sært så jeg mister lysten), og gjerne med vokal (mye av det jeg har hørt har vært uten, men setter pris på litt sang), også kan det godt være enkelt å få tak i (send link). Har forøvrig konto hos CDON, og synes de fungerer greit å kjøpe fra.

Som sagt: To gode jazz-album!

Mvh

PK

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Det er selvfølgelig et hav å ta av, også når det gjelder litt mer tilgjengelig musikk, her
er et par titlet jeg setter umåtelig pris på:

The Dave Brubeck Quartet - Take Five (Columbia/Legacy)
Miles Davis - Kind Of Blue (Columbia/Legacy)
Michael Brecker - Tales From The Hudson (Impulse!)

Disse bør være greie å få tak på. God fornøyelse

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Det er selvfølgelig et hav å ta av, også når det gjelder litt mer tilgjengelig musikk, her
er et par titlet jeg setter umåtelig pris på:

The Dave Brubeck Quartet - Take Five (Columbia/Legacy)
Miles Davis - Kind Of Blue (Columbia/Legacy)
Michael Brecker - Tales From The Hudson (Impulse!)

Disse bør være greie å få tak på. God fornøyelse
Tusen takk!
http://www.cdon.com/product.phtml?prod=513122
http://www.cdon.com/product.phtml?prod=363174
Fant to stk take five album, bruker cdon...
Hvilken?

PK

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Takker for den, da blir cd'er bestillt nå!

PK

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Jeg kommer til å masa mer når jeg har fått blod på tann! Ser det gikk an å kjøpe litt fler enn noen CD'er fra disse artistene..

PK

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Jeg har min på LP. På CD tror jeg jeg hadde handlet denne:
Oscar Peterson Trio - Night train er også innertier, forresten. På Verve om jeg ikke husker helt i vilden sky.
ser på den i neste omgang!

Pk

O

OldBoy

Gjest
Jeg kan være med på å anbefale alle de CD'ene som allerede er nevnt.

Skal man satse på noe med vokal, er Billie Holiday med "Lady in Satin" en "klassisk" klassiker. I den mer moderne genren, stadig med vokal, synes jeg Patricia Barber alltid leverer bra saker. "Verse" er kanskje den jeg synes er lettest tilgjengelig.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Fyttegrisen for noen priser! ;D
På cdon kan en få skikkelig bra priser, på skikkelige godbiter! 250 inkl frakt for 3 cd'er er gi bort pris! Har slutta å gå i butikker jeg!

PK ;D

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Selvfølgelig heter plata "Time Out", Valentino.
Sånn er det når låta ligger og forstyrrer tankene. Godt noen er våkne !

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Nå skal ikke jeg bli for masete her, men en annen innspilling jeg kom på sånn i
forbifarten som er lett tilgjengelig er:

Dave Grusin - Homage To Duke (GRP)

Her tolker han en av de største innen jazzen; Duke Ellington

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Takker!
Mye go'jazz skjønner jeg ;D
Bare å håpe jeg liker det skikkelig.
Musikksmaken per i dag går mest i pink floyd, Mark knopfler, dire straits, eagles, nils lofgren, eric clapton.

PK

K

kbwh

Gjest
Jeg har det slik at etterhvert som stereoanlegget blir bedre ekspanderer også musikksmaken. Det er vel derfor vi har hifi er det ikke?

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Veldig sant det valentino! Jeg driver mye med å prøve ny musikk, og mye blir også foreløpig lagt på is, men noe er så bra så jeg bare må ha! Anlegget har blitt rundt 1000% bedre (og vel så mye dyrere) i løpet av 6 mnd, så musikken henger litt etter... Dette ser jeg faktisk på som et lite problem, men det gjøres noe med fortløpende!

PK

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Må ha med noe skandinavisk på listen din!
Helge Lien Trio: Spiral Circle el. Asymmetrics
Keith Jarret: Belonging el. My Song

Veldig moderat musikk uten at den blir intetsigende. Sterke komposisjoner og sublimt samspill, merk deg spesielt trommisene i begge gruppene. De gjør noe mer enn bare å holde takten.
Dersom du vil ha noe enda mer samtidig; prøv In the Country (Rune Grammofon).

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Må ha med noe skandinavisk på listen din!
Helge Lien Trio: Spiral Circle el. Asymmetrics
Keith Jarret: Belonging el. My Song

Veldig moderat musikk uten at den blir intetsigende. Sterke komposisjoner og sublimt samspill, merk deg spesielt trommisene i begge gruppene. De gjør noe mer enn bare å holde takten.
Dersom du vil ha noe enda mer samtidig; prøv In the Country (Rune Grammofon).
Skal nok testes en gang! Jeg er trommis, så liker flinke trommeslagere:D
Hørte forresten på nyeste fra Ole edvard Antonsen, og på spor 4 eller 5 er tambourinisten så ute av takt, at jeg måtte skippe over! Huff! Ellers mye bra.

PK

O

om.s

Gjest
Skal man noe behagelig og samtidig bra kommer man ikke utenom
Tord Gustavsen Trio "The Ground" og "Changing places"......en nydelig piano, bass og tromme trio....

mvh

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Blir dyrt dætta gutter ;D

Takker igjen!

Har jo innkjøp for 1 mnd framover je nå.

PK

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Hvis du selv spiller trommer er det jo ingen tvil; da skal du gå etter platene til
DAVE WECKL !!!

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Litt av en entusiasme, da..

;D

PK

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Ser det bare er en cd på cdon av dave weckl... finns det fler? evt hvor? cd'n heter master plan.

PK

K

kiwi

Gjest
Lett Jazz med vokal da kommer du ikke utenom Diana Krall, spiller nesten ikke noen rolle hvem av de du kjøper av henne,alt holder høy klasse etter min mening og smak
Mvh: Espen
Hallo.

Ønsker å utvide musikksmaken (og samlinga, som ikke er stor) og synes jazz kan gi mye!
men vil ha tips til to CD'er (til å begynne med) som har god lydkvalitet, ikke være for utfordrende (les: så sært så jeg mister lysten), og gjerne med vokal (mye av det jeg har hørt har vært uten, men setter pris på litt sang), også kan det godt være enkelt å få tak i (send link). Har forøvrig konto hos CDON, og synes de fungerer greit å kjøpe fra.

Som sagt: To gode jazz-album!

Mvh

PK

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

er også ny innen denne sjangeren,men Oscar Peterson er utrolig bra.kom over samleren "fly me to the moon" på FreeRecordShop (2 for kr.100).ellers er Sarah Vaughan og Nina Simone vel verdt å sjekke ut.rart ikke mesteren John Coltrane er nevnt hittil : "blue train" er obligatorisk !.for behagelig lytting må Chet Baker og Stan Getz nevnes.

er fast lytter og vil anbefale radio-programmet "rundt midnatt" kl 21.03 fredager på P1 med den lidenskapelige jazz-elskeren Jan Ditlev Hansen.

(også tilgengelig på nettradio)

mvh. s,

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
jazz for folk som ikke liker jazz. jeeez
Har ikke hørt det, vet ikke om det passer min musikksmak. Har ikke vært såkalt audiofil lenge nok (et halvt år av mine beskjedene 19 ;) )

Når det gjelder Diana Krall, så har jeg faktisk bare hørt en sang foreløpig, og det er "A Case of You", en eller annen hoster i bakgrunnen, skal det være sånn? den slo ikke helt an hos meg! Litt for lite liksom (kjedelig)! Pen stemme, så det kan jo absolutt være noe bra fra dama.

PK

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.242
Torget vurderinger
2
John Coltrane !
Begynn med boksen "The Atlantic Years"
Det er jazz.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
John Coltrane !
Begynn med boksen "The Atlantic Years"
Det er jazz.
Det er 99 album med John Coltrane på cdon, ingen heter the atlantic years... Har du andre tips, eller evt vet hvor jeg får tak i albumet?

PK

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.242
Torget vurderinger
2
Nei det er ikke rart du ikke finner denne. Det var jeg som var slurvete med tittelen. Boksen heter :
"The Heavyweight Champion: The Complete Atlantic Recordings of John Coltrane. 7 CD boks. Platekompaniet har den, og Amazon.com.
Anbefales !

De har den på CDon,com også.

O

om.s

Gjest
Manu Katche´s "Neighbourhood" hører hjemme her også, imo...

mvh

Emigrant

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
0
Sted
Nederland
Art Blakey & The Jazz Messengers: Moanin'
Hank Mobley: Soul Station
Count Basie/Joe Turner : The Bosses

mvh

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Antall liker
14.703
Noen absolutte "must" skiver:

Antonio Forcione - LIVE! (Naim cd054 - 2000) dersom du trodde Nils Lofgren var bra ;D

Karin Krog & John Surman - Bluesand (Meantime records MR9 - 1999) for viderekommende. Sjekk ut www.oslo-audio-society.com - plateanmeldelser ;-)
Anbefalte spor: 3, 7 og 9 for starters...

Eivind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.05.2002
Antall liker
0
Etter anbefaling fra Aftenposten kjøpte jeg en plate av norsk jazzsangerinne som heter Inger-Marie (Gundersen) med tittel "By myself".
Kan absolutt anbefales. Har en fantastisk flott stemme, og har mange fine, litt anderledes og personlige tolkninger. Er den platen jeg spiller mest om dagen. Lyden er også upåklagelig. Bl.a.så spiller Ulf Wakenius på den.

S

smog

Gjest
Etter anbefaling fra Aftenposten kjøpte jeg en plate av norsk jazzsangerinne som heter Inger-Marie (Gundersen) med tittel "By myself".
Kan absolutt anbefales. Har en fantastisk flott stemme, og har mange fine, litt anderledes og personlige tolkninger. Er den platen jeg spiller mest om dagen. Lyden er også upåklagelig.  Bl.a.så spiller Ulf Wakenius på den.
Enig ;D. Blir laget mye bra norsk jazz.

Smog

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Enig ;D. Blir laget mye bra norsk jazz.

Smog
Jazz er sammen med death/black metal den genren hvor norsk musikk hevder seg internasjonalt. Jaga, In the country, Helge Lien, NP Molvær m.fl. har tatt over for den gode gamle (ECM) garden og får god presse og spillejobber over det meste av Europa (og faktisk litt i Japan)!
Det er for øvrig en god tilvekst av yngre musikere, så norsk jazz har neppe vært i bedre form enn den er i dag :)

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
en virkelig norsk klassiker er :

Radka Toneff/Steve Dobrogosz' "Fairytales" !

er å finne på nice-price :)

mvh. s,

B

Back_Door

Gjest
Jeg har det slik at etterhvert som stereoanlegget blir bedre ekspanderer også musikksmaken. Det er vel derfor vi har hifi er det ikke?
Er det ikke et tankekors at en musikkform, som har sin opprinnelse fra "skikkelige buler", må avspilles på "high end" for å tiltrekke nye lyttere..? ;D

Topp Bunn