Jazz i verdens klasse.....

O

om.s

Gjest
For dere som liker kvinnelig vokal jazz er JACINTHA ett navn dere bør merke dere, om dere ikke har gjort det enda, fikk igår "autumn leaves" the songs of Johnnny Mercer, på 180 gr vinyl, og dette er standard kvinnelig vokal jazz av verdens klasse, anbefales sterkt både pga lyd og musikk, men glem ikke navnet, denne orientalske jenta (?) kan, og synger med sjel.....
(utgitt på Groove note records)

Det er jo heller ikke feil at det følger med en xtra 45 rpm med 4 låter også de av meget høy klasse lyd og musikalsk.....
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Jacintha er bra ja.
Slenger meg på med en anbefaling av Tribute to Ben Webster. Også her følger det med en 45rpm med to låter.

Ellers er Autum Leaves tolket flott av Duke Jordan (plays standards vol. 1).
 
O

om.s

Gjest
Jacintha er bra ja.
Slenger meg på med en anbefaling av Tribute to Ben Webster. Også her følger det med en 45rpm med to låter.

.
Både, "a tribute to Ben W" og "her name is, Jacintha " ble bestillt direkte når jeg fikk høre det som kom igår, på 180 gr vinyl selvsagt  :D
 
W

Wilson

Gjest
Hei - takk for tipset! Alltid en fornøyelse å oppdage så bra "nye" artister. Dette hørtes ut til å falle i smak.
Sjekket ut amazon.com, det blir nok noen bestillinger på CD........
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Ingen grunn til å glemme Jacinthas forrige album (nest siste) "Lush Life" i denne sammenhengen!! Intime og personlige tolkninger av jazz standarder som ikker er å forakte
 
O

om.s

Gjest
Ingen grunn til å glemme Jacinthas forrige album (nest siste) "Lush Life" i denne sammenhengen!! Intime og personlige tolkninger av jazz standarder som ikker er å forakte
Holder de to sist bestillte samme standard som den første jeg fikk, kommer nok og "Lush life" etter, men er ikke den med stryke arrangement tro?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Da er Myra Taylor et must i jazz-sammenheng. Liker du eldre blues-artister er Little Hatch, Jimmie Lee Robertson og Wild Child Butler glimrende hva angår musikk og lyd.
 
O

om.s

Gjest
Da er Myra Taylor et must i jazz-sammenheng. Liker du eldre blues-artister er Little Hatch, Jimmie Lee Robertson og Wild Child Butler glimrende hva angår musikk og lyd.
Foretrekker jazz fremfor blues, men takker for tipsene............
 

olechr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Innlegg
101
Antall liker
0
Da er Jacintha bestilt med;
Heres to BenWebster og Autumn Leaves, begge på xrcd.
Spennende.

Ellers ble det bestilt opp Karrin Allyson med Ballads Remember John Coltrane og In Blue. Har fått mye bra omtaler. Samt 5-6 øvrige.

Et tips innenfor samme sjanger er;
Shirley Horn, You won't forget me.
Horn sin beste i mine ører.

Kom gjerne med flere anbefalinger av deilige damer med myk jazzstemme.
 
O

om.s

Gjest
Da er Jacintha bestilt med;
Heres to BenWebster og Autumn Leaves, begge på xrcd.
Spennende.

Ellers ble det bestilt opp Karrin Allyson med Ballads Remember John Coltrane og In Blue. Har fått mye bra omtaler. Samt 5-6 øvrige.

Et tips innenfor samme sjanger er;
Shirley Horn, You won't forget me.
Horn sin beste i mine ører.

Kom gjerne med flere anbefalinger av deilige damer med myk jazzstemme.
Mye bra musikk her, siden du spør;  Holly Cole og "temptation" en jazz cd jeg stadig plukker frem og har mye glede av  :) ......

..god lyd er det og........
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Mye bra musikk her, siden du spør;  Holly Cole og "temptation" en jazz cd jeg stadig plukker frem og har mye glede av  :) ......

..god lyd er det og........
Enig i at dette både musikalsk og lydmessig er i øverste divisjon. Hadde aldri trodd at en kvinnelig "jazz-vokalist" skulle kunne gjøre noe nytt, bra og spennende (ahh derforfor temptation??!) med alle disse Tom Waits låtene ;D
 

olechr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Innlegg
101
Antall liker
0
Mye bra musikk her, siden du spør;  Holly Cole og "temptation" en jazz cd jeg stadig plukker frem og har mye glede av  :) ......

..god lyd er det og........
Yepp !
Har Temptation, Don't Smoke in Bed og liveplata It Happened one night med Holly Cole.

Andre artister ?
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Fra det norske biblioteket anbefaler jeg da Torun Eriksen med "Glittercard" på Jazzland Recordings!!
 
O

om.s

Gjest
Yepp !
Har Temptation, Don't Smoke in Bed og liveplata It Happened one night med Holly Cole.

Andre artister ?
Ellers holder jeg  Patricia Barber høyt, "a distortion of love", "verse" og "companion" (live), er favoritter.
En annen bra kvinnelig vokalist er Cæcilie Norby, "London/Paris" (live) gir ett godt tverr snitt av karrieren hennes.

Patricia Barber er kanskje litt vanskeligere å nærme seg enn "vanlig" mainstream jazz, men liker man det sitter det godt både musikalsk og tekst messig.
 

olechr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Innlegg
101
Antall liker
0
Ellers holder jeg  Patricia Barber høyt, "a distortion of love", "verse" og "companion" (live), er favoritter.
En annen bra kvinnelig vokalist er Cæcilie Norby, "London/Paris" (live) gir ett godt tverr snitt av karrieren hennes.

Patricia Barber er kanskje litt vanskeligere å nærme seg enn "vanlig" mainstream jazz, men liker man det sitter det godt både musikalsk og tekst messig.

Blitt en stund siden de er spilt, men har flere av Patricia Barber. En i samme stil er Cassandra Wilson. Synes vel at Traveling Miles er den beste.

For de med kun Cd spiller :( så har Ella and Lois kommet i Verve Master Edition. Meget bra lyd, selges ofte til Nice price. Sjefsplate!!
 
O

om.s

Gjest
Blitt en stund siden de er spilt, men har flere av Patricia Barber. En i samme stil er Cassandra Wilson. Synes vel at Traveling Miles er den beste.

For de med kun Cd spiller :( så har Ella and Lois kommet i Verve Master Edition. Meget bra lyd, selges ofte til Nice price. Sjefsplate!!

Skal grave litt i samlingen og heller komme tilbake med noen tips senere
:D ......
 
W

Wilson

Gjest
Snakker man jazz-damer kommer vi vel ikke utenom Stacey Kent. Hun har en litt spes. stemme, men kan klart anbefales.
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Josefine Cronholm (svensk statsborger bosatt i København) har gitt ut to meget flotte album, hvor det siste "Hotel Paradise" i mine ører er et hakk bedre enn debuten "Wild Garden"
 

olechr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Innlegg
101
Antall liker
0
Josefine Cronholm (svensk statsborger bosatt i København) har gitt ut to meget flotte album, hvor det siste "Hotel Paradise" i mine ører er et hakk bedre enn debuten "Wild Garden"
Jada, Josefine sin debut med Wild Garden er en god skive, fint å høre at utviklingen er positiv.....
 
O

om.s

Gjest
Skal grave litt i samlingen og heller komme tilbake med noen tips senere
:D ......
En annen litt ukjent (?) synge dame er Claire Martin og "perfect alibi" er en god samling låter i den litt mer moderne enden, og lyden siden det ligger under denne tråden, er meget god, gitt ut på LINN og er en hybrid skive.
 

olechr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Innlegg
101
Antall liker
0
kom hjem fra Rio i høst og kjøpte denne fra Jacintha, bossa-inspirert.. kan anbefales http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=14008

sjekk også ut denne fra Ella, helt fantastisk plate!
http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=11238
Bitredes. Enig at Ella sin Clap Hands Here Comes Charlie er en av Ellas bedre skiver. Er en skive som ikke har fått like mye omtale som "songbook" utgivelsene.

God variasjon i låtmateriale og også god lyd på standard cd.
 

Steely_D

Medlem
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
16
Antall liker
0
ella er min definitive favoritt blant alle de kvinnelige jazz-vokalistene.. makan til teknikk, feeling og evne til improvisasjon skal du lete lenge (forgjeves?) etter! Sjekk også ut plata med Ella og Basie, med Quincy Jones som arrangør..for en kombinasjon! Det svinger så jæ..at man må klore seg fast i sofaen ;D
 

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Innlegg
314
Antall liker
53
Torget vurderinger
15
Sitter å hører på Chris Botti "when i Fall in Love" - Vakkert ja!!!æ- men du må like trompet, rolig og forførerisk.

Ellers har det vært en del gjennomhøringer av Esbjørn Svensson trio " e.s.t. viatticum" Her er det fortryllende piano, ståbass og noe stortromme. Ikke ulike Tord Gustavsson trio, men bare mye bedre. - Kjekt å se at selv svenskene kan!!!

Svært god lyd på begge. Anbefales!
 
O

om.s

Gjest
Ellers har det vært en del gjennomhøringer av Esbjørn Svensson trio " e.s.t. viatticum" Her er det fortryllende piano, ståbass og noe stortromme. Ikke ulike Tord Gustavsson trio, men bare mye bedre. -  Kjekt å se at selv svenskene kan!!!

Svært god lyd på begge. Anbefales!
I stemmes, EST er veldig bra, svinger som bare rakkern samtidig som det vare og skjøre er ivaretatt, kan nesten anbefale alle deres skiver, som du og sier, god lyd og bra innspilling(er)........
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
ella er min definitive favoritt blant alle de kvinnelige jazz-vokalistene.. makan til teknikk, feeling og evne til improvisasjon skal du lete lenge (forgjeves?) etter! Sjekk også ut plata med Ella og Basie, med Quincy Jones som arrangør..for en kombinasjon! Det svinger så jæ..at man må klore seg fast i sofaen ;D
Sjekk "Ella and Louis" og "Ella and Louis Again" for noe av det beste derfra; førstnevnte fortsatt tilgjengelig på Speakers Corner, og sistnevnte på dobbel LP fra MoFi. Jeg har begge og ville klart ha gått for siste...

Sjekk også "Let no man write my Epitaph" (Classic Records/Vrve) som er med piano akkompagnement; lyrisk og nydelig..

Ellers enig ift "Clap hands...", selv synes jeg sangbøkene kan bli litt langtekkelige tidvis, men bevares; verdensklasse er det definitivt.

Liker man Ella, skal man sjekke opp "Songs for distingue lovers" med Billie Holiday fra 1957; fantastisk band, Verve Stereo (gjerne den glimrende Classic Recs-utgaven) med gobsmack lyd og sugende musikalitet hele veien. Sammen med "Body and Soul", som kan kjøpes på MoFi, er dette Billie's beste LP!

Mvh Vidar P
 

olechr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Innlegg
101
Antall liker
0
Sjekk "Ella and Louis" og "Ella and Louis Again" for noe av det beste derfra; førstnevnte fortsatt tilgjengelig på Speakers Corner, og sistnevnte på dobbel LP fra MoFi. Jeg har begge og ville klart ha gått for siste...
Jeg ville gått for begge ;)
Songbook variantene er mer pretinsiøse og kan bli litt langtekkelige(f. eks Cole Porter er på 2 cd er, var vel på 4 lp'er)
 

olechr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Innlegg
101
Antall liker
0
ella er min definitive favoritt blant alle de kvinnelige jazz-vokalistene.. makan til teknikk, feeling og evne til improvisasjon skal du lete lenge (forgjeves?) etter! Sjekk også ut plata med Ella og Basie, med Quincy Jones som arrangør..for en kombinasjon! Det svinger så jæ..at man må klore seg fast i sofaen ;D
;D ;D ;D ;D

Synes storbandjazz kan være bra i små doser.
Spesielt Count Basie og Duke Ellington.
 
O

om.s

Gjest
Hifi demonstrasjoner er farlige greier, kommer hjem med plater og cdèr som bare "klistrer" seg på og vil være med hjem.
Så også idag, fikk med hjem Jaques Louissier Trio ""Play Bach" på Telarc cd og meget god lyd, samt opp jazza klassiske komponister, ingen svulstigheter men god krevende og utfordrende jazz, han har også jazzet opp Satie, Handel, Vivaldi, verdt en lytt om man liker "ikke" mainstream jazz.......

Men ikke nok med det, The new BRUBECK quartet, og " a cut above" på "direct to disc" vinyl hengte seg og på, denne er nummerert så den åpnes ved anledning, men Brubeck og son`s burde levere varene som de bruker........
 
O

om.s

Gjest
Her kommer også en av de mer oppegående moderne saksofonister inn i bildet, Joshua Redman Elastic Band "Momentum", balanserer det "klassiske" uttrykket med det mer moderne avantgardistiske, spennende for de som også liker jazz utenfor mainstream......
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
754
Antall liker
2
Joshua spilte sammen med Bugge Wesseltoft (New Conception of Jazz) i Kongsberg for 3 år siden (?). Fantastisk konsert. Kombinasjonen Bugges Rytmer, Joshuas Sax og lys og bildeshowet gjorde det til en Stoooor audiovisuell opplevelse!
 
O

om.s

Gjest
Joshua spilte sammen med Bugge Wesseltoft (New Conception of Jazz) i Kongsberg for 3 år siden (?). Fantastisk konsert. Kombinasjonen Bugges Rytmer, Joshuas Sax og lys og bildeshowet gjorde det til en Stoooor audiovisuell opplevelse!
Høres ut som en meget god opplevelse, skulle gjerne hørt denne konstellasjonen, men får nøye meg med den enkeltes prosjekter til det kanskje dukker opp en ny mulighet.....

mvh
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Blitt en stund siden de er spilt, men har flere av Patricia Barber. En i samme stil er Cassandra Wilson. Synes vel at Traveling Miles er den beste.

For de med kun Cd spiller :( så har Ella and Lois kommet i Verve Master Edition. Meget bra lyd, selges ofte til Nice price. Sjefsplate!!
Hei!
Jeg har flere cder med Cassandra og de to første jeg kjøpte var "Belly of The Sun" og "Travelling Miles".
Husker at en her på sentralen for en god stund siden nevnte at hennes tidlige var bedre (hans mening)
Jeg har nå "Blue Light Til Dawn"(1993) og"New Moon Daughter" (1995) hvorav jeg setter den fra 93 høyest (av de jeg har med cassandra) og hvilken lydgjengivelse;D i tillegg.
Det var i tillegg to cder til 39.- pr.stykk (stadig slike tilbud innimellom) som en kan få med seg ved ukentlige svippinnomturer på Platekompaniet)
Ellers mange tips jeg skal benytte meg av med tiden.

Mvh.KW
 

Dagobert

Fersking
Ble medlem
24.05.2005
Innlegg
3
Antall liker
0
Madeleine Peyroux - "Careless Love" (2004)
Hør spesielt på hennes versjon av Leonard Cohen's "Dance Me To The End Of Love",
hennes egen "Don't Wait Too Long" og tittelsporet "Careless Love".
Stemmen hennes gir meg assosiasjoner til Ella Fitzgerald... (!)
Et suverent album som anbefales på det varmeste!
 
O

om.s

Gjest
Madeleine Peyroux - "Careless Love" (2004)
Hør spesielt på hennes versjon av Leonard Cohen's "Dance Me To The End Of Love",
hennes egen "Don't Wait Too Long" og tittelsporet "Careless Love".
Stemmen hennes gir meg assosiasjoner til Ella Fitzgerald... (!)
Et suverent album som anbefales på det varmeste!
Har fått begge hennes i hus, Billie Holliday "sound alike".......
 
Topp Bunn