Jazz i verdens klasse.....

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.005
Antall liker
363
Torget vurderinger
10
En av mine favoritter er Flora Purim. Hun hadde vokalen på Return to Forever -Chick Corea , og har gitt ut mange album på sitt eget navn. Herlig latin-jazz. Har også gitt ut album sammen med mannen sin Airto Moreira. Så har vi jo Radka Tonnef , hun er ikke så værst hun heller. Synes at mye av jazzen blir "muzak" aktiv og ikke mye bra.
 
O

om.s

Gjest
En av mine favoritter er Flora Purim. Hun hadde vokalen på Return to Forever -Chick Corea , og har gitt ut mange album på sitt eget navn. Herlig latin-jazz. Har også gitt ut album sammen med mannen sin Airto Moreira. Så har vi jo Radka Tonnef , hun er ikke så værst hun heller. Synes at mye av jazzen blir "muzak" aktiv og ikke mye bra.
Alltid godt med nye navn/tips, legger i "skal sjekkes ut" folderen......
 

Dagobert

Fersking
Ble medlem
24.05.2005
Innlegg
3
Antall liker
0
Alltid godt med nye navn/tips, legger i "skal sjekkes ut" folderen......
Kjenner du til Bic Runga?
Hvis ikke bør du putte henne i folderen din :)
 

Dagobert

Fersking
Ble medlem
24.05.2005
Innlegg
3
Antall liker
0
Ellers er et godt tips å søke på Amazon.com etter artister du liker ,
og så se hva andre som også liker disse artistene anbefaler.
 
O

om.s

Gjest
Kjenner du til Bic Runga?
Hvis ikke bør du putte henne i folderen din :)
Kjenner ikke til navnet, men skal notere meg det, bruker som du sier å sjekke bla på amazon, og andre siter for ny informasjon om bra artister...

mvh
 

300B

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.12.2003
Innlegg
101
Antall liker
15
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
3
Når vi først er inne på kvinnelige jazz vokalister, er denne en klar favoritt.

Rachelle Ferrell - Live in Montreux.

Anbefales !!
 

tomashoi

Medlem
Ble medlem
26.05.2004
Innlegg
22
Antall liker
0
Sted
Råde
Hva med TSUYOSHI YAMAMOTO trio? På vinyl Japansk press Tree Blind Mice label...
 
O

om.s

Gjest
Hva med TSUYOSHI YAMAMOTO trio? På vinyl Japansk press Tree Blind Mice label...
Kjenner ikke navnet, men three blind mice er jo knall innspillinger.
Makoto Ozone på vinyl er jo heller ikke å forakte, navn som Gary Burton, Chick Corea, Eddie Gomez har noen fingre med i spillet.....
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.005
Antall liker
363
Torget vurderinger
10
Cafe Montmartre-Stan Getz , The Romantic warrior-Return To Forever , The Rape Of El Moro-Don Sebasky , Kind of Blue-Miles Davis , Nefertiti-Miles Davis(lytt på sporet "the Fall") , Elastic Rock-Nucleus , Det meste av Pat Metheny , Electric Noir- Eivind Aarseth , Twelve Moons-Jan Garbarek , Airto Moreira & the Gods of Jazz- Killer Bees ( B&W testplate , men knallbra musikk med nydelig lyd) , To a Brother- NHØP , Red Clay-Freddie Hubbard , Charles Mingus-(album med "Goodbye Pork Pie Hat") , kan ramse opp , men kommer ikke på flere i øyeblikket , fordi klokka er snart 14 , og hodet begynner å bli tomt etter en lang dag på jobb , men en time til og så.........FERIE...........................................
 
O

om.s

Gjest
Klarte idag å få i hus "Jazz at the pawnshop" "Fairytales" m/Radka Toneff og "Misty" med Yamamoto,Tsuyoshi Trio (45 rpm), alle tre på 180gr vinyl så nå har høst hamstringen begynt.......

Glemte visst å nevne at også  Mark Hollis (ex Talk Talk), The Who "who`s next"og "my generation" også disse på 180 gr vinyl kom samtidig....
 
O

om.s

Gjest
Her gikk siste rest av årets skatte kroner, om to dager ankommer:

"Cafe Blue"
"Night Club"
"Modern Cool"
"Companion"
disse fire kommer i 180 gr/45 rpm

og "a fortnight in France" kommer i 200 gr

Den O´store höst innsamlingen har kommet, for bekjente av damen trenger disse utgivelsene ikke närmer presentasjon :D

Nå er det snart klart for litt mörkere kvelder og vin.......
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.118
Antall liker
2.648
Bitredes. Enig at Ella sin Clap Hands Here Comes Charlie er en av Ellas bedre skiver.
Hvis noen er interessert i "Clap Hands" og lytter til CD, og kommer over denne i Verve, Polygram Vocal Classics, 1989 utgave, mastret av Dennis Drake er det bare å kjøpe. varenr. 835 646-2
Denne er mastret "flatt" av legendariske Dennis Drake, og er kjent for å ha den beste lydkvalitet på CD. Jeg har den, og den låter fenomenalt bra til å være en 1989 mastering.
"Spring can really hang you up the most" er så nyyydelig.

Espen
 
O

om.s

Gjest
Her gikk siste rest av årets skatte kroner, om to dager ankommer:

"Cafe Blue"
"Night Club"
"Modern Cool"
"Companion"
disse fire kommer i 180 gr/45 rpm

og "a fortnight in France" kommer i 200 gr
Mangler nå bare en reim til platespilleren så er det klart for disse vinyl godbitene som ankom idag......

;D
 
O

om.s

Gjest
Da har gått glipp av noe, har tre på vinyl.
Misty, Girl Talk og Midnight Sugar.
Prøv her:
www.amusicdirect.com
Ellers er de veldig sjeldne og dyre på bruktmarkedet.
Da "ramlet" også "midnight sugar" med Yamamoto Tsugoshi Trio inn döra på 45rpm/180gr. Tidliger i uka kom "misty".
Nå er det bare å vente på den rette stemningen för den sprettes....
 
O

om.s

Gjest
Da har gått glipp av noe, har tre på vinyl.
Misty, Girl Talk og Midnight Sugar.
Prøv her:
www.amusicdirect.com
Ellers er de veldig sjeldne og dyre på bruktmarkedet.
Takker for denne linken, den har hjulpet meg å lette godt i lommeboka og få i hus noen særdeles heftige pressinger med favoritt musikken :D

mvh
 
O

om.s

Gjest
Jazz at the pawn shop på 180 gr vinyl er ett must de som liker denne live innspillingen, lyden er betraktelig bedre enn min snart til års komne cd....

mvh
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Her gikk siste rest av årets skatte kroner, om to dager ankommer:

"Cafe Blue"
"Night Club"
"Modern Cool"
"Companion"
disse fire kommer i 180 gr/45 rpm

og "a fortnight in France" kommer i 200 gr

Den O´store höst innsamlingen har kommet, for bekjente av damen trenger disse utgivelsene ikke närmer presentasjon :D

Nå er det snart klart for litt mörkere kvelder og vin.......
Bestilles disse direkte fra Mofi eller?
Mvh.
Kjetil
 
O

om.s

Gjest
Bestilles disse direkte fra Mofi eller?
Mvh.
Kjetil
Hei, beklager det sene svaret her, har hatt ferien i september i år og nettoppp kommet hjem.
Mine bestillte jeg fra linken til acusticsound lenger opp i tråden, kjappt, ikke billigst, men sikkert og ordentlig.

mvh
 
O

om.s

Gjest
Fikk idag hjem to innspillinger til av damen som innledet tråden her, Jacintha`s "here`s to Ben" og "Jacintha is her name" hver på 2x45 rpm, 180 gr. Yummi.......

mvh
 
O

om.s

Gjest
I forbindelse med en annentråd, ang den bedre halvdel, var det igår kveld klart for å nyte i nye og bedre omgivelser, sammen med svoger (som er lyd tekniker) for denne anledningen, kone og barn var sendt på fest...

Når gammel dansken og pilsen begynte å virke litt var det tid for: JACHINTA igjen, denne gangen med " a tribute to Ben Webster) på 45/180 gr vinyl , en forførende og særdeles behagelig lytte opplevelse, selv svoger som ikke er jazz fan ble forført av damen.
Dette er det verdens klasse, løp og kjøp på AcousticSound ;D

mvh
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Beste jazzopptak noensinne er etter min oppfatning, Norah Jones come away with me. spesifikt "don't know why"
Bedre match mellom stemme:

Mikrofon:

preamp:

og kompressor:


Samt rom:




og spesialbygd high end mikser:


skal en lete veldig lenge etter ;D

Men i dagens kjapt og billig hjemmestudioklima:
[glb] Studio Closed
Sorcerer Sound has ceased studio operations. We still have some gear to sell including vintage Neve Modules plus a huge quantity of parts and manuals for sale. See our sale pages for more information.
Our parent company, Acoustilog, Inc. will continue to provide acoustic consultation services to the recording industry as well as commercial and residential clients. [/glb]
 
O

om.s

Gjest
Beste jazzopptak noensinne er etter min oppfatning, Norah Jones come away with me. spesifikt "don't know why"
Bedre match mellom stemme:

Mikrofon:

preamp:

og kompressor:


Samt rom:




og spesialbygd high end mikser:


skal en lete veldig lenge etter ;D

Men i dagens kjapt og billig hjemmestudioklima:
[glb] Studio Closed
Sorcerer Sound has ceased studio operations. We still have some gear to sell including vintage Neve Modules plus a huge quantity of parts and manuals for sale. See our sale pages for more information.
Our parent company, Acoustilog, Inc. will continue to provide acoustic consultation services to the recording industry as well as commercial and residential clients. [/glb]
Nja! damen kan ha opptaks mulighetene på sin side, men jeg holder ikke musikken for "verdens" klasse selv om hun har solgt stygg mye plater, men alikevel en god bilden dokumentasjon....

mvh
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Jacintha har vært på forumet i et par år nå..............
Men bra musikk er det jo.........
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Jacintha har vært på forumet i et par år nå..............
Det er klart, det er jo her det avgjøres hva som er god og dårlig musikk.
 
O

om.s

Gjest
Selvsagt er det meg om det, like mye som det motsatte tydeligvis er deg om det, det er jo hele poenget med slike kommentarer, "relativt" opplagt det ;)

mvh
 
O

om.s

Gjest
Det er klart, det er jo her det avgjøres hva som er god og dårlig musikk.
Ikke nödvendigvis, men her gir man iallefall uttrykk for hva man liker og ikke liker og det er vel mer poenget?
Samtidig som det kan väre en ny innfalls port på "nye" artister for noen.

mvh
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Selvsagt er det meg om det, like mye som det motsatte tydeligvis er deg om det, det er jo hele poenget med slike kommentarer, "relativt" opplagt det  ;)

mvh
Jepp!
 

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
Ble medlem
20.11.2004
Innlegg
3.633
Antall liker
4.050
Sted
Stockholm/Västerås
Torget vurderinger
2
Lite tips från grannlandet i öster:
Rigmor Gustafsson, vokaljazz.
Nils Landgren, både funk de tidigare plattorna och jazz på de senare.
Båda på www.actmusic.com
Även EST för lite mer exprementiell musik.
Storband, Magnus Lindgren:http://magnuslindgren.com/v2/
speciellt albumet Paradise Open.Caprice Records CAP 21646
Hilsen fra Sverige.
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.005
Antall liker
363
Torget vurderinger
10
Rebecka Tørnquist og en "Texas" Johanson gav ut en plate for noen år siden. Inneholder :"take me to the moon" og mange andre jazz klassikere. Flott musikk og kjempelyd. Plata er gitt ut på et svensk plateselskap. Flora Purim har gitt ut en haug av album , og gjerne sammen med mannen sin , Airto Moreira. Miles Davis :, Nefertiti ,Filles De Kilimanjaro , the Birth of the Cool , Kind Of Blue. Don Sebasky- the Rape of el Moro , Alle album fra Return To Forever , de eldste fra Chick Corea.Ser at Cassandra Wilson med "Travelling Miles" er nevnt tidligere , kjempeplate med musikk av Miles Davis.Osv , osv , osv. Let med et åpent sinn , og dere vil finne mase fin musikk.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Her var det mange velformulerte og gode anbefalinger,så jeg kaster meg på...Bugge Wesseltoft er nevnt flere steder i denne tråden, og derfor; få opp ørene for Torunn Eriksen og hennes "Prayers and Observations" som bare er noen uker gammel. Produsert av Wesseltoft, riktignok ikke med hyperaudiofil lyd,men husk at det tross alt er langt mer vesentlig HVORFOR en artist står på "scenen" enn HVOR han eller hun står..I motsetning til mange av dagens syngedamer med jazzfeeling har frøken Eriksen noe å melde. Tekstene er både poetiske og på grensen til selvutleverende, hun kompes presist,ledig og vanvittig samspillt, og dama synger som om hun aldri skulle gjort annet. Om ikke dette swinger hos deg, skift ut anlegget eller oppsøk nevrolog.... evt. begge deler. :)
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.065
Antall liker
33.742
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Her er tre anbefalinger, alle har flere gode innspillinger så covere er tilfeldige utvalg:







Den nederste er Shirley Horn hvis signaturen var utydelig.
 
O

om.s

Gjest
Den kan ha vært nevnt før i tråden, men en god kan ikke gjentas for ofte.
Patricia Barber "Companion".......denne live skiva spilles riktig nok nå bare på vanlig cd her hjemme, men fortjener absolutt å løftes frem igjen, gleder meg bare til å sprette den på MoFi 2x180 gr på vinyl, men det får bli en annen historie  ;D

mvh
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.246
Antall liker
3.478
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Får jeg lov til å anbefale Antonio Forcione?

Spansk gitarist, blant annet utgitt på The Naim Label.

Du kan lytte til deler av kutt her og gjøre deg opp en egen mening.

Hør på Live. Fantastisk plate. ;D

Selges på Lyric Hifi. De har sikkert noen kopier igjen.
Eller Ebay, Amzon og lignende.
 
O

om.s

Gjest
Får jeg lov til å anbefale Antonio Forcione?

Spansk gitarist, blant annet utgitt på The Naim Label.

Du kan lytte til deler av kutt her og gjøre deg opp en egen mening.

Hør på Live. Fantastisk plate. ;D

Selges på Lyric Hifi. De har sikkert noen kopier igjen.
Eller Ebay, Amzon og lignende.
Live og Talking hands, har allerede surret rundt her noen år nå, riktignok få men, men jazz kan det vel knapt kalles?.....

mvh
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.246
Antall liker
3.478
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Kanskje ikke jazz, men world-music. (?)

Norah Jones er vel ikke jazz det heller?
 
O

om.s

Gjest
Kanskje ikke jazz, men world-music. (?)

Norah Jones er vel ikke jazz det heller?
Ang Live og Talking hands, god musikk og bra innspilling er det iallefall, hva Norah Jones bekommer så har jeg litt vanskelig å "plassere" henne, kan man kalle det jazzpop?

mvh
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Ang Live og Talking hands, god musikk og bra innspilling er det iallefall, hva Norah Jones bekommer så har jeg litt vanskelig å "plassere" henne, kan man kalle det jazzpop?

mvh
Hei om.s!
Nevnte to cder finnes hos meg også og jeg er enig i at de er bra (også rent musikkmessig.
Nå kommer jeg til Gøteborg i neste uke (se PM) og da må du ha platespiller oppe å gå slik at jeg kan få hørt PB "Companion" på vinyl :D
Jeg har nylig kjøpt flere lp til min oppgraderte vinylrigg noe brukt og en helt ny "Lunatico" med Gotan Project (dobbellp).
Tangoelectronica visstnok mindre electronica enn på foregående fra Gotan Project men uanset flott musikk og mer Gotan Project blir det nok på meg (haddde ikke noe fra før)
Jazz er nok det jeg kommer til å satse litt på på vinylsiden som alternativ til cdinnkjøp.
Har allerede kjøpt (brukt) ecm med Rypdal og Garbarek.
Jeg satser primært på å unngå dobbelt opp på cd og vinyl, men vil nok en sjelden gang (i mellom ) kanskje kjøpe en 180g vinyl selv om jeg har en cdversjon fra før og da vil f.eks. Companion være et eksempel på slikt tilfelle.
Siste til Neil Young kostet hele 400.- hos Big Dipper og dette synes nå jeg begynner å bli ganske drøyt når en får den for 149 på PK og sikkert ytterligere billigere om en stund ::)

Mvh.KW
 
Topp Bunn