Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Todd skrev:
    Ikke min favoritt Coltrane skive, men dette er bra greier!

    Det er veldig bra greier! Hvis det er den nye ORG 2x45 du spiller på – har du sammenlignet med standardpresninger?
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Pesquera skrev:
    Todd skrev:
    Ikke min favoritt Coltrane skive, men dette er bra greier!

    Det er veldig bra greier! Hvis det er den nye ORG 2x45 du spiller på – har du sammenlignet med standardpresninger?
    Nope, har denne kun på CD. Rippet til hardisk og spiller på min digitalrigg. Absolutt et album jeg kunne tenkt meg og hatt på vinyl.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.741
    Antall liker
    35.965
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2

    Nils Landgren and Esbjørn Svensson - "Layers of light"
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Alltid trivelig med en ny fra Jaga Jazzist, er en stund siden sist

     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Skal dra fisen ut av harryhandel og si jeg har spilt plura i kveld, ikke helt jazz menn litt...
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    torem skrev:
    Jøgga skrev:
    Endelig fikk jeg tak i Zetterlund og Bill Evans

    Å for ei dame...
    Ja, liker denne jeg også. Veldig bra lyd også. Ser jo nesten ut til at du har fått tak i orginal-coveret(?). Coveret på mitt cd-eksemplar er anderledes. Kunne vært gøy å hørt hvordan dette er på vinyl.
    Melder meg inn klubben! Spilles nå. Kjøpte CDen i dag, hadde den ikke på vinyl der jeg handlet. Deilig musikk, flott sanger! Og fin lyd på cd'en. Har jo hørt henne før, men null i samlingen, så dette var kjekt. Vinyl neste. (ønskelista for vinyl begynner å bli lang nå :) )
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    Ben Webster, King of the Tenors (1953/2010, 180g vinyl, Jazz Wax Records - JWR4511)

    Bare en ting å si om denne: De gamle er eldst!

    Jo, en ting til, iflg Amazon.co.uk blir ikke denne 180g vinylen utgitt før 1.februar 2010!
    Product details
    * Vinyl (1 Feb 2010)
    * Number of Discs: 1
    * Format: Limited Edition
    * Label: Jazz Wax Records
    * ASIN: B002H3ETUU


    Så enten så har jeg vært heldig, eller så er det kanskje et andre- eller trejdeopplag av denne "Limited edition" skiva i 180g format de lister der. Kjøpte den i dag jeg :)

    Review av Ron Wynn på http://allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:3cfoxqygldke
    This 1953 date matched Webster with such peers as alto saxophonist Benny Carter, trumpeter Harry Edison, and pianist Oscar Peterson for a series of elegant yet soulful and exuberant small group dates. With no cut longer than four and a half minutes, the players didn't have time for excess statements or overkill; they had to quickly get to the heart of the matter in their solos, make their points, and return to the head. The original session has been enlarged by the addition of two previously unissued tracks, plus an alternate version of "That's All" that was later issued as a single. Label head Norman Granz excelled in producing swing-oriented, crisply played mainstream dates. Although this date is more than four decades old, Ben Webster's solos have a freshness and vitality that make them quite relevant to contemporary events.
    Om Ben Webster: http://en.wikipedia.org/wiki/Ben_Webster
     

    Vedlegg

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.940
    Antall liker
    755
    zimon skrev:
    torem skrev:
    Jøgga skrev:
    Endelig fikk jeg tak i Zetterlund og Bill Evans

    Å for ei dame...
    Ja, liker denne jeg også. Veldig bra lyd også. Ser jo nesten ut til at du har fått tak i orginal-coveret(?). Coveret på mitt cd-eksemplar er anderledes. Kunne vært gøy å hørt hvordan dette er på vinyl.
    Melder meg inn klubben! Spilles nå. Kjøpte CDen i dag, hadde den ikke på vinyl der jeg handlet. Deilig musikk, flott sanger! Og fin lyd på cd'en. Har jo hørt henne før, men null i samlingen, så dette var kjekt. Vinyl neste. (ønskelista for vinyl begynner å bli lang nå :) )
    Vet ikke om den finnes på vinyl i dag? Er orginale Philips-plater fra 60-tallet noe man kanskje får kjøpt på platemesser? Det hadde vært gøy.
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    torem skrev:
    zimon skrev:
    torem skrev:
    Jøgga skrev:
    Endelig fikk jeg tak i Zetterlund og Bill Evans

    Å for ei dame...
    Ja, liker denne jeg også. Veldig bra lyd også. Ser jo nesten ut til at du har fått tak i orginal-coveret(?). Coveret på mitt cd-eksemplar er anderledes. Kunne vært gøy å hørt hvordan dette er på vinyl.
    Melder meg inn klubben! Spilles nå. Kjøpte CDen i dag, hadde den ikke på vinyl der jeg handlet. Deilig musikk, flott sanger! Og fin lyd på cd'en. Har jo hørt henne før, men null i samlingen, så dette var kjekt. Vinyl neste. (ønskelista for vinyl begynner å bli lang nå :) )
    Vet ikke om den finnes på vinyl i dag? Er orginale Philips-plater fra 60-tallet noe man kanskje får kjøpt på platemesser? Det hadde vært gøy.
    Jeg håpet mer på en reutgivelse, tykk vinyl. Har ikke undersøkt enda, men kanskje andre vet om den finnes?
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    Gerogie Fame, Annie Ross, Hoagy Carmichael "In Hoagland 1981" (1981 LP, Bald Eagle Records BELP 181)

    Ei plata jeg har satt stor pris siden den kom i hus først på 80-tallet, og som jeg aldri blir lei av. Musikk til å bli i godt humør av, flott sang, fine arrangement. Plata ble lagd som en hyllest til Hoagy Carmichael (Hoagland Howard Carmichael som han egentlig heter), som da var 80 år. Var den siste innspillingen han deltok på før han døde samme år. Finnes nå bare i CD versjon ser jeg. Smakebiter kan man lytte til hos Amazon http://www.amazon.com/Hoagland-George-Fame/dp/B000000PF8 Les kundekommentarene der.

    Info om innspillingen med liste over låter og linker til mer info om artistene finner du på: http://en.wikipedia.org/wiki/In_Hoagland
     

    Vedlegg

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.741
    Antall liker
    35.965
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Vakkert!

    Lisa Ekdahl - "When did you leave heaven"
     

    kurtis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.12.2005
    Innlegg
    141
    Antall liker
    21
    TOMASZ STANKO QUINTET: "Dark Eyes"
    Stanko - trumpet
    Alexi Tuomarila - piano
    Jacob Bro - guitar
    Anders Christensen - bass
    Olavi Louhivuori - drums

    Fikk denne før helga fra Platekompaniet. Den har allerede blitt spilt flere ganger i løpet av disse dagene og raskt blitt en av mine favoritter. Avdempet og stemningsfullt, men likevel med såpass mye "spenning" at den ikke blir kjedelig.
    Lyden er i vanlig ECM-kvalitet.
    God fornøyelse!
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    Da var det tid for litt Melody her.



    Bare å senke skuldrene og nyte. :)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.940
    Antall liker
    755
    Todd skrev:
    Denne er omtalt i siste nummer av HiFi+ (i en 180g. vinyl-utgave). Det bruker å være et godt tegn. HiFi+ omtaler ikke plater i utide.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    torem skrev:
    Todd skrev:
    Denne er omtalt i siste nummer av HiFi+ (i en 180g. vinyl-utgave). Det bruker å være et godt tegn. HiFi+ omtaler ikke plater i utide.
    Og for sikkerhets skyld 2x45 rpm, blir litt som på Metallica boksene, må snu platen etter en vise. Er kompet fra Coltrane sin Kvartett og det reflekteres i musikken. Tromme- og sax er har til dels svært god lyd, pianoet lyder slikt det gjorde på den tid og Workman hører du knapt. Men det er en svært forseggjort utgave som er vel verdt pengene.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.741
    Antall liker
    35.965
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2

    Jacques Loussier Trio - "The Bach Book - 40th Anniversary Album"
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    The Ben Webster Quintet, Soulville (1957/2009, LP 180g, 52nd Street Records /FSST 102 LP)
    Deilig start på dagen når en har et par timer fri å ta av på formiddagen og kan tilbringe tiden med Ben Webster tenor sax; Oscar Peterson piano; Herb Ellis guitar; Ray Brown bass; Stan Levey drums. En innspilling gjort i Los Angeles, 15 Oktober, 1957. Ble med meg hjem fra Apollon i Neumannsgate (Bergen) i går. Nydelig musikk og godlyd i lange baner!

    "Ben Webster had already enjoyed a long and fruitful career by the time these recordings were made. However, he still wasn’t known for the sensual ballad feeling that became his trademark during the last two decades of his life. (He was still recognized for the hard blowing fast tenor sax style he played with both the Duke Ellington orchestra and with his own multiple small groups.) Even though his repertoire would forever be linked to that of the Duke, Webster presents versions of four standards on this album and, what’s most unusual, two original compositions, “Late Date” and the title tune. This limited LP edition is a special audiophile pressing on 180 gram virgin vinyl, with thick cardboard sleeve."
     

    Vedlegg

    Humlan

    Medlem
    Ble medlem
    03.12.2009
    Innlegg
    29
    Antall liker
    0
    För jäkla gooo! Kan höra den många ggr i rad. En härlig bas som får bordet att darra trots jag kör med lurar. spotify:track:2O9we5uaFQbjJoNQ2ojeEF

    I går körde jag med 100db men nu är det en Hiatch högtalare till Liten Altec högtalareförstärkare så ljudet är inte samma men bra låt ändå.

    Jag har inte en aning om hur stor % som har riktiga grejor kopplade till datorn, för min del är det 100W och lurar såvida det inte är som nu då inte men ordinarie dator används.
    Kan ju vara besvärande för bedömmning om större delen inte har bästa möjliga ljud från datorn.
    Vi får kolla läget hur det ligger till.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Steike, har lyttet til denne på Spotify i det siste. Utrolig trøkk for deg som liker litt fart i messingen!



    Men den er ikke lett å få tak i virker det som?
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn