Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ja, var ikke akuratt riktig øl i glasset her heller. Fikk tak i ett par westvleteren på ett spesial slipp på polet for noen år siden.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Et nytt(for meg) Benson album… må være før Ibanez-tiden!?
    FC27C74B-1F76-4DDD-9333-B7AC0A1F0FB3.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2m
    U

    utgatt25555

    Gjest


    A striking album of new music from pianist/composer Carla Bley, whose trio with Andy Sheppard and Steve Swallow is now in its 25th year.

    Individual associations among the players go back much further: bassist Swallow first recorded music by Carla in 1961. So when Bley says "Life Goes On", a lot of life is alluded to. Following two other trio albums for ECM, Trios (2013) and Andando el Tiempo (2016), this recording, realized in the Auditorio Stelio Molo Studio in Lugano in May 2019, with Manfred Eicher producing, takes the form of three suites.

    The title piece begins as a stoical blues, at first melancholic then hopeful. "Beautiful Telephones", inspired by a US president's first observation on entering the Oval Office, has plenty of Bley's dark wit. And "Copycat" explores the notion of call-and-response in fresh ways as the improvisers continue each other's thoughts. Throughout, Carla's distinctive piano, with its hints of Monk and Satie, is beautifully framed by Swallow's eloquent, elegant bass guitar and Sheppard's yearning saxes. This trio has a unique collective sound, reflecting - as The Telegraph recently noted "musical mastery of a rare order".

    "Carla Bley is not just one of jazz history's most iconoclastic figures; she is also capable of turning the most moribund of topics into a cause for celebration." - The Times

    mvh
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.390
    Antall liker
    102.364
    Torget vurderinger
    23

    Inspirert av Chamber's spill på
    Cosmopolite forrige lørdag

    20220413_004036.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.390
    Antall liker
    102.364
    Torget vurderinger
    23

    Inspirert av Brown's spill på
    Cosmopolite forrige lørdag

    20220413_014307.jpg
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    C73718F5-F090-4270-BFB0-57F774AC6A66.jpeg


    Første påskeferiedag feires med en plate der man tar seg tid.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    ..tar de i omvendt rekkefølge idag!



    When Will The Blues Leave, a previously unreleased recording rescued from the archives, bears testimony to the special musical understanding shared by three great improvisers. Long acknowledged by creative musicians as one of the influential groups of the 'free' era, Paul Bley's pioneering trio with Gary Peacock and Paul Motian has been under-represented on record.

    In 1999, a year after recording the splendid reunion album Not Two, Not One, Paul Bley's highly innovative trio with Gary Peacock and Paul Motian took to the road with concerts on both sides of the Atlantic. When Will The Blues Leave documents a terrific performance at the Aula Magna, Trevano in Switzerland.

    Included here, alongside the angular freebop Ornette Coleman title track, are Paul Bley's "Mazatlan", brimming over with energy, Gary Peacock's evergreen "Moor", Gershwin's tender "I Loves You Porgy" and much more All played with the subtlety of master improvisers, recasting the music in every moment.


    mvh
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Den förste sist...



    A reunion of one of the most creative groups in jazz (although Paul Bley, Gary Peacock and Paul Motian have played together in diverse pairings over the decades, this is the 1st time they've recorded as a trio in 35 years!). The music is powerful, hypnotic and timeless. Highlights include Bley's depth-sounding explorations at the bottom end of the Bosendorfer piano, a reworking of Fig Foot from the trio's '60's repertoire and a stunning Peacock solo on "Entelechy.”

    mvh
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.390
    Antall liker
    102.364
    Torget vurderinger
    23

    Mørket faller på og kvelden/nattens musikalske eksesser står for tur.
    Vi begynner med noe lettfordøyelig.

    20220413_201459.jpg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Monk sitt soundtrack til Roger Vadim’s Les Liaisons Dangereuses, 27 juli 1959.
    En nydelig utgivelse av en manns labelen Sam Records som jeg har hatt på ønskelisten en stund. Plutselig var den der da jeg litt matlei flippet gjennom jazzhyllene hos Big Dipper. 😲

    89AC853D-3CDF-4821-BC04-FC67233380B8.jpeg
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Har spilt seg opp som en slags favoritt denne :unsure:






    An ECM debut for a unique Japanese-French-German trio, with a lyrical sound of its own. Drummer-leader Shinya Fukumori, also the principal composer for the band, is an imaginative melodist at several levels. The attention to timbre and detail and space which distinguishes Fukumori's drumming is also reflected in the colour-fields of his free-floating ballads. The spaciousness of the music leaves room for expression to tenorist Matthieu Bordenave and pianist Walter Lang. Bordenave has a deceptively fragile tenor tone, of considerable emotional impact, and Lang, one of Lee Konitz's chosen duo partners in recent years, is a subtle player, patiently shoring up the whole context. Together, the members of this Munich-based band have created something new and fresh. 'For 2 Akis' was recorded at Studios La Buissonne in the South of France in March 2017, and produced by Manfred Eicher. Personnel: Shinya Fukumori (drums), Matthieu Bordenave (tenor saxophone), Walter Lang (piano)

    mvh
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    703
    Antall liker
    1.548
    Torget vurderinger
    3
    Har spilt seg opp som en slags favoritt denne :unsure:







    An ECM debut for a unique Japanese-French-German trio, with a lyrical sound of its own. Drummer-leader Shinya Fukumori, also the principal composer for the band, is an imaginative melodist at several levels. The attention to timbre and detail and space which distinguishes Fukumori's drumming is also reflected in the colour-fields of his free-floating ballads. The spaciousness of the music leaves room for expression to tenorist Matthieu Bordenave and pianist Walter Lang. Bordenave has a deceptively fragile tenor tone, of considerable emotional impact, and Lang, one of Lee Konitz's chosen duo partners in recent years, is a subtle player, patiently shoring up the whole context. Together, the members of this Munich-based band have created something new and fresh. 'For 2 Akis' was recorded at Studios La Buissonne in the South of France in March 2017, and produced by Manfred Eicher. Personnel: Shinya Fukumori (drums), Matthieu Bordenave (tenor saxophone), Walter Lang (piano)

    mvh
    JA!!!
    Den er fantastisk fin😊
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.480
    Antall liker
    15.082
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    "Live at the Bull Nut" 😏

    Vis vedlegget 809233
    Lenge siden jeg har hørt på Michel Camilo! Den live skiva der er meget bra(y) Jeg oppdaget Camilo på Tønsberg bibliotek en gang på tidlig 90-tall. De hadde cder til utlån og en liten lyttestasjon. Lånte denne skiva som jeg straks etter kjøpte! Med bl.a Marc Johnson og Dave Weckl.

    EBF92265-3D72-45BB-A548-D6F5E83F76B0.jpeg
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.984
    Antall liker
    10.581
    Sted
    Skien
    Har spilt seg opp som en slags favoritt denne :unsure:






    An ECM debut for a unique Japanese-French-German trio, with a lyrical sound of its own. Drummer-leader Shinya Fukumori, also the principal composer for the band, is an imaginative melodist at several levels. The attention to timbre and detail and space which distinguishes Fukumori's drumming is also reflected in the colour-fields of his free-floating ballads. The spaciousness of the music leaves room for expression to tenorist Matthieu Bordenave and pianist Walter Lang. Bordenave has a deceptively fragile tenor tone, of considerable emotional impact, and Lang, one of Lee Konitz's chosen duo partners in recent years, is a subtle player, patiently shoring up the whole context. Together, the members of this Munich-based band have created something new and fresh. 'For 2 Akis' was recorded at Studios La Buissonne in the South of France in March 2017, and produced by Manfred Eicher. Personnel: Shinya Fukumori (drums), Matthieu Bordenave (tenor saxophone), Walter Lang (piano)

    mvh
    En veldig flott skive!
    Blant mine favoritter også (y)


    Mvh: Espen L
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.958
    Har jeg sagt det før Musicus?
    Setter veldig pris på at du legger ut tekst i dine jazz musikk anmeldelser :)
    Nysgjerrigheten pirres lettere slik.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Handlet på messe et bra eksemplar av denne på vinyl.
    Ikke min favoritt av Chick Corea, men greit å ha hørt igjennom en gang.

    1649939776813.png
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Tommy Flanagan Trio.
    Ukjent for meg, men ble plutselig levert av min faste Japan pressinger - pusher.
    Trivelig trio-jazz dette med trivelig vinyllyd.

    1649954579503.png
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Craft Recordings har den siste uken gjort et stort nummer ut av annonseringen av en ny utgivelse i den såkalte Small Batch / One Step serien deres. Deres versjon av UHQR eller Ultradisc One Step.

    Den nye tittelen jeg er så heldig å kunne "pre-forhåndsbestille" viste seg å være Miles' Relaxin'. Og alle syntes å være "slightly underwhelmed" slik en beskrev det. Selv for en skikkelig Miles fanboy var noe skuffet. Det er jo ikke den jeg spiller mest liksom. Og den har ingen uoppdagede hemmeligheter. Ingen omdiskuterte myter. Den er dog en del av en kvartett Miles spilte inn med kvintetten sin i løpet et par dager for å oppfylle kontrakten han hadde med Prestige før han kunne iversette den nysignerte kontrakten med det mye større Columbia.
    I løpet av disse dagene hos Rudy van Gelder spilte de altså inn materiale til 4 kommende album, stort sett første takes av kjente låter han hadde på reportoaret. Låtene på Relaxin' ble spilt inn 11 may og 26 oktober 1956 i van Gelders studio.

    Men altså, Relaxin', ikke Cookin', eller Steamin' som er min favoritt. Jeg måtte finne frem den gamle Analogue Production boksen fra 1996, The Great Prestige Recordings, for å sjekke. Og nei, jeg kan ikke forestille meg at jeg trenger en ny versjon av Relaxin' til +2000NOK. Boksen fra 1996 låter helt nydelig allerede. Og Relaxin' er jo mest interesant som en del av en helhet sammen med de andre albumene, ikke alene. Dog, mtp. innspillingskvalitet og lyd så forsvarer hvert og ett av de albumene hver krone Small Batch pressingen vil koste. Van Gelder kunne et og annet som å intime innspillinger av jazzband. Dette ble skoleeksempelet på hvordan spille inn jazzband, men denne kvintetten var akslet for større, modigere og mermoderne ting enn standardlåter.

    Nå har jeg spilt Relaxin en gang og Steamin' to ganger, har Cookin' klar, og tenker at dæven den boksen er bra ! Kunne ikke Craft heller gått "all in" og gjort en ny boks?

    D595E4B5-D7DB-4CFD-B56A-DE4DA2033AFB.jpeg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Craft Recordings har den siste uken gjort et stort nummer ut av annonseringen av en ny utgivelse i den såkalte Small Batch / One Step serien deres. Deres versjon av UHQR eller Ultradisc One Step.

    Den nye tittelen jeg er så heldig å kunne "pre-forhåndsbestille" viste seg å være Miles' Relaxin'. Og alle syntes å være "slightly underwhelmed" slik en beskrev det. Selv for en skikkelig Miles fanboy var noe skuffet. Det er jo ikke den jeg spiller mest liksom. Og den har ingen uoppdagede hemmeligheter. Ingen omdiskuterte myter. Den er dog en del av en kvartett Miles spilte inn med kvintetten sin i løpet et par dager for å oppfylle kontrakten han hadde med Prestige før han kunne iversette den nysignerte kontrakten med det mye større Columbia.
    I løpet av disse dagene hos Rudy van Gelder spilte de altså inn materiale til 4 kommende album, stort sett første takes av kjente låter han hadde på reportoaret. Låtene på Relaxin' ble spilt inn 11 may og 26 oktober 1956 i van Gelders studio.

    Men altså, Relaxin', ikke Cookin', eller Steamin' som er min favoritt. Jeg måtte finne frem den gamle Analogue Production boksen fra 1996, The Great Prestige Recordings, for å sjekke. Og nei, jeg kan ikke forestille meg at jeg trenger en ny versjon av Relaxin' til +2000NOK. Boksen fra 1996 låter helt nydelig allerede. Og Relaxin' er jo mest interesant som en del av en helhet sammen med de andre albumene, ikke alene. Dog, mtp. innspillingskvalitet og lyd så forsvarer hvert og ett av de albumene hver krone Small Batch pressingen vil koste. Van Gelder kunne et og annet som å intime innspillinger av jazzband. Dette ble skoleeksempelet på hvordan spille inn jazzband, men denne kvintetten var akslet for større, modigere og mermoderne ting enn standardlåter.

    Nå har jeg spilt Relaxin en gang og Steamin' to ganger, har Cookin' klar, og tenker at dæven den boksen er bra ! Kunne ikke Craft heller gått "all in" og gjort en ny boks?

    Vis vedlegget 809544
    Er dessverre de samme albumene som re-utgis om og om igjen. De relativt rimelige Orginal jazz classic utgivelsene av disse Prestige utgivelsen er ganske så bra, men de er jo ikke Limited Edition og enkle å få tak så da er det jo ikke noe stas. Mye bedre om det er vanskelig å få tak i dem og de koster 4 sifferet kronebeløp.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn