Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.500
    Antall liker
    15.311
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Belà Fleck & The Flecktones, Flight of the cosmic hippo er en veldig kul skive(y) Belà Fleck regnes som en av verdens beste banjo spillere og med på laget har han bl.a stjene bassist Victor Wooten. Ikke mange bluegrass fusion jazz band jeg vet om, men dette er tøft. Skikkelig trøkk i bass og generelt god lyd på skiva.

    61B56A24-A7BB-43DB-ABB0-EECFE503D0F9.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.665
    Antall liker
    3.365
    Den nye soloplata til Kjetil Mulelid - som rett og slett heter piano - har fått mye rotasjon her i påska. «På plata mi nå – om du hører på ECM-soloplater, er det ofte som å sitte i en konserthall, du hører piano i et KJEMPESTORT rom. Det var noe jeg absolutt ikke ville. Jeg ville også at det skulle være et rom du føler at du sitter nærme i, et intimt rom, og egentlig sitter rett ved siden av. På min plate er det veldig direkte lyd, selv om du får en romfølelse også. » Mulelid til NTT-Jazznytt.

    Vell, fra en utrolig vakkert, smektende og lekent soloalbum til ett annet legendarisk ett:

    Kölnkonserten har blitt Keith Jarretts mest kjente innspilling. Han har selv uttrykt en viss frustrasjon overfor platens kultstatus i et intervju i Der Spiegel 1992: «Jeg mener virkelig at bestselgere, inklusive Kölnkonserten, burde tas av markedet etter en viss tid. Akkurat som jeg anser all sann musikk som utspring fra et ekte behov, så mener jeg at man også må glemme musikk; ellers forblir vi med et sykelig begjær til fortiden.»

    Men kjære Jarrett, jeg følte et ekte behov i dag.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Joe Lovano er en forholdsvis ny bekjentskap for meg, etter hans eminente samspill på ”Artic Riff” med Marcin Wasilewski Trio ble jeg mer nysgjerrig!

    To skiver sammen med ”Trio Tapestry” ble bestilt, begynner med denne...



    The great saxophonist Joe Lovano has appeared on a number of ECM recordings over the last four decades, including much-loved albums with Paul Motian, Steve Kuhn and John Abercrombie. Trio Tapestry is his first as a leader for the label, introducing a wonderful new group and music of flowing lyricism, delicate texture, and inspired interplay. Lovano and pianist Marilyn Crispell are in accord at an advanced level inside its structures. “Marilyn has such a beautiful sound and touch and vocabulary,” Joe enthuses. Drummer Carmen Castaldi, a Lovano associate of long-standing, also responds to the trio environment with sensitivity, subtly embellishing and detailing the pieces. Lovano: “We play together like an orchestra, creating an amazing tapestry. I brought in the material, but there’s an equal weight of contribution, creating music within the music, and harmonizing it in a really special way.” Trio Tapestry was recorded at New York’s Sear Sound studio in March 2018, and produced by Manfred Eicher.

    mvh
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Fortsetter med denne av/med Joe L...



    The debut album of Joe Lovano’s Trio Tapestry was one of 2019’s most talked-about releases. The trio’s musical concept – the Boston Globe spoke of “utterances of hushed assurance, lyricism and suspense” - is taken to the next level on its second album, Garden of Expression, a recording distinguished by its intense focus. Lovano, a saxophonist whose reach extends across the history of modern jazz and beyond, plays with exceptional sensitivity in Trio Tapestry. And the music he writes for this group - tenderly melodic or declamatory, harmonically open, rhythmically free, and spiritually involving - encourages subtle and differentiated responses from his creative partners. Joe describes their interaction as “magical”. Carmen Castaldi’s space-conscious approach to drumming further refines an improvisational understanding that he and Lovano have shared since the 1970s. The trio is also a wonderful context for Marilyn Crispell’s solos, counter melodies, and improvisational embellishments, and her feeling for sound-colour helps the chamber music character of the group to flower. The details of the music are beautifully realized in this recording made in the highly responsive acoustics of the Auditorio Stelio Molo RSI in Lugano and produced by Manfred Eicher.

    mvh
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.500
    Antall liker
    15.311
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    En av mine store piano helter med to helt ok musikere;) 🎹 Dette swinger det av og er tre herrer på toppen av sine karrierer (1988). Anbefales(y)

    One Night in Karlsruhe.jpg
     
    Sist redigert:

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.665
    Antall liker
    3.365
    ^ Helt ok musikere der ja. Takk for tipset, dette er jazz av den gode gamle trivelige swingete intime jazztrio-sorten. Dyktig håndverk går aldri av moten.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Snurrer denne igjen...herlig blås av Arve Henriksen



    With Uma Elmo, his fifth album as a leader for ECM, Danish guitarist Jakob Bro presents a new trio featuring Norwegian trumpeter Arve Henriksen and Spanish drummer Jorge Rossy. Astonishingly, given the trio’s musical synergy, the first time these three musicians ever performed together was for the album’s sessions at the Swiss Radio studio in Lugano, with ECM founder Manfred Eicher producing. Uma Elmo reaffirms the observation about Bro’s work by London Jazz News that “there is no hurry to this music, but there is great depth.” Among the album’s highlights is opener “Reconstructing a Dream,” a darkly lyrical reverie. “To Stanko” is Bro’s hushed tribute to the late, great Polish trumpeter Tomasz Stanko, who featured the guitarist in his quintet for the ECM album Dark Eyes. Another homage to a late elder is “Music for Black Pigeons,” which was given its evocative title by saxophone sage Lee Konitz. Listeners will recognize Henriksen’s whispering, poetic sound from his 2008 ECM album Cartography, as well as his collaborations for the label with Trio Mediaeval and Tigran Hamasyan. Rossy is well known to jazz fans on both sides of the Atlantic, particularly for his decade-plus tenure in Brad Mehldau’s career-making first trio.

    mvh
    mvh
     

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    378
    Antall liker
    454
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    17
    Snurrer denne igjen...herlig blås av Arve Henriksen



    With Uma Elmo, his fifth album as a leader for ECM, Danish guitarist Jakob Bro presents a new trio featuring Norwegian trumpeter Arve Henriksen and Spanish drummer Jorge Rossy. Astonishingly, given the trio’s musical synergy, the first time these three musicians ever performed together was for the album’s sessions at the Swiss Radio studio in Lugano, with ECM founder Manfred Eicher producing. Uma Elmo reaffirms the observation about Bro’s work by London Jazz News that “there is no hurry to this music, but there is great depth.” Among the album’s highlights is opener “Reconstructing a Dream,” a darkly lyrical reverie. “To Stanko” is Bro’s hushed tribute to the late, great Polish trumpeter Tomasz Stanko, who featured the guitarist in his quintet for the ECM album Dark Eyes. Another homage to a late elder is “Music for Black Pigeons,” which was given its evocative title by saxophone sage Lee Konitz. Listeners will recognize Henriksen’s whispering, poetic sound from his 2008 ECM album Cartography, as well as his collaborations for the label with Trio Mediaeval and Tigran Hamasyan. Rossy is well known to jazz fans on both sides of the Atlantic, particularly for his decade-plus tenure in Brad Mehldau’s career-making first trio.

    mvh
    mvh
    Ett fantastisk bra album!
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.774
    Antall liker
    14.579
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Screenshot_20210407-214528.png

    Flott skive, men skulle gjerne hatt litt mindre øst/vest-stereobilde. Trompet i venstre høyttaler, etterklang og brorparten av kompet i høyre.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.051
    Torget vurderinger
    2
    Har du ikke mono-knapp på forsterkeren din ;)
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Erlend Skumsvoll, Torun Eriksen, Ensemble Denada; Live i Bremen,..
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.500
    Antall liker
    15.311
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Vijay Iver, Uneasy ble sluppet i dag! Dette er med han nye trio og det spilles smålekent og med god energi, litt motsatt av tittelen egentlig;)

    22usiy-uneasy-preview-m3.jpg
     
    Sist redigert:

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Enig !
    Den plata er bra. Har ikke funnet den noe sted pr nå så blir streaming her og.

    I Skovens Dybe Stille Ro er min favoritt :)
    Spor 2 ja...
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Forresten, helt utrolig hva en slagrammet Oscar Peterson leverer kun med høyre hånd. Når man har sånn feeling funker det visst uansett, og spesielt spor 2 som du nevner er fantastisk bra.
    Ja du kan så si.
    Så et opptak på youtube etter han hadde fått slag.
    Svinger fortsatt selv om venstre hånda ikke brukes så mye.
    Men er tydelig preget, naturlig nok.

    Men ang Oscar, anbefaler deg å prøve sporet Night Child fra denne plata her
    oscar peterson - freedom song.png


    Helt fantastisk hvor det bygger seg opp og opp den melodien.
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Akkurat nå går det i denne her dog...
    Bra plate dette og vil jeg nå si :)

    Clifford Brown hvis man er usikker på artist her siden navnet er delvis dekket ;)

    clifford brown - memorial album-2.png
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.665
    Antall liker
    3.365
    The Cannomball Adderley Quintett - "Country Preacher"

    Flott liveplate.

    Music has always been an integral part of Civil Rights Movements, and the social upheaval of the ’60s and ’70s was no exception. Country Preacher was recorded in 1969 at an unidentified church meeting of the Chicago branch of Operation: Breadbasket, the economic arm of the Southern Christian Leadership Conference. Hosted by Reverend Jesse Jackson (a.k.a. the “Country Preacher”), who headed Operation: Breadbasket in Chicago, the Cannonball Adderley Quintet uses the album to inspire hope as well as to explore the many forms of Black music.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Jeg lar meg stadig overraske av hvor mange fantastiske innspillinger Steeplechase gjorde på 70-tallet. Ofte konstellasjoner av danske musikere og amerikanske eksilmusikere, som her Dexter Gordon og Palle Mikkelborg. Det er første gangen jeg hører dette albumet nå, men det kjennes som en fremtidig favoritt!
    448C9D4B-ECB2-4785-9985-5BC09E868E38.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn