Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    3.064
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Så blei det denna før man tar natta her... :)
    50th Anniversary Edition.
    CD denne gangen, men funker lell...

    Er vel spilt rimelig mange ganger men blir nå egentlig ikke lei, dog noen pauser må man ha.. :)

    miles davis - kind of blue.png
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Ikke for at vi skal pepre denne tråden med Youtube-klipp, men kunne ikke dy meg da jeg tilfeldigvis ramlet innom denne rett etter å ha sett Silda spille KoB.

    Miles Davis, trumpet; John Coltrane, tenor; Wynton Kelly, piano; Paul Chambers, bass; Jimmy Cobb, drums; Gil Evans Orchestra, background riffs. 2 Apr 1959, Studio 61.
    Altså et litt annet mannskap. Wynton istedet for Bill og Gil & horns fyller inn (men det var nok mest på de andre låtene som ble spilt inn samme kveld, her ser det ut som de mest henger rundt og lytter). Nå var aldri orginalinnspillingen veldig finslepen. Det var stort sett rett inn og ferdig med det. Men, her spiller han nesten enda bedre, mer uslepent, pågående, insisterende og "gritty".

    Omtrent ved 2:38 senker han hornet, tusler til side og lar Trane ta scenen. Sekunder senere ser vi Miles ta seg en blås i bakgrunnen mens han litt casual hører Trane sin solo. Nesten i overkant cool, selv for Miles.

     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.929
    Antall liker
    4.478
    Torget vurderinger
    1
    GaryBurtonRealLife.jpg

    Akkurat passe avslappende etter en dag på jobben....
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.401
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Et meget bra debut album fra Immanuel Wilkins, saksofon. 23 år gammel og leverer på denne måte, jazzen er i gode hender. Anbefaler å høre på albumet Omega!

    FEA8488A-5640-44A6-BBEF-7BC734C7D290.jpeg
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.589
    Antall liker
    3.282
    ^ Spennende musikk som jeg gleder meg til å høre mer "live" på en annen produksjon. Sitter å irriterer meg over mixen hvor sax og piano kommer inn for sterkt. Lurer på om det er komprimert egentlig noe som er blitt typisk i amerikansk jazz. Blir litt ør. Ja ja, sikkert bare meg.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.401
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Ikke en tradisjonell jazzskive, men er vel det som går under sjangeren nujazz eller noe sånt! Uansett så synes jeg dette var ganske kult og svinger bra her jeg sitter å sløver på terrassen:cool:

    1480BB30-CCD3-4A1F-B036-CA86C5594DFA.jpeg
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.589
    Antall liker
    3.282
    Her trenger vi noe varmt, for det blir en høstdag.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Gamalt, og sikkert utspelt, men Køln-konserten til Jarrett har vore fast følgje i bilen til og frå jobb siste veka.

    Spørsmål: Tek eg feil når eg får kjensla av at "New Chautauqua" (som eg plar spela gjennom kvar forsumar) på eitt eller anna vis siterer denne, eller dei berre så like fordi dei hentar råmateriale frå same kjelde av melodifragment og harmoniar?

    Spør for ein ven.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    A3781202-6394-4E2F-9C89-3F017C56D371.jpeg

    Nytt bekjentskap (plata, ikke artisten)
    Disiplinert rytmsesksjon gir masse plass til McLaughlin og Surman, særlig gubben til Karin gjør god figur her.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.589
    Antall liker
    3.282
    Gamalt, og sikkert utspelt, men Køln-konserten til Jarrett har vore fast følgje i bilen til og frå jobb siste veka.

    Spørsmål: Tek eg feil når eg får kjensla av at "New Chautauqua" (som eg plar spela gjennom kvar forsumar) på eitt eller anna vis siterer denne, eller dei berre så like fordi dei hentar råmateriale frå same kjelde av melodifragment og harmoniar?

    Spør for ein ven.
    Jeg var på en Jarrett trio konsert i Frankrike for lenge siden. Dagen etter skulle Sonny Rollins spille. Midt i triosettet spilte Keith fire noter med sitat fra an kjent Rollinslåt. Da var det mange som smilte og nikket gjenkjennende rundt oss.

    Kølnkonserten er spesiell. Det er liksom ikke melodier, men mer lek mellom ulike tema eller akkorder og repetisjoner. Mye følelse, klang og temperatur. Men også rytmer etter hvert. Uten å ha hørt den solo gitarskiva til til Pat Metheny så vil jeg tro at likheten ligger i stemninger og harmonier som du sier. Man må jo også tenke på at begge har Manfred Eicher som produsent. Han har som regel litt å si på produktet.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    En cd jeg plukket med meg for 20,- helt ukjent for meg, men damen kan blåse 😄



    mvh
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.589
    Antall liker
    3.282
    Lars Skoglund - La La Lars
    Goran Kajfeš (trompet), Jonas Kullhammar (sax), Carl Bagge (tangenter), Johan Berthling (bass), Lars Skoglund (trommer).

    En av mine favoritt hjemlige trommeslagere for tida.

    Skoglund som produsent lar jeg salt peanuts* ta seg av:

    Skoglund employs his extensive experience as a producer of popular acts to compose catchy and uplifting avant-pop-jazz themes, rich with detail and with playful story-lines. The front-line of Kajfeš and Kullhammar offers a lush, soulful solos; Bagge wraps the themes with sweet, intoxicating aroma, sometimes nostalgic and exostic, often cleverly swinging yet somehow futuristic with his piano and vintage electronic keyboards,; Skoglund, with the solid support of Berthling, steers the breezy commotion with a sense of playfulness and elegance.




    la la lars.jpg
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.929
    Antall liker
    4.478
    Torget vurderinger
    1
    Gary Burton, Carla Bley, Mike Mantler, Larry Coryell, Steve Swallow, Jimmy Knepper, Bob Moses, Howard Johnson, Gato Barbieri, Steve Lacy

    A_Genuine.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    RIP Steve Grossman :cry::cry::cry:

    Her er tre flotte album gitt ut på Dreyfuss Jazz. Anbefales.

     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.182
    Antall liker
    12.682
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Dersom ein kikker litt lenger bak i hyllene, kan ein finne litt av kvart. Eg hadde gløymt kor tøff denne var.
    Bourelly.jpg
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.589
    Antall liker
    3.282
    Oscar Peterson Trio - Georgia On My Mind
    På NRK Jazz

    oscar_peterson-georgia_on_my_mind-musicnotes_image.jpg


    Nå Tutu med Miles :) Herlig!
     
    U

    utgatt304361

    Gjest
    Morsomt, hører på første låta (El Nino) på denne nå, og det eneste jeg kan tenke på er "More cowbell"! Fet låt da.

    3A3849B7-BE80-4820-BCFB-73153BDF6D57.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn