Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Selvfølgelig var det god lyd på 80 tallet også. Denne nå, en utrolig bra plate og noe av det beste fra ECM. Spilt med en energi man aldri hører lenger. Live lyden på denne må være noe av det absolutt beste som er gitt ut på plate. Denne må letes opp hvis man ikke har den.


    R-1907202-1313520092.jpeg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.104
    Torget vurderinger
    4
    Den nye Rivers platen er merkbar tykker en original ECM vinyl, men virker litt lettere en f.eks Music Matters sine som også skal være 180 g (betyr ikke noe for meg). Etter en runde i platevaskeren så er det veldig lite platestøy fra denne, blant de bedre av nyere utgivelser. Platen er ikke 100% flat, men bedre en mye annet som gis ut i dag.

    Sam rivers contrasts.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.104
    Torget vurderinger
    4
    Selvfølgelig var det god lyd på 80 tallet også. Denne nå, en utrolig bra plate og noe av det beste fra ECM. Spilt med en energi man aldri hører lenger. Live lyden på denne må være noe av det absolutt beste som er gitt ut på plate. Denne må letes opp hvis man ikke har den.
    Holder på og bestiller litt eldre ECM plater for tiden, skal se om jeg ikke finne denne også til en grei pris. Det meste av ECM er jo greit priset på webben, selv om man før vanligvis fant disse enda billigere i lokalt, problemet er frakten som normalt koster like mye som platen, selv om enkelte land er litt rimeligere.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Den nye Rivers platen er merkbar tykker en original ECM vinyl, men virker litt lettere en f.eks Music Matters sine som også skal være 180 g (betyr ikke noe for meg). Etter en runde i platevaskeren så er det veldig lite platestøy fra denne, blant de bedre av nyere utgivelser. Platen er ikke 100% flat, men bedre en mye annet som gis ut i dag.
    Har ikke mange av nyutgivelsene fra ECM men de jeg har skuffet meg, både ang. overflate støy og tammere lyd enn originalene. Kanskje det var oppstartsproblemer men jeg har ikke kjøpt siden så det kan jo ha blitt bedre for det jeg vet.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Her en annen perle fra `75. Dette er en av mine favoritter, rimelig heftig og nesten litt rocka.


    MI0003127655.jpg


    Ellers så er det jo mange veldig bra plater man må/kan lete opp. I farten så kan man jo nevne Jack DeJohnette sine, Arild Andersen sine fra siste halvdel av 70 og inn på 80, Eberhard Weber ga ut flere meget bra plater. +++mange fler..
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.104
    Torget vurderinger
    4
    Jeg mangler også Terje Rypdal på ECM så jeg har litt å igjen her føler jeg. Er heldigvis rimeligere å kjøpe ECM originalr en Blue Note!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.104
    Torget vurderinger
    4
    Her en annen perle fra `75. Dette er en av mine favoritter, rimelig heftig og nesten litt rocka.

    Ellers så er det jo mange veldig bra plater man må/kan lete opp. I farten så kan man jo nevne Jack DeJohnette sine, Arild Andersen sine fra siste halvdel av 70 og inn på 80, Eberhard Weber ga ut flere meget bra plater. +++mange fler..
    Du må gjerne nevne noen flere personlige favoritter. Sikker andre også som kan ha nytte av det (litt voksen opplæring).
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Kan ta noen, det blir litt i farten...ser bort i fra Jarrett, Rypdal, Garbarek etc. som "alle" kjenner til. Har tidligere i tråden nevnt Codona, Old And New Dreams, Wallcott + mer, her noen andre som spilles regelmessig her i huset. Lyden er som vanlig veldig bra, alle er vinyl og de er fantastisk bra!

    Jeg har en masse mer ECM så man kan komme tilbake senere en gang. Håper også at andre kan komme med tips, man har aldri alt så man er mottakelig for mer...Husk også Masqualero, Sidsel Endresen, Jon Balke+++ Metheny...


    R-531228-1259410328.jpeg



    R-877888-1168330221.jpeg



    R-941419-1399753394-7570.jpeg



    R-2099066-1290874696.jpeg



    R-2185125-1340546930-9394.jpeg



    Må bare editere inn denne, en av mine store favoritter på labelen. Med all respekt for alle som er med så har jeg likevel lyst til å si èn ting....Jack DeJohnette...


    R-858871-1317803989.jpeg
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.104
    Torget vurderinger
    4
    Takk, hadde kun Bobo Stenson av disse.
     

    Geir Sundt

    Medlem
    Ble medlem
    25.07.2014
    Innlegg
    11
    Antall liker
    0
    Litt sånn på hælen: Kenny Wheeler, som har er en stor produksjonn både innenfor og utenfor ECM. En av hans tidlige ECM-utgivelser er Deer Wan.
    En annen, som er ganske annerledes men innenfor (ECM); Anouar Brahem, f.eks hans Thimar.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.104
    Torget vurderinger
    4
    Siste plata i dag, kjøpt etter anbefaling av Jim.I.Hendriksen / rico. ( Og ja den er bra, og Playing er bestillt.)

    ecm new and old.jpg
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mange fine ECM plater her, ja. En av mine favoritter er gruppa BASS DESIRES med sine to plater BASS DESIRES og SECOND SIGHT. fin musikk med bass, to el.gitarer og trommer.

    Men akkurat nå hører jeg på STEEL AWAY. Duo med Charlie Haden og Hank Jones.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.104
    Torget vurderinger
    4
    Måtte google Bass desires, og jeg har sett coveret på platen men ikke hørt den, så da er den i bestilling.
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Noen som husker denne?? Veldig populær på 60-tallet eller når den nå kom.

     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Måtte google Bass desires, og jeg har sett coveret på platen men ikke hørt den, så da er den i bestilling.
    Bass desires og second sight...mener kanskje Marc Johnson sine plater med Scofield og Frisell? I så tilfelle så må de kjøpes, de er veldig bra.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Husker at jeg så/hørte han Maijazzen `93, en med eget band i Folken, tøft!!, og en konsert med Lyle Mays nede i kunstforeningen. Forøvrig så var grunnen til at den var der at flygelet var så stort at de ikke fikk det inn i Folken...lapp på døra når vi entret den gamle kinoen husker jeg...
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.964
    Antall liker
    13.321
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Lee Morgan: Sidewinder mastertape på A80 :cool:
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.104
    Torget vurderinger
    4
    Dette er platen som får dårligst rating av samtlige Mile Davis plater på All music.

    decoy.jpg
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Så er den rimelig kjedelig også...synes jeg...den ovenfor derimot....
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.104
    Torget vurderinger
    4
    Tror faktisk ikke jeg har spilt denne før, tok med alt av Miles Davis jeg kom over brukt når Record World fortsatt fantes (savner den). Kan være enig i at det finne bedre plater av MD :)
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Marc Johnson er en glimrende bassist. Glem ikke hans fantastiske spill på Bill Evans siste plater.

    Et par plater jeg har med Marc Johnson: The Sound of Summer running. og Shades of Jade.

    Etter at han ble "involvert "i Eliane Elias sine plater, har han på en måte "syknet hen". Nok et eksempel på hva damer gjør med en.:rolleyes:
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå spilles : Miles Davis / Michel Legrand: DINGO. Filmen er bra, men LP en er bedre! et utrolig nærvær!!! kjempeinspilling!!!!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.104
    Torget vurderinger
    4
    Dingo er faktisk nr.2 fra bunnen av hos All music, den har jeg faktisk ikke i hylla eller hørt. Fortsetter med ECM i kveld, etter den litt kjedelige (imo)
    Pat Metheny Group fortsetter jeg med denne.

    my song.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.590
    Antall liker
    103.090
    Torget vurderinger
    23
    Her spilles en fantastisk klassiker fra Cannonball... Love for sale i et hrlig take, samme for Autumn Leaves. Steike så bra dette låter..

    ca1.png
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.590
    Antall liker
    103.090
    Torget vurderinger
    23
    og denne ligger klar,

    c2.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.104
    Torget vurderinger
    4
    Nydelig album som forøvrig er en av de 2 siste ut i Music Matters feiring av Blue Notes 75 års jubileum i år. (lpen kommer nest måned, 33 rpm)
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dingo er faktisk nr.2 fra bunnen av hos All music, den har jeg faktisk ikke i hylla eller hørt. Fortsetter med ECM i kveld, etter den litt kjedelige (imo)
    Pat Metheny Group fortsetter jeg med denne.



    Vis vedlegget 281692

    Dingo er bra den med referance til filmen hvor lydsporet ikke er bra.

    Men nå stresser jeg ned med "doo-bop";)

    Ellers er Keith Jarrett aldri feil!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.104
    Torget vurderinger
    4
    Er nå helt OK de som spiller med Jarret og da. Sjelden jeg spiller Jarret nå får tiden, men hadde en periode jeg kjøpe endel cder med ham.
    Fortsetter like godt med denne når jeg er i gang:

    belonging1.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn