Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    Pesquera skrev:
    torem skrev:
    Har for øvrig et par av Coltrane's Atlantic 60-talls lp-er på Rhino som låter veldig bra (for sikkerthet skyld er en av dem på amerikansk Rhino, mens den andre en EU-utgivelse - den am. har aller best lyd).
    Rhino’s utgivelse av “Giant Steps” er bare knall, den er også tilgjengelig i 2x45 box fra samme selskap. Finnes veldig mange fine gjenutgivelser av Coltrane på ORG, Speakers Corner og Classic. Synes for øvrig at Rhino holder et høyt nivå og har en fornuftig repertoarpolitikk.
    Jeg kan ikke anbefale den "billig"-utgaven av Giant Steps som har vært tilgjengelig i norske butikker de siste årene, 2x45 utgaven derimot er virkelig bra. (En av de få 2x45 jeg har anskaffet)

-Minutten

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Minutten skrev:
    Jeg kan ikke anbefale den "billig"-utgaven av Giant Steps som har vært tilgjengelig i norske butikker de siste årene, 2x45 utgaven derimot er virkelig bra. (En av de få 2x45 jeg har anskaffet)

-Minutten
    Det kommer selvsagt an på hva som er utgangspunktet ditt for bedømmelsen av de to Rhino’ene. Mitt er en nord-amerikansk presning SD-1311 (ST-A-59201 PR) som ser ut som et gjenopptrykk fra 70-tallet. Sammenlignet med denne er både 33? og 45 klangmessig rikere og med forbedret bass. Eneste ulempen er at 33? ikke er helt tyst. Jeg betviler ikke at en original fra 59-60 er bedre, men den er kostbar og i denne sammenheng irrelevant.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    863
    Vidar P skrev:
    Rhino er knall, helt enig. Hele den serien de har presset på RTI nå de siste par årene er helt knall, og Coltranes Atlantic-boks er helt knall.

Classic Records er også knall synes jeg, og hører på Kenny Burrell live nå.
    Ja, "Coltrane's Sound"-plata jeg har er RTI-pressing. Fantastisk plate, ikke minst B-sida. Den er nok lydmessig hakket bedre enn "Coltrane Jazz"-plata som er Rhino EU-pressing. Men EU-pressingen er ikke dårlig den heller, tipper at den i alle fall er mye bedre enn den utgaven platekomp. selger til 139kr., men jeg har ikke sammenlignet direkte. Så langt har jeg klart å unngå å kjøpe flere pressinger av samme plata, men jeg kommer vel dit også :)
    "Giant Steps" står selvsagt på ønskelista.

Har dessverre ingen Coltrane på Classic Records. Men de få Classic-lpene jeg har er knall - de er nok totalt sett enda bedre enn Rhino, men de er vel også litt dyrere, så en viss logikk der. Nå i jula hører jeg på juleplata til Diana Krall på Classic :) Lyden er i alle fall meget bra.

Speakers Corner har jeg kanskje ikke helt fått taket på enda, men jeg har få plater og kjøper fortsatt flere, så har så langt tynt grunnlag for å uttale meg.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hva gjør en når naboens håpefulle sitter og øver Led Zepp riff?
    (første gang jeg har hørt ham gjennom veggen - så da har han nok vridd volumknappen noen flere knepp mot høyre- flink er han også ;))
    Jo, setter på denne i håp om at han vil ta til fornuft.... ;D

Johannes Zetterberg; Luna Nueva
    Skikkelig fusionjazz- ala`80-tallet.
    Takk for tips mteinum.

Vedlegg

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Supersilent er et ensemble som vanskelig lar seg kategorisere utover at det er tale om improvisert musikk og som sådan er det ofte vinn eller forsvinn. Denne er definitivt i vinn-kategorien, ekspressivt og dynamisk:

Utgitt i høst på en flott 180g. presning, opptakene er fra 2005. Passende musikk (særlig 11.4!) til å komme i stemning til ettermiddagens ligakamper :).

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Bugge Wesseltoft's "It's snowing on my piano". Det er ei nydelig innspilling av bl.a. fleire julesanger. Faktisk den likaste "juleplata" jeg har hørt på veldig lenge. Herrejemini, for en vellyd fra det pianoet! For noen utklingninger!!!
    Et must....

mvh. VilhelmW

Vedlegg

H.Are.Felle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Antall liker
    976
    Sted
    Porsgrunn
    Akkurat nå hører jeg på Jan Johansson som desverre omkom i en bil ulykke kun 37 år gammel.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.102
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    En herlig plate, det der :)
    Var og fin. Med Piano og ståbass.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det absurde er at han kjørte til spillejobben fordi han hadde for stor flyskrekk til å reise sammen med resten av gjengen... ::)
    9/11 anyone?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.102
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    baluba skrev:
    Det absurde er at han kjørte til spillejobben fordi han hadde for stor flyskrekk til å reise sammen med resten av gjengen... ::)
    9/11 anyone?
    Var vel noen år før det ;)

Jeg hører på Charlie Haden nå. Etter å ha blitt tipset om hans Beyond The Missouri Sky, har jeg skaffet meg mange plater med han. Herlig, lavmælt jazz som har kvaliteter ved seg som gjør at de stadig vokser- etter utallige gjennomspillinger. Anbefales.

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    baluba skrev:
    9/11 anyone?
    Var vel noen år før det ;)

Jeg hører på Charlie Haden nå. Etter å ha blitt tipset om hans Beyond The Missouri Sky, har jeg skaffet meg mange plater med han. Herlig, lavmælt jazz som har kvaliteter ved seg som gjør at de stadig vokser- etter utallige gjennomspillinger. Anbefales.
    Jeg tror nok du skjønte hva jeg mente (jfr blinketryne), men for andre og mindre opplyste mennesker så kan jeg opplyse om at parallellen går på at folk fikk så stor flyskrekk etter 9/11 at de døde an mas på landeveien isteden. I en periode det ikke døde noen på flyreiser døde over tusen på landeveien som følge av at folk valgte alternative reisemåter. Go figure! People are helpless idiots when reality should kick in.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.102
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Handler sikkert også mye om følelse av kontroll når man sitter bak rattet på en bil kontra være passasjer i et fly.
    Vi stoler til syvende og sist mest på oss selv.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Handler sikkert også mye om følelse av kontroll når man sitter bak rattet på en bil kontra være passasjer i et fly.
    Meg selv er nesten den siste jeg stoler på i slike spørsmål. Det eneste område der jeg definitivt er uenig med Lennon... ;)
    Så dum at jeg stoler på meg selv kommer jeg aldri til å bli.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.102
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    baluba skrev:
    lars_erik skrev:
    Meg selv er nesten den siste jeg stoler på i slike spørsmål. Det eneste område der jeg definitivt er uenig med Lennon... ;)
    Så dum at jeg stoler på meg selv kommer jeg aldri til å bli.
    "...just belive in me, Yoko and me, and thats reality." 8)
    God(is a concept by which we measure our pain)

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11

"I have the Room above Her". Umåtelig luftige stykker uten at det blir friksjonsløst, Eichers sedvanlige produksjonsgrep kler musikken veldig godt.

Vapor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Antall liker
    201
    Sted
    Bergen
    I det siste har det blitt mye Pat Metheny...og det er veldig ofte dette albumet, blir liksom sugd inn :)

The Way Up

L

Labbis

Gjest
    Eldar: Virtue
    Pianojazz. Eldar Djangirov, 23 år - spiller som bare det!
    Mvh

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    26.791
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Godt nytt år jazzens-venner. Takker for alle dere som har bidrat slik at min jazz-verden har blitt beriket i 2010.
    Satser på ennå bredere jazz-vei i året som ligger foran.

Godt Nytt År !

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn