Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sony5600es

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2016
    Innlegg
    100
    Antall liker
    127
    Torget vurderinger
    7
    Nå hører jeg på JAZZ FUNK SOUL med Jeff Lorber, Chuck Loeb og Everette Harp med full blåserekke. Noe av det bedre innenfor Jazz Funk.
    Fenomenale musikere.
     
    Sist redigert:

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.389
    Antall liker
    958
    Sted
    Oslo
    Dette er en gammel favoritt, sikker blant mine 5 første Miles Davis plater. Ble kjøpt først på cd og når jeg begynte å kjøre vinyl så kjøpte jeg en slitt 2 eye columbia pressing fra 60 tallet. Bestilte den nye Sony utgivelsen på vinyl, men min gamle platepusher var ikke så flink med å skaffe rette utgivelser på lp, og etter 2 feilbestillinger ga jeg bare opp og tok Music On Vinyl utgivelsen :) Spilte fra begge idag og jeg foretrekker den gamle slitte... Noen som har Sony utgivelsen eller Mofi av denne?

    Vis vedlegget 563164
    Jeg kjøpte meg Mofi-versjonen, men har ikke fått kjørt en runde med den enda.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Hos Riverside finner jeg de beste lp-pressingene jeg har i samlinga. Men for all del. Mye flott musikk å finne hos BN også.

    E9EE95C2-6D9C-4855-8FDA-36AE9305F33C.jpeg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.109
    Torget vurderinger
    4
    Mye bra på Riverside (bla mye Monk), har stort sett bare re-utgivlser men de har været bra og rimelige. AP ga ut denne for noen år siden og husker jeg syntes den var veldig bra, men det er noen år side jeg har spilt den.

    cannball.jpg
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    877
    Antall liker
    2.186
    Torget vurderinger
    1
    Litt svingende soul jazz mens pepperkakene trykkes og stekes
    Skjermbilde 2019-12-15 kl. 13.28.34.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.109
    Torget vurderinger
    4
    Miles Davis- Agharta. Ser for meg noen som kun har Kind of Blue, noe med Gil Evans og noen Prestige plater med Miles Davis kjøper denne og får et lite kultursjokk i det dem setter på første spor.

    miles daVIS 1975.jpg
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.109
    Torget vurderinger
    4
    Synd MM bare ga ut 2 av Sonny Rollins 4 BN utgivelser.

    volum 1.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.109
    Torget vurderinger
    4
    Mye fokus på dyre spillere på HFS, trenger ikke det for å ha glede av gode jazz utgivelser. Spilte den i går men ble litt inspirert når eieren sikkert hadde brukt mer på TP serien en på spilleren.

    p2.jpg
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.109
    Torget vurderinger
    4
    Har denne på rimelig re-utgivelse, ikke det helt store når det kommer til lydkvalitet, tipper cden jeg har er bedre. Må kanskje lete etter en Speaker Corner utgave av denne?

    clown sc.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.109
    Torget vurderinger
    4
    Denne fra Speakers Corner var bedre, finnes også på 45 fra AP men får klare meg med den jeg har.

    mingus-charles-mingus-mingus-mingus-mingus-mingus2006-speakers-corner-065556-1-impulse-as-54.jpg
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.737
    Antall liker
    3.416
    Stort sett storband med Thad Jones og Mel Lewis på spilleren her i kveld. Gamle skiver, men utrolig hva en vask gjør. ;D
    Fantastisk strait storbandmusikk. Inspirerer til litt historie rundt disse herrene:

    The Vanguard Jazz Orchestra began its life as the Thad Jones/Mel Lewis Orchestra in 1966.

    The world-famous Village Vanguard jazz club in New York City booked the newly formed band for three Monday nights that February. Those were wildly successful and the engagement was extended indefinitely. The Village Vanguard’s owner, Max Gordon, told Mel Lewis, “We’ll keep it going until it tapers off.”

    Over half a century and more than 2700 Monday nights later, it still hasn’t. The Vanguard Jazz Orchestra stands apart from all other modern ensembles of its kind and is still as strong and vital as ever.


    De spiller enda: https://villagevanguard.squadup.com/
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Blue note er et dobbeltalbum. Mye flott storband sound også med en del spor med vokalister. Jo Williams og Ruth Brown. Jones/Mingus fant jeg hos Kaffe og Vinyl i Tromsø. :)
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.737
    Antall liker
    3.416
    Noe av det tøffeste som er levert fra Mr. Davis og hans velspillende og kreative musikalske venner!

    For de som kan like Miles Davis helt på slutten av sekstitallet kommer det nå en bombe. I følge våre venner på salt-peanuts er det bare å løpe og kjøpe MILES DAVIS «The Lost Quintet».

    Midt mellom «In A Silent Way» og «Bitches Brew» blir vi med live til Rotterdam den 9. november 1969. Den konserten vi her blir vitne til, er den siste på Europa-turneen, og de 58 minuttene vi får høre, inneholder noe av det heftigste (Jan Granlie) kan huske å ha hørt fra Miles og hans kvintett, bestående av Wayne Shorter på saksofoner, Chick Corea på keyboards, Dave Holland på bass og Jack DeJohnette på trommer.

    Og lyden på hele opptaket er fremragende. Lydforholdene i lokalet i Rotterdam er tydeligvis noe av det beste for en liveopptagelse, for det er sjelden man hører liveopptak med Davis, nesten uansett fra hvilken tidsperiode vi snakker om, som har bedre lyd enn her.

    https://salt-peanuts.eu/record/miles-davis-4/

     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.737
    Antall liker
    3.416
    Jeg har bare hørt den på Tuben, men jeg liker sånn musikk. Godt å få litt gjenkjenning av låtene, kjent og nytt på en gang. Denne bør nok snurre på vinyl. Tror den står seg godt ved mange gjenhør, men det er nok bare ett estimat.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.109
    Torget vurderinger
    4
    Denne var slettes ikke så verst, nytt bekjentskap som dukket opp i Tone Poet serien. Må innrømme jeg nok har et lite "samler" gen og ikke alle BN kjøpene er bare basert å det musikalske.

    BABYFACE_productshot_expand-1_1024x.jpg
     

    ECgutten

    Medlem
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    36
    Antall liker
    26
    Husnissen var tidlig ute i år!

    Denne kom i posten og nå er jeg spent på hvordan den er lydmessig?
    DSC_0002.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.109
    Torget vurderinger
    4
    De der står jeg over (forløping ihvertfall), er sikkert veldig bra men det blir litt for dyrt for min lommebok. Music Matters har noe tilsvarende vinyl som skal være stillere en normal vinyl men har ikke kjøpt de heller da de bare selger direkte nå. Har du noen annen utgave av denne å sammenligne med?
     

    ECgutten

    Medlem
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    36
    Antall liker
    26
    Denne satt langt inne men jeg hadde lyst på ett eksemplar for å ha det i Bill Evans samlingen. ja, jeg har den også på Original Jazz Classics, Riverside Records OJC-088 (RLP-1162) US 2015 men hvorvidt dette er noe superutgave vet jeg lite om. Skal bli spennende å høre om jeg hører noen forskjell. Dog har jeg liten tro på at den forsvarer kostnaden!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.109
    Torget vurderinger
    4
    inner urge.jpg


    Skulle gjerne byttet min 45 i SRX 33, samme pris men SRX er utsolgt.

    srx vs 45.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.109
    Torget vurderinger
    4
    Trenger ikke betale + 500 for gode re- utgivelser. 80 serien til Blue Note bra, må få testet den utskjelte 75 serien også. Har en misstanke om at de ikke er så dårlige som rykte vil ha det til, men har ikke hørt noe så er ikke å stole på her.

    in and out.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.109
    Torget vurderinger
    4
    Fant frem en nyere fransk BN re-utgivelse fra Heavenly Sweetness . Kjøpte disse for noen år siden da de ga ut flere mindre populære titler bla. Sam Rivers som nå kom i TP serien. Skal vært brukt en kopi av de originale analoge mastene, uansett så er lyden og pressing på denne Dexter Gordon ganske så bra. Ikke var de dyre heller.

    hs dexter.png


    Denne ble også gitt ut i 75 serien (Digital master), ikke hørt denne. Kjøpe EU utgaven om du vurderer å kjøpe 75 utgivelsen, presset hos Optimal i Tyskland samme som 80 serien. 75 serien fra US har fått mye klager p.g.a. mye dårlige pressinger.
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.184
    Antall liker
    6.893
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hadde nesten glemt hvor bra dette albumet er.
    Bare Garba, Manu Katché og Kim Kashkashian (nei, ikke henne!).
    Mistenker Garba for å ha vært noe inspirert av datter Anja sine plater og krydrer med litt synth, samples & loops. Skal ikke se bort i fra at han hadde lånt et lite øre til Khmer også.
    En bra reissue av ECM!
    Er det likevel lov å håpe de går andre veien neste gang og gir oss Ragas and Sagas på vinyl ?

    2710FC58-1073-4637-BABE-9CA8AF5A7E51.jpg
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    877
    Antall liker
    2.186
    Torget vurderinger
    1
    Kom over en danske på strømmetjenesten, litt slack saksofon jazz på formiddagen fra den danske trommeslageren Snorre Kirk.

     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.109
    Torget vurderinger
    4
    Classic som var glad i 200g utgivelser, de fleste er vel nå enige i at 180g holder lenge?

    burell 200.jpg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.438
    Antall liker
    13.054
    Simon Phillips - Live Studio Sesssions
    Terje Rypdal - Chaser
    The Genius of Coleman Hawkins
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.737
    Antall liker
    3.416
    My Song ECM 1978

    På tide med litt jazz igjen når juletida går inn i en roligere fase.

    DSC_0159.JPG
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn