Japansk Direct Drive VS moderne Belt Drive.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.338
Antall liker
8.433
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Technics SL-1000R er en kandidat, to andre er muligens Grand Prix Audio Monaco og Parabolica. https://www.grandprixaudio.com/products/turntables Jeg vet ikke om de forhandles her på berget, men de er muligens dyre nok til å gå i kategorien høi ræv, om det nu ræva eller høiden som skal være super ...

«Vintage» kandiater i tillegg til de gamle japanske referansedrivverkene er bl.a. Rockport Sirius og Goldmund Reference. Teres Project endte vel også opp med en dirketredrevet sak som det kunne stå respekt av.

mvh
KJ
Fikk ikke med meg att Teres lagde en DD.
Men de andre de lagde sto det vell også respekt av i byggekvaliteten?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.951
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Trur ein skal høyre ganske mange drivverk før ein dristar seg til å uttale noko generelt om prinsippa.
Hvert driftsprinsipp har sine inherente egenskaper som en konstruktør kan utnytte og/eller ta hensyn til. Det er ikke sånn at det ene nødvendigvis er bedre enn det andre, men et prinsipp må implementeres riktig, for å nå designkriteriene/kravspesifikasjonen.

(...men jeg skjønner ikke helt vitsen med mellomhjul.) ;)
Du har heilt rett. Mellomhjulsvitsen visste eg heller ikkje noko om før eg fekk prøve min SSM med reimdrift og med den (tilnærma mellomhjulsaktige) rimdrive.
Meir dill med "Rimdrive", men betre når ein fekk det til....
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.163
Antall liker
4.331
Torget vurderinger
1
...
Fikk ikke med meg att Teres lagde en DD.
Men de andre de lagde sto det vell også respekt av i byggekvaliteten?
Det er mulig den kom fram etter skilsmissen i prosjektet. For alt jeg vet har det kanskje også være flere skillsmisser og flere DD varainter. En av DD-spillerne heter i alle fall Teres Audio Certus 440 Driect Drive (eller noe slikt).

Mvh
KJ
 

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
Av Super Highend platespillere i dag,
tror jeg ikke det finnes en eneste direct drive snurre.🙈
Helt på toppen mener jeg å huske at to av dem har mellomhjul.😀
Vekt fra ca 75-300 kg, hvis det intresserer.🙄
Dette iflg. The Absolute Sound og Stereophile.
VPI Classic Direct turntable er en av to platespillere med A+ rating hos Stereophile. Prisen er solide 30 000 dollar.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Trur ein skal høyre ganske mange drivverk før ein dristar seg til å uttale noko generelt om prinsippa.
Hvert driftsprinsipp har sine inherente egenskaper som en konstruktør kan utnytte og/eller ta hensyn til. Det er ikke sånn at det ene nødvendigvis er bedre enn det andre, men et prinsipp må implementeres riktig, for å nå designkriteriene/kravspesifikasjonen.

(...men jeg skjønner ikke helt vitsen med mellomhjul.) ;)
Du har heilt rett. Mellomhjulsvitsen visste eg heller ikkje noko om før eg fekk prøve min SSM med reimdrift og med den (tilnærma mellomhjulsaktige) rimdrive.
Meir dill med "Rimdrive", men betre når ein fekk det til....
Hvordan oppleves forskjellen? Er det samme motor? Det er jo mellomhjul. Ikke noe «aktig» der. :)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.163
Antall liker
4.331
Torget vurderinger
1
En mindre kjent «samtids» direktedrevet snurre er STST Motus Untitled Document Den er også kostbar nok til å tilfredsstille ev krav om høi ræv.

mvh
KJ
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.951
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Trur ein skal høyre ganske mange drivverk før ein dristar seg til å uttale noko generelt om prinsippa.
Hvert driftsprinsipp har sine inherente egenskaper som en konstruktør kan utnytte og/eller ta hensyn til. Det er ikke sånn at det ene nødvendigvis er bedre enn det andre, men et prinsipp må implementeres riktig, for å nå designkriteriene/kravspesifikasjonen.

(...men jeg skjønner ikke helt vitsen med mellomhjul.) ;)
Du har heilt rett. Mellomhjulsvitsen visste eg heller ikkje noko om før eg fekk prøve min SSM med reimdrift og med den (tilnærma mellomhjulsaktige) rimdrive.
Meir dill med "Rimdrive", men betre når ein fekk det til....
Hvordan oppleves forskjellen? Er det samme motor? Det er jo mellomhjul. Ikke noe «aktig» der. :)
Det var betydeleg skilnad på dei dynamiske eigenskapane. Skal du ha lyden litt meir detaljforklart, kan du sjå her:
VPI SSM; Super ScoutMaster (mot slutten av artikkelen)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.437
Antall liker
17.158
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Popcorn required - selv utenfor kabeltrådene nå tydeligvis:)
 

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
628
Antall liker
663
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Har hatt en haug med brukbare strikkspillere fra vpi, voyd, linn, roksan, thorens, Scheu, Yamaha etc og dd fra pioneer, Kenwood, Yamaha, technics etc. Mulig å få god musikk ut av alle viste det seg, men strikk førte alltid til mer styr og jussing. Nå lever jeg lykkelig med en dd spiller. Fra Tyskland.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Du har heilt rett. Mellomhjulsvitsen visste eg heller ikkje noko om før eg fekk prøve min SSM med reimdrift og med den (tilnærma mellomhjulsaktige) rimdrive.
Meir dill med "Rimdrive", men betre når ein fekk det til....
Hvordan oppleves forskjellen? Er det samme motor? Det er jo mellomhjul. Ikke noe «aktig» der. :)
Det var betydeleg skilnad på dei dynamiske eigenskapane. Skal du ha lyden litt meir detaljforklart, kan du sjå her:
VPI SSM; Super ScoutMaster (mot slutten av artikkelen)
Takk. Skal ta en titt.
 

kjtl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2017
Innlegg
132
Antall liker
150
Torget vurderinger
1
I dette tilfellet er vel spørsmålet om hvilken teknologi som er best bare et spørsmål om hvilken underteknologi som er tilgjengelig? Direktedrift er best om motoren kan gå jevnt og uten vibrasjoner, mens beltedrift kan omgå problemene med direktedrift ved å legge til isolasjon og fysisk masse.

Slik sett burde de dyreste spillerne være direktedrevne, siden beltedrift er en måte å omgå problemer på, men det kan jo fort bli dyrt å omgå problemer.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
En trenger innsikt for å lage en motor for DD. En trenger for det meste bare masse for å bedrive belte.

Viktig er jo måleresultat angående snurrerundt parametre. Kan ikke helt forstå at noe annet er viktig i forhold til motorisering.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
En trenger innsikt for å lage en motor for DD. En trenger for det meste bare masse for å bedrive belte.

Viktig er jo måleresultat angående snurrerundt parametre. Kan ikke helt forstå at noe annet er viktig i forhold til motorisering.
Momentet tallerkenen snurrer med, er vigtig aspekt, for holde hastighed uanset moduleringers beskaffenhed.
Hurtigheden hvormed rigtig hastighed ind-korrigeres, efter afvigelse, bliver også vigtig.
Men "hvor-om-alting-er", kan det menneskelige øre ikke fornemme hastighedsafvigelser under 0.25%
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.951
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Når det gjeld vinyl, er drivverket den minst viktige einskildfaktoren etter mi erfaring. Men ting må vere i orden, det er råd å høyre problem. Men det er mykje av synergieffektar mellom driftsystem, tallerken, avdemping, pickuparm, pickup og ikkje minst riaatrinn. Når ein tek til å sjonglere med alle desse, vert ein fort forvirra.
Nokre høgst personlege vurderingar:
- pickupar er den desidert viktigaste einskildfaktoren i ein vinylrigg.
- MC-pickupar med lågt output ser ut til å vere betre enn dei med høgre output, når resten er likt. Det er grunn å tru låg=best.
- Lågoutput MC krev til dels svært kostbare riaaløysingar, eventuelt SUT av høg klasse.
- Riaaen må vere støyfri, og gjerne kunne justerast.
- men om pickupen ikkje passar i armen, vert det langt frå optimalt, til dels fartruande for både musikkoppleving og plateslitasje
- armar vert betre, dess lengre dei er.
- viss dei ikkje er tangentialarmar då - desse er ganske optimale.
- bortsett frå dei aller kortaste, når du spelar bulkete plater.
- då bør du ha ein vakuumtallerken, platestrammar eller platekrans.
- Tunge tallerkar har positiv innverknad på lyden. Ofte er tunge platespelarar betre enn lette.
- underlaget til plata har innverknad på lyden. No brukar eg skinnmatte eller rett på tallerkenen, alt etter kva eg er ute etter.
- Platehygiene er viktig
- gode pressingar er viktig
- sentreringa av plata er viktig.
Så popkorn er kanskje unødvendig (få ikkje smular på vinylen)?
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.072
Antall liker
3.066
Torget vurderinger
2
En trenger innsikt for å lage en motor for DD. En trenger for det meste bare masse for å bedrive belte.

Viktig er jo måleresultat angående snurrerundt parametre. Kan ikke helt forstå at noe annet er viktig i forhold til motorisering.
Momentet tallerkenen snurrer med, er vigtig aspekt, for holde hastighed uanset moduleringers beskaffenhed.
Hurtigheden hvormed rigtig hastighed ind-korrigeres, efter afvigelse, bliver også vigtig.
Men "hvor-om-alting-er", kan det menneskelige øre ikke fornemme hastighedsafvigelser under 0.25%
Sitat av ukjent opphav: "Er dette noe du vet, eller er det noe du har lest? " Sagt på en annen måte; hva er kilden for dette kvantitative absolutt ?

Min erfaring er at det er enorm forskjell på det menneskelige øres ( hjerne ) evne til å skille rene fra sure toner i f.eks et piano. Hastighetsvariasjoner vil jo nettopp gi sure toner.
 

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Innlegg
2.799
Antall liker
3.160
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Når det gjeld vinyl, er drivverket den minst viktige einskildfaktoren etter mi erfaring. Men ting må vere i orden, det er råd å høyre problem. Men det er mykje av synergieffektar mellom driftsystem, tallerken, avdemping, pickuparm, pickup og ikkje minst riaatrinn. Når ein tek til å sjonglere med alle desse, vert ein fort forvirra.
Nokre høgst personlege vurderingar:
- pickupar er den desidert viktigaste einskildfaktoren i ein vinylrigg.
- MC-pickupar med lågt output ser ut til å vere betre enn dei med høgre output, når resten er likt. Det er grunn å tru låg=best.
- Lågoutput MC krev til dels svært kostbare riaaløysingar, eventuelt SUT av høg klasse.
- Riaaen må vere støyfri, og gjerne kunne justerast.
- men om pickupen ikkje passar i armen, vert det langt frå optimalt, til dels fartruande for både musikkoppleving og plateslitasje
- armar vert betre, dess lengre dei er.
- viss dei ikkje er tangentialarmar då - desse er ganske optimale.
- bortsett frå dei aller kortaste, når du spelar bulkete plater.
- då bør du ha ein vakuumtallerken, platestrammar eller platekrans.
- Tunge tallerkar har positiv innverknad på lyden. Ofte er tunge platespelarar betre enn lette.
- underlaget til plata har innverknad på lyden. No brukar eg skinnmatte eller rett på tallerkenen, alt etter kva eg er ute etter.
- Platehygiene er viktig
- gode pressingar er viktig
- sentreringa av plata er viktig.
Så popkorn er kanskje unødvendig (få ikkje smular på vinylen)?
Hei Arve

Jeg er nok dessverre ikke enig med deg på alle punkter.

Du skriver at din erfaring er at drivverket har minst betydning for sluttresultatet?
Der er jeg helt uenig.

Med topp Riaa’r er nesten alltid best resultat med low output pickuper.
Helt enig.
Hvis en kjører med en rimelig Riaa, er min erfaring bedre med highoutput
pickuper.
Ellers mener jeg kombinasjonen arm/pickup kan lure en.
En god pickup i en arm kan låte dårlig eller bra.
Samme pickup i en annen arm, kan få et annet resultat.

Du skriver at dess lenger armen er, desto bedre.
Enig og uenig.
Kortere armer kan ofte gi raskere transienter, gitt at det
er tilsvarende armer.

Tangensial armer har jeg aldri fått like mye dynamikk i som
radialarmer.

Vil da bare legge til at internkablene i armen og armkablen
som går videre til Riaa har stor betyding.
De bør også være så korte som mulig.
Mine er aldri lenger enn 75cm.

Ville bare dele mine ringe erfaringer med dere.😄
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Det er neppe prinsippet som avgjør mest, men implementeringen. Svart-hvit tankegang fremmer ikke mangfold. Hører dere, USA?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.951
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Når det gjeld vinyl, er drivverket den minst viktige einskildfaktoren etter mi erfaring. Men ting må vere i orden, det er råd å høyre problem. Men det er mykje av synergieffektar mellom driftsystem, tallerken, avdemping, pickuparm, pickup og ikkje minst riaatrinn. Når ein tek til å sjonglere med alle desse, vert ein fort forvirra.
Nokre høgst personlege vurderingar:
- pickupar er den desidert viktigaste einskildfaktoren i ein vinylrigg.
- MC-pickupar med lågt output ser ut til å vere betre enn dei med høgre output, når resten er likt. Det er grunn å tru låg=best.
- Lågoutput MC krev til dels svært kostbare riaaløysingar, eventuelt SUT av høg klasse.
- Riaaen må vere støyfri, og gjerne kunne justerast.
- men om pickupen ikkje passar i armen, vert det langt frå optimalt, til dels fartruande for både musikkoppleving og plateslitasje
- armar vert betre, dess lengre dei er.
- viss dei ikkje er tangentialarmar då - desse er ganske optimale.
- bortsett frå dei aller kortaste, når du spelar bulkete plater.
- då bør du ha ein vakuumtallerken, platestrammar eller platekrans.
- Tunge tallerkar har positiv innverknad på lyden. Ofte er tunge platespelarar betre enn lette.
- underlaget til plata har innverknad på lyden. No brukar eg skinnmatte eller rett på tallerkenen, alt etter kva eg er ute etter.
- Platehygiene er viktig
- gode pressingar er viktig
- sentreringa av plata er viktig.
Så popkorn er kanskje unødvendig (få ikkje smular på vinylen)?
Hei Arve

Jeg er nok dessverre ikke enig med deg på alle punkter.

Du skriver at din erfaring er at drivverket har minst betydning for sluttresultatet?
Der er jeg helt uenig.

Med topp Riaa’r er nesten alltid best resultat med low output pickuper.
Helt enig.
Hvis en kjører med en rimelig Riaa, er min erfaring bedre med highoutput
pickuper.
Ellers mener jeg kombinasjonen arm/pickup kan lure en.
En god pickup i en arm kan låte dårlig eller bra.
Samme pickup i en annen arm, kan få et annet resultat.

Du skriver at dess lenger armen er, desto bedre.
Enig og uenig.
Kortere armer kan ofte gi raskere transienter, gitt at det
er tilsvarende armer.

Tangensial armer har jeg aldri fått like mye dynamikk i som
radialarmer.

Vil da bare legge til at internkablene i armen og armkablen
som går videre til Riaa har stor betyding.
De bør også være så korte som mulig.
Mine er aldri lenger enn 75cm.

Ville bare dele mine ringe erfaringer med dere.??????
Det er bra at vi kan utveksle personlege erfaringar, utan at ein påkallar den Eine Rette Sanning. Eg tillet meg å kommentere og eksemplifisere på bakgrunn av det du skriv noko vidare:

- Drivverk har innverknad på lyden, og drivsystem (som eg kommenterte rundt min eigen VPI SSM med rim og reim). Men for ein som ikkje går til radikale spelarar, er skilnadane her ikkje større enn at eg ikkje har problem med å veksle mellom t.d. ein 1210 og ein Rega. Det er klare skilnadar på desse, men samanliknar ein med skilnaden på t.d. ein Denon 103 og ein DV10x5, er desse klart større.

- Du får veldig utteljing av å bruke ein god riaa på 103, medan ein 10x5 er mindre kresen. Men går du opp til lågoutputs MC-pickupar i 10 000 krsklassen og oppover, er det heilt avgjerande å ha ein god riaa med stor forsterkning. Eller ganske dyre SUT-løysingar. Så her trur eg vi er heilt på linje.

- Eigentleg finnest det berre to typar pickuparmar, gode og dårlege. Men det er lettast å forstå geometrien på tangentielle. Eg har også observert at luftlagra armar ikkje har heilt så flott dynamikk som veldig gode (helst 12") radialarmar, men her er det mange som er ueinige med meg - LMC har t.d. heilt andre erfaringar. Og går du tangentialarmar som Clearaudio sine, er dynamikken heilt på plass. Og treidmensjonalitet og perspektiveigenskapane til ein pickup kjem til sin rett betre i tangentialarmar. Hugs også at effektiv masse må samsvare med kor stiv pickupen er, elles kan det bli problem.

- Korte armar er noko svineri om platene er bulkete. Men problemet kan løysast med rette remediar.

- All kabelføring bør kortast ned så mykje som praktisk råd, og alle kryssingar av straumleidningar bør skje med 90 gradersvinkel. Matching (eigentleg generelt) må ein uansett ta omsyn til, og det er alltid best å prøve ut ein konstellasjon før du legg pengane på bordet.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
En trenger innsikt for å lage en motor for DD. En trenger for det meste bare masse for å bedrive belte.

Viktig er jo måleresultat angående snurrerundt parametre. Kan ikke helt forstå at noe annet er viktig i forhold til motorisering.
Momentet tallerkenen snurrer med, er vigtig aspekt, for holde hastighed uanset moduleringers beskaffenhed.
Hurtigheden hvormed rigtig hastighed ind-korrigeres, efter afvigelse, bliver også vigtig.
Men "hvor-om-alting-er", kan det menneskelige øre ikke fornemme hastighedsafvigelser under 0.25%
Sitat av ukjent opphav: "Er dette noe du vet, eller er det noe du har lest? " Sagt på en annen måte; hva er kilden for dette kvantitative absolutt ?

Min erfaring er at det er enorm forskjell på det menneskelige øres ( hjerne ) evne til å skille rene fra sure toner i f.eks et piano. Hastighetsvariasjoner vil jo nettopp gi sure toner.

Der findes stof, ude på det store net, og læse, omk hvor langt ned hastighedsvariationer høres.

Helt enig, piano meget afslørende for hastighedsvariationer.

Arve.
Giver det mening udkåre bedste enkeltkomponent, for noget så gensidigt afhængigt af hinanden som pu, arm, værk?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
En trenger innsikt for å lage en motor for DD. En trenger for det meste bare masse for å bedrive belte.

Viktig er jo måleresultat angående snurrerundt parametre. Kan ikke helt forstå at noe annet er viktig i forhold til motorisering.
Momentet tallerkenen snurrer med, er vigtig aspekt, for holde hastighed uanset moduleringers beskaffenhed.
Hurtigheden hvormed rigtig hastighed ind-korrigeres, efter afvigelse, bliver også vigtig.
Men "hvor-om-alting-er", kan det menneskelige øre ikke fornemme hastighedsafvigelser under 0.25%
Tallerkenens treghetsmoment.

Motorens moment.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.072
Antall liker
3.066
Torget vurderinger
2
Der findes stof, ude på det store net, og læse, omk hvor langt ned hastighedsvariationer høres.


Ja, selvsagt er det det, spørsmålet er hvor etteretterlig "stoffet" er.

Finner raskt dette:

"The normal human ear can detect the difference between 440 Hz and 441 Hz. " ( Sensitivity of Human Ear )

Altså 0.23 % for et normalt øre. Mitt postulat er at de av oss med bedre gehør enn det store gjennomsnitt stiller større krav stemmingen av et piano og motorstyring på en platespiller.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Der findes stof, ude på det store net, og læse, omk hvor langt ned hastighedsvariationer høres.


Ja, selvsagt er det det, spørsmålet er hvor etteretterlig "stoffet" er.

Finner raskt dette:

"The normal human ear can detect the difference between 440 Hz and 441 Hz. " ( Sensitivity of Human Ear )

Altså 0.23 % for et normalt øre. Mitt postulat er at de av oss med bedre gehør enn det store gjennomsnitt stiller større krav stemmingen av et piano og motorstyring på en platespiller.
Det kan du sagtens have ret i.
Men hastighedsafvigelser kan også skyldes andet end pladespillers varierende gang, F.eks eksentrisk centerhul.
Selv den smule eksentrisme der kan ligge i et ellers normalt centerhul, men som bare er blevet en anelse for stort, ideelt set, kan skabe hastighedsvariationer større end det middelmådige pladespillere skaber, og bliver derfor et problem, der først må ryddes af vejen, førend det bliver pladespilleren og dens gangkonstans man reelt set lytter på.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.951
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
En trenger innsikt for å lage en motor for DD. En trenger for det meste bare masse for å bedrive belte.

Viktig er jo måleresultat angående snurrerundt parametre. Kan ikke helt forstå at noe annet er viktig i forhold til motorisering.
Momentet tallerkenen snurrer med, er vigtig aspekt, for holde hastighed uanset moduleringers beskaffenhed.
Hurtigheden hvormed rigtig hastighed ind-korrigeres, efter afvigelse, bliver også vigtig.
Men "hvor-om-alting-er", kan det menneskelige øre ikke fornemme hastighedsafvigelser under 0.25%
Sitat av ukjent opphav: "Er dette noe du vet, eller er det noe du har lest? " Sagt på en annen måte; hva er kilden for dette kvantitative absolutt ?

Min erfaring er at det er enorm forskjell på det menneskelige øres ( hjerne ) evne til å skille rene fra sure toner i f.eks et piano. Hastighetsvariasjoner vil jo nettopp gi sure toner.

Der findes stof, ude på det store net, og læse, omk hvor langt ned hastighedsvariationer høres.

Helt enig, piano meget afslørende for hastighedsvariationer.

Arve.
Giver det mening udkåre bedste enkeltkomponent, for noget så gensidigt afhængigt af hinanden som pu, arm, værk?
Mi meining igjen: ja og nei....
Du kan sikkert definere eit "beste" drivverk, arm, pickup eller riaa ut frå potensialet i den eine eller andre retninga, til dømes eit svært stabilt drivverk utan støy og med god demping, men ein einskildkomponent kan ikkje levere utan å vere i ein konstellasjon. Altså vil det vere oppsett der ein komponent gjer at ein annan ikkje yter optimalt. Men eit ferdig sett, som t.d. ein Rega med DV10x5 kan vurderast opp imot ein 1210 med Denon 103, og eventuelt vere "best"
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.139
Antall liker
9.463
Er det noen forskjell på DD-spillere hvor tallerkenen "ligger" på motoren og spillere hvor tallerkenen er rotor?
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.154
Torget vurderinger
32
Vet ikke om VPI lager sin Classic Direct lenger.

Men det er ikke mer enn fire år siden den ble kalt en "game changer" i Stereophile. Prisen var i hvert fall i high-end-land med 30.000 dollar, inkludert arm.

Roy
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
VPI slutta å lage den. Historien jeg hørte ett eller annet sted var at det bare var Harry Weisfeld selv og en til som kunne serve dem, og at de derfor lot den gå ut ettersom han drar på åra.

Om det er sånn det henger sammen, eller noe annet? Vet strengt tatt ikke.

Men glem nå ikke SP-10R
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
VPI slutta å lage den. Historien jeg hørte ett eller annet sted var at det bare var Harry Weisfeld selv og en til som kunne serve dem, og at de derfor lot den gå ut ettersom han drar på åra.
Det er den historien som jeg har lest på VPI forum. Dog synes det som om den fremdeles kan leveres på spesialbestilling.

MEN; det forteller jo oss at det fremdeles er garasjeindustri. Jeg ble henimot sjokkskadet da jeg leste at VPI som produsent av very good players lanserte noe de ikke kan kjøre service på. Men den var vakker og jeg skulle mer enn gjerne hatt en i heimen.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.154
Torget vurderinger
32
Brinkmann Bardo er også en variant. Den har magnetisk direktedrift.

Roy
 
Topp Bunn