JanR's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.471
    Torget vurderinger
    2
    Det ble en sen kveld i går. Ikke bare sen kveld, det var jaggu langt på natt før jeg kom meg hjem i går. Jeg mener vi, Solhaug og jeg.

Det var nemlig vi som benytta oss av tilbudet om audiens hos Jan og hans KHorn.

Ingen bortkasta tur, så langt ifra.

Jeg har vært litt i utgangspunktet litt skeptisk til KHorn, jeg har ment det er vanskelige høytalere og få til og spelle bra. Det har for meg virka slik på de jeg har hørt tidligere.

Men, og et stort men også. Hos Jan sklei de rett inn i miljøet, både musikalsk og interiørmessig.

Dette var KLIPSCH. Og de spilte som KLIPSCH. Og de spilte noe inn i helvete bra !

Skikkelig moro med en vegg med lyd selv på lavt volum, som ble mye benytta.

Moro at Jan har fått disse. Og en ting Jan, begynner du med noe tweaking, modding på disse så får du juling.

Det er så tydelig i mine ører at det er de originale KHorna som er best.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.471
    Torget vurderinger
    2
    Det ble også tid til en sammenliging av de tre riiaene som Jan har i hus nå.

Han har tre stk. og boltre seg med nå som han har en Audion i tillegg til M2 riian og Rekeboksen.

Men det måtte kanskje vært en ABX test eller noe sånt hvis testen skulle vært godkjent.

Men vi tre var ihvertfall enig i det vi hørte, godt nok for voksne mennesker det.

Og en klar vinner ble Audion, fulgt av Reka. Med stakkars M2 riia på tredjeplass.

Og M2 riian er ingen dårlig riia, bare så det er sagt.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Takk for i går Rolf og Solhaug, var meget hyggelig :)

Rolf: takk for de vennlige ord, de veier litt når de kommer fra deg vettu :)

Nei, ingen planer om å modde de. Garantert ikke når man blir trua på juling i tillegg :D
    Syns jo sjøl det låter bra her, i mine ører selvsagt.
    Er rett å slett jævla fornøyd med tingenes tilstand.

Det artige var jo at vi alle havnet rundt spisestuebordet, ikke i sofaen. Låter bra bak i der syns jeg.
    Sitter minst like mye der som i sofa om ikke mere.
    Man spiller jo ikke så ille høyt til vanlig heller, artig å dra på ja for all del men mesteparten av tiden på det volumet vi hadde i går. MÅ ikke spille høyt for å dra info'n ut av plata, føler jeg ;)

Nei pokker, det her må vi gjenta engang utover. Rent morro :)
    Og det er jo ikke umulig at supertweaket mitt fungerte også ::) ;)

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    rolfozzy skrev:

Han har tre stk. og boltre seg med nå som han har en Audion i tillegg til M2 riian og Rekeboksen.

Men det måtte kanskje vært en ABX test eller noe sånt hvis testen skulle vært godkjent.

Men vi tre var ihvertfall enig i det vi hørte, godt nok for voksne mennesker det.

Og en klar vinner ble Audion, fulgt av Reka. Med stakkars M2 riia på tredjeplass.

Det der var veldig interesant. Nå viste vi/jeg jo at M2 riaa ikke er noen super riaa men helt grei til meg og mitt bruk.
    Reka har stått her ei uke og fått prøvd seg, på Micro Seiki'n.
    Mye riaa for pengene helt klart.
    Audion, kvelden overraskelse :)

Det vi hørte i går på 3-4 utvalgte plater var knallbra.
    Solhaug var så snill og "glemte" den igjen i går så den skal få prøvd seg mot reka og ørene mine i noen dager fremover.

/jan

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    JanR skrev:
    Tåler en liten YT snutt ;)

/jan
    Takk for musikktips Jan,og ikke minst en herlig tråd ! :)
    Har ikke hørt om det bandet før.Artig å se bassisten Tony Levin i utfoldelse.
    Bestillte akkurat begge albumene på Play.com.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Rune S skrev:
    JanR skrev:
    Tåler en liten YT snutt ;)

/jan
    Takk for musikktips Jan,og ikke minst en herlig tråd ! :)
    Har ikke hørt om det bandet før.Artig å se bassisten Tony Levin i utfoldelse.
    Bestillte akkurat begge albumene på Play.com.
    Ikke mye å takke for :)
    Ble tipset og fikk ei dobbelskive (vinyl) av Vermin og da var man hektet ;D
    Den snutten der er herlig, den mannen kan traktere en bass, bas(s)ta ! ;)

/jan

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    JanR skrev:
    Man spiller jo ikke så ille høyt til vanlig heller, artig å dra på ja for all del men mesteparten av tiden på det volumet vi hadde i går. MÅ ikke spille høyt for å dra info'n ut av plata, føler jeg ;)

/jan
    Interessant konklusjon som jeg også har gjort. Med så "bassvillige" høytalere som khorn, er det ikke nødvdendig å spille høyt for å få fram go'lyden. Men det er valg man faktisk må gjøre når man setter opp autotrafoene.
    Tuner man inn horna for å spille optimalt på konsertvolum, blir det slankere i lydbildet på lavere volum.

Jeg har valgt (sannsynligvis omtrent som deg) å få horna til å spille optimalt på lavt volum, slik jeg vanligvis lytter. Dette betyr at det blir litt for mye bass når det spilles høyt, og at det virker som rommet går helt i lydmessig metning. Men det betyr egentlig ingenting, får så høyt spiller jeg skjelden.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Erland skrev:
    JanR skrev:

/jan
    Interessant konklusjon som jeg også har gjort. Med så "bassvillige" høytalere som khorn, er det ikke nødvdendig å spille høyt for å få fram go'lyden. Men det er valg man faktisk må gjøre når man setter opp autotrafoene.
    Tuner man inn horna for å spille optimalt på konsertvolum, blir det slankere i lydbildet på lavere volum.

Jeg har valgt (sannsynligvis omtrent som deg) å få horna til å spille optimalt på lavt volum, slik jeg vanligvis lytter. Dette betyr at det blir litt for mye bass når det spilles høyt, og at det virker som rommet går helt i lydmessig metning. Men det betyr egentlig ingenting, får så høyt spiller jeg skjelden
    Der er vi helt på linje Erland.
    Merker at det kan bli for mye av det gode, på enkelte innspillinger, hvis man går berserk med vol pot.
    Men som du sier, hvor ofte spiller vi med 105-110db i stua ?
    95% av tiden er det "lavt spilling" som gjelder, for meg.

I går så spilte på snakke volum 90% av tiden og nøt det :)
    Skal vel sies at vi dro på på ett par skiver/låter men det var mest bare for å se hva de klarte ;)

Nei Erland, de er kommet for å bli. Gått med ett stort glis nå i 3 uker, tror ikke det går over med det første hehe.

/jan

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Det her var saker JanR! K-hønna spiller så det nesten ikke var nødvendig med rom-korreksjon. Allerede etter to flasker satt lyden ;)
    Imponerende hva gamle Klipsch fikk til i sin tid. Ikke mange high-end høyttalere kan varte opp med en tilsvarende troverdighet. Pene er de og, hjørneskapa!

Med så god lyd som du har nå høres evt. oppgraderinger svært godt. Både MS`en og Svampen henger godt med, men en bedre riia fikk det virkelig til å slå gnister. (neei, ikke bokstavelig)

Ryktene om at horna er vanskelige er helt klart overdrevet og bygger på misforståelser. Dette spiller behagelig, åpent og dynamisk.

Mvh. RS

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Hehe morro at det satt såpass før "tweaket" slo til ;)

Takk for hyggelige tilbakemeldinger og en hyggelig kveld.
    Helt klart at gamle PWK viste hva han gjorde, det beviste vi ganske ettertrykkelig i går.

Må jo innrømme at jeg var ille nysgjerrig på Audion riaa'n og den skuffet ikke.
    Skal selvsagt gi den endel timer her før man sier for mye men likte veldig godt det jeg hørte i går.

Til og med Luxman m/Grado våknet til live når Audion ble huket opp :)

/jan

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    rolfozzy skrev:
    Moro at Jan har fått disse. Og en ting Jan, begynner du med noe tweaking, modding på disse så får du juling.

Hei Rolf! Dette har jeg ikke turt å si til Birger, men akkurat samme følelsen satt jeg igjen med også, jeg synes også at de originale Khorn var behageligere å høre på! ;) Synes det spilte mer helt!! Det kan jo være 2A3 som gjør det kanskje? 2A3 er bedre i topp og bunn enn 300B, mener jeg da.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    JanR skrev:
    Ikke mye å takke for :)
    Ble tipset og fikk ei dobbelskive (vinyl) av Vermin og da var man hektet ;D
    Den snutten der er herlig, den mannen kan traktere en bass, bas(s)ta ! ;)

/jan
    Det var selvsagt på vinyl man skulle hatt de ja :)

Utrolig artig at du har fått slik sving på Khorna! Av min lille erfaring så hadde jeg ved å se på dimensjonene på rommet ditt sagt at Khorn muligens hadde blitt for voldsomme der,men dette bare viser nok engang at å prøve å gjette på resultat innen hifi er rimelig meningsløst ;)
    En litt annen tankevekker var da jeg laget rene 1.ordens filter på de Khorna dine,brukte AN kobber kondiser til en formue,og mente at det ble klart bedre,mer organisk og levende.Så like før jeg skulle selge de så koblet jeg inn igjen de originale, og da syntest jeg plutselig at de var best ! ::) ;D
    Så om ikke annet får du la frykten for grisebank av Ozzy gjør at du holder fingrene dine unna filteret inntil videre ;D

Viss du får lyst å prøve noe annet i filteret så hør for all del med R.Solhaug ! (og hold det hemmelig for enkelte andre ! )

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Absolutt å anbefale de skivene på vinyl :)

De fungerer meget bra her i rommet, hvorfor aner jeg ikke og ikke bryr jeg meg. Som du sier "teori og praksis" ;)

Tror ikke det blir aktuelt med noe modding, tør ikke rett å slett. Man vil da ikke ha Rolf på døra her med balltre og vilt blikk ;D
    Nei, blir mye kos fremover. Kan jo leke litt med vinyl, riaa osv.
    Har sluttet helt å stresse med denslags. Kose seg, senke skuldrene og roe ned.

ps: Liquid gutta spilte vi relativt høyt her i går 8)

/jan

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    JanOlav skrev:
    rolfozzy skrev:

Hei Rolf! Dette har jeg ikke turt å si til Birger, men akkurat samme følelsen satt jeg igjen med også, jeg synes også at de originale Khorn var behageligere å høre på! ;) Synes det spilte mer helt!! Det kan jo være 2A3 som gjør det kanskje? 2A3 er bedre i topp og bunn enn 300B, mener jeg da.

Skjønner ikke hva du er redd for. 8)
    Med Klappenbergers ES filtre, er utfordringen og finne balansen i gjengivelsen. En av disse utfordringene er er som Erland nevner i forhold til lydnivået en foretrekker, spes i litt mindre rom som f.eks mitt.
    Forøvrig er det vel lenge siden du har vært her nå. ;D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    BHO skrev:
    JanOlav skrev:
    rolfozzy skrev:

Med Klappenbergers ES filtre, er utfordringen og finne balansen i gjengivelsen. En av disse utfordringene er er som Erland nevner i forhold til lydnivået en foretrekker, spes i litt mindre rom som f.eks mitt.
    Skal se om jeg ikke får dratt med meg den kællen innover snart ;) (rozzy altså)

/jan

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    BHO skrev:
    JanOlav skrev:
    rolfozzy skrev:

Har jeg sagt at jeg er redd? ;) ;D
    Hehehe, du har noen bra poenger der, dine var vel knappt innspillt også når jeg var der sist, så jeg må nok snart ta en tur ja.

Jeg hadde nok ikke nevnt det heller jeg, hvis det ikke var for at Rolf også syntes det samme, for jeg har jo bare hørt en gang hos Jan, og det er jo ikke nok til å komme med en konklusjon, og dessuten så vet vi alle at det er forskjellig elektronikk og forskjellige rom, så forskjeller vil det jo alltid uansett være.

En annen ting er det at jeg hadde med endel egne plater til Jan, det tror jeg er veldig viktig når man skal lytte til et anlegg, at man kjenner musikken.
    Får nok ta med noen skiver til deg neste gang jeg kommer. :)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    skjønner godt at du var redd, janolav.
    birger er en skummel type.

forøvrig sier du det viktigste her:
    "og dessuten så vet vi alle at det er forskjellig elektronikk og forskjellige rom, så forskjeller vil det jo alltid uansett være."

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Gago skrev:
    skjønner godt at du var redd, janolav.
    birger er en skummel type.
    Rolf også, truet meg på juling ;D

Gago skrev:
    forøvrig sier du det viktigste her:
    "og dessuten så vet vi alle at det er forskjellig elektronikk og forskjellige rom, så forskjeller vil det jo alltid uansett være."
    Helt korrekt :)

Har foresten kåret mine hønn til Bede's beste (de eneste også når jeg tenker meg om 8) )

/jan

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    JanR skrev:
    Jøss ingen Gago ;)

Foresten, Audion riia er ikke så aller værst den ::) 8)
    G'natt.

/jan

jøss, våkna du i natt og savnet meg, janr?
    DET er skummelt, det.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Sliter litt med plass her....ser jeg 8)

Takk til R.S som trua på meg den riaa'n:)
    Beholder den nok en uke eller to hvis det er ok ?

/jan

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    bruker du stepup på audionen, janr?

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Gago skrev:
    bruker du stepup på audionene, janr?
    Ja.
    Nesten for mye gain her. Vol pot på kl.8 og det spiller jævlig HØYT. Luxus problem kanskje ;)

Skal få ryddet opp i ledningsrotet etterpå, sjekke jording osv.
    Må få testet den uten step up også, tror den driver DV'n greit uten step up hjelp.

Men at den spiller bra, hell yea

/jan

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    lovende greier, den audionen.

må vel få den hit til oslo etter hvert også.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Gago skrev:
    lovende greier, den audionen.

må vel få den hit til oslo etter hvert også.
    Det skal vi få til. Den her MÅ du bare høre i oppsettet ditt.
    Skal du/dere den her veien neste helg skal du få en liten prøvelytt :)

/jan

S

Slorbak

Gjest
    rolfozzy skrev:

:)

Audion er en kjemperiaa,ikke noe tvil om det. Beste hos meg med Luxriaaen på en god andre plass.

Mvh Roar

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Slorbak skrev:
    rolfozzy skrev:

Audion er en kjemperiaa,ikke noe tvil om det. Beste hos meg med Luxriaaen på en god andre plass.

Mvh Roar
    Halden riaa'n plasserer seg ?

Må nok få R.S sin "gyldne" riaa innom her også.
    Men en ting av gangen, hastverk er lastverk.

Så når kommer du innom en tur ?

/jan

S

Slorbak

Gjest
    JanR skrev:
    Slorbak skrev:
    rolfozzy skrev:

Mvh Roar
    Halden riaa'n plasserer seg ?

Må nok få R.S sin "gyldne" riaa innom her også.
    Men en ting av gangen, hastverk er lastverk.

Så når kommer du innom en tur ?

/jan
    Halden riaaen er meget god den også. Bruker Lux step up og Benz på Luxriaaen og dette spiller bra i mine ører. Garrard 401 med Shure går på Halden riaaen og dette spiller bra dette også. Kjøpte Dv av Rolf og denne skal få prøve seg i 401.Kommer noen Pickeringnåler til uken også. Morro og se hvordan disse spiller på Halden riaaen.

Kommer og besøker deg utover,husk messa til helgen. Blir mye flotte plater til salgs. Borgesen kommer og han har mye flotte Japanske pressinger. Han har fått inn mye nytt.

Mvh Roar

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Slorbak skrev:
    Kommer og besøker deg utover,husk messa til helgen. Blir mye flotte plater til salgs. Borgesen kommer og han har mye flotte Japanske pressinger. Han har fått inn mye nytt.

Mvh Roar
    Messa glemmer vi ikke :)
    Prøver å få mest mulig folk dit.
    Kommer ett billass herfra 8)

Håper utover er før jul ;) ,Audion riaa'n blir stående her ei uke eller to. Du burde absolutt låne ørene til den her også. Og du har jo ikke hørt hva khorn kan gjøre i stua her.

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    RoDa skrev:
    Er det ozzy sin Audion?
    Hva spiller den gamle på nå da?

R
    Ikke rozzy sin.
    Han spiller vel på.....sin ;)

Så når kommer inkvisasjonen m/torturinstrumentene (måle dingsene) sine da tro ?

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Hmm, pelsdyr i tråden min 8)

Fra pelsdotter til noe helt annet, Audion riaa ;)

/jan

Pixy

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.07.2003
    Antall liker
    13
    Beklager Jan! Haldenhumor, pelsdotter og en overflod med riaaer kan lett bli for mye for en stakkars enkel sjel...
    Men en må jo forsøke å holde seg litt oppdatert ;) Man kommer tross alt fra (sparsomt) møblert hjem og har visse snev av dannelse. Jeg pleier jo å bli invitert!!! Problemet er bare at som regel aner jeg ikke til hva... Eller hvem for den saks skyld ;D Nå er det vel strengt tatt jeg som har foretatt sommerens største oppgradering av oss, og du har blitt bedt i visitt til vidunderet. Men ditt glimrende fravær skal ikke tolkes. Jeg snur heller den nye Motorpsycho-skiva én gang til 8)

Bestiller herved 4 seter til lørda'n, jeg da. Med halvpensjon!

mvh Pixy

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Pixy skrev:
    Beklager Jan! Haldenhumor, pelsdotter og en overflod med riaaer kan lett bli for mye for en stakkars enkel sjel...
    Men en må jo forsøke å holde seg litt oppdatert ;) Man kommer tross alt fra (sparsomt) møblert hjem og har visse snev av dannelse. Jeg pleier jo å bli invitert!!! Problemet er bare at som regel aner jeg ikke til hva... Eller hvem for den saks skyld ;D Nå er det vel strengt tatt jeg som har foretatt sommerens største oppgradering av oss, og du har blitt bedt i visitt til vidunderet. Men ditt glimrende fravær skal ikke tolkes. Jeg snur heller den nye Motorpsycho-skiva én gang til 8)

Bestiller herved 4 seter til lørda'n, jeg da. Med halvpensjon!

mvh Pixy
    Du er tilgitt 8)

Beklager det, burde absolutt ha vært en tur oppom. Vi er 8 her så ikke alltid like lett ;)
    + at man har ett snev av alzheimers light.

Skal se hva det blir til, lørdagen altså. Skal kjerring og unger være med blir det trangt men det er mulig vi har 2 biler her. Skal holde deg oppdatert.

Og hit blir ikke kjentfolk invitert, de inviterer seg sjøl. Trodde du hadde lært det nå ? :)
    Du skal ikke henge med ned til Mbare på fredagen da ?

ps: fikk du ordnet pc'n ?

/jan

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn