Jan Garbareks beste?

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.722
Antall liker
4.415
Sted
Nøtterøy
Har det meste av Garbareks nyere ting, og det er etter min mening en som skiller seg ut. Og det er "Visible World". Denne har noe helt magisk over seg, og har også meget god lyd. Anbefales! Noen som har andre Garbarek anbefalinger?
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Kjenner ikke alt av Garbarek, men prøv samleskiven "Selected Recordings" fra ECM. Ganske variert, men så og si alt her er stort for meg. "I took up the Runes " må du jo bare ha da. :)

Mvh
 
A

Affa

Gjest
Om ikke best så kjedligst. Av alle hans kjedelige og selvhøytidelige utgivelser er denne den mest kjedelige og mest selvhøytidelige så langt. Urk.
 
M

MPT

Gjest
In prais of dreams syntes jeg er best. Men for all del, flere andre plater som er god fra han!!
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.722
Antall liker
4.415
Sted
Nøtterøy
In prais of dreams syntes jeg er best.  Men for all del, flere andre plater som er god fra han!!
Liker denne jeg også. En av mine favoritter. Hm......fikk vel ikke med meg hvilken affa likte best men.... ;)
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Affa har et poeng(merkelig at du har så god smak Affa! ;D), når Garbarek er på sitt mest muzakalske og grenser til heismusikk er han ikke videre interessant.
Heldigvis er det ikke så mange av de feilskjærene.

Dis holder fortsatt i lange baner, og hans mer progressive skiver fra sent 70 og tidlig 80-tall. Av "nyere" ting syntes jeg Officium(med The Hilliard Ensemble)er svært bra, den siste var heller ikke verst...;)

Ellers syntes jeg han er fantastisk god på prosjektene til Keith Jarrett, spesielt Belonging og My Song.

O.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.927
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Enig at mye blir kjedelig, samt at egoet hans overkjører andre musikere noen ganger.
Et av de mest spennende samarbeidene hans er "Rosenfole" som han gjorde sammen med Agnes Buen Garnås.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.162
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
DIS og på KJ´s My Song
IMO
Mvh
 
O

om.s

Gjest
Star, Visible world, og Tvelve moons i nevnte rekkefølge er blandt mine favoritter av JG.....

mvh
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.737
Torget vurderinger
4
Enig at mye blir kjedelig, samt at egoet hans overkjører andre musikere noen ganger.
Et av de mest spennende samarbeidene hans er "Rosenfole" som han gjorde sammen med Agnes Buen Garnås.
Egoet hans? Garba er vel av de minst "ego" musikerne jeg kan tenke meg. Men et feilaktig stempel som "ego" er vel kanskje hva man kan risikere med en så distinkt tone som han har. Det er jo knapt mulig ikke å kjenne han igjen på den minste tone han spiller...på godt og vondt. Slik jeg ser det er Garba en av de musikerne som virkelig vet å holde kjeft i blandt og lar medmusikantene få plass....han har gått Miles-skolen der. De som oppfatter Garba som ego bør oppleve han live...helst med sitt "faste" band: Rainer Brüninghaus, Eberhard Weber og Manu Katché. En konsert med den gjengen er en oppvisning i rom, respekt og samspill.

Av samarbeid med andre musikere synes jeg "Ragas and Sagas" med pakistanske musikere er av hans mest spennende (http://www.ecmrecords.com/Catalogue...search=+ragas&rubchooser=901&mainrubchooser=9)

Av hans nyere skiver gror "Rites" mer og mer inn på meg. At han har tatt med et spor sunget av heller ukjente Jansug Kakhidze....uten overhodet selv å pynte på det eller bidra på noen måte...vitner vel om at han ikke er særlig "ego" ? Vakrere og skjørere sang av en mannsperson skal man lete lenge etter. (Riktignok kunne vel denne 2-cd utgivelsen vært trimmet en smule...)
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.190
Antall liker
1.061
Torget vurderinger
1
Det er jo knapt mulig ikke å kjenne han igjen på den minste tone han spiller...på godt og vondt.
Gankse treffende, også det med "på godt og vondt".
Jeg syns det er ganske utrolig at en så stor musikalsk kapasitet som Garbarek så til de grader går i ring, at det dannes dype spor etter løypa han har gått. Og en av disse løypene er strofer bygget rundt temaet E (halvlang) F E D C E (laang), i en låt som går i A-moll (dette må leses relativt - jeg har ikke absolutt gehør). Jeg syns at de siste par tiårene har han gjentatt seg selv så til de grader, at jeg nærmest kvepper når det innimellom kommer musikalske fraser som er så knallsterke at jeg får bakoversveis. De viser at det bor et musikalsk monster i fyren likevel.

Ååååhh, favorittskive? VIlle heller klippet sammen en håndfull strofer der han opphever naturlovene...

Mvh
Karl Erik
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
326
Sted
Oslo Vest
Mye riktig som er sagt i denne tråden.
Afric Pepperbird (1970) er den jeg liker best og den som spilles her i heimen.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.737
Torget vurderinger
4
..... at jeg nærmest kvepper når det innimellom kommer musikalske fraser som er så knallsterke at jeg får bakoversveis. De viser at det bor et musikalsk monster i fyren likevel.

Ååååhh, favorittskive? VIlle heller klippet sammen en håndfull strofer der han opphever naturlovene...
"Garba - The Remixes" kunne jo være en spennende tanke ;-)

Lurer på hva Bugge kunne fått til med fri tilgang på det materialet, eller Brian Eno, eller Hector Zazu, eller Bill Laswell, eller Deathprod, eller Jon Hassel.....eller?
 

HelgeK

Medlem
Ble medlem
21.10.2005
Innlegg
13
Antall liker
0
Min innfallsport til JG var, av alle ting, en tv-serie tidlig på 90-tallet med Erik Bye. Jeg fant il slutt ut at tittelmelodien var "The Creek" fra "Visible World". Denne, og en del anne JG, ble snart kjøpt inn, og akkurat denne låta er hellig. Jeg spiller den bare på hytta, i sene lyse nattetimer, når tåka ligger lett over fjorden og fuglene begynner å vurdere om det snart er på tide å våkne til liv. Var det noen som beskyldte meg for å være et stemningsmenneske-----?
 
T

tjn

Gjest
"Dansere" med Bobo Stenson fra 70 tallet en gang, og selvfølgelig "My song" med Jarret er det beste fra den kanten, det han har gjort de siste 15-20 årene er med få unntak ganske kjedelige greier synes jeg.
 

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
321
Antall liker
21
Jeg bifaller mye av de foregående innleggene, men det er ganske mange andre skiver som er verdt å nevne også. Som følger: Garbarek:"Places"1977,Jarett/Garbarek:"Luminessence" 1974, Garbarek/Jarett/Danielson/Christensen:"Belonging" 1974, Garbarek/Hussain/Gurtu:"Shankar,song for everyone" 1984,Garbarek/Haden/Gismonti:"Folk songs" 1979,ikke å forglemme Garbarek:"Eventyr" 1980. De nevnte plater er selvfølgelig på vinyl. Avslutningsvis må det nevnes at jeg fikk tak i "Til Vigdis" på loppemarked for tjue kroner for noen år siden, vel å merke uten cover men med plata i bra forfatning. Det er tross alt det viktigste.
 

theodor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
91
Antall liker
0
Molde Canticle nr3. er veldig god.....
 
Topp Bunn