Jakten på en god phono pre

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Sitter og drodler etter en god riia/phono pre i prisklassen 10-17 KiloKroner, og det er en og annen å velge mellom.
kikker litt på Parasound jc3 jr, Electrocompaniet ecp2, Chord Huei, project phonobox rs2 ( hvis den ikke blir for kostbar ) Primare r35 blandt andre.
Bruker pr nå en Denon dl103 mc pickup som jeg har eid inoen år nå. Budsjettet tillater ikke ny p.u og riia.

Har vært inne på tanken på å kjøpe billigere riia og bruke 5-7 K på ny p.u, men jeg er litt usikker på om det ville vært fornuftigst.

Er det noen som har litt info, synspunkter eller erfaring som gjerne vil dele?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.507
Antall liker
8.047
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Har synspunkter, men ingen egenerfaring med noen av de nevnte, så: caveat emptor.

Uansett, mitt valg ville falt på Primare R35. Utelukkende gode tester, uhyre gode justeringsmuligheter, plenty gain for enhver eksisterende pickup.
 
L

Lassencad

Gjest
Jeg synes du burde tage ud til div HiFi butikker og låne noget af det du selv nævner. Det er altid svært at anbefale et lyd produkt man selv kan lide da vi har så forskellige referencer. Det jeg synes lyder godt synes du måske ikke lyder så godt osv osv
Jeg kan jo kun anbefale min phono pre men den ligger i en noget højre prisklasse
Vh
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Jeg synes du burde tage ud til div HiFi butikker og låne noget af det du selv nævner. Det er altid svært at anbefale et lyd produkt man selv kan lide da vi har så forskellige referencer. Det jeg synes lyder godt synes du måske ikke lyder så godt osv osv
Jeg kan jo kun anbefale min phono pre men den ligger i en noget højre prisklasse
Vh
Skulle gjerne gjort det, men jeg tror ikke alle har demoversjoner til utlån, og hvis jeg må deponere, frakt tur/retur og penger ut og inn på konto så tror jeg at det kan bli litt tidkrevende.

Da tror jeg at bruktbørsen vil være et greit alternativ hvor jeg evt kan kjøpe noe og selge uten voldsomt tap hvis det ikke skulle falle i smak.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.430
Antall liker
12.527
Sted
Sørlandet
Pro-Ject RS2 ser spennende ut på papiret og holder den samme klasse som resten av den kompromissløse RS2 serien så lover det godt. Prisen er €1499,-

-BB-
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Og så må du heller ikke overse den helt spesielle RIAA'n fra Bærum, Aura Fidelity Alpha.
 
  • Liker
Reaksjoner: tno

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Og så må du heller ikke overse den helt spesielle RIAA'n fra Bærum, Aura Fidelity Alpha.
Jeg er i utgangspunktet litt skeptisk, sikkert uten grunn, men jeg leste om noen som opplevde overstyring av signalet mellom riia og p.u? Tenker litt på manglen på justeringsmuligheter også selvom det sies at den tilpasser seg p.u på en eller annen snodig måte.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Jeg er i utgangspunktet litt skeptisk, sikkert uten grunn, men jeg leste om noen som opplevde overstyring av signalet mellom riia og p.u? Tenker litt på manglen på justeringsmuligheter også selvom det sies at den tilpasser seg p.u på en eller annen snodig måte.
Det som kan være problemet, er en mulig overstyring av inngangen på RIAA eller på enkelte (for)forsterkere, dersom man ikke har satt gain på rett nivå (gjøres inne i boksen). Sjeldent at problemet oppstår, men jeg har opplevd det selv, ja, men som sagt lett å rette opp.

Når dip-switch er på rett plass, låter disse RIAA-trinnene unormalt bra, ganske enkelt, selv er jeg aller mest imponert over dem som MC-trinn.

PS: Bor du i rimelig nærhet av Asker, har jeg et Aura Fidelity Audiophile RIAA innom i disse dager, bare å si fra, så kan du få høre det selv :)
 

Kondis

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.02.2013
Innlegg
912
Antall liker
712
Sted
Okkaby
Torget vurderinger
13
Innenfor budsjettet ditt tror jeg at EC eller Primare er et Godt kjøp,,,kjekk den Primare Riian da..:):coffee:(y)
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.888
Antall liker
26.698
Sted
Oslo/Grebbestad
Jeg hadde kikket etter Pass Labs Xono på brukten også. Fantastisk RIAA, fleksibel og støyfri.
Selger du innafor den prisramma Trondmeg trenger du bare kontakte meg🙂
Ellers kan jeg bare anbefale det jeg har erfaring med, så da blir det ECP2.
Men veldig nysgjerrig på den nye Primare 35. Testet PS Audio Phono Stellar den syns jeg blev for transparent og steril, når Dylan blir enda mer nasal og Waits mistet raspighet da var den ikke mitt valg.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Selger du innafor den prisramma Trondmeg trenger du bare kontakte meg🙂
Ellers kan jeg bare anbefale det jeg har erfaring med, så da blir det ECP2.
Men veldig nysgjerrig på den nye Primare 35. Testet PS Audio Phono Stellar den syns jeg blev for transparent og steril, når Dylan blir enda mer nasal og Waits mistet raspighet da var den ikke mitt valg.
Jeg kjøpte min godt innenfor prisantydningen selv for noen få år siden...
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg hadde høyrt litt med Roy om denne Primaren dei er så begeistra for. EC sin er veldig god, og verd pengane. DL 103 er ein svært bra pickup etter prisen, men det er også mine andre favorittpickupar (AT33SA og Kiseki Blå), så eg veit ikkje ....
Beste riaa eg har høyrt (og eigd) er EAT-e-glo, som er styggdyr. Men der er to mindre modellar som kanskje er til å betale. Kanskje verd å sjekke opp? Skal du ha 103 i lang tid framover, er heller ikkje ASR -riaane feil, for dei kompenserar for medspelaren sine svake sider.
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.334
Antall liker
375
Torget vurderinger
14
Var i samme situasjon som trådstarter, altså på utkikk etter ny riaa. Mitt valg falt på Musical Fidelity M6x VINYL, mest på grunn av at den har mulighet for 3 armer/PU og hver inngang kan velges som MM eller MC, samt alle justeringer gjøres på fronten. Enkelt og fleksibelt. Den er ikke kommet til landet enda, så jeg kan ikke uttale meg om lyden, men har lest gode skusmål om forgjengeren/utgående M6 VINYL. Denne har foresten Audiocompaniet til god pris. ;-)

Test M6 VINYL: https://www.hifichoice.com/content/musical-fidelity-m6-vinyl
Den nye M6x VINYL: https://www.hifi.blog/musical-fidelity-m6x-vinyl-the-new-generation/

Jeg er storfornøyd med ASR Mini Basis MK3, men bytter pga må ha flere innganger og som tidlegere nevnt enkelhet/flesibilitet.
 
Sist redigert:

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Eg hadde høyrt litt med Roy om denne Primaren dei er så begeistra for. EC sin er veldig god, og verd pengane. DL 103 er ein svært bra pickup etter prisen, men det er også mine andre favorittpickupar (AT33SA og Kiseki Blå), så eg veit ikkje ....
Beste riaa eg har høyrt (og eigd) er EAT-e-glo, som er styggdyr. Men der er to mindre modellar som kanskje er til å betale. Kanskje verd å sjekke opp? Skal du ha 103 i lang tid framover, er heller ikkje ASR -riaane feil, for dei kompenserar for medspelaren sine svake sider.
EAT E-Glo petit ser spennende ut. Skal ha 103 en stund, men leker litt med tanken på å kjøpe den nye DL A110.
AT33SA har jeg faktisk eid og er enig i at den låt bra, men jeg hadde en riia som koster 110K dengang.
 
Topp Bunn