Anonym skrev:
VilhelmW skrev:
Anonym skrev:
WilhelmW:
Strengt tatt er det jo du som er tilhenger av skuddpremie på rødmerka dyr som burde være mer ydmyk i denne diskusjonen, jeg håper uttalelsene dine på forrige side skyldes manglende kunnskap.
Hvem av de jeg nevnte, er utrydningstruede? Rev, røyskatt, mår? Kråkefugler? Jeg veit at ørna er totalfredet,noe jeg håper og tror blir opphevet snart. Jeg er tilhenger av predator-regulering for å øke rypebestanden,ja.
Ja, å fjerne fredninga av en art som er i nedgang høres lurt ut.
Stygt å si det men jeg kunne tenkt meg regulering av annet enn vilt til tider.
Dette blir for idiotisk. Det minner meg om kvalfangstdiskusjonene vi hadde med Greenpeace'rne på -80tallet. Og Sea Sheperd-guruen Paul Watson. Som forøvrig er kriminell, og bl.a. krevd utlevert til Norge for å stå til ansvar for senknga av hvalfangstskuta "Nybræna". Kanskje du burde ta deg en tur langs kysten og telle havørn. Havørnbestanden er ikke i nedgang. Matmangel gjør at ørna gå laus på smålam på innmark, og sirkler rundt sildemottaket her i byen for om mulig å få sæ ei sild. Jeg har talt 29 ørner i lufta der, på samme tid. Faktum er at havørnbestanden er stor, og mattilgangen heller skral. Ørna tar ærfugl, ender, ryper og hare. Samt en og anna rev. Men de største rypepredatorene er nok kråkefugler,røyskatt,mår og rev. Og jeg mener altså at skal rypebestanden økes, må antallet predatorer reguleres.
Til deg, Emokid: Ja,jeg har hatt blod på hendene. Etter fullt legal jakt og fangst. Det er naturvern og fornuftig beskatning i praksis, ikke naturkonservering.