Jakt er ingen spøk.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Nå plukket jegeren jaktkameraten igjen. Trodde han skjøt tiur.

    - DER SKUDDET GÅR!! og så brente'n a.

    Jakt er helsefarlig. Nei takke meg til en hummerteine eller ti.
     
    N

    nb

    Gjest
    Skal man ha rype eller lignende er det for de aller fleste også betydelig rimeligere å gå på de absolutt dyreste restaurantene i landet og få den tilberedt av folk som lever av slikt.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Skal man ha rype eller lignende er det for de aller fleste også betydelig rimeligere å gå på de absolutt dyreste restaurantene i landet og få den tilberedt av folk som lever av slikt.
    Kanskje ikke samme naturopplevelsen og ikke minst spenningen..... ;)
     
    N

    nb

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Baserer meg kun på mine nærmeste omgivelser. Utgifter til våpen, reise, mat under jakten osv osv i forhold til den svært labre fangsten de kommer hjem med. Gjengen må som regel en liten tur innom supermarkedet for å supplere slik at det blir nok til den årlige rypemiddagen. Mens en slektning av samboeren min sikkert skyter full en fryser hvert år.

    Regner med Hellstrøm tar rundt 400-450 kroner for en hovedrett med rype tilberedt etter alle kunstens regler.

    Men det er neppe mange som går på jakt med billig matauke som hovedmål.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Småviltjakt er ikke matauk, det er rekreasjon og opplevelse.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Fant storyen.

    Vi snakker mye om innbilt effekt her inne - på jakt er det udiskutabelt. Han her "trodde" han skjøt tiur.

    Jegeren som ble skutt så de to andre jegerne på avstand, han kalte inn sin egen hund, som var i nærheten av de andres hund (mao må de ha sett to hunder.)
    Jegeren roper så "Ohoi!" for gjøre de andre oppmerksomme på at han også er i terrenget.

    Og blir plaffet ned av en "oppildnet" jeger.

    Det verste vådeskuddet i år skjedde dog i jaktlaget som var i gang med ettersøk på en elg de hadde skutt. De hadde med seg en fotograf - fotografen var kledd i en rødoransje jakke, og gikk en meter bak en annen jeger. Det forhindret ikke at han ble skutt av en av de andre i jaktlaget, som brente løs på 66m hold.

    Her har vi altså en som ser to mann - den ene kledd i jaktgrønt foran og den andre i rødoransje rett bak - som innbiller seg at det er en elgku han ser, og som skyter løs.

    Dette er selvagt unntakstilfeller - men det er en del mennesker som ikke burde ha tilgang til våpen.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    nb har rett, på et vis.

    Om jeg legger sammen alt jeg bruker på våpen, ammunisjon, hund, timer til hundetrening, foring, bil som jeg har kun for å kunne bruke til jakt og fiske, jaktterreng, osv.

    Så kunne jeg glatt fløyet førsteklasse til ledende viltrestauranter i utvalgte land og spist og drukket fyrstelig, for mindre.

    Men det er ganske spesielt å stå her og kikke utover - priceless nærmest.
     

    Vedlegg

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    vredensgnag skrev:
    nb har rett, på et vis.

    Om jeg legger sammen alt jeg bruker på våpen, ammunisjon, hund, timer til hundetrening, foring, bil som jeg har kun for å kunne bruke til jakt og fiske, jaktterreng, osv.

    Så kunne jeg glatt fløyet førsteklasse til ledende viltrestauranter i utvalgte land og spist og drukket fyrstelig, for mindre.

    Men det er ganske spesielt å stå her og kikke utover - priceless nærmest.
    Jeg deler din oppfatning av å skue utover, nyte skogens sus, viddas evige ro, suset rundt teltduken i mørket, den sildrende bekken, den buldrende fossen....
    Men det var denne drepingen, da... Visst vet jeg at uten drap blir det lite mat på bordet i de tusen hjem. Jeg er bare for feig / veik / romantisk / snill / dum /dobbelmoralsk / fyll inn det som passer, til å makte myrdingen. En elg som forflytter sin utrolig store kropp så lekende grasiøst er et syn man ikke glemmer så lett. Men fra det synet til et overlagt elgdrap, det er et MEGET langt steg for meg. Jeg ville ikkekunne gjøre det før det sto om liv.

    Honkey
     
    N

    nb

    Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    Jeg deler din oppfatning av å skue utover, nyte skogens sus, viddas evige ro, suset rundt teltduken i mørket, den sildrende bekken, den buldrende fossen....
    Men det var denne drepingen, da... Visst vet jeg at uten drap blir det lite mat på bordet i de tusen hjem. Jeg er bare for feig / veik / romantisk / snill / dum /dobbelmoralsk / fyll inn det som passer, til å makte myrdingen. En elg som forflytter sin utrolig store kropp så lekende grasiøst er et syn man ikke glemmer så lett. Men fra det synet til et overlagt elgdrap, det er et MEGET langt steg for meg. Jeg ville ikkekunne gjøre det før det sto om liv.

    Honkey
    Så Jamie Oliver på TV for en tid tilbake, han var på en gård i Italia og hadde store problemer med å se på at de parterte et lam. Han innrømte i det minste at det var ganske patetisk siden han sikkert har tilberedt hundrevis av lammelår i sin karriere.

    Min erfaring er at romantisering av naturens idyll er et byfenomen. Folk som har oppvokst litt nærmere naturen har som regel et litt mer avslappet syn på saken. En grov forenkling, selvsagt.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    la det gå et tre, fire år uten elgjakt, eller annet storvilt for den saks skyld, så skal det blir "moro". Naturen vet å regulerere seg selv, så hvorfor ikke ta ut høyverdig viltkjøtt i form av jakt, istedenfor å la sykdommer redusere bestanden.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    nb skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Jeg deler din oppfatning av å skue utover, nyte skogens sus, viddas evige ro, suset rundt teltduken i mørket, den sildrende bekken, den buldrende fossen....
    Men det var denne drepingen, da... Visst vet jeg at uten drap blir det lite mat på bordet i de tusen hjem. Jeg er bare for feig / veik / romantisk / snill / dum /dobbelmoralsk / fyll inn det som passer, til å makte myrdingen. En elg som forflytter sin utrolig store kropp så lekende grasiøst er et syn man ikke glemmer så lett. Men fra det synet til et overlagt elgdrap, det er et MEGET langt steg for meg. Jeg ville ikkekunne gjøre det før det sto om liv.

    Honkey
    Min erfaring er at romantisering av naturens idyll er et byfenomen. Folk som har oppvokst litt nærmere naturen har som regel et litt mer avslappet syn på saken. En grov forenkling, selvsagt.

    Derfor håper jeg at den gården vi tilbringer nesten hvert påske fortsatt vil bestå i mange år med tanke på egne barn(s) oppvekst og forhold til dyr. Alle har godt av å se hvor maten kommer fra, være med på slakt av f.eks sau, og at de søte geitekillingene i fjøset, faktisk er god mat på middagsbordet.

    Å se på dyr som en ressurs, er ikke det samme som å mangle respekt for de.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Pga det norske frie saueholdet - der de vandrer omkring uten oppsyn, har vi søkt å utrydde rovdyr av noen størrelse, og mer eller mindre gjort en god jobb.
    Derfor har elgen ingen naturlige fiender, og avler noe så inn i helsike mange elg, dersom man ikke gjør uttak.

    For mange elg medfører betydelige beiteskader, og økt sannsynlighet for kollisjon mellom biler og elger - og elgstammen blir ekstra sårbar i harde vintere fordi så mange dyr konkurrerer om tilgjengelig føde.

    Så elgjakten er en nødvendighet her hjemme - og representerer i tillegg et viktig samlingspunkt for deltagere i jaktlag landet over. Ville vært utrolig mye mer kjekling og nabokrangel her hjemme (om mulig) om det ikke var for den regulerende effekten som elgjaktlag innfører.

    (Da unntatt jaktlaget som banket opp sin nye jaktleder og drepte bikkja hans, fordi hunden nappet i skjegget til en i laget. http://www.t-a.no/nyheter/article94477.ece )
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    ErosLoveking skrev:
    Småviltjakt er ikke matauk, det er rekreasjon og opplevelse.
    Storviltjakt er tildels matauk. Det er iallefall masse skikkelig tungt arbeid, og det tilfører mange storviltjegere og grunneiere mye flott kjøtt av en ressurs som sjølsagt bør, må og skal høstes av. Noe anna ville være det glade vanvidd og totalt misforstått dyre- og naturvern. Det siste har vi meir enn nok av.

    Småviltjakt er jakt, det også. Visst er det matauk, men ikke sånn at vi småviltjegere hverken lever av det, eller svelt ihjel om vi ikke går på jakt. Men ethvert småvilt som havner på mitt bord, er matauk - ingen kan ta fra viltet den rolla. Det er imidlertid ikke primært derfor jeg går på jakt. Det ligger nok djupere i genene enn som så.

    Jeg jakter fordi det gir meg utrolig mange fine opplevelser. Det å være en del av samspillet med en eller flere jakthunder i jakta, er noe som gir meg som levende menneske utrolig mye. Sånn sett er det rekreasjon også, sjøl om jeg ikke liker å bruke en slik betegnelse på det å jakte. Det handler også om dette å komme seg ut i naturen, ligge i telt eller hytte sammen med gode kompiser, leve litt primitivt for noen dager - og være nært naturen. Jeg tror dette lille snevet av veidemannslivet ligger djupt forankra i noen av oss - sånn er det bare. Det å trekke fram selve skytinga eller drepinga som et sentralt element i jakta, blir for banalt for meg. Jeg jakta to dager da småviltjakta starta - i et forrykende dritvær, så særlig koselig var det heller ikke. De turene jeg har hatt i marka etter 12. september, har jeg "jakta" med startpistol. Da har jeg med ei "apportrype" som er henta i fryseboksen, som hunden får avslutte jakta si med å plukke inn.

    Så påståes det at det er veldig lite ryper i marka. Det er ikke tilfelle. Den er bare på andre områder enn før. Bestanden av lirype, er nok lavere enn på lenge. Fjellrypa ser ut til å klare seg bedre. Hvorvidt dette skyldes oss jegere, eller om det skyldes div. uheldige omstendigheter ved klekking, hard beskatning av predatorer, både på egg, kyllinger og voksenfugl, sjukdom, parasitter eller en kombinasjon, vites ikke pr. dato. Derfor pågår det forskning på nettopp disse feltene.

    En ting er iallefall sikkert, antallet predatorer, har økt. Disse blir i forsvinnende liten grad beskattet. Dette gjelder særlig alle kråkefugler, hauker, våker, joer, måker og ørn, røyskatt, mink, mår og rev. Innfør skuddpremier på disse, sånn at vi har igjen for ammo'en om ike anna, så blir det nok endringer på det området også. Jeg må innrømme at jeg var nære på å bli faunakriminell under høstjakta; ei stor kongeørn fatta veldig interresse for irsksetter'n, og ble svært nærgående til hunden. Den vørte ikke meg heller, som sto med ladd hagle. For å si det sånn, hadde ørna gjort et forsøk på å slå etter hunden, hadde den vært historie. Dette ville vært det samme uansett rovfugl eller rov-vilt, om det så var en bjønn. Men sistnevnte har jeg heldigvis unngått nærkontakt med.

    Nå skal jeg ikke bidra til å gjøre denne tråden om til en rabiat rovviltdebatt- tråd, men til de av dere som måtte tro at de store rovdyrene er nesten utryddet - ta dere noen turer ut i naturen, til biotoper der rovdyrene kan opptre. Jeg kan nevne grenseområdene her i Nord-norge, Femundsmarka og f.eks. Østersund i Sverige. Vil dere se bjørn, er det stor sannsynlighet for å lykkes. Gaupe er det "overalt". Og legger man litt "research" i saken, er det fullt mulig å møte på jerv også - iallefall se den. Og rev; på en kjøretur herfra og til Finnmark, talte jeg 34 stk. - bare på veien. Og det var i all hovedsak fra Sør- Troms og til Alteidet, 8 - 10 mil før Alta. Ulv har jeg bare sett spor av, men i enkelte områder er det nok av de også. Og det er nå engang sånn at store rovdyr og tradisjonelt sau- og storfehold, går dårlig i hop. Hvor mange småbønder som har gitt opp sauehold p.g.a. gaupe og jerv, bare her i Salten, har jeg ikke tall på - men det er ikke få. Klart de store rovdyrene må reguleres. Vi skal da ikke leve i en gigantisk nasjonalpark!!! Skal vi ha noe a la USA's Yellowstone, kan man da legge det til Østmarka eller Finnskogen. Et skikkelig stort solid inngjerda område. Der er det befolkningsgrunnlag nok til å kunne titte på disse fantastiske rovdyrene, også...

    Og kvalfangst og selfangst. Det er også i aller høyeste grad jakt. Selvsagt bør, skal og må vi forvalte og høste av disse ressursene også.

    Jakt er ingen spøk. Jakt er å ta vare på naturarven vår, og delta i forvaltningen av denne. Og vi har uenderlig mye igjen å lære. Jeg håper inderlig at vi aldri kommer dit hen at jakt er for noen få, utvalgte rikinger. Jeg har heller ingenting til overs for trofe- eller safarijakt. All beskatning må ha som formål at felt vilt skal anvendes til noe, enten det er mat, pels eller andre nyttige produkter. Og det gjør meg ingenting at et visst antall "sports-jegere" ikke gidder meir og selger børsa. Det gjør meg heller ingenting om Statskog, FeFo og andre grunneiere, skulle finne på å stenge større områder for rypejakt et par år, dersom det innføres skuddpremier på tidligere nevnte rovfugler og rovvilt.

    Og ja. Jeg overholder både dags- og årskvoter på rypa...

    ;D
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det er simpelthen herlig - å våkne grytidlig, lett frost utenfor, ut og ta en jaktrunde, og så tilbake til teltet.

    Fyre opp bål, få fart i brenneren og begynne å tilberede kaffe og mat. Kanskje bli fristet til å skjære bryststykkene ut av en av skogsfuglene man har skutt, og legge disse i pannen til lunsj.

    Gå lydløst gjennom skogen, mens man lytter til et mylder av liv og sjelden ser eller finner på å følge en sti.

    Vak i et lite tjern man passerer. Sitte og observere, og finne ut at det er verdt å gjøre noe med dette - så ut med fluestangen som er nede i sekken, og prøve noen kast. Jammen ble det ikke middag til både meg og hunden, som elsker ørret.

    Denne høsten har vært praktfull, og jeg har enda mange jaktdager igjen før 23/12.
     

    Vedlegg

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    @ WilhelmW kan ikke si meg annet en svært enig i det du skriver. Min versjon var en "smule" forenklet. ;)
    Edit: minus rovdyrbiten


    Jakter selv, og har en plasthubro stående på hytta som skal taes frem neste år. Regner med å desimere kråkebestanden noe, samt måse som ikke har noe å gjøre i innlandet. Burde egentlig også jaktet på ekorn i November. Godt kjøtt skal det visstnok også være.
    Ellers har vi sykt mye lavskrike rundt i terrenget vårt, og som jeg mistenker å være en predator av rang, men den er jo fredet.


    @vreden lite som kommer opp mot det bildet der. Gjør det dessverre så alt for sjeldent. :-\
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Herlig hund. Jeg liker de irene!

    Her er mitt krek, når han ikke trekker seg bortetter bakken i ren fryd, men markerer fugl. Bare 15 mnd gammel, så han har mye å lære.
     

    Vedlegg

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    VilhelmW skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Småviltjakt er ikke matauk, det er rekreasjon og opplevelse.
    Nå skal jeg ikke bidra til å gjøre denne tråden om til en rabiat rovviltdebatt- tråd, men til de av dere som måtte tro at de store rovdyrene er nesten utryddet - ta dere noen turer ut i naturen, til biotoper der rovdyrene kan opptre. Jeg kan nevne grenseområdene her i Nord-norge, Femundsmarka og f.eks. Østersund i Sverige. Vil dere se bjørn, er det stor sannsynlighet for å lykkes. Gaupe er det "overalt". Og legger man litt "research" i saken, er det fullt mulig å møte på jerv også - iallefall se den. Og rev; på en kjøretur herfra og til Finnmark, talte jeg 34 stk. - bare på veien. Og det var i all hovedsak fra Sør- Troms og til Alteidet, 8 - 10 mil før Alta. Ulv har jeg bare sett spor av, men i enkelte områder er det nok av de også. Og det er nå engang sånn at store rovdyr og tradisjonelt sau- og storfehold, går dårlig i hop. Hvor mange småbønder som har gitt opp sauehold p.g.a. gaupe og jerv, bare her i Salten, har jeg ikke tall på - men det er ikke få. Klart de store rovdyrene må reguleres. Vi skal da ikke leve i en gigantisk nasjonalpark!!! Skal vi ha noe a la USA's Yellowstone, kan man da legge det til Østmarka eller Finnskogen. Et skikkelig stort solid inngjerda område. Der er det befolkningsgrunnlag nok til å kunne titte på disse fantastiske rovdyrene, også...

    Og kvalfangst og selfangst. Det er også i aller høyeste grad jakt. Selvsagt bør, skal og må vi forvalte og høste av disse ressursene også.

    Jakt er ingen spøk. Jakt er å ta vare på naturarven vår, og delta i forvaltningen av denne. Og vi har uenderlig mye igjen å lære. Jeg håper inderlig at vi aldri kommer dit hen at jakt er for noen få, utvalgte rikinger. Jeg har heller ingenting til overs for trofe- eller safarijakt. All beskatning må ha som formål at felt vilt skal anvendes til noe, enten det er mat, pels eller andre nyttige produkter. Og det gjør meg ingenting at et visst antall "sports-jegere" ikke gidder meir og selger børsa. Det gjør meg heller ingenting om Statskog, FeFo og andre grunneiere, skulle finne på å stenge større områder for rypejakt et par år, dersom det innføres skuddpremier på tidligere nevnte rovfugler og rovvilt.

    Og ja. Jeg overholder både dags- og årskvoter på rypa...

    ;D
    Maken til surr har jeg sjeldent sett her på sentralen.
    Kongeørn står på rødlista over arter som er i fare for å bli utryddet.
    Havørnen er "naturvernerne" i ferd med å ta knekken på med utbygging av vindmøller det overhodet ikke er behov for.
    Fiskeørn er også fredet.

    Da er det bedre at jegere skyter hverandre, enkelte holdninger og teorier er så på jordet at det kan være til det beste.

    Det er et relativt vanlig fenomen med ulovlig helårsjakt på gaupe og det finnes nok av ulvemotstandere som ikke skyr midler.

    Måker og rev er noe det bør vurderes skuddpremie på, revebestanden er stor og måkene har ikke noe på innlandet å gjøre.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Var litt kjapt ute idag og uttalte at jeg var svært enig med WilhelmW i hans innlegg. Selvsagt er jeg ikke enig i synet på rovdyr. Problemet her til lands, er at vi etterhver har lite villmark igjen. Fra nesten 50% rett etter andre verdenskrig til knappe 14-15% nå idag. Villmark er pr. definisjon natur som ligger minimum 5 kilometer fra menneskeskapte inngrep. Det være seg hytter, veier, kraftledninger etc etc.

    Selv om vi har lite rovdyr igjen her til lands, vil det nødvendigvis komme til konflikt menneske vs. rovdyr siden det er mindre plass og boltre seg på.

    Vi har hytte i Rendalen, midt i ulveland. Har fortsatt tilgode å se/høre ulven, men støter på spor engang iblant. De gangene jeg har rapportert inn funn av sauekadavre har det vært skuffende dårlig respons fra bøndene som har fått beskjed. Kadavrene har så langt jeg kunnet se, bare blitt liggende. Det skal også sies når en kommer nærmere inn på lokalbefolkninga så er synet på rovdyr langt mer nyansert enn hva byfolk innbiller seg.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Jeg leser mange fin ord som høsting, ressurser, nødvendig, forvaltning.

    Jeg skal innrømme at jeg som dyrerettighetsforkjemper ikke er veldig opplest på vilt, men synes det blir litt vel patetisk av voksne mennesker å gå så langt i sin forfektelse av drap.

    Mye av ubalansen vi så gjerne ønsker å høste fra er skapt av oss. Vi liker å leke skaper og kynisk eneforvalter bare fordi vi kan, og ønsker å fortelle oss selv at det er en nødvendighet og rett.

    Jeg synes det er ubeskrivelig provoserende når man slakter ned en rase for å få større tilgengelighet av en annen. I tillegg skal jaktfolk prise "naturopplevelsen" og stille seg opp triumferende ved det de har felt på avstand med skytevåpen. Har dere virkelig så lavt inntrykk av dere selv?

    Den dagen noen feller et slikt dyr i en fair fight skal jeg være imponert. Feige jævler ;)

    Jeg har enda ikke hatt en naturopplevelse der jeg har tenkt...."Dæven, dette hadde vært enda bedre med litt våpen, bakholdsangrep, blod og gørr". Naturelskere meg i ræva.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.537
    Antall liker
    7.860
    Torget vurderinger
    0
    emokid skrev:
    Den dagen noen feller et slikt dyr i en fair fight skal jeg være imponert. Feige jævler ;)
    Så hvis en jeger ved en feiltakelse skyter på en annen jeger bør den som blir skutt på besvare ilden, slik at man får et oppgjør med en avgjørelse der og da ? Fair fight !

    Joda Emo, må si at jeg har litt sansen for den der løsningen, skulle vel spare noe offentlige ressurser også når man ikke blander inn politiet. ;D ;D ;D ;D
     
    N

    nb

    Gjest
    emokid skrev:
    Jeg har enda ikke hatt en naturopplevelse der jeg har tenkt...."Dæven, dette hadde vært enda bedre med litt våpen, bakholdsangrep, blod og gørr". Naturelskere meg i ræva.
    Å gå på jakt øker oppmerksomheten mange, mange hakk. Man hører lyder man ellers ikke legger merke til i naturen, er mer på alerten og mye mer fokusert på netteopp naturens eget liv. Sånn sett er det en annerledes naturopplevelse enn hva det er å rusle i skauen for å plukke bær.
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Man har tre valgmuligheter.

    1. Man kan drepe sin egen mat.
    2. Man kan betale noen for å drepe maten for en.
    3. Man kan bli vegan.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Emokid er søt i all sin harniskhet. (Måtte lage et ord).

    Samtidig er han fullstendig ute på et røslig stort jorde.
    Dagens jegere og fiskere gjør et stort arbeid for å sikre mangfold i naturen. Har emo båret settefisk mil inn på vidda? Har han hjulpet til med kartlegging av predatorer? Hjulpet ornitologer med info om sjeldne arter. Bistått viltforvaltningen? Lært opp ungdommer i det å ferdes i naturen?

    I stedet remjes det oppgitt. En brødspiser som aldri har sådd og høstet en fure i sitt liv, tenker jeg.
    Og skal jeg spekulere videre kan jeg også tenke meg han er blant de vernebesatte ureflekterte. De som blir sinte når de leser om skyting av kråker, som ikke forstår at en rev spiser fugl, harer, kyllinger, rådyrkje og andre dyr, i hundretall, hvert år. Og vi har titusener av dem.

    Hvem har merket seg hvor stille det er blitt i naturen. Hvor få sangfugler det er å høre, hvor få viper man ser -- alle fuglene som avslører seg med sang og fluktlek er plukket vekk av predatorer, som brer seg uhemmet.

    Naivt tullpreik, Emo.
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    vredensgnag skrev:
    Emokid er søt i all sin harniskhet. (Måtte lage et ord).

    Samtidig er han fullstendig ute på et røslig stort jorde.
    Dagens jegere og fiskere gjør et stort arbeid for å sikre mangfold i naturen. Har emo båret settefisk mil inn på vidda? Har han hjulpet til med kartlegging av predatorer? Hjulpet ornitologer med info om sjeldne arter. Bistått viltforvaltningen? Lært opp ungdommer i det å ferdes i naturen?

    I stedet remjes det oppgitt. En brødspiser som aldri har sådd og høstet en fure i sitt liv, tenker jeg.
    Og skal jeg spekulere videre kan jeg også tenke meg han er blant de vernebesatte ureflekterte. De som blir sinte når de leser om skyting av kråker, som ikke forstår at en rev spiser fugl, harer, kyllinger, rådyrkje og andre dyr, i hundretall, hvert år. Og vi har titusener av dem.

    Hvem har merket seg hvor stille det er blitt i naturen. Hvor få sangfugler det er å høre, hvor få viper man ser -- alle fuglene som avslører seg med sang og fluktlek er plukket vekk av predatorer, som brer seg uhemmet.

    Naivt tullpreik, Emo.
    Dersom det for holder seg slik at små og mellomstore rovdyr overetablerer seg, tyder dette på en ubalanse. Hvordan fremkommer denne? Kan det ha noe med vår gjøren og laden å gjøre? Og dersom det har blitt stille i naturen, tyder alt på at det ikke er mat nok til rovdyrene lengre. Og bestanden vil regulere seg selv. Til tross for at enkelte gjør en kjempejobb med å "hjelpe naturen" med sitt mangfold, er jeg redd menneskets netto innsats fører til det motsatte.
    Og jeg kommer fortsatt til å ferdes i naturen uten gevær. Men med fiskestang. Og jeg ser den dobbelmoral det medfører, for jeg vet også at torsk er smartere enn jakthunder. Og jeg lover at jeg ALDRI fisker mer enn jeg kan spise.

    Honkey
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Emokid er søt i all sin harniskhet. (Måtte lage et ord).
    En brødspiser som aldri har sådd og høstet en fure i sitt liv, tenker jeg.
    Og skal jeg spekulere videre kan jeg også tenke meg han er blant de vernebesatte ureflekterte. De som blir sinte når de leser om skyting av kråker, som ikke forstår at en rev spiser fugl, harer, kyllinger, rådyrkje og andre dyr, i hundretall, hvert år. Og vi har titusener av dem.

    Hvem har merket seg hvor stille det er blitt i naturen. Hvor få sangfugler det er å høre, hvor få viper man ser -- alle fuglene som avslører seg med sang og fluktlek er plukket vekk av predatorer, som brer seg uhemmet.

    Naivt tullpreik, Emo.
    Kattepopulasjonen i Norge er økende, forresten. Det går mye fugl i en villkatt.
    mvh
     
    N

    nb

    Gjest
    Jeg var for en del år tilbake på loffen i Sørøst-Asia, og på en øy i Thailand var det mye villhunder. Noen av de urbane jentene som var der synest skikkelig synd på disse hundene og gav de restene fra middagene de spiste på bungalowresortets restaurant. Gutta som drev stedet var tydelig irriterte, men de ville ikke gjøre kundene sure. Jeg prøvde å forklare disse jentene litt grunnleggende økosystemtenkning, jo mer mat jo flere individer osv, men det sank selvsagt ikke inn i nevneverdig grad.

    En av de lokale fyrene så tydligvis en åndsfrende i meg og fortalte at så snart turistsesongen var over, så gikk de på villhundjakt og skjøt passe mange av de.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.227
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er altfor bløthjerta og glad i små pelskledde dyr til å gjøre dem noe vondt. Jeg jakter heller med denne her. Vel så spennende og mye vanskeligere. Veier bare 7kg og koster ikke mer en en Audio Research Reference 110 ;D
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.227
    Torget vurderinger
    1
    Et par resultater av jakten:
     

    Vedlegg

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Honkey-Chateau skrev:
    vredensgnag skrev:
    Dersom det for holder seg slik at små og mellomstore rovdyr overetablerer seg, tyder dette på en ubalanse. Hvordan fremkommer denne? Kan det ha noe med vår gjøren og laden å gjøre? Og dersom det har blitt stille i naturen, tyder alt på at det ikke er mat nok til rovdyrene lengre. Og bestanden vil regulere seg selv. Til tross for at enkelte gjør en kjempejobb med å "hjelpe naturen" med sitt mangfold, er jeg redd menneskets netto innsats fører til det motsatte.
    Og jeg kommer fortsatt til å ferdes i naturen uten gevær. Men med fiskestang. Og jeg ser den dobbelmoral det medfører, for jeg vet også at torsk er smartere enn jakthunder. Og jeg lover at jeg ALDRI fisker mer enn jeg kan spise.

    Honkey
    Hvor i allverden har du det fra at en torsk er smartere enn jakthunder, Honkey? Torsk er en tøff fisk, en "fiskeverdens svar på ulv", men å sammenligne de med jakthunder ( som forøvrig er svært forskjellige...), er både usant og useriøst. Nyere studier viser forøvrig at hunder trolig er langt meir intelligente enn hva som er gjengs oppfatning. De kan til en viss grad ressonere, de drømmer, de har evnen til å lære seg over 100 forskjellige ord ( eller lyder ), og når du ser variasjonen i måtene f.eks. stående fuglehunder jakter, blir man fort klar over at dette ikke er en ensartet gruppe. De er høyst individuelle skapninger! Torsk har en meget enkel hjerne, faktisk enklere enn en fuglehjerne. De tenker neppe særlig mye, men adferden er basert på erfaringsbilder osv.

    For øvrig er det mye tøys, tøv og tull i det som serveres her. Til deg , Emokid: Forsøk å være LITT meir nyansert og ydmyk, det skader neppe. Og er du en sånn forferdelig naturverner, kom deg ut og vern i praksis. Gjør noe for naturen. Bruk den i det minste! Om man jakter med kikkert, kamera eller gevær, er ikke så interresant for meg. Enkjenning av meg beskreiv veldig malerisk det å snike seg innpå brunbjørn i Pasvik og storelg i Padjelanta nasjonalpark med kamera, var opplevelser som han ville huske resten av livet. Jeg tror han!
    ;D
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    WilhelmW:
    Strengt tatt er det jo du som er tilhenger av skuddpremie på rødmerka dyr som burde være mer ydmyk i denne diskusjonen, jeg håper uttalelsene dine på forrige side skyldes manglende kunnskap.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Anonym skrev:
    WilhelmW:
    Strengt tatt er det jo du som er tilhenger av skuddpremie på rødmerka dyr som burde være mer ydmyk i denne diskusjonen, jeg håper uttalelsene dine på forrige side skyldes manglende kunnskap.
    Nettopp.

    Fei for din egen dør. Jeg har ikke blod på mine hender.

    Dessuten er jeg ydmyk, jeg inrømmer å ikke være veldig opplest på vilt og dets problemer. Jeg vet dog nok til å se at bildet DU ønsker å fremme er totalt unyansert, barbarisk og fult av dogmer for å fremme en eller annen forskrudd nytelse av naturen.

    I hvilken grad jeg verner og bruker naturen har du ingen verdens kunnskap om. Jeg foreslår at du uttaler deg ut fra det. Er DU ute å verner i praksis?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.227
    Torget vurderinger
    1
    VilhelmW skrev:
    VELDIG bra, Voff! Off-topic; er det Nikon du bruker? Hva slags linse er "kanonen"??

    Det er en Pentax FA* 600/4 ED IF.......
    Bildene er forøvrig tatt på film.....
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Anonym skrev:
    WilhelmW:
    Strengt tatt er det jo du som er tilhenger av skuddpremie på rødmerka dyr som burde være mer ydmyk i denne diskusjonen, jeg håper uttalelsene dine på forrige side skyldes manglende kunnskap.
    Hvem av de jeg nevnte, er utrydningstruede? Rev, røyskatt, mår? Kråkefugler? Jeg veit at ørna er totalfredet,noe jeg håper og tror blir opphevet snart. Jeg er tilhenger av predator-regulering for å øke rypebestanden,ja.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    VilhelmW skrev:
    Anonym skrev:
    WilhelmW:
    Strengt tatt er det jo du som er tilhenger av skuddpremie på rødmerka dyr som burde være mer ydmyk i denne diskusjonen, jeg håper uttalelsene dine på forrige side skyldes manglende kunnskap.
    Hvem av de jeg nevnte, er utrydningstruede? Rev, røyskatt, mår? Kråkefugler? Jeg veit at ørna er totalfredet,noe jeg håper og tror blir opphevet snart. Jeg er tilhenger av predator-regulering for å øke rypebestanden,ja.
    Ja, å fjerne fredninga av en art som er i nedgang høres lurt ut.

    Stygt å si det men jeg kunne tenkt meg regulering av annet enn vilt til tider.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    et par skyteglade tjommiser og en vindmøllepark nå så får vi "fart" på sakene.

    hallo?!!



    Er for jakt på lovlig vilt, innenfor fornuftens grenser, men noen ganger skjems jeg seriøst....... :p
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn