Ja til mangfold...

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Burde vi ikke glede oss over konkrete tilfeller av entusiaster som kjøper ting som er så dyre at det kan virke hinsides ? Ikke fordi de er dyre, men fordi hobbyen trenger mangfold...La gå at disse dyre produktene kan inneholde komponeter som ikke forsvarer kjøpspris, at ikke RD heller ikke er den beste bestandig... Men at produktene bidrar til en mangfold...Skulle vi alle hatt Marantz, Denon eller Philips alle sammen , for å ta noen eksempler, hadde det ikke blitt litt kjedelig..??

Nå ble tråden til Roysen stengt. Dessverre slik jeg ser det. Fordi det er gøy å lese om produkter en ellers bare kan se i obskure sjapper i Japan. Langt de fleste som da skriker om at det er galskap å bruke så mye penger sitter på grei mid-fi selv. Intet galt i det. En må bare forstå at vi alle har forskjellige tilnærminger til denne hobbyen og ha respekt for hverandre.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.665
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
Burde vi ikke glede oss over konkrete tilfeller av entusiaster som kjøper ting som er så dyre at det kan virke hinsides ? Ikke fordi de er dyre, men fordi hobbyen trenger mangfold...La gå at disse dyre produktene kan inneholde komponeter som ikke forsvarer kjøpspris, at ikke RD heller ikke er den beste bestandig... Men at produktene bidrar til en mangfold...Skulle vi alle hatt Marantz, Denon eller Philips alle sammen , for å ta noen eksempler, hadde det ikke blitt litt kjedelig..??

Nå ble tråden til Roysen stengt. Dessverre slik jeg ser det. Fordi det er gøy å lese om produkter en ellers bare kan se i obskure sjapper i Japan. Langt de fleste som da skriker om at det er galskap å bruke så mye penger sitter på grei mid-fi selv. Intet galt i det. En må bare forstå at vi alle har forskjellige tilnærminger til denne hobbyen og ha respekt for hverandre.
Definitivt. Og latterlig at slike tråder skal ende opp som stengte pga kverulanter.

ironsidenor

Medlem
Ble medlem
14.01.2011
Antall liker
0
+1

I tillegg virker det for meg som om det er en god del her inne som har et ekstremt behov for å analysere, stille spørsmål, begrunne, kritisere, reflektere og argumentere. I utgangspunktet er alt dette gode ting, men som en annen sa; det finnes en tid for alt. Noen ganger kan man heller lene seg tilbake i stolen og si; dette er galskap, men forferdelig kult!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
det er for mange selvhevdende forståsegpåere her inne dessverre.
+1 til åpningsinnlegget

V

vredensgnag

Gjest
Er det utidig å undres hvorfor det ofte blir kjekling i trådene til Roysen? Selv tror jeg kanskje temperaturen ville blitt mindre dersom Roysen selv holdt igjen litt, og realiserte ting innen de ble annonsert. Jeg forstår at man kan ha lyst til å dele gleden over å kunne bli eier av disse forsterkerne, men som jeg kan lese på Whatsbestforum har Roysen ikke hørt dem selv, og ønsker innspill derfra om hvorvidt de er noe å ha. Og som vi kan lese i den nå stengte tråden er det forhandlinger på gang - hva om Roysen ventet til disse var i havn, og så meldte at nå er de på plass, eller per innkommende - kom og nyt?

For det blir veldig mye annonsering av ting på vei, i hypermegaultraklassen uten unntak, og så sklir det ut. På meg så virker det som om "pleasure of anticipation" er viktigere enn "pleasure of realization" for Roysen. (Kjente begrep innen forskning). Og jeg tror en del går lei av fatamorgana-annonseringer som ikke blir noe av.

Så mens det er ufint å skite ned tråden slik det ble gjort, burde også trådstarter vurdere hva slags etterlatt inntrykk han opparbeider med sine mange planer om hva som skal skje på HiFi-fronten, i forhold til hva som faktisk blir realiteter, og hvorvidt dette medfører en del slitasje i medlemsmassen, for å si det tynt.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.742
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Ja det var trist at tråden ble stengt, men slik den utviklet seg var det nok det beste. Jeg har hatt stor glede av å lese Roysens skriverier, og satt pris på at han vil dele sine tanker og idéer med oss. Synd at noen må ødelegge slike tråder. Jeg lurer på hvorfor det tydeligvis er så viktig for dem?

PetterH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2008
Antall liker
183
Sted
Høvik
Torget vurderinger
19
Stå på Roysen!

Synes alltid det er moro å lese dine tråder om eksotisk utstyr fra alle verdenshjørner :)
Selv om de dessverre ofte blir sabotert av "velmenende" kritiske kommentarer.

Mvh PetterH

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
47.287
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Steinar_Lund skrev:
Ja det var trist at tråden ble stengt, men slik den utviklet seg var det nok det beste. Jeg har hatt stor glede av å lese Roysens skriverier, og satt pris på at han vil dele sine tanker og idéer med oss. Synd at noen må ødelegge slike tråder. Jeg lurer på hvorfor det tydeligvis er så viktig for dem?
Ja det er synd at noen altid må ødelegge,avensjuka kaller jeg det.

mvh

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.742
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
vredensgnag skrev:
Er det utidig å undres hvorfor det ofte blir kjekling i trådene til Roysen? Selv tror jeg kanskje temperaturen ville blitt mindre dersom Roysen selv holdt igjen litt, og realiserte ting innen de ble annonsert. Jeg forstår at man kan ha lyst til å dele gleden over å kunne bli eier av disse forsterkerne, men som jeg kan lese på Whatsbestforum har Roysen ikke hørt dem selv, og ønsker innspill derfra om hvorvidt de er noe å ha. Og som vi kan lese i den nå stengte tråden er det forhandlinger på gang - hva om Roysen ventet til disse var i havn, og så meldte at nå er de på plass, eller per innkommende - kom og nyt?

For det blir veldig mye annonsering av ting på vei, i hypermegaultraklassen uten unntak, og så sklir det ut. På meg så virker det som om "pleasure of anticipation" er viktigere enn "pleasure of realization" for Roysen. (Kjente begrep innen forskning). Og jeg tror en del går lei av fatamorgana-annonseringer som ikke blir noe av.

Så mens det er ufint å skite ned tråden slik det ble gjort, burde også trådstarter vurdere hva slags etterlatt inntrykk han opparbeider med sine mange planer om hva som skal skje på HiFi-fronten, i forhold til hva som faktisk blir realiteter, og hvorvidt dette medfører en del slitasje i medlemsmassen, for å si det tynt.
Endel bra poenger her, men er det slike ting som er årsaken til mishagsytringene i Roysens tråd? Personlig syntes jeg tråden virket spennende, både med annonsering av ting på vei, og også med utfallet, som vi kanskje ikke får vite, med mindre Roysen starter en ny tråd, som forhåpentligvis får være i fred.

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Ja, det er ikke så greit når misunnelsen blir sterkere enn sexdriften.
Roger

U

utgatt60135

Gjest
Hadde noen blitt forundret over en prislapp på 3990,- hvis man kun ser på innsiden? Har noen sett en lignende tråd om høyttalere? For meg har alt en grense. Her snakker vi mest om en salgstrategi hvor prisen er det viktigste for å lokke til seg ytterst få kjøpere og da er det ikke lett å unngå kritiske spørsmål tror jeg. Man kan sammenligne med sykler, biler og mye annet men der er det i allefall eksklusive materialer. Så vidt jeg ser ut i fra bildene så ser det rimelig standard ut. Så sorry - for meg blir det kritiske spørsmål eller ingen kommentarer. Det er for meg hinsides fornuft og da kan jeg bare ikke stille meg i gratulasjonskø. Og å henge på janteloven og missunelsestemplet blir for enkelt her.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.742
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Lyngen skrev:
Hadde noen blitt forundret over en prislapp på 3990,- hvis man kun ser på innsiden? Har noen sett en tråd en lignende tråd om høyttalere? For meg har alt en grense. Her snakker vi mest om en salgstrategi hvor prisen er det viktigste for å lokke til seg ytterst få kjøpere og da er det ikke lett å unngå kritiske spørsmål tror jeg. Man kan sammenligne med sykler, biler og mye annet men der er det i allefall eksklusive materialer. Så vidt jeg ser ut i fra bildene så ser det rimelig standard ut. Så sorry - for meg blir det kritiske spørsmål eller ingen kommentarer. Det er for meg hinsides fornuft og da kan jeg bare ikke stille meg i gratulasjonskø. Og å henge på janteloven blir for enkelt her.
Da kunne du jo bare holdt deg unna?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.189
Torget vurderinger
4
I en tråd som er opprettet for å formidle entusiasme for et produkt man ønsker å kjøpe er det rett og slett dårlig oppførsel å ødelegge den med krangling.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.623
Torget vurderinger
11
Det er forbannet trist at disse kverulantene og dr... ikke kan finne seg andre fora å spre møkka si på. Jeg ble selv så lei av å stadig havne i krangel i stedet for en sakelig diskusjon med denne gjengen at jeg har mer eller mindre sluttet å delta i tråder. Når en er så blottet for selvinnsikt at en ikke klarer å glede seg over hva andre kan få til, bør en søke hjelp......
En større entusiast enn Roy finner en knappt i denne hobbyen vi driver med, og at han kan og vil ta den helt ut burde glede oss, ikke føre til krangel og personangrep!

U

utgatt60135

Gjest
Steinar_Lund skrev:
Ja, det kunne jeg. Men så hvor det gikk uansett. Jeg har ikke dårlig samvittighet over mine spørsmål og har ikke blitt moddet eller fått noen advarsler. ikke brutt noen regler her så vidt jeg ser.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.189
Torget vurderinger
4
Lyngen skrev:
Og å henge på janteloven og missunelsestemplet blir for enkelt her.
De fleste vet jo at pris/ytelse forholdet forverres etterhvert som prisen øker, det er ikke akkurat noen hemmelighet.

Sannsynligvis er pris/ytelse forholdet best blant surroundrecievere til 2000 kroner og så blir forholdet dårligere med prislappen. Men det er ikke det tråden handlet om. Tråden handlet om å formidle entusiasme rundt et evt kjøp av high end forsterkeri.

U

utgatt60135

Gjest
JK skrev:
Det er forbannet trist at disse kverulantene og dr... ikke kan finne seg andre fora å spre møkka si på. Jeg ble selv så lei av å stadig havne i krangel i stedet for en sakelig diskusjon med denne gjengen at jeg har mer eller mindre sluttet å delta i tråder. Når en er så blottet for selvinnsikt at en ikke klarer å glede seg over hva andre kan få til, bør en søke hjelp......
En større entusiast enn Roy finner en knappt i denne hobbyen vi driver med, og at han kan og vil ta den helt ut burde glede oss, ikke føre til krangel og personangrep!
Nå synes du tråkker over streken! Dette er i allefall brudd på reglene.

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.684
Torget vurderinger
7
HCS skrev:

meget bra innlegg, tror(håper) de fleste entusiaster tenker slik

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Lyngen skrev:
JK skrev:
Nå synes du tråkker over streken! Dette er i allefall brudd på reglene.
+1

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Anonym skrev:
I en tråd som er opprettet for å formidle entusiasme for et produkt man ønsker å kjøpe er det rett og slett dårlig oppførsel å ødelegge den med krangling.
Det kan jeg si meg absolutt enig i.
Men det bør allikevel være et tankekors omkring det faktum at så godt som alle tråder som Roysen etablerer, til syvende og sist ender med forferdelse og stenging?
Vredens er vel inne på noe vesentlig litt høyere opp i tråden, når han nevner at Roysen kanskje burde holdt igjen litt?
Innlegget hans var som vanlig velfundert og godt skrevet, og bør være tankevekkende for den som ensidig legger skylden på "kranglefantene".
En sak har som kjent - minst to sider.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.047
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Vredens poeng var vel ikke heller kjernen til kranglingen. Så om poenget da er godt eller ikke, skal være usagt.

PetterH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2008
Antall liker
183
Sted
Høvik
Torget vurderinger
19
Sitat fra Lyngen: Hadde noen blitt forundret over en prislapp på 3990,- hvis man kun ser på innsiden?

Kom gjerne med eksempler på effektforsterkere til 3990,- med tilsvarende komponenter!

Mvh PetterH

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.742
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Lyngen skrev:
Steinar_Lund skrev:
Ja, det kunne jeg. Men så hvor det gikk uansett. Jeg har ikke dårlig samvittighet over mine spørsmål og har ikke blitt moddet eller fått noen advarsler. ikke brutt noen regler her så vidt jeg ser.
Det har du sikkert ikke. Men det kreves da heller ikke for å få en tråd stengt.

U

utgatt60135

Gjest
Jeg betviler at mine innlegg forårsaket det, Lund.

PetterH, tallet var et skudd fra hofta men det forandrer ikke poenget.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
PetterH skrev:
Sitat fra Lyngen: Hadde noen blitt forundret over en prislapp på 3990,- hvis man kun ser på innsiden?

Kom gjerne med eksempler på effektforsterkere til 3990,- med tilsvarende komponenter!

Mvh PetterH
koster komponentene nærmere 3990 eller er de nærmere 275.000.-$?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.665
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Diskuter gjerne forholdet pris/ytelse i HiFi komponenter, eller holdbarheten i kabelprodusernters påstander, men da i tråder som er innrettet for det......

Spørsmålet er vel ikke om man sprer møkk eller ikke (ref KJs utblåsing) men i hvilken form og hvor disse diskusjonene foregår. HiFi bransjen trenger kritiske blikk - og det finnes dessverre entusiaster som helst ser at slik kritikk ikke luftes, men Roysens tråd var vel definitivt ikke stedet slik jeg ser det.

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
+1 til trådstarter !!! jeg er på dette forumet fordi jeg er interessert i musikk og hifi og endel av denne interessen handler om elektronikk og å se og lese om dette, både det man kan kjøpe selv og det man ikke kan.. (sist nevnte er nesten VEL så interessant)

Hvis det er drittslengemafian som skal få styre her, så kan hele forumet dra til &/(¤"#¤"#¤ ! Nå kjenner jeg at jeg er VELDIG sur!!.... TUSEN takk til alle dere som føkker opp for oss som bare vil se og høre! Tips til ledelsen. Dette bør dere diskutere internt. Er det slik det skal være ??

Mvh: PerS!

PetterH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2008
Antall liker
183
Sted
Høvik
Torget vurderinger
19
65finger skrev:
PetterH skrev:

Mvh PetterH
koster komponentene nærmere 3990 eller er de nærmere 275.000.-$?
Definitivt nærmere fire tusen!

Mitt poeng er at dette neppe er tilfeldig valgte komponenter og kretsløsninger..
At enkelte mener man får samme kvalitet for småpenger kan tyde på liten erfaring
med komponenter i den eleverte prisklassen..

At man ikke fysisk får det man betaler for gjelder vel alle varer i "high-end" kategorien...
Når det er sagt føler jeg ikke behov for å forsvare den syke prisen på de aktuelle forsterkerne.

Mvh PetterH

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Hvis du og Hellstrøm hadde samme ingredienser og laget mat, skulle jeg da komme å krangle som faen for at jeg måtte betale 3 ganger så mye for måltidet hans??? (dårlig sammenligning kanskje, men litt i samme gate?)

Man trenger ikke være Einstein for å skjønne at det ikke er voldsom forskjell på en kjempedyr komponent og en ufattelig dyr komponent! DET skjønner de fleste her! det er ikke noe VITS i å være "misjonær" med mål om å lære oss at det er dustete å legge penger i hobbyen ! Vi GJØR det, selvsagt på veldig forskjellige nivåer) Det eneste denne "misjoneringen" oppnår er å ødelegge for alle som faktisk synes det er litt spennede å følge med på slikt! Dette er et sted hvor folk stort sett har en viss idè om hva de vil og derfor må det være lov til det! hvis ikke det går an på sentralen, HVILKET forum skal man bruke da???

Lyngen skrev:
Hadde noen blitt forundret over en prislapp på 3990,- hvis man kun ser på innsiden? Har noen sett en lignende tråd om høyttalere? For meg har alt en grense. Her snakker vi mest om en salgstrategi hvor prisen er det viktigste for å lokke til seg ytterst få kjøpere og da er det ikke lett å unngå kritiske spørsmål tror jeg. Man kan sammenligne med sykler, biler og mye annet men der er det i allefall eksklusive materialer. Så vidt jeg ser ut i fra bildene så ser det rimelig standard ut. Så sorry - for meg blir det kritiske spørsmål eller ingen kommentarer. Det er for meg hinsides fornuft og da kan jeg bare ikke stille meg i gratulasjonskø. Og å henge på janteloven og missunelsestemplet blir for enkelt her.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Einstein er dau, er ikkje mykje hjelp i å være han uansett ;D

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ser ikke noen grunn til og verken glede meg eller irritere meg over at noen vurderer slike produkter.
Men synes i utgangspunktet det er en uting at folk kommenterer slikt i negativ tone når intensjonen med tråden aldri var å stille spørsmål. Synes man slike prioriteringer er dumme, så var ikke dette tråden for å kommentere det. Det handler om hvilke retningslinjer trådstarter legger opp til og det bør respekteres.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.742
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
orso skrev:
Ser ikke noen grunn til og verken glede meg eller irritere meg over at noen vurderer slike produkter.
Men synes i utgangspunktet det er en uting at folk kommenterer slikt i negativ tone når intensjonen med tråden aldri var å stille spørsmål. Synes man slike prioriteringer er dumme, så var ikke dette tråden for å kommentere det. Det handler om hvilke retningslinjer trådstarter legger opp til og det bør respekteres.
Tiltredes1

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.623
Torget vurderinger
11
orso skrev:
Vise ord!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
9.010
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
PetterH skrev:

Mvh PetterH
JAAA!
Dersom nokon har ein forsterkar til 4 (eller 40) tusenlappar som kan levere rundt 1 kW/kanal i 8 Ohm på ein måte som er veloppløyst, tek vare på perspektiveigenskapar, har truverdig klangbalanse (eller hellar litt til det romantiske) og formidlar dynamikk, er eg interessert. Rør kan vere aktuelt. Men eg har ikkje råd til 400 kkr, så om det finnest eitkvart til 1/100 av prisen, ville eg vere takksam for eit tips....

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
orso skrev:
Tiltredes!

Jeg var ute et par timer med irsksetter'n i 13 - 14 kalde og stiv østlig kuling. Relativt god nedkjølingseffekt, noe enkelte her på forumet kunne ha svært godt av, etter som jeg forstår... 8)

Skjønner ikke heilt hvorfor tråden ble stengt. Riktig nok var det et par stygge innlegg, men her må det ligge noe meir personlig bak enn hva vi "litt perifere" har kjennskap til..eller? Håper trådstarter til den nå stengte tråden, kommer tilbake med inntrykk osv. hvis og når handelen blir en realitet.

Topp Bunn